پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مونیخ به جای فرانکفورت/ از نمایشگاه خودرو مونیخ 2021 (رویداد دوسالانه IAA) چه خبر؟

نمایشگاه خودرو مونیخ که جای فرانکفورت اتوشو را در تقویم نمایشگاه های خودرویی گرفته، روز دوشنبه 6 سپتامبر به صورت رسمی افتتاح شد، تا اولین رویداد بزرگ خودرویی اروپا پس از همه گیری ویروس کرونا باشد. این رویداد خودرویی تا 12 سپتامبر میزبان علاقه مندان خودرو خواهد بود. 2 روز اول نمایشگاه ویژه خبرنگاران بوده […]

میلاد میرعابدینی
پنجشنبه - ۱۸ شهریور ۱۴۰۰

نمایشگاه خودرو مونیخ که جای فرانکفورت اتوشو را در تقویم نمایشگاه های خودرویی گرفته، روز دوشنبه 6 سپتامبر به صورت رسمی افتتاح شد، تا اولین رویداد بزرگ خودرویی اروپا پس از همه گیری ویروس کرونا باشد. این رویداد خودرویی تا 12 سپتامبر میزبان علاقه مندان خودرو خواهد بود. 2 روز اول نمایشگاه ویژه خبرنگاران بوده و از روز سوم، عموم مردم امکان بازدید از نمایشگاه خودرو مونیخ را پیدا کرده اند.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

2 سال پیش بود که انجمن صنعت خودروسازی آلمان یا VDA اعلام کرده است که از سال ۲۰۲۱ نمایشگاه خودروی دوسالانهٔ IAA بجای فرانکفورت در مونیخ برگزار خواهد شد. بعدازاینکه فرانکفورت از میزبانی این نمایشگاه کنار رفت، شش شهر دیگر برای میزبانی از این رویداد بزرگ خودرویی اعلام آمادگی کردند که از بین آن‌ها مونیخ به همراه هامبورگ و برلین به‌عنوان گزینه‌هایی نهایی انتخاب شدند. سپس نهایتاً مونیخ با تبدیل مرکز شهر به مکانی جذاب برای IAA توانست VDA را متقاعد کند و برندهٔ رقابت شود.  مونیخ، از شهرهای مهم و تاثیر گذار در صنعت خودرو جهان است. چرا که دفتر مرکزی ب ام و، یکی از مطرح ترین و بزرگ ترین خودروسازان جهان در این شهر مستقر است.

حالا فرانکفورت پس از هفتاد سال دیگر میزبان نمایشگاه IAA (مخفف آلمانی برای نمایشگاه بین‌المللی خودرو) نیست. (از سال 1951 تا 2019 میلادی، این نمایشگاه در فرانکفورت برگزار می شد.)

طی سال‌های اخیر این نمایشگاه با اعتراضاتی مواجه شد و بسیار از برندهای اصلی خودروسازی تصمیم گرفتن در آن حضور نداشته باشند که این موجب کاهش ۳۰ درصدی تعداد بازدیدکنندگان و رسیدن به ۵۶۰ هزار نفر شد. از سوی دیگر، سال گذشته قرارداد VDA با فرانکفورت به پایان رسید و راه برای ایجاد تغییر نه‌فقط از لحاظ جغرافیایی بلکه در مفهوم یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های خودروی روی کرهٔ زمین را رقم زد.

البته همه‌گیری کرونا که بدترین تأثیر را روی تقویم برگزاری نمایشگاه‌های خودرویی گذاشت هم در تعطیلی نمایشگاه فرانکفورت بی تاثیر نبود. یکی از مهم‌ترین تغییرات وابسه به همه گیری کرونا، پایان کار همیشگی نمایشگاه خودرو فرانکفورت بود.

نمایشگاه خودرو مونیخ با حضور آنگلا مرکل، صدر اعظم این کشور رسما افتتاح شد. صنایع خودروسازی جهان با تقریبا ۷۰۰ غرفه آخرین دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته اند. مرکل در سخنان افتتاحیه نمایشگاه گفت :«صنایع ترابری و حمل و نقل باید بسوی صفر شدن تولید گازهای گلخانه‌ای بروند.» این آخرین حضور مرکل در افتتاحیه نمایشگاه خودرو قبل از انتخابات و پایان دوران صدر‌اعظمی او بود.

مهمترین گروه خودروسازی آلمانی، یعنی فولکس واگن، تنها با 3 برندش شامل آئودی، پورشه و فلوکس واگن در مونیخ حاضر شده و خبری از بنتلی، بوگاتی، لامبورگینی، سئات و اشکودا در این نمایشگاه نیست.

یکی دیگر از اخبار شوکه کننده این نمایشگاه، عدم حضور اوپل در آن است. یکی از مهم‌ترین خودروسازان آلمانی یعنی اوپل در نمایشگاه خودرو منیخ شرکت نکرده است. پیشتر سخنگوی استلانتیس گفته بود: “برندهای گروه استلانتیس در نمایشگاه امسال IAA در مونیخ شرکت نمی کنند.” دیگر اعضای استلانتیس شامل پژو، سیتروئن، فیات، آلفارومئو و جیپ نیز از غایبان این رویداد خودرویی اروپایی به شمار می روند.

نکته جالب اینجاست خودرو سازان چینی حضور چشمگیری در نمایشگاه خودرو مونیخ دارند. خودروسازی “اورا” وابسته به کمپانی “گریت وال موتورز” است که با این مدل در نمایشگاه حضور یافته است. جالب توجه اینکه طراحی این خودرو یادآور خودروهای اروپایی است.

نمایشگاه IAA دوران گذار از یک رویداد کاملاً خودرویی به نمایشگاهی حمل‌ونقل محور را طی می کند. در این نمایشگاه، بیشتر تمرکز بر محصولات برقی و آینده است. در نمایشگاه خودرو مونیخ علاوه بر خودرو، دوچرخه، اسکوتر، موتور سیکلت و وسایل نقلیه پرنده نیز به نمایش درامده است.

2 سالن از ۹ سالن نمایشگاه خودرو مونیخ به دوچرخه‌های الکتریکی اختصاص یافته است. ۵۰ سازنده دوچرخه در این نمایشگاه حضور دارند. برگزارکنندگان نمایشگاه خواسته‌اند بر اهمیت دوچرخه در حفظ محیط زیست و زندگی شهری تاکید کنند. تنها در آلمان در سال گذشته بیش از یک میلیون دوچرخه الکتریکی خریداری شده است و این روند رو به افزایش است.

همچنین در نمایشگاه خودرو مونیخ از روش آنالوگ-دیجیتالی استفاده می شود و به گفته مسئولان بخشی از رویدادهای آن آنلاین و بخشی دیگر چهره به چهره است. جنبه دیجیتال نمایشگاه مونیخ به شرکت کنندگان اجازه می دهد تا از طریق رویدادهای زنده با طیف گسترده تری از افراد ارتباط برقرار کنند.

حواشی نمایشگاه خودرو مونیخ 2021

همزمان با آغاز به کار نمایشگاه بین‌المللی خودرو در مونیخ، فعالان محیط زیست در آکسیون‌هایی اعتراض خود را به نمایش گذاشتند. معترضان با در دست داشتن پلاکاردهایی همچون “بحران اقلیمی از اینجا شروع می‌شود” به نقش خودروسازان در تولید موتورهای با سوخت فسیلی در آلودگی هوا و تغییرات اقلیمی اشاره کردند.

در ادامه به تعدادی از مهمترین خودروهای معرفی شده در نمایشگاه خودرو مونیخ 2021 می پردازیم.


رنو مگان برقی با استایلی متفاوت

رنو مگان برقی در نمایشگاه خودرو مونیخ رونمایی شد. این خودرو به هیچ عنوان شبیه مگان های قبلی نیست. با رونمایی از مگان برقی، مشخص شد که یکی از پر طرفدارترین محصولات رنو، استایلی جدید بدست آورده است. پیش تر مگان در انواع سدان، هاچ بک و کوپه تولید شد. رنو مگان برقی از پلتفرم مدولار CMF-EV مشترک با نیسان آریا بهره مند است. امکان سفارش رنو مگان برقی از فوریه 2022 وجود خواهد داشت. احتمالا این خودرو از مارس 2022 وارد بازار می شود.

مرسدس بنزی که ذهن سرنشینان را می خواند!

اگر از مرور مداوم منو در صفحه نمایشگر لمسی خودرو خود خسته شده اید، مرسدس بنز برای حل این مشکل یک راه حل ویژه دارد! مرسدس بنز AVTR محصول طراحی شده با سبک آینده نگر است که در نمایشگاه خودرو مونیخ حضور دارد. این خودرو می تواند ذهن راننده را بخواند.

این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه CES 2020 به نمایش درآمده است. مرسدس بنز مورد بحث ما قابلیت های بسیاری دارد؛ طبق گفته های مرسدس بنز، این خودرو ذهن سرنشینان خود را می خواند. ارتباط بین خودرو و سرنشینان به وسیله یک دستگاه ارتباط مغز با رایانه BCI که با الکترودهای پوشیدنی به پشت سر کاربر متصل می شود، امکان پذیر است. روی داشبورد دیجیتالی خودرو، نقاط نوری متعددی تعبیه شده که مکمل دستگاه ارتباط مغز با رایانه هستند.

پس از یک کالیبراسیون کوتاه، دستگاه فعالیت مغز را ثبت و اندازه گیری خواهد کرد. بنابراین هنگامی که کاربر روی یک نور خاص روی داشبورد تمرکز می کند، دستگاه توانایی تشخیص و انجام کار را خواهد داشت. بازدیدکنندگان نمایشگاه خودرو مونیخ می توانند با مراجعه به غرفه مرسدس بنز، این فناوری را آزمایش کنند. 

اسمارت و کراس اوور برقی

مدل مفهومی اسمارت شماره یک به عنوان یک کراس اوور برقی نه چندان کوچک وارد نمایشگاه خودرو مونیخ شده اس. این خودرو تقریبا هم اندازه مینی کانتریمن است. در نمایشگاه خودرو فرانکفورت در سال 2005 میلادی، نخستین بار اسمارت از یک کراس اوور مفهومی با نام ForMore رونمایی کرد. البته بنا به دلایل مالی، ForMore هرگز وارد مرحله تولید انبوه نشد و به عنوان یک ایده باقی ماند.

اما حالا در سال 2021، اسمارت با مدل مفهومی #1 رویای خود برای تولید کراس اوور را به نمایش گذاشته است. اوضاع اسمارت نسبت به سال 2005 به شدت تغییر کرده و اکنون 50 درصد از سهام این شرکت متعلق به دایملر و 50 درصد دیگر، متعلق به جیلی است.

تاکسی هوشمند هیوندای

کراس اوور هوشمند هیوندای بر اساس مدل Ioniq5 ساخته شده است. هیوندای روبو تاکسی به سنسورهای هوشمند بسیاری مجهز است. در کمتر از 3 سال آینده این خودرو برای خدمت رسانی به انسان ها وارد ناوگان حمل و نقل عمومی خواهد شد. هیوندای برای ساخت این تاکسی هوشمند از سیستم رباتیک سطح چهار استفاده کرده است. این سیستم توسط توسط موشنال توسعه یافته است.

بیش از 30 سنسور در اطراف هیوندای روبو تاکسی نصب شده است. این سنسورها قابلیت بررسی 360 درجه خودرو و ارائه وضوحی بالا از تصاویر بیرونی دارند. هیوندای و موشنال اعلام کردند که این روبو تاکسی از سال 2023 با همکاری LYFT، خدمات عمومی را آغاز خواهد کرد. هیوندای روبو تاکسی اولین محصول تجاری موشنال است. موشنال یک شرکت آمریکایی است که سال گذشته توسط هیوندای و آپتیو تاسیس شد.

اولین حضور رنو 5 جدید در رویدادهای خودرویی

رنو 5 جدید که برای اولین بار در نمایشگاه خودرو مونیخ به نمایش درآمده است، یکی از هفت خودروی الکتریکی این شرکت فرانسوی است که تا سال 2025 به بازار عرضه خواهند شد. احتمالا بر اساس برنامه مدیرعامل رنو برای دستیابی به سود بیشتر، رنو 5 جدید از سال 2023 تولید خواهد شد. رنو در ساخت این خودرو از پلتفرم CMF-BEV استفاده کرده است. این پلتفرم زیر بنای کپچر، کلیو، نیسان جوک و داچیا ساندرو نیز هست.

مشخصات این خودرو تاکنون اعلام نشده است. اما طبق گفته های مدیرعامل رنو، قیمت این خودرو حدود 30 هزار یورو خواهد بود. به گفته او، این رقم با مقیاس و پیشرفت در فناوری باتری به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. احتمالا، رنو 5 جدید در خط تولید جایگزین خودرو Zoe خواهد شد. رنو 5 جدید با نسخه تمام الکتریکی خودروهای پژو 208 و اوپل کورسا از گروه استلانتیس رقابت خواهد کرد.

این ب ام و 40 سال دیگر به بازار می آید!

شرکت ب ام و در نمایشگاه خودرو مونیخ با خودروهای مختلفی حاضر شده است. از این خودروها می توان به شاسی بلند الکتریکی iX و سدان i4 اشاره کرد. i Vision نیز از جمله خودروهایی است که در غرفه ب ام و حضور دارد و با ظاهر عجیب و غریبش نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب کرده است.

ب ام و i Vision خودرو شهری قابل بازیافت است که در نمایشگاه خودرو مونیخ به نمایش درآمده است. ب ام و با این خودرو کوچک آرزوهای بزرگی دارد!

ب ام و i Vision یک مدل مفهومی جمع و جور با گنجایش 4 سرنشین است. ب ام و این مدل مفهومی که کاملا قابلیت بازیافت دارد را برای سال 2040 میلادی درنظر گرفته است. همچنین ب ام و مدعی است که در ساخت باتری این خودرو، به دنبال فناوری ساخت باتری با بازدهی بهتر انرژی است.

ماموریت الکتریکی پورشه

معرفی اولین خودروی مسابقه‌ای الکتریکی تاریخ پورشه با نام میشن R کانسپت، دیدگاه پورشه نسبت به آینده مسابقات اتومبیلرانی را نشان می‌دهد. این خودرو با استفاده از متریال پایدار، پرفورمنسی ارائه می‌کند که قوی‌ترین و بهترین خودروهای درون‌سوز مسابقه‌ای در برابر آن چالش‌های زیادی خواهند داشت. پورشه میشن R کانسپت در نمایشگاه خودرو مونیخ معرفی شده است.

نیروبخش پورشه میشن R ، نسل جدید پیشرانه الکتریکی با قدرت ترکیبی ۱۰۷۳ اسب بخار در حالت qualification است. سیستم چهار چرخ محرک بکار رفته در این خودرو شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر  ۲.۵ ثانیه‌ای و حداکثر سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعتی را برایش به ارمغان آورده است. پورشه می‌گوید عملکرد این خودرو مفهومی در پیست با پورشه ۹۱۱ GT3 کاپ برابری می‌کند.

پورشه فعلاً برنامه‌ای برای تولید این کانسپت هیجان انگیز ندارد. البته انتظار می‌رود در آینده نزدیک یک خودروی مسابقه‌ای سفارشی با شباهت‌های فراوان و تکنولوژی‌های مشابه با میشن R توسط پورشه تولید شود. در حالی که در 3 دهه گذشته بیش از ۴۴۰۰ دستگاه از خودروهای کاپ پورشه به فروش رفته است، این خودروساز آلمانی می‌گوید خودروهای مسابقه‌ای خود را به رانندگان شخصی نیز می‌فروشد.

هیسپانو سوئیزا کارمن بولون در غرفه مور

کمپانی هیسپانو سوئیزا با هایپرکار تمام الکتریکی کارمن بولون در نمایشگاه خودرو مونیخ ۲۰۲۱ حضور یافته است. این خودرو تولید محدود در غرفه گروه مور که نمایندگی رسمی این شرکت در آلمان است خودنمایی می‌کند.

هیسپانو سوئیزا کارمن اولین بار در مارس ۲۰۱۹ پدیدار شد، اما نسخه بولون آن یک سال بعد چهره نشان داد. نسخه بولون با بدنه فیبر کربنی و عناصر مسی و رینگ‌های ۱۰ پره خاص خود از نسخه استاندارد متمایز می‌شود. این خودرو از قوای محرکه الکتریکی که شامل ۴ واحد با قدرت ترکیبی ۱۰۹۸ اسب بخار و گشتاور ۱۶۰۰ نیوتون متر است بهره می برد.

هیسپانو تنها ۱۴ دستگاه از کارمن استاندارد و ۵ دستگاه از نسخه کارمن بولون را تولید خواهد کرد. قیمت پایه این خودرو ۲ میلیون دلار بوده و انتظار می‌رود تولید آن از سال آینده در بارسلونای اسپانیا آغاز شود.

رویداد معتبر پبل بیچ 70 ساله شد! + معرفی برنده جایزه بهترین خودرو پبل بیچ 2021

از شانگهای چه خبر؟/ نگاهی به تازه های نمایشگاه خودرو شانگهای 2021

نمایشگاه خودرو پاریس با چهره ای متفاوت بازمی گردد

نگینی در دل کاخ/ گزارشی از موزه خودروهای تاریخی مجموعه سعد آباد

برچسب‌ها :

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی