پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

قطعه سازی

صرفه جویی 341 میلیون یورویی در قطعه سازی

نایب‌ رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌ سازان خودروی کشور از صرفه جویی ۳۴۱ میلیون یورویی در قطعه‌ سازی خودروها بعد از برگزاری چهار میز ارتقای داخلی‌ سازی خبر داد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو مهدی مطلب‌ زاده نایب‌ رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور اظهار کرد: از […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۱۵ شهریور ۱۴۰۰

نایب‌ رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌ سازان خودروی کشور از صرفه جویی ۳۴۱ میلیون یورویی در قطعه‌ سازی خودروها بعد از برگزاری چهار میز ارتقای داخلی‌ سازی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

مهدی مطلب‌ زاده نایب‌ رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور اظهار کرد: از تیرماه سال 98 تاکنون با همکاری این انجمن، وزارت صنعت، معدن و تجارت چهار میز ارتقای داخلی‌سازی قطعات برگزار کرد که نتیجه آن صرفه‌جویی ارزی 341 میلیون یورویی بود.

وی بیان‌ کرد: مقرر بود میز پنجم مهر ماه پارسال برگزار شود، اما با توجه به معرفی وزیر جدید، همچنین مشکلات ناشی از کرونا به تعویق افتاد؛ در ادامه مقرر شد در ماه‌های فروردین، اردیبهشت و خرداد 1400 شاهد برگزاری این میز باشیم که هر بار به دلایلی لغو شد.

مطلب‌ زاده به مشوق‌های ده گانه این انجمن برای تعمیق داخلی‌سازی‌ها اشاره کرد و گفت: دو دسته مشوق‌ شامل «مشوق‌های حاکمیتی» برای ایجاد انگیزه خودروساز و قطعه‌ساز به منظور تعمیق ساخت داخل و «مشوق‌های خودروسازان» به منظور ترغیب زنجیره تامین و سرمایه‌گذاران برای پروژه های ساخت داخل مد نظر بود که پیشنهاد شد؛ بدون این مشوق‌ها تحقق کاهش ارزبری تضعیف می‌شود.

نایب‌ رییس انجمن قطعه‌سازان همگن یادآوری‌ کرد: یکی از این مشوق‌ها، جلوگیری از ورود قطعاتی است که در داخل ساخته می‌شوند و در غیر این صورت، سرمایه‌گذاری‌های انجام شده از سوی شرکت‌ها برای توسعه داخلی‌سازی از بین رفته و شرکت‌ها ورشکست خواهند شد.

وی به زمزمه‌های بازگشت خارجی‌ها به بازار خودرو و قطعه ایران اشاره کرد و گفت: اگر قرار بر چنین مشارکت‌هایی باشد، باید انتقال فناوری قطعات برای ساخت داخل کردن آنها و همچنین صادرات آنها باید مد نظر باشد.

مطلب‌زاده همچنین تصریح‌ کرد: پارسال 991 هزار و 692 دستگاه خودرو تولید شد که حدود 19 درصد بیش از سال 98 بوده و با توجه به داخلی بودن قطعات این خودروها و کاهش سی.‌کی.دی کاری، می‌توان گفت این جهش در قطعه‌سازی بیش از 100 درصد تحقق یافته است.

میزان مطالبات زنجیره تامین قطعه سازی چقدر است؟

مطلب‌زاده در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت صنعت قطعه سازی، گفت: اکنون جمع مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان به بیش از 65 هزار میلیارد تومان رسیده است که فقط 10 هزار میلیارد تومان آن مطالبات معوق 120 روزه است که هنوز پرداخت نشده است.

وی بیان‌ داشت: تا پیش از تعطیلات تابستانی خودروسازان، حدود 150 هزار خودرو در کف پارکینگ شرکت‌های خودروساز وجود داشت که در زمان تعطیلات، تعدادی از آنها تکمیل شد.

این مقام صنفی اشاره کرد: عمده کسری‌ها مربوط به قطعات های‌تک (با فناوری بالا) و قطعات الکترونیکی است و بخشی نیز به عدم امکان تامین مواد اولیه داخلی و عدم تخصیص به موقع نرخ ارز مربوط می‌شود.

وی تصریح‌کرد:‌ با توجه به مطالب یاد شده و حجم مطالبات از خودروسازان، صنعت قطعه‌سازی با وجود خصوصی بودن به بانک‌ها مقروض بوده و در یک باتلاق به سر می‌برد.

مطلب‌زاده گفت: تداوم فعالیت قطعه‌سازان در شرایط فعلی از روی اجبار است، هرچند امید داریم روزی قیمت‌گذاری دستوری که به ضرر مشتریان واقعی و همچنین خودروسازان و قطعه سازان است، برداشته شود.

نایب‌رییس انجمن قطعه‌سازان همگن تاکید کرد: اجبار به ادامه کار در حالی است که اگر ادامه ندهیم، ضمن اینکه مطالبات‌مان پرداخته نشده یا دیرتر پرداخت می‌شود و از سوی خودروسازان مشمول جریمه دیرکرد خواهیم شد؛ خودروسازان حتی جریمه خواب خطوط‌شان را از ما دریافت می‌کنند.

وی افزود: قطعه‌ساز کسی است که عمر و زندگی‌اش را در این مسیر گذاشته و سخت است بتواند از این پیشه دست بردارد، بنابراین با هر گونه سختی با چنگ و دندان به کار ادامه می‌دهد، هرچند این مختص قطعه‌سازان بزرگ است و در دوره سخت تحریم‌ها و کرونا تعدادی از قطعه‌سازان کوچک و متوسط از دور خارج شدند.

انتهای پیام/ منبع: ایرنا

چه کسی اجازه کاهش قیمت در بازار خودرو را نمی دهد؟

نوسازی و تجهیز آزمایشگاه نانو ساختار دانشگاه تهران توسط شرکت کروز

تراشه سازها قصد افزایش قیمت دارند / چالش تازه قطعه سازان صنعت خودرو

مدیریت کارآمد در کروز و بهمن قابل تقدیر است

با پیگیری سایپا 300 هزار کارگر قطعه ساز واكسن كرونا دريافت مي كنند / همكاري خودروسازان و قطعه سازان در طرح ملي واكسيناسيون

تامین مواد اولیه معضل همیشگی قطعه سازان | تصدی گری دولت، کار دست قطعه سازان داد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی