پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تاریخچه نیسان Z

گذشته در دل آینده!/ مروری بر سرگذشت نیسان Z به بهانه معرفی مدل جدید

رونمایی نیسان Z جدید در سال 2021 را می توان یکی از مهمترین اتفاقات خودرویی قلمداد کرد. نسل جدید این کوپه هیجان انگیز همچنان پایبند به گذشته است و سبک رترو و همیشگی نیسان Z را دنبال می کند. به همین دلیل به بهانه معرفی مدل جدید، سری هم به نسل های قبلی نیسان Z […]

میلاد میرعابدینی
پنجشنبه - ۱۱ شهریور ۱۴۰۰

رونمایی نیسان Z جدید در سال 2021 را می توان یکی از مهمترین اتفاقات خودرویی قلمداد کرد. نسل جدید این کوپه هیجان انگیز همچنان پایبند به گذشته است و سبک رترو و همیشگی نیسان Z را دنبال می کند. به همین دلیل به بهانه معرفی مدل جدید، سری هم به نسل های قبلی نیسان Z زدیم.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

بعضی خودروها برای همیشه در قلب و فکر عشق ماشین ها جاودانه می شوند و دیگر فقط یک خودروی 4 چرخ نیستند و برای خودشان شخصیت و روحی مستقل دارند که باعث می شود مثل یک موجود زنده به نظر بیایند. از این نمونه ها در تاریخ صنعت خودروسازی کم نیست. شورولت کوروت، تویوتا سوپرا، مرسدس بنز SL، ب ام و سری 3 و …. اما ما در این مقاله می خواهیم به بهانه معرفی نسل جدید نیسان Z ، مروری بر سرگذشت آن داشته باشیم. نیسان سری Z را هم باید در دسته خودروهایی قرارداد که روح مستقلی برای خود دراند و طی سال ها در قلب عشق ماشین ماشین ها نفوذ کرده است.

تاریخچه نیسان Z

رونمایی نیسان Z جدید در سال 2021 را می توان یکی از مهمترین اتفاقات خودرویی قلمداد کرد. البته این معرفی یک فرق مهم با معرفی سایر خودروهای جدید داشت. آن هم این بود که نیسان Z جدید مثل نسل جدید ب ام و سری 3 یا دیگر ماشین های جدید، غریبه به نظر نمی رسد و لازم نیست مدتی بگذرد تا به آن عادت کند. Z افسانه ای همچنان زیبا و دوست داشتنیست و می تواند قلب هر عشق ماشینی را تسخیر کند. نیسان Z در دسته کوپه های اسپرت ژآپنی ، همیشه رقیب مستقیم تویوتا سوپرا بوده است، نکته جالب در مورد نسل جدید نیسان Z ، حضور همزمان نسل جدید تویوتا سوپرا پس از سال ها غیبت است. این رویارویی بعد از سال ها در این دوره می تواند حسابی جذاب باشد.

هیروشی تامورا مهندس ارشد توسعه نسل جدید نیسان Z می گوید:

«به عبارت ساده، هدف ما این بوده که بهترین Z تاریخ را بسازیم. با هر نسل، ما انتظارات را بالا برده و Z را ارتقا داده‌ایم و کماکان پاسخگوی نیاز ذاتی بشر به هیجان هستیم. Z جدید طوری طراحی شده که فارغ از قدرت و چابکی، یک شریک خوب برای رانندگان باشد و در ماجراجویی‌های جاده‌ای آنها را همراهی کند.»

تقریبا یک سال پس از معرفی نسخه پروتوتایپ نیسان Z ، چندی پیش نسخه تولیدی این کوپه اسپرت بالاخره توسط ژاپنی‌ها در نیویورک رونمایی شد. همانطور که نیسان وعده داده بود، این خودرو تا حد زیادی به نسخه پروتوتایپ وفادار باقی مانده و از لحاظ طراحی بیرونی و داخلی تفاوت بزرگ و شاخصی به چشم نمی‌خورد.

تغییراتی جزیی نسبت به نسخه پروتوتایپ

اصلی‌ترین تفاوت ظاهری مدل تولیدی نیسان Z و نسخه پروتوتایپ را باید در نمای عقب جست، جایی که یک اسپویلر کوچک به لبه صندوق افزوده شده تا مدل نهایی خشن‌تر و اسپرت‌تر باشد. بطور کلی نیسان Z جدید با ویژگی‌هایی چون کاپوت کشیده، خطوط عضلانی و ساختار کلی بدنه به اجداد خود، به‌ویژه نسل اول Z ادای احترام کرده است. این سبک طراحی را می توانید در مدل های قبلی هم مشاهده کنید.

به موازات نمای بیرونی، در داخل کابین هم شاهد گره خوردن گذشته به حال و آینده و طراحی به اصطلاح رترو هستیم. نمایشگر دیجیتال ۱۲.۳ اینچی حاضر در پشت فرمان و سه نشانگر آنالوگ برای نمایش فشار تقویت، سرعت توربو و ولتاژ روی قسمت فوقانی داشبورد از المان‌های قابل ذکر کابین نیسان Z مدل 2023 به شمار می‌روند.

باطن بیقرار نیسان Z جدید

اما به نقطه هیجان انگیز ماجرا می رسیم. ویژگی مهم نیسان Z جدید که باعث می شود در رده خودروهای نچندان گران قیمت پرفورمنس و اسپرت بتواند حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد. یک نیروگاه ۳ لیتری V6 توئین توربو زیر کاپوت نیسان Z جدید جا خوش کرده که توانایی تولید ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۷۵ نیوتن متر گشتاور را دارد. این موتور در حالت استاندارد با گیربکس شش سرعته دستی جفت می شود و هنرنمایی می کند، اما گیربکس ۹ سرعته خودکار هم برای آن قابل سفارش است.

آپشن های ویژه نسخه مجهز به گیربکس 9 سرعته

در صورت سفارش گیربکس 9 سرعته می توانید از حالت های رانندگی اسپرت و استاندارد برخوردار شوید. همچین نیسان Z های مجهز به این گیربکس، از کنترل کننده شروع حرکت (لانچ کنترل) هم بهره می برند. البته این همه ماجرا نیست. نیسان Z مجهز به این گیربکس از تنظیماتی برای اسپرت شدن فرمان، سیستم ارتقای صدای موتور و تنظیمات مخصوص برای کنترل دقیق رفتارهای دینامیکی خودرو سود می‌برد.

نیسان Z با این مشخصات فنی مستقیما برای تویوتا سوپرا خط و نشان می کشد. در مقایسه با ۳۷۰Z که جانشین آن شده، این خودرو هم در جلو و هم در عقب به کمک‌فنرهای پیشرفته‌تری مجهز است و عملکرد بهتری در مسیرهای ناهموار دارد. ضمن اینکه بهره‌گیری از سیستم تعلیق دوبل جناغی با هندسه جدید باعث افزایش پایداری شده است. این عوامل در کنار استفاده از سیستم فرمان برقی، میزان فرمان‌پذیری و هندلینگ خودرو را ۱۳ درصد بهبود داده است.

((نیسان Z 2023 با سه رنگ اصلی و شش رنگ دوگانه به فروش خواهد رسید))

وظیفه متوقف کردن نیسان Z مدل 2023 به کالیپرهای آلومینیومی ۴ پیستونه در جلو و ۲ پیستونه در عقب سپرده شده است. این خودرو در 2 تیپ اسپرت و پرفورمنس عرضه می شود. تیپ پرفورمنس که در رده‎‌ای بالاتر قرار می گیرد، با رینگ‌های ۱۹ اینچی، دیفرانسیل لغزش محدود، دیسک‌های ترمز بزرگ‌تر و لاستیک‌های بریجستون پوتنزا S007 از تیپ اسپرت متمایز می شود. اما اگر سلیقه خاص تری دارید، دست شما بازتر هم خواهد بود. نیسان یک نسخه تولید محدود با نام Z Proto Spec با تیراژ تولید 240 دستگاه را نیز به فروش خواهد رساند. این نسخه خاص با مشخصه های ظاهری خاص از جمله کالیپرهای زرد رنگ، رینگ‌های برنزی و صندلی‌های چرمی با دوخت و حاشیه زرد شناخته می شود.

به نظر می رسد نیسان Z جدید با قیمت حدود 40 هزار دلار از بهار 2022 وارد نمایندگی های فروش نیسان شود. اما به بهانه معرفی نیسان Z جدید میخواهیم سری به گذشته پربار این کوپه اسپرت داشته باشیم تا ببینیم آیا سریع‌ترین، قوی‌ترین و جدیدترین نیسان Z را انتخاب می‌کنید یا هنوز هم به یکی از نسل‌های قبلی بیشتر علاقه دارید؟

تاریخچه نیسان Z


داتسون 240Z

داتسون 240Z (کد S30

تولید شده در سال های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۸

اولین Z که در ایالات‌متحده با نام داتسون ۲۴۰Z شناخته می‌شد، در سال ۱۹۶۹ معرفی شد. این خودرو به دلیل ارائهٔ ترکیبی از ظاهر زیبا، پرفورمنس خوب و قیمت مقرون‌به‌صرفه، به یکی از پرطرفدارترین خودروهای اسپرت زمان خود تبدیل شد و در مدت ۹ سال تولید بیش از ۵۲۰ هزار دستگاه از آن فروخته شد. ۲۴۰Z در نسخهٔ آمریکایی به یک پیشرانهٔ ۲.۴ لیتری شش سیلندر خطی با ۱۵۱ اسب بخار قدرت مجهز بود اما در طول سال‌ها نسخه‌های قوی‌تر ۲۶۰Z و ۲۸۰Z با ۱۷۰ اسب بخار قدرت به بازار آمدند.

داتسون 280ZX (کد S130)

تولید شده در سال های ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۳

نسل دوم این کوپهٔ ژاپنی در سال ۱۹۷۸ با به‌روزرسانی‌های کامل و با نام ۲۸۰ZX پدیدار شد. طراحی بیرونی این نسل تکاملی بود و ترکیب موتور جلو، محور عقب را حفظ کرده بود اما طراحی زاویه‌دارتری داشت. این خودرو در دو نسخهٔ دونفره یا ۲+۲ ارائه می‌شد و سقف تارگا نیز برای لذت رانندگی در هوای آزاد قابل سفارش بود.

داتسون 280ZX

پیشرانهٔ ۲.۸ لیتری شش سیلندر خطی این نسل بین ۱۳۵ تا ۱۴۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد اما یک نسخهٔ توربو با ۱۸۰ اسب بخار قدرت هم وجود داشت. ۲۸۰ZX به مدت چهار سال تا ۱۹۸۳ تولید شد.

نیسان 300ZX (کد Z31)

تولید شده در سال های ۱۹۸۴ تا ۱۹۸۹

در سال ۱۹۸۳ نیسان نسل جدید Z را با نام ۳۰۰ZX رونمایی کرد. طراحی بیرونی این نسل با دماغهٔ صاف و چراغ‌های جلوی مخفی، مناسب دههٔ ۸۰ بود و داخل آن بسیار لوکس‌تر و راحت‌تر همهٔ مدل‌های قبلی Z بود و حتی از صفحه آمپر دیجیتالی هم بهره می‌برد!

اما نکتهٔ مهم‌تر این بود که ۳۰۰ZX به اولین پیشرانهٔ V6 توربوشارژ تولید انبوه ژاپنی مجهز شده بود. این موتور ۳ لیتری V6 که جایگزین موتورهای شش سیلندر خطی نسل قبل شده بود، ۲۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

نیسان 300ZX (کد Z32)

تولید شده در سال ها ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۶

در زمانی که جهان برای ورود به دههٔ ۹۰ آماده می‌شد، نیسان از نسل کاملاً جدید ۳۰۰ZX رونمایی کرد. نسل چهارم Z از استایلی تازه با شکلی آئرودینامیک و جزئیاتی آینده‌نگرانه برخوردار بود. مثل نسل قبلی، ۳۰۰ZX جدید هم با دو نوع کابین دونفره و ۲+۲ ارائه می‌شد. زیر کاپوت، نسخهٔ بهبودیافته‌ای از همان پیشرانهٔ ۳ لیتری V6 قبلی قرار گرفته بود که به‌صورت تنفس طبیعی ۲۲۲ اسب بخار و در نسخهٔ توئین توربو ۳۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد.

علاوه بر طراحی و پیشرانه، بزرگ‌ترین پیشرفت‌ها در شاسی نسل Z32 با تعلیق چند اتصالی در هر چهارچرخ، فرمان گیری چرخ‌های عقب و ترمزهای قدرتمند با کالیپرهای آلومینیومی چهار پیستونه صورت گرفته بود. این نسل از ۳۰۰ZX به مدت ۱۱ سال از ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۰ روی خط تولید بود.

نیسان 350Z (کد Z33)

تولید شده در سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹

نسخهٔ تولیدی ۳۵۰Z که پیش‌نمایش آن با کانسپت Z در سال ۲۰۰۱ ارائه شده بود، سال ۲۰۰۲ معرفی شد و بسیاری از ویژگی‌های ظاهری نسخهٔ کانسپت را حفظ کرده بود. نسلی که Z را به قرن ۲۱ آورد، بر اساس شاسی کاملاً جدیدی طراحی شده بود که همان ترکیب نمادین موتور جلو، محرک عقب را حفظ کرده بود اما زیر کاپوت حالا یک پیشرانهٔ ۳.۵ لیتری V6 تنفس طبیعی جای نمونهٔ قبلی را گرفته و خبری از توربوشارژر هم نبود.

این موتور در نسخهٔ معمولی ۲۸۷ اسب بخار و در نسخهٔ نیسمو ۳۰۶ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. ۳۵۰Z یک خودروی اسپرت واقعی مدرن بود که در دو نسخهٔ کوپه و رودستر و صرفاً به‌صورت دونفره عرضه می‌شد. بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۸، نیسان بیش از ۲۵۰ هزار دستگاه از ۳۵۰Z را در سراسر جهان به فروش رساند.

نیسان 370Z (کد Z34)

تولید شده در سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۰

۳۷۰Z که در سال ۲۰۰۹ معرفی شد، با ارتقاءهای زیادی هم در طراحی و هم در پرفورمنس، راه نسل قبلی را ادامه داد. این نسل کمی کوتاه‌تر و عریض‌تر از قبل بود و به لطف استفادهٔ گسترده‌تر از آلومینیوم، از وزن آن‌هم کاسته شده بود. ۳۷۰Z با بدنه‌ای عضلانی‌تر مثل قبل در دو نسخهٔ کوپه و رودستر به بازار عرضه شد.

پیشرانهٔ ۳.۷ لیتری تنفس طبیعی این نسل نسخهٔ بروز شده‌ای از همان پیشرانهٔ ۳۵۰Z بود و حالا ۳۳۲ اسب بخار قدرت در نسخهٔ معمولی و ۳۵۰ اسب بخار قدرت در نسخهٔ نیسمو تولید می‌کرد. در این نسل همچنین تعلیق بروز شده و ترمزها هم قوی‌تر شده بودند. ۳۷۰Z به مدت ۱۱ سال از ۲۰۰۹ تا ۲۰۲۰ تولید شد.

معرفی نسل جدید ب ام و سری 2 / حرکت خلاف جهت در مسیر زیبایی!

صدای پای کانتاش!/ آیا افسانه دهه 70 لامبورگینی تکرار می شود؟!

هر گردی گردو نیست!/ داستان یک مرسدس بنز افسانه ای

یک مجله ژاپنی رازهایی از نسل بعدی نیسان GT-R را فاش کرد

یک اتحاد کوبنده!/ ماجرای شراکت ریماک و بوگاتی با نقش آفرینی پورشه

فرمول طلایی!/ مروری بر تاریخچه تویوتا لندکروزر به بهانه معرفی نسل جدید (J300)

رنده و پنبه!/ رقابت بنتلی کانتیننتال GT و استون‌مارتین DBS سوپرلگرا ولانته

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی