بررسی تبدیل 206 تیپ 5 به 206 RC پوست اندازی از نوع پنجم از زمان معرفی پژو 206 به بازار ایران در سال 1380، این خودرو همواره مورد توجه خریداران و بهخصوص تیونرها بوده. این خودرو بهدلیل استایل اسپرت، وزن نسبتا کم و پتانسیل فنی بالا یکی از اولین انتخابها در حوزه تیوینگ به شمار […]
از زمان معرفی پژو 206 به بازار ایران در سال 1380، این خودرو همواره مورد توجه خریداران و بهخصوص تیونرها بوده. این خودرو بهدلیل استایل اسپرت، وزن نسبتا کم و پتانسیل فنی بالا یکی از اولین انتخابها در حوزه تیوینگ به شمار میرود. البته از میان تیپهای مختلف این خودرو نیز بیش از همه تیپ 5 است که به تیونرها چشمک میزند زیرا از نظر فنی و به ویژه سیستم سیمکشی(مالتی پلکس) میتواند نیازهای یک تیونر را بهخوبی برطرف کند. همچنین پیشرانه TU5 مورد استفاده در این خودرو به دلیل کیفیت ساخت بالا(البته قبل از داخل سازی شدن قطعاتش) و آلیاژهای مناسب قطعات، یکی از پیشرانههای است که جان میدهد برای تیوینگ. البته انتخاب دیگری هم وجود دارد و آن تعویض پیشرانه با نوع RC پژو است که 206 را بدل به غولکشی در خیابانها میکند. در این شماره به سراغ یکی از همین غولکشها رفتهایم که درون سینهاش یک پیشرانه 2 لیتری RC نصب شده است.
خوشبختانه خانواده موتورهای بهکار رفته در پژو 206 از نظر نصب طوری طراحی شدهاند که بدون نیاز به تغییر در دسته موتورها و فضای دورن محفظه موتور بهراحتی درون سینه 206 جای میگیرند. از این رو پیشرانه 2 لیتری معروف به RC هم از این قاعده مستثنا نبوده است. در کل برای نصب پیشرانه RC روی پژو 206، تیپ پنج انتخاب بهتری است زیرا کالیبره کردن Magneti Marelli ECU این پیشرانه با سیستم سیمکشی مالتیپلکس تیپ 5 کاری آسودهتر و البته با بازده بیشتر است. پیشرانه بدون تغییر خاصی دورن سینه 206 نصب شده و هیچیک از قطعات موتور تغییر نکردهاند. قلب 4 سیلندر جدید این خودرو میتواند 175 اسب بخار نیرو دراختیار راننده قرار دهد و نمودار گشتاورش هم در دور 4000 RPM به عدد 200 نیوتنمتر میرسد که برای خودروی با کمتر از 1100 کیلوگرم وزن اعداد قابل توجهی هستند.
این خودرو با اتکا به این اعداد و ارقام میتواند ظرف 7.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد که از این حیث باید گفت حتی از خودروهای چند ده میلیونی بازار هم سریعتر است. نکته جالب اینکه این پیشرانه با تغییرات اندکی به خصوص در مباحث زیستمحیطی، در سیروئن C5 نیز بهکارگیری شده است. C5 نیز چند سال پیش توسط شرکت سایپا وارد بازار خودروی ایران شد و از این رو در تهیه قطعات یدکی پیشرانه مشکل چندانی وجود ندارد. بهدلیل تولید حرارت بیشتر پیشرانه جدید نسبت به نمونه استاندارد، باید سیستم خنککاری هم مورد بازنگری قرار میگرفت. به این ترتیب رادیاتور دست نخورده باقی ماند اما فنهایش با نمونههای قویتر که حجم باد بیشتری را تولید میکنند تعویض شدهاند.
گیرباکس مورد استفاده در 206 تیپ 5، با اهداف اقتصادی و کاربری شهری طراحی شدهاست. بههمین دلیل و با هدف افزایش شتاب و کشش خودرو، قطعات درونی گیرباکس با نمونههای دیگری از ساختههای گروه پژو-سیتروئن که در سیتروئن C5 هم بهکار گیری شده، تعویض شده. دندهها و قطعات جدید گیرباکس به دلیل ضرایب کوتاهتر کشش و شتاب اولیه و میانی خودرو را افزایش دادهاند بهطوری که حالا 206 RC ما میتواند از پس غولهای بزرگی همچون بنز و بامو برآید.
برای انتقال بهتر نیروی تولیدی موتور به چرغهای جلو از دیفرانسیل کوتاهتر و سیستم کلاچ جدید 8 پلیت ساخت گترگ استفاده شده است. لنتهای بهکار رفته در صفحه کلاچ از جنس گرافیت هستند که ضمن مقاومت حرارتی بالا، قدرت اصطکاک بیشتری دارند و بههمین دلیل نیمکلاچ کردن با این خودرو کار دشواری است زیرا صفحه به محض نزدیک شدن به فلایویل، با آن کوپل شده و یک شتاب ناگهانی را ایجاد میکند.
اکسل عقب استاندارد تیپ 5 بنا به دلایل مختلف از جمله ثبات بهتر خودرو و ترمزهای دیسکی، با نمونه بهکار رفته در RC تعویض شده است. تقریبا همگی شنیدهایم که پژو 206 در محور عقب کمی ناپایدار است. استفاده از اکسل جدید دقیقا همین ضعف را برطرف کرده است زیرا اکسل جدید بهصورت سه تکه و مستقل ساخته شده و از این رو عبور از پیچها را با سرعتهای بالاتری امکان پذیر میکند. در دنیای حرفهای تیونینگ رسم است که اگر خودروی از نظر فنی و قوای محرکه ارتقاء پیدا کند، به همان میزان نیز باید ترمزهایش بهینه سازی شود زیرا کنترل یک خودی قدرتمند با ترمزهای ضعیف کاری نشدنی است.
بههمین دلیل تیونر بوستر و تعدادی از متعلقات سیستم ترمز را با نمونههای مورد استفاده در مدلهای RC جایگزین کرده است که میتواند به خوبی خودرو را متوقف کند. البته نقش ترمزهای دیسکی محور عقب هم در این امر بسیار مثبت است. هندلینگ خودرو نیز به همت استفاده از 4 کمک فنر ساخت کمپانی پر آوازه D2، بهبود چشمگیری پیدا کرده است. این کمک فنرها که از نوع قابل تنظیم هستند، میتوانند در 36 حالت مختلف با کیفیت عملکردی متفاوت تنظیم شوند. این قابلیت تنظیم به خودرو امکان میدهد وقتی در مسابقات درگ شرکت میکند از تنظیمیخاص استفاده کند. در زمان بکارگیری خودرو رد شهر هم تنظیمات شهری کمک فنرها باعث میشود عملکرد ضربات کمتر از انتظار به اتاق وارد شود. البته نباید فراموش کرد که این خودرو یک 206 کاملا اسپرت است و نباید انتظار عملکرد یک 206 استاندارد را از آن داشته باشید.
وقتی پشت فرمان قرار میگیرد اولین چیزی که مشاهده میکنید صفحه کیلومتر جدید RC است که تا 210 کیلومتر مدرج شده و این یعنی این خودرو میتواند آدرنالین خونتان را به اندازه کافی بالا ببرد! فرمان کوچک OMP حالتی کاملا اسپرت دارد و برای چرخاندنش باید انرژی بیشتری صرف کنید. اگر قصد داشته باشید آرام به راه بیفتید باید بدانید گلاچ گرافیتی این اجازه را به شما نمیدهد پس بهتر است دور موتور را کمی بالا ببرید و کلاچ را با سرعت بیشتری رها کنید. کورس بازی پدالهای OMP که پدال کلاچ هم یکی از آنها ست آنقدرها زیاد نیست و کمیطول میکشد تا به آنها عادت کنید.
شتاب و کشش خودرو حتی با وجود سه سرنشین واقعا مناسب است و در ترافیک بعد از ظهر تهران کار به استفاده از دندههای بالاتر نمیرسد. اما در اتوبان که مسیر کمی بازتر است کشش خودرو تا دنده 4 واقعا درخور توجه است. البته قدرت واقعی پیشرانه بعد از دور موتور 3000 حاصل میشود و در این دور شتاب ثانویه خودرو کاملا قابل لمس است. پژو 206 از آن دست خودروهایی است که جان میدهد برای یک تیوینگ خیابانی نسبتا کم هزینه که حرفهای زیادی در مقابل حریفان گرانقیمت برای گفتن دارد. عملکرد فنی خودرو در صورت استفاده از کوئیکشیفتر و تغییراتی اندک بهتر هم خواهد شد. به گفته مالک خودرو حدود 28 میلیون تومان برای تیونینگ این خودرو هزینه شده است. در پایان ضمن تشکر از مالک خودرو هومن قضایپور، از دوست گرامی محمد مقدم که زمینه انجام این تست را فراهم کردند تشکر میکنیم.
سلام، کسیو میشناسید که این کارو انجام بده؟ همین اسامی که اینجا نوشته شدن، مثل محمد مقدم
سلام.من تیپ5مدل84دارم.خیلی ازش راضی ام.اما دوست دارم آر سی داشته باشم.چطور میتونم پیدا کنم؟
فقط بهتون بگم قبل توربو کردن خرج زیاد بالایی نداره ولی مراقب خیلی شدید میخواهم و اینکه هزینه توربو کردن الانخوب از 90تومن تابه بالا میشه حدودا
و اینکه ماشین بالای مدل90رو اصلا تروبو نکنید و اگر ماشین زیر 90کم کار خیلی خوب یا ماشین نمیری هست اصلا توصیه توربو کردن نمیشه
بیشتر ماشین های موتوری خرابه اینها نیون میکنن
اگه کسی 206 ارسی میخواد با تلگرام یا وایبر 004915219405607 تماس بگیره
من 206 تیپ 5 مدل 91 دارم میخام تیونینگش کنم ولی موندم توربو و تقویب و وسایلای اسپرت بندازم روش یا موتورشو تعویض کنم! و اگه موتورشو تعویض کنم سندش هم تغییر میکنه؟ اخه شنیدم اینجور ماشینا بی هویت هست یکم!لطفا راهنمایی کنید و اینم بگم واقعا 178 اسب بخار کم چیزی نیست بتونی ازش چشم برداری اونم با 0-100 تقریبا 7.5 ثانیه و قسمت موتور rc رو بگید یا 206rc اگه موجوده تو ایران
MOJOD HAST TUNING SHODASH / SORENA SOHREVARDI CHANDTA HASTAN
فقط باید موتور تعویض کنی رو موتور فابریک هرچقدر هزینه کنی فایده نداره موتور جدید rc یا rcz میخری کامل موتور فابریک از رو اتاق باز میشه و میزلری انباری خونه خود موتور حدودا 9.5 قیمتشه و هزینه های جانبی مثل تقویت ترمز اکسل عقب کمک ها لاستیک مناسب و ecu و… هم داری
سلام، آیا امکان تبدیل ماشین های دیگه مانند ال90 یا مگان به RC وجود داره یا این تغییر فقط روی 206 امکان پذیره؟
زانتیا شاید بشه ولی بقیش ن
سلام، هزینه کلی ایجاد این تغییرات چقدر میشه و در تهران کجا این تیونینگ انجام میشه؟
سلام.
دنبال کمک فنر D2 هستم. لطفا برای فروش و البته نصب توسط یک فرد مجرب راهنمایی کنید.
سلام
۱- حدودا هزینه تبدیل تیپ ۵ به 206RC چنده
۲- از لحاظ استحلاک چجوریه یعنی معمولا عمرمفیدش اگه بصورت خونگی استفاده کنیم
۳- ممنون میشم اگر آدرس یا شماره تماسی دارین به ایمیلم ارسال کنین
درکل چند روزه حسابی کلافش شدم رفتم تو کف
آمار که گرفتم میگن میشه ولی پای عمل که میرسه میپیچونن
من دنبال خوده 206 rc هستم و این مدلای دست ساز رو هم نمیپسندم.ممکنه توضیح بدین که چجوری میتونم یه آرسی واقعی(منظورم خود خودشه) داشته باشم؟
سلام و ادب
من یه 206 ایرانیزه مدل 94 دارم تیپ 5 . تا الان کوییک شیفتر و شمع اتولایت ایریدیو آمریکایی روش نصب کردم و سیستم کامل هدرز و سنتر و منبع مارک سوپر اسپرینت ساخت ایتالیا روش نصب کردم >من چه کارهایی بکنم تا قدرت اسب بخار 206 به 180 تا 200 برسه هزینه برام مهم نیست
میتونی خودت جمع کنی اگه داشته باشی ماشینو با هزینه های تزینیش و هزینه خرید موتور با 100تا 120 ملیون برای خودت جمع کنی .
دوست عزیز اگه بخوای RC اصلی همینجا پیدا کنی باید بگردی کل کشورو تا پیدا کنی یا مرکز تولید دست سازش رو پیدا کنی اما اگه بازم فابریک فابریک میخوای باید از کشور دیگه خریداری کنی و وارد کنی ک هزینش میزنه بالا
206آرسی به صورت فابریک تولید نشده تنهاراهی که می تونید206روتبدیل به آرسی کنیدبایه تینورهماهنگ کنیدکه موتورروتعویض کنه که نزدیکه 17میلیون هزینه میخواد!!
تولید شده و هنوز هم تولید میشه ولی داخل ایران فقط 2 یا 3 تا هست
206 آرسی کوپه هست و تمام لوازمش مخصوص آرس هت و روی دیگر 206 ها نیست
دوستان اگر واقعا قصد جدی دارند و حداقل 10 تمن هرینه میکنند میشه براشون یه کیت کامل توربو بست که حدود 200 اسب میده.و یا با هزینه ی بیشتر موتور rc گذاشت
لطفا یک تیونیک کار خوب در تهران با ذکر ادرس معرفی کنید تشکر
من ی ارسی کار خوب میشناسم
کارش حرف نداره تو تهران
ماشین خودم ارسی کرد ۲۰تومن اما با هر با هر هر ماشینی کل انداختم کم اووردن همین
عاقا يه سوال برام پيش اومده
ميشه يه دويست شيشو هم موتور rcنصب كرد هم كيت كامل توربو؟چند اسب ميده؟اصلا شاسي جواب ميده؟اصن امكان پذير هست؟
بله کاملا امکان پذیر هستش شاسی هم جواب میده ولی با اینهمه قدرت کنترل ماشین سخت میشه که برای این موضوع باز باید اکسل عقب رو ارتقا بدین به (اکسل سه تیکه) و چیپ کنترل پایداری نصب کنید
سلام دوستان ميشه بگيد اگر ما يه ٢٠٦ معمولي رو تبديل به Rc كنيم تكليف عمر قطعاتش چي ميشه؟ايا باز هم مثل اين ٢٠٦ هاي موجود بايد دائم تو تعمييرگاه باشيم؟
سلام این ارسی کار کیه
هر کی موتور rc، mi. Rs نیاز داشت با نصب در خدمتم.0170865811