پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

لاستیک خودرو

تایرهای رادیال چه تفاوتی با تایرهای بایاس دارند؟

حتما تاکنون نام تایرهای رادیال و بایاس به گوشتان خورده است و این سوال برایتان ایجاد شده که این 2 نوع تایر چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ ساختار بایاس برای تایرها قدیمی تر بوده اما تایرهای رادیال تکنولوژی جدیدتری دارند و قیمت آن ها نیز بالاتر است. اما این اختلاف قیمت بی دلیل نبوده و […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۳۰ تیر ۱۴۰۰

حتما تاکنون نام تایرهای رادیال و بایاس به گوشتان خورده است و این سوال برایتان ایجاد شده که این 2 نوع تایر چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ ساختار بایاس برای تایرها قدیمی تر بوده اما تایرهای رادیال تکنولوژی جدیدتری دارند و قیمت آن ها نیز بالاتر است. اما این اختلاف قیمت بی دلیل نبوده و تایرهای رادیال نسبت به تایرهای بایاس برتری هایی دارند.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو
ساختار تایرهای رادیال نسبت به تایرهای بایاس مزیت هایی داشته که باعث برتری این دسته از تایرها می شود.
تایرهای بایاس از لایه های لاستیکی و متقاطع ساخته شده اند که در زاویه 30 درجه ای قرار گرفته اند. معمولا جنس این پارچه ها نایلونی است. در حالی که تایرهای بایاس به گونه ای ساخته شده اند تا یک واحد کاری مجتمع و مشخص را تشکیل دهند، تایرهای رادیال از دو بخش مجزا تشکیل شده اند.

تقریبا امروزه بیشتر لاستیک های استفاده شده در خودروهای سبک از نوع رادیال هستند. لاستیک های رادیال که سیمی نیز نامیده می شوند، نسبت به لاستیک های بایاس جدیدتر هستند. بدنه‌ تایرهای رادیال از چندین لایه‌ تنیده‌ شده تشکیل شده و معمول‌ ترین لایه‌ مورد استفاده نخ‌ های پلی ‌استر است. در تایرهای رادیال این نخ ‌ها به‌صورت عمود بر آج تایر قرار گرفته‌اند.

شعاعی بودن بافت در این لاستیک ها سبب نرم تر بودن لاستیک می شود. این نرمی نیروی منتقل شده از سطح جاده را مانند یک دمپر به نرمی دفع می کند. بافت های مورب کم و کاستی که نرمی در سطح برخورد لاستیک با جاده ایجاد می کند را جبران می کند. هرچه زاویه این بافت ها در لاستیک بیشتر باشد، سختی بیشتری حاصل می شود.

از طرفی این مورب بودن و جنس تسمه، می تواند تحمل افزایش بار را هم بالا ببرد. نخ های گفته شده در لاستیک های سیمی از جنس فولاد یا نایلون هستنند. البته بیشتر تایرهای رادیال از نخ های فولادی ساخته می شود. همچنین تایرهای رادیال در 2 نوع تابستانی و زمستانی ساخته می شوند.

تفاوت لاستیک های رادیال و لاستیک های بایاس

اما به سوال اصلی می رسیم. این تفاوت ساختار چه مزیتی را برای تایرهای رادیال ایجاد کرده است؟

1. استحکام

تایرهای بایاس بسیار ساده تر از رادیال ها سوراخ می‌شوند و این در حالی است که در صورت پارگی تایرهای رادیال ، می‌توان آن‌ها را ترمیم کرد. اما تایرهای بایاس عموما غیر قابل ترمیم هستند و در صورت پارگی باید تعویض شوند.

2. مقاومت در برابر گرما

نوع ساختار تایرهای رادیال می تواند گرما را در تمامی سطح تایر به صورت موثرتری توزیع کند. به همین دلیل برای مسافرت‌های طولانی و سرعت‌های زیاد تایرهای رادیال از تایرهای بایاس مناسب‌تر به نظر می رسند.

3. عمر تایر

شاید تایرهای بایاس ارزان تر از تایرهای رادیال‌ باشند، اما عمر و مقاومت آن‌ها نیز همچون قیمتشان از تایرهای رادیال کمتر است! در نتیجه تایرهای رادیال نسبت به تایرهای بایاس به صرفه تر هستند. در برخی موارد تایرهای رادیال عمری دو تا شش برابر تایرهای بایاس دارند.

یکی از مهم ترین ویژگی های تایرهای رادیال ، مقاومت غلتشی پایین آن هات است که به کاهش مصرف سوخت کمک می کند. چسبندگی بهتر با زمین، نرمی رانندگی به خاطر انعطاف بیشتر دیواره تایر، ترمزگیری موثرتر و عملکرد بهتر در پیچ ها، از مزایای لاستیک های رادیال هستند.

لاستیک خودرو

نکته: روی بخش جانبی لاستیک ها کدی حک شده است که این کد با یک حرف انگلیسی که بیانگر نوع تایر است شروع می شود. اگر به این کد دقت کنید، می بینید که در اکثر تایرها با حرف R که نشانه رادیال بودن تایر بوده شروع شده است. 

تاثیر گرمای هوا بر لاستیک خودرو و راه کارهای کاهش استهلاک تایر در فصل تابستان

افسار لاستیک در مسیر برفی/ با انواع زنجیر چرخ و کاربردهای آن آشنا شوید

هنگام پنچر شدن لاستیک چه کار کنیم؟/ آموزش تعویض لاستیک پنچر خودرو برای خانم ها

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی