پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

قطعه سازی

چالش های صنعت خودرو چیست؟

به گفته رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان، کمبود نقدینگی قطعه سازان و عدم تامین به موقع قطعات موجب دپو بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو ناقص در کف کارخانه خودروسازان شده است. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو محمد رضا نجفی منش رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو بیان […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۱۸ مرداد ۱۴۰۰

به گفته رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان، کمبود نقدینگی قطعه سازان و عدم تامین به موقع قطعات موجب دپو بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو ناقص در کف کارخانه خودروسازان شده است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

محمد رضا نجفی منش رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو بیان کرد: متاسفانه قطعه سازان به دلیل عدم تامین نقدینگی قادر به تامین به موقع قطعات نبودند و عدم تامین یکی و دو قطعه موجب دپو بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو ناقص در کف کارخانجات خودروسازان شده است.

وی درباره نوع قطعاتی که موجب ایجاد پدیده خودروهای ناقص شده است، گفت: بیشترین مشکل در زمینه تولید قطعات الکترونیک بوده است که تولید این نوع قطعات در سطح دنیا نیز با چالش مواجه است.

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در پاسخ به این سوال که چرا خودروسازان در شرایط زیان ده نیز به تولیدات خود ادامه می دهند، گفت: با توجه به انتخاب مدیران دو خودروساز بزرگ کشور توسط دولت این خودروسازان موظف به افزایش آمار تولید خود حتی در شرایط زیان ده هستند و این موضوع موجب شده تولید هر خودرو برای خودروساز بین ۴۰ تا ۶۰ میلیون بسته به نوع خودرو با زیان همراه باشد. از طرف دیگر تولید همراه با زیان کمبود نقدینگی را برای خودروساز به همراه داشته و به همین دلیل توان پرداخت مطالبات قطعه سازان را نیز ندارند. در نتیجه قطعه ساز نیز به دلیل عدم تامین سرمایه در گردش خود قادر به تامین مواد اولیه و تولید قطعه نخواهد بود و برای ترخیص قطعات وارداتی از گمرک نیز با مشکلاتی مواجه است. بنابراین اگر به پدیده خودروهای ناقص همه جانبه نگاه کنیم این مشکل رفع خواهد شد.

نجفی منش درباره میزان بدهی خودروسازان به زنجیره تامین تشریح کرد: در حال حاضر بر اساس برآوردهای انجام شده میزان بدهی خودروسازان به زنجیره تامین ۶۵ هزار میلیارد تومان است که ۲۵ هزار میلیارد تومان آن از طریق اوراق گام و خرید دین تعیین تکلیف شده است. از این ۴۰ هزار میلیارد تومان باقی مانده ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهی های معوقه است که بیش از ۱۲۰ روز به طول انجامیده و با پرداخت های ناچیز خودروسازان هر روز بر میزان آن افزوده می شود. این در حالی است که قطعه ساز خرید مواد اولیه موردنیاز خود را به صورت نقدی انجام می دهد و به همین دلیل تحمل این قضیه برای قطعه سازان به شدت دشوار شده است.

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو کشور در پایان با اشاره به اینکه قطعه سازان با تولید همراه با شکنجه به فعالیت خود ادامه می دهند، اشاره کرد: در حال حاضر قطعه سازان با هر گونه مشکلی که در عالم بشریت وجود دارد در حال تولید هستند. لذا در چنین شرایطی حذف قیمت گذاری دستوری و خصوصی سازی صنعت خودرو دو تصمیم بزرگ است که باید هر چه سریع تر در مورد این صنعت اعمال شود.

انتهای پیام/

قطعه سازان خواستار برگزاری میز پنجم داخلی سازی شدند

اقدام سایپا برای افزایش و رونق تولید بسیار خوب بوده است/ مجلس از سايپا قدرداني و حمايت مي‌كند

خودرو در بورس عرضه بشود یا نشود؟ | حلال مشکلات بازار این است؟

مجلس حامی جدی صنعت خودرو است/ تأکید بر نقش موثر سایپا در رونق تولید کشور

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی