پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

چراغ خودرو

صفر تا صد تنظیم چراغ خودرو

تنظیم نور بالا خودرو و تنظیم نور پایین خودرو از لحاظ ایمنی بسیار حائز اهمیت هستند و در صورت تنظیم نبودن می تواند خطر آفرین باشد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو همانطور که می دانید احتمال بروز تصادف یا سانحه رانندگی در شب در مقایسه با روز بسیار بیشتر است به این دلیل که […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۲ مرداد ۱۴۰۰

تنظیم نور بالا خودرو و تنظیم نور پایین خودرو از لحاظ ایمنی بسیار حائز اهمیت هستند و در صورت تنظیم نبودن می تواند خطر آفرین باشد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

همانطور که می دانید احتمال بروز تصادف یا سانحه رانندگی در شب در مقایسه با روز بسیار بیشتر است به این دلیل که قدرت دید راننده در شب بسیار افت می کند. لذا نور چراغ خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است.

تنظیم نبودن چراغ خودرو سبب می شود تا نه تنها مسیر پیش رو به اندازه کافی روشن نمی شود بلکه امکان دارد به علت نبود دید کافی سبب بروز تصادف با موانع یا حتی خودروهای عبوری از رو به رو در جاده شود.

چطور نور چراغ خودرو را تنظیم کنیم؟

اگر قصد دارید تا چراغ خودرو خود را تنظیم کنید باید در وهله اول از تنظیم بودن ارتفاع خودرو را تنظیم کنید سپس در صورت رفع این بخش وارد مرحله نخست تنظیم نور چراغ خودرو می شویم.

۱. جایگذاری خودرو

خودروی خود را به نزدیکی یک دیوار برده و چراغ‌های خودرو را روشن کنید. نقطه‌ی وسط نوری که از چراغ خودرو ساتع می‌شود را پیدا کرده و با چسب به صورت به علاوه روی دیوار علامت بزنید.

توجه بفرمایید که سطح زمین صاف باشد. از قرار دادن خودرو روی رمپ پارکینگ یا سطوح ناصاف خودداری کنید.

برای اطمینان بیشتر اندازه‌ی ارتفاع دوطرف خودرو(از هر دو چرخ تا زمین) را اندازه‌گیری کنید.

تنظیم چراغ

۲. عقب بروید

خودرو را به اندازه‌ی ۷ متر از دیوار مذکور عقب ببرید. فاصله را تخمین نزنید. با استفاده از متر اندازه‌گیری دقیق انجام دهید تا نتیجه‌ی کار مورد قبول باشد. برای اطلاع دقیق‌تر از این فاصله به دفترچه‌ی راهنمای خوردوی خود مراجعه کنید. این فاصله در بعضی خودروها ممکن است متغیر باشد.

۳. چراغ‌های خودرو را تنظیم کنید

پیچ تنظیم چراغ خودرو معمولا در نزدیکی چراغ قرار دارد. با مراجعه به دفترچه‌ی راهنما می‌توانید از محل دقیق این پیچ با خبر شوید.در بعضی خودروها پیچ‌هایی برای تنظیم افقی و پیچ‌هایی برای تنظیم عمودی قرار دارد.

تنظیم چراغ ۲

۴. ارتفاع چراغ خودروی شما تنظیم شد

به دیوار مقابل خودروی خود و علامتی که روی آن گذاشته‌اید نگاه کنید. بالای قسمتی که شدیدترین پرتوهای نور می‌تابد باید با مرکز علامتی که روی دیوار است برابر باشد. بدین صورت چراغ خودروی شما از لحاظ ارتفاع تنظیم شده‌است.

۵. چراغ خودرو را افقی تنظیم کنید

به همان روشی که برای تنظیم ارتفاع (عمودی) چراغ خودرو عمل کردید، با استفاده از پیچ‌گوشتی چرا‌غ‌های خودرو را به صورت افقی نیز تنظیم کنید. در این حالت، پس از اینکه فاصله‌ی طولی ۷ متر خود را تنظیم کردید، به دیوار روبه‌رو و علامت روی دیوار دقت کنید. قسمتی که شدیدترین پرتوهای نور می‌تابد باید سمت راست مرکز علامت باشد.(برای چراغ سمت راست خودرو)

انتهای پیام

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی