پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آب خوردن پشت فرمان

راننده تشنه به اندازه یک راننده مست خطرساز است!

با توجه به اینکه در فصل تابستان هستیم و در این فصل به دلیل گرمای زیاد هوا بیشتر احساس تشنگی می کنیم، توصیه می کنیم پیش از نشستن پشت فرمان خودرو آب بنوشید و تشنگی خود را برطرف کنید. چرا که رانندگی در حالت تشنگی همچون رانندگی در حالت مستی خطرناک است. به گزارش پایگاه […]

میلاد میرعابدینی
پنجشنبه - ۲۴ تیر ۱۴۰۰

با توجه به اینکه در فصل تابستان هستیم و در این فصل به دلیل گرمای زیاد هوا بیشتر احساس تشنگی می کنیم، توصیه می کنیم پیش از نشستن پشت فرمان خودرو آب بنوشید و تشنگی خود را برطرف کنید. چرا که رانندگی در حالت تشنگی همچون رانندگی در حالت مستی خطرناک است.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

یکی از خطرناک ترین کارها، رانندگی در حالت مستی است. این کار در تمام کشورهای جهان جرم بوده، چرا که به دلیل کاهش قدرت تشخیص و تمرکز راننده، خطرات زیادی را در پی دارد. اما جالب است بدانید، یک راننده تشنه می تواند همچون یک راننده مست خطرساز باشد! به دلیل کاهش تمرکز انسان ها در حالت تشنگی، رانندگی در این حالت همچون رانندگی در حالت مستی خطرناک است.

بر اساس یافته‌های محققان، تمرکز یک فرد تشنه آنقدر کاهش می‌یابد که ممکن است تمامی خطاهای رانندگی از وی سر بزند. در این تحقیق عملکرد ۱۱ مرد بالغ، در 3 جلسه مختلف و از طریق شبیه‌ساز رانندگی ارزیابی شده؛ از بین این 3 جلسه، جلسه اول نقش آشنایی را داشته و در 2 جلسه بعدی یک سفر 2 ساعته شبیه‌سازی شده است.

در این 2 سفر هم یک بار فرد در حالت نرمال و یک بار در حالت تشنگی مورد ارزیابی قرار گرفته است. در طول این سفرهای شبیه‌سازی شده، عملکرد مغز و واکنش‌های شخص حاضر در پشت فرمان همواره از طریق سنسورها و دوربین‌ها تحت نظارت بوده است.

نتایج بدست آمده نشان می دهند احتمال ارتکاب اشتباهاتی چون تعویض بد خطوط یا دیر ترمز گرفتن در رانندگان تشنه افزایش پیدا می‌کند. جالب است بدانید دفعات تکرار این اشتباهات مشابه با رانندگانی است که در حالت مستی رانندگی می‌کنند.

البته این تحقیق خالی از نقاط ضعف نیست. به طور مثال جامعه آماری کوچک و محدود باعث می شود تا نتوان به دقت آن نمره قبولی کامل داد. عجیب‌تر آنکه از این جامعه آماری محدود یک نفر هم در جریان آزمایشات همواره به خواب رفته است!

در هر حال تشنگی یا هر عاملی که راننده را از شرایط عادی دور کند، می‌تواند بر واکنش‌ها و تصمیم‌گیری‌های وی تاثیر بگذارد. از این رو بهتر است هنگام نشستن پشت فرمان دلیلی برای از بین رفتن تمرکز باقی نگذاریم.

البته میزان آب مورد نیاز هر فرد در نقاط مختلف جهان متفاوت است. اما هر فرد می تواند تشخیص دهد چه زمانی تشنگی اش برطرف می شود. شاید نتایج تحقیق های اینچنینی آنچنان دقیق نباشد، اما می توان گفت توجه به همین موارد جزیی می تواند آمار تصادفات رانندگی را کاهش دهد.

دلایل خرابی کولر خودرو در یک نگاه + راهکارهایی برای استفاده بهینه از کولر

هشدار فنی برای روزهای گرم: حواستان به مایع خنک کننده و سیستم خنک کاری موتور باشد!

تاثیر گرمای هوا بر لاستیک خودرو و راه کارهای کاهش استهلاک تایر در فصل تابستان

آبی روی آتش!/ هنگام جوش آوردن خودرو چه کار کنیم؟

هرآنچه باید در مورد باتری خودرو ، دلایل خرابی و روش های احیاء آن بدانید

حرفه ای برانیم/ این عادت های غلط در رانندگی را ترک کنید!

نکاتی برای استفاده صحیح از کولر خودرو

کدام یک از ایرادهای فنی چراغ چک خودرو را روشن می کند؟

تکنیک هایی برای افزایش عمر گیربکس اتوماتیک

خودروها حرف می زنند!/ چگونه از طریق صدا، روغن ریزی و چراغ‎های هشدار به ایراد خودرو پی ببریم؟

استارت نخوردن خودرو چه دلایلی دارد؟

هنگام پنچر شدن لاستیک چه کار کنیم؟/ آموزش تعویض لاستیک پنچر خودرو برای خانم ها

روانکارهای حیاتی/ دانستنی هایی در مورد روغن موتور و ضدیخ

دانستنی هایی در مورد شمع و وایر

هنگام ترکیدن لاستیک خودرو ، مناسب‌ترین واکنش چیست؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی