ریمپ کردن به معنی ایجاد تغییر در نرمافزارِ کامپیوتر پیشرانه – یا همان ECU – است. ریمپ کردن میتواند به معنی تغییر در تنظیمات نرمافزار فعلی این کامپیوتر بوده یا به معنی تغییرِ نرمافزار آن به نرمافزاری جدید باشد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو احتمالاً تا به حال اصطلاح «ریمَپ کردن» (Remapping) را برای […]
به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو
احتمالاً تا به حال اصطلاح «ریمَپ کردن» (Remapping) را برای کامپیوتر پیشرانه خودرو شنیدهاید. این کامپیوتر با نام «واحد کنترلِ پیشرانه» (Engine Control Unit) یا به اختصار «ای سی یو» (ECU) شناخته میشود.
ریمپ کردن به معنی ایجاد تغییر در نرمافزارِ کامپیوتر پیشرانه – یا همان ECU – است. ریمپ کردن میتواند به معنی تغییر در تنظیمات نرمافزار فعلی این کامپیوتر بوده یا به معنی تغییرِ نرمافزار آن به نرمافزاری جدید باشد. هدف از اعمال این تغییرات، بهبود عملکرد پیشرانه است. در واقع، با ریمپ کردن میتوانید به سادگی از حداکثر پتانسیل پیشرانه یک خودرو بهرهمند شوید. ریمپ کردن در خودروهای مجهز به توربو شارژر تاثیر بسیار محسوستری خواهد داشت.
معمولاً، خودروسازان نرمافزارِ کامپیوتر پیشرانه خودروها را طوری تنظیم میکنند که پیشرانه حداکثر بازدهی و بهترین عملکرد ممکن را ارائه ندهد. به این ترتیب، یک خودروساز میتواند فقط با ایجاد تغییراتی جزئی در ظاهر و اعمال تنظیماتی در نرمافزارِ کامپیوتر پیشرانه یک مدل خاص، نسخهای اسپرت از آن مدل را به بازار عرضه کند. با این حساب، ریمپ کردن به معنی عملکرد بهتر، مصرف سوخت کمتر و واکنش سریعتر است.
در واقع، افزایش عملکرد پیشرانه به معنی خودرویی قدرتمندتر و سریعتر خواهد بود. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که میزان افزایش قدرت یک پیشرانه پس از ریمپ کردن، به نوع آن پیشرانه بستگی دارد. به طور مثال، برای پیشرانهای که به توربوشارژر مجهز باشد، حداکثر افزایش قدرتی که پس از ریمپ کردن میتوان انتظار داشت چیزی در حدود 40 تا 50 اسببخار است. ممکن است این رقم در انواع دیگر پیشرانه کمتر باشد؛ به طور مثال نباید انتظار داشته باشید در خودرویی با پیشرانه تنفس طبیعی، ریمپ کردن تاثیر قابل توجهی در عملکرد پیشرانه داشته باشد. علاوهبر افزایش قدرت، در بسیاری از موارد، حتی میتوانید انتظار افزایش گشتاور تا 80 نیوتنمتر را هم داشته باشید. به عبارت دیگر، در بسیاری از موارد پس از ریمپ کردن، عملکرد پیشرانه خودرو به طور محسوسی افزایش خواهد یافت.
اما در زمینه کاهش مصرف سوخت، این موضوع تا حد زیادی به سبک رانندگی شما بستگی دارد. موارد زیر ممکن است حتی تا 40 در صد هم مصرف سوخت را افزایش دهند:
شتابگیری ناگهانی و سریع
سرعت بالا
ترمز گرفتن ناگهانی
البته موارد ذکر شده در حالتی که کامپیوتر پیشرانه ریمپ نشده باشد هم باعث افزایش مصرف سوخت میشوند؛ اما اگر کامپیوتر پیشرانه را ریمپ کرده باشید و سبک رانندگی شما هم آرام باشد، کاهش مصرف سوخت محسوستری را تجربه خواهید کرد.
اگر مدت زیادی از خرید خودرو نگذشته و هنوز مهلت گارانتی آن تمام نشده، بهتر است کامپیوتر پیشرانه را ریمپ نکنید؛ چرا که این کار گارانتی خودرو را باطل میکند و ممکن است در آینده برای شما مشکل ایجاد کند. در چنین شرایطی، پیشنهاد میکنیم تا پایان مهلت گارانتی خودرو صبر کنید و پس از آن، کامپیوتر پیشرانه را ریمپ کنید.
یکی از نکات بسیار مهم این است که همیشه با ریمپ کردن احتمال آسیب رسیدن به پیشرانه وجود دارد، اما این احتمال بسیار ضعیف بوده و معمولاً چنین اتفاقی رخ نمیدهد. به همین دلیل، پیشنهاد میکنیم به مراکز معتبری که خدمات ریمپ کردن را ارائه میدهند مراجعه کنید؛ چرا که معمولاً این مراکز نرمافزاری که روی کامپیوتر پیشرانه نصب میکنند را بدون محدودیت زمانی گارانتی خواهند کرد.
پس از ریمپ کردن، پشت فرمان خودرو احساسی متفاوت را تجربه خواهید کرد، موضوعی که پس از مدتی کوتاه به آن عادت میکنید. البته اگر از آن دسته افرادی هستید که به لذت رانندگی اهمیت ویژهای میدهند و حسی که پشت فرمان تجربه میکنید برای شما مهم به شمار میرود، ممکن است حس جدیدی که پس از ریمپ کردن تجربه میکنید را دوست نداشته باشید. نکته مثبت این است که در چنین شرایطی، میتوانید نرمافزارِ کامپیوتر پیشرانه را به حالت قبلی بازگردانید.
پیشنهاد میکنیم قبل از ریمپ کردن، رانندگی با خودرویی مشابه خودروی شما که ریمپ شده باشد را تجربه کنید و اگر حسی که پشت فرمان داشتید مورد پسند شما بود، میتوانید با اطمینان این کار را برای خودروی خود انجام دهید. به علاوه، فراموش نکنید که قبل از ریمپ کردن، فایل مربوط به نرمافزارِ کامپیوتر پیشرانه را از مرکزی که به آن مراجعه کردهاید درخواست کنید و آن را در لپتاپ خود ذخیره کنید. به این ترتیب، همیشه میتوانید با استفاده از این فایل، نرمافزارِ کامپیوتر پیشرانه را به وضعیت قبل از ریمپ کردن بازگردانید.
ریمپ کردن و «چیپ کردن» (Chipping) هر دو روشهایی برای افزایش عملکرد خودرو از طریق ایجاد تغییر در کامپیوتر پیشرانه به شمار میروند. برخی مواقع، این دو اصطلاح یکسان در نظر گرفته شده و به جای هم به کار میروند؛ اما با وجود این که هر دو با هدفی یکسان انجام میشوند، در حقیقت تفاوتی اساسی میان ریمپ کردن و چیپ کردن وجود دارد. درست شبیه لپتاپ یا تلفن همراه شما، درون کامپیوتر پیشرانه یک خودرو هم یک بورد اصلی – یا همان مادربورد – و تعدادی میکروچیپ وجود دارند. تفاوت این دو مورد این است که در ریمپ کردن، تغییر روی نرمافزارِ کامپیوتر پیشرانه اعمال میشود، اما در چیپ کردن، چیپ اصلی این کامپیوتر با یک چیپ دیگر – که از قبل به آن برنامه داده شده – تعویض خواهد شد. به زبان سادهتر، ریمپ کردن یک تغییر نرمافزاری بوده و چیپ کردن یک تغییر سختافزاری است.
در چیپ کردن، احتمال آسیب رسیدن به کامپیوتر پیشرانه در مقایسه با ریمپ کردن بیشتر است، چرا که باید این کامپیوتر باز شده و چیپ آن تعویض شود. معمولاً برای افزایش عملکرد یک خودرو، روش ریمپ کردن مورد استفاده قرار میگیرد و روش چیپ کردن بیشتر در مدلهای قدیمیتر – که عموماً مربوط به قبل از سال 2000 هستند – کاربرد دارد.
انتهای پیام/ منبع: باما
دیدگاه خود را بنویسید