پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خطرناک ترین جاده های جهان

تکه های پازل وحشت!/ با خطرناک ترین جاده های جهان آشنا شوید

در این مقاله با خطرناک ترین جاده های جهان آشنا می شویم. جاده های پیش رو، جاده هایی هستند که پیش از قدم گذاشتن در آن ها، باید خودتان را برای بدترین اتفاقات آماده کنید. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو شاید از آن دسته افرادی باشید که رانندگی در جاده های مختلفی را […]

میلاد میرعابدینی
پنجشنبه - ۲۴ تیر ۱۴۰۰

در این مقاله با خطرناک ترین جاده های جهان آشنا می شویم. جاده های پیش رو، جاده هایی هستند که پیش از قدم گذاشتن در آن ها، باید خودتان را برای بدترین اتفاقات آماده کنید.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

شاید از آن دسته افرادی باشید که رانندگی در جاده های مختلفی را تجربه کرده اید. شاید در بعضی جاده ها در موقعیت های خطرناکی قرار گرفته اید و مسیر پیش رویتان آنقدر دلهره آور بوده که عرق سرد به پیشانی تان بنشیند. جاده های زیبا می توانند به جذابیت های سفر تبدیل شوند، اما بعضی وقت ها همین جاده های زیبا که تکه ای از پازل طبیعت هستند، می توانند آنقدر خطرناک باشند که رانندگی را سخت و طاقت فرسا کنند و در بدترین حالت جان افراد را بگیرند!

در این مقاله می خواهیم خطرناک ترین جاده های جهان را به شما معرفی کنیم. جاده هایی که حتی دیدن عکس های آن ها نیز مو بر بدن سیخ می کند! چه برسد به رانندگی در آن ها. در هر سال میلادی لیستی از مخوف ترین و خطرناک ترین جاده های جهان منتشر می شود. اما ما به این لیست ها بسنده نکرده ایم و سعی کرده ایم چندین مورد از این جاده ها را به شما معرفی کنیم.


جاده یونگاس (Yungas) معروف به جاده مرگ در بولیوی

از منطقه لاپاز به کوریکو جاده‌ای به طول ۸۰ کیلومتر وجود دارد که در ارتفاع ۳۰۰۰ فوت بالاتر از جنگل‌های بارانی آمازون، قرار دارد. این جاده که به «جاده مرگ» معروف شده است، بیش از ۲۰۰ پیچ کامل دارد که باعث شده آن را به یکی از صعب‌العبورترین و خطرناک‌ترین جاده‌های جهان تبدیل کند. طول این جاده به حدود 61 کیلومتر می‌رسد و 4572 متر از زمین فاصله دارد. همین ارتفاع باعث می‌شود نمای وحشتناکی هنگام عبور داشته باشد.

این جاده از سال ۱۹۹۴، هر ساله تقریبا ۳۰۰ نفر را به کام مرگ می‌کشد. در نقاط مختلفی از این جاده، یادبودهایی برای افرادی که در آن مکان و با سقوط به دره جان خود را از دست داده‌اند، نصب شده است. جالب اینجاست با تمام این تفاسیر هنوز هم این جاده خطرناک مکانی است تا دوچرخه سواران ماجراجو توانایی‌های خود را به چالش بکشند، هرچند بسیاری از آن‌ها متاسفانه جان خود را از دست می‌دهند!

اطراف این جاده هیچگونه حفاظ جاده‌ای ندارد. عرض باریک آن هم عبور دو ماشین از کنار هم را تقریبا غیرممکن می‌کند. عرض این جاده در مقاطعی به 3 متر می رسد. اما با این وجود اتوبوس‌ها و کامیونها در این جاده به صورت دو طرفه تردد می‌کنند.

از طرف دیگر مه غلیظ، بارندگی های زیاد و در نتیجه لغزندگی جاده، صخره های مرتفع و خطرناک و آبشارهای مختلف باعث شده تا این جاده به خطرناک ترین جاده دنیا تبدیل شود. به این عوامل خطر آفرین، ریزش سنگ و رانش زمین را هم اضافه کنید! جاده یونگاس با کوهستان های سر به فلک کشید احاطه شده است و تا جنگل های بارانی آمازون ادامه پیدا می کند. قرارگیری جاده بین جنگل های آمازون و پایتخت بولیوی موجب شده تا بسیاری از تاجران برای فروش چوب و الوارهایشان با کامیون از این جاده خطرناک عبور کنند.


جاده کیلار به پنگی (Killar to Pangi Road) در هند

جاده کیلار به پنگی با طول 114 کیلومتر، یکی از خطرناک ترین جاده های جهان به شمار می رود. این جاده خاکی و کوهستانی صدها سال پیش توسط روستاییان محلی احداث شده و طی این سال ها ترمیم نشده است. تنها یک حرکت اشتباه از جانب راننده کافی است تا خودرو  به عمق ۲۰۰۰ فوتی صخره ها سقوط کند!

بالا سر این جاده صخره‌های بزرگ و ناپایداری وجود دارد که گمان می‌کنید هر لحظه امکان دارد، سقوط کنند. سطح خاکی و ماسه‌ای این جاده به شدت ناپایدار است. این جاده به قدری خطرناک است که تماشای فیلم‌های ضبط شده توسط افرادی که از آن عبور کرده‌اند هم ترسناک به نظر می رسد!


جاده زوجی‌ لا (Zoji La) در هند

هر جاده‌ای که در میان قله‌ها و دره‌های بلندترین رشته کوه جهان قرار داشته باشد، قطعا بی‌خطر نخواهد بود. جاده زوجی‌ لا یا Zoji Pass با طول 9 کیلومتر، شهرهای سریناگر و له را در رشته کوه غربی هیمالیا (منطقه کشمیر هند) به یکدیگر متصل می‌کند.

این جاده در سال ۱۹۴۷ ساخته شد و اولین بار برای مقاصد نظامی مورد استفاده قرار گرفته است. سطح جاده زوجی‌ لا خاکی بوده و هیچگونه محافظ و یا علائم راهنمایی و رانندگی ندارد. از طرفی این مسیر پر پیچ و خم که حدود 11 هزار پا از سطح دریا ارتفاع دارد، در معرض رانش مداوم زمین و ریزش کوه قرار دارد.

در زمستان هم بارش شدید برف که ارتفاع آن تا ۵۰ فوت هم می‌رسد، مانع استفاده از این جاده می‌شود. به هر حال چه تابستان چه زمستان، این جاده بسیار پرخطر است و جای شکر دارد که تنها ۹ کیلومتر طول دارد!


جاده ۹۹ پیچ تا بهشت (۹۹-Bend Road to Heaven) در چین

جاده 99 پیچ تا بهشت

این جاده که بانام “جاده منتهی به بهشت” یا “جاده دروازه بزرگ” نیز شناخته می‌شود، یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های جهان است. این جاده در چین واقع شده و 11 کیلومتر طول دارد. جاده 99 پیچ تا بهشت در سال‌های 1998-2006 ساخته‌ شده از ارتفاع 200 متری تا 1300 متری سطح دریا به بالا می رود و دارای 99 پیچ تند است. کسانی که دلشان نمی‌خواهد در این جاده رانندگی کنند می‌توانند از طریق تراموا از شهر ژانجیاجی به بالای این کوه بروند.

این جاده از خم‌هایی که به گیره مو تشبیه می‌شوند تشکیل شده و تا نزدیکی‌های آسمان می رود! جاده ۹۹-Bend Road در پارک ملی کوه تیانمن در مرکز چین قرار دارد. جاده ۹۹ پیچ تا رسیدن به بهشت، هرچند نامی رویایی و دل‌انگیز است، اما در شرایط بد جوی و در صورت بروز بلایای طبیعی، رفتار بسیار خصمانه‌ای با مسافرانش خواهد داشت. همانطور در هنگام ساختش، تعداد بسیاری را به کام مرگ کشانده و به بهشت فرستاده است!


جاده کاراکورام (Karakoram) از پاکستان به چین

بزرگراه کاراکورام در دل کوهستانی‌ترین منطقه جهان قرار داشته و یکی از جاده‌های خطرناک جهان محسوب می‌شود. از جاده کاراکورام با طول 1300 کیلومتر که در برخی نقاط جاده تاریخی ابریشم را دنبال می‌کند، به عنوان هشتمین عجایب جهان نیز یاد می‌شود!

ساخت این جاده عجیب و خطرناک در سال ۱۹۶۶ و تحت شرایطی بسیار سخت آغاز شد و در سال ۱۹۷۹ به پایان رسید. عبور از این جاده که در شرایط انواع و اقسام بلایای طبیعی نظیر سیل، بهمن و طوفان‌های وحشتناک است، تا سال ۱۹۸۶ برای عموم آزاد نبود.

هم‌اکنون یکی دیگر از خطرات این جاده وجود رانندگان بی‌پروایی است که با بی‌دقتی از آن می‌گذرند. همین موارد باعث شده تا کاراکورام به یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های جهان تبدیل شود.


جاده تاروکو گورج (Taroko Gorge) در تایوان

تاروکو گورج یکی دیگر از خطرناک‌ترین جاده‌های جهان به شمار می رود که 19 کیلومتر طول دارد. جاده‌ای که در میان کوه‌ها تراشیده شده و به دلیل پیچ‌هایی کور و بسیار باریک، عبور از آن می‌تواند به قیمت از دست رفتن جان تمام شود.

به غیر از شرایط خود جاده تاروکو گورج، شرایط جوی و محیطی این منطقه، یکی دیگر از مخاطرات رانندگی در این جاده محسوب می‌شود. باران‌ های سیل آسا، زلزله و رانش زمین، بارها باعث ریزش کوه و انسداد این جاده شده است.

با این وجود، این جاده از آن مکان‌های خوفناکی است که زیبایی بکر و چشمگیرش باعث می‌شود بسیاری از گردشگران ریسک گذر از آن را به جان بخرند. بسیاری از کسانی که عبور از این جاده را تجربه کرده‌اند، معتقدند اگر قلب ضعیفی نداشته باشید، این تجربه متفاوت ارزش گذر از یکی از جاده‌های خطرناک جهان را دارد.


جاده گولیانگ (Guoliang) در چین ملقب به جاده/تونل سنگی

زمانی که دولت چین اعلام کرد ساخت جاده تنها برای تردد ۳۰۰ نفر سکنه روستا کوهستانی Taihang در استان هنان، ارزش صرف وقت و هزینه را ندارد، ۱۳ تن از این روستاییان در سال 1972 دست به کار شدند تا در دل کوه راهی برای خود باز کنند. همین شد که یکی از خطرناک‌ترین جاده‌های جهان ساخته شد. ساخت این جاده 5 سال طول کشید و یک نفر نیز در حین ساخت آن کشته شد.

ساخت این جاده/تونل گولیانگ پنج سال طول کشید. برای درک میزان خطر این جاده تنها کافیست این را بدانید که این افراد فاقد هر گونه دانش راهسازی بوده‌اند و با استفاده از مواد منفجره مسیر خود را در دل صخره بزرگ می‌شکافتند.

جاده سنگی چین یکی از زیباترین و در عین حال وحشتناکترین و خطرناک ترین جاده‌ های جهان است. این جاده 1.2 کیلومتری در کنار کوه‌های استیپ (steep mountain) ساخته شده و به یک روستای کوچک منتهی می‌شود. در حین عبور از این مسیر مناظری نفس‌گیر و فوق‌العاده‌ قابل مشاهده است. گاهی در این جاده ترافیک می‌شود و این موضوع بر شدت خطر گذرگاه می‌افزاید.

نکته خوب در اینجا وجود تابلوهای راهنمایی است که راننده‌ها را یاری می‌کنند تا از سقوط در دره‌ها در امان بمانند اما نباید فراموش کرد که تنها چند لحظه برای نگاه به تابلو وجود دارد و همه‌ حواس راننده‌ها باید به جاده باشد!

عرض کم این جاده و تونل‌ های آن باعث تصادفات و تلفات جانی بسیاری از این روستاییان شده است. از سال ۱۹۷۷ عبور از این جاده برای عموم آزاد است، البته قطعا کمتر شخصی پیدا می‌شود که تمایل داشته باشد این خطر محض را تجربه کند!


جاده اسکیپرز کنیون (Skippers Canyon) در نیوزلند

جاده اسکیپر کنیون (Skippers Canyon) با طول 26.5 کیلومتر، یکی از خطرناک ترین جاده های جهان به شمار می رود. وجود معادن ارزشمند طلا در تنگه اسکیپرز، از ده‌ها سال پیش این منطقه را به مقصد افراد بسیاری تبدیل کرده است. کارگران معادن طلا برای رفت‌و‌آمد و رسیدن به این منطقه پرزرق‌و‌برق، ناچار به گذر از مسیرهای صعب العبور کوهستانی بودند و بسیاری از آن‌ها در این راه جان خودشان را از دست می‌دادند.

تا اینکه در سال ۱۸۸۳ کارگران مشغول در معادن این منطقه تصمیم گرفتند جاده‌ای در دل کوه ایجاد کنند. تراشیدن صخره‌های طلایی ۷ سال به طول انجامید و در نهایت، این جاده در سال ۱۸۹۰ میلادی تکمیل شد. جاده‌ای که امروزه بخش‌های بسیاری از آن بدون هیچ تغییری نسبت به گذشته باقی مانده است و حتی سطح آن نیز خاکی است.

جاده اسکیپرز کنیون به قدری باریک است که امکان عبور دو خودرو از کنار یکدیگر در آن وجود ندارد. اما بزرگترین خطر این جاده را باید دره‌های عمیقی دانست که در کنار این راه باریک و بی‌حفاظ قرار دارند. این موارد اسکیپرز کنیون را به یکی از جاده‌های خطرناک جهان تبدیل کرده است.

امروزه در این جاده بیشتر اتوبوس‌هایی که اغلب مربوط شرکت‌های گردشگری و ماجراجویی هستند، تردد می‌کنند.


بزرگراه کولیما (Kolyma) و لنا (Lena) (جاده استخوان‌ها) در روسیه

سفر در منطقه سیبری همواره چالش‌برانگیز بوده است. این جاده 3080 کیلومتری در سیبری که به «جاده استخوان‌ها» معروف شده، از دو بزرگراه Kolyma و Lena تشکیل شده است. هر دوی این جاده‌ها خطرات مشابهی دارند. این بزرگراه‌ها در جاده یخی رودخانه لنا با یکدیگر تلاقی پیدا می‌کنند.

این جاده رودخانه‌ای تنها در ماه‌های دسامبر تا آوریل، زمانی که یخ روی آن به اندازه کافی ضخیم باشد و توان تحمل وزن وسیله نقلیه را داشته باشد، قابل استفاده است. متاسفانه هر ساله بسیاری از افراد با شکسته شدن یخ و سقوط خودروی‌شان در رودخانه جان خود را از دست می‌دهند.

برخلاف اکثر جاده‌ها بهترین زمان سفر از این جاده با وجود مه و بوران و دید کم و یخ زدن زمین و آب، زمستان است. در ماه‌های ژوئیه و آگوست که زمان بارش باران‌های شدید است، گل و لای مانند باتلاقی زمین این جاده را به یک هیولای وحشتناک تبدیل می‌کند که می خواهد همه چیز را ببلعد. در این شرایط تنها خودروهای 2 دیفرانسیل، آن هم اگر خوش شانس باشند می توانند از این جاده عبور کنند.


جاده جیمز دالتون (James Dalton) در آلاسکا

کافیست اسم آلاسکا بیاید تا برف و بوران و مه در ذهن‌مان نقش ببندد. جاده جیمز دالتون به جاده شمالی شیب هال نیز معروف است و یکی از خطرناک ترین جاده‌ های جهان به شمار می رود.

بزرگراه دالتون آلاسکا حدود 414 مایل یا 666 کیلومتر طول دارد و رانندگی در آن بسیار دشوار است. این جاده در سال 1974 ساخته و در سال 1981 به صورت عمومی افتتاح شده است و فقط یک ایستگاه سوختگیری دارد و در کل مسیر تنها سه شهر بر سر راه مسافران آن قرار دارد.

در حاشیه این جاده گوزن‌های شمالی در حال تردد هستند. البته خطر حضور خرسها هم در آن زیاد است. همچنین در مسیر عبور این جاده یخچال‌های طبیعی و دریاچه‌ها و رودهای زیادی وجود دارد.

این جاده به دلیل وجود میادین نفتی خلیج پرودو در دامنه شمالی آلاسکا، اغلب مسیر رفت‌وآمد کامیون‌داران است. آنچه باعث شده این جاده در لیست خطرناک ترین جاده های جهان قرار بگیرد، شرایط جوی بسیار نامساعد و کمبود شدید امکانات درمانی و رفاهی است. به همین علت برای سفر از این جاده باید حتما تجهیزات و امکانات کاملی به همراه داشت.


جاده آتلانتیک یا اقیانوس اطلس (Atlantic Ocean Road)

جاده آتلانتیک یا اقیانوس اطلس (Atlantic Ocean Road) جاده مارپیچی است که مجموعه ای از جزایر نروژ را به هم متصل می کند. در واقع این جاده نقطه اتصال زمین، دریا و آسمان است! طول این جاده 8 کیلومتر و 274 متر است که هر ساله میزبان هزاران گردشگر است.

همچنین به دلیل طوفان‌های زیاد این منطقه و پیچ و خم‌های فراوان جاده مورد بحث، مسافران احساس می‌کنند سوار بر یک ترن هوایی هستند. البته ترنی که در دریایش نهنگ‌ها هم به چشم می خورند! سال ساخت این جاده به 1989 میلادی باز می‌گردد و در همان زمان هم به دلیل طوفان‌های مداوم، فرآیند ساخت بآن با تاخیر زیادی روبرو شد. در نهایت در 19 دسامبر 2009 میلادی تونلی زیردریایی با طول 5.7 کیلومتر به این مسیر اضافه شد که بر زیبایی عبور از آن نیز افزود.


جاده  Du Gois گذرگاهی غرق در آب

گذرگاه du Gois نام جاده ای است که روزی 2 بار با جزر و مد به زیر آب می رود. رانندگان تنها چند ساعت در طول روز امکان عبور از این گذرگاه را دارند و بعد از این ساعات جاده بر اثر جزر و مد به زیر آب می رود.

این گذرگاه از سال 1701 با طول 2.58 مایل تنها مسیر اتصال خلیج Burnёf با جزیره Noirmoutier و بسیار خطرناک است. هر روز دو بار، خودروها و عابران می‌توانند از آن استفاده کنند و در غیر آن جاده در زیر


 

برچسب‌ها :

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی