پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

قیمت گذاری خودرو

درخواست رئیس سازمان بورس از وزیر اقتصاد برای حذف قیمت گذاری دستوری خودرو

رئیس سازمان بورس در نامه ای از وزیر اقتصاد در خواست کرد تا با حذف قیمت گذاری دستوری صنعت خودرو و قطعه سازی موافقت کند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو  محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس درنامه ای از وزیر اقتصاد خواست تا با هدف جلوگیری از زیان آتی شرکت‌های خودروسازی با حذف قیمت‌گذاری […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۱۱ مهر ۱۴۰۰

رئیس سازمان بورس در نامه ای از وزیر اقتصاد در خواست کرد تا با حذف قیمت گذاری دستوری صنعت خودرو و قطعه سازی موافقت کند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو 

محمدعلی دهقان دهنوی رئیس سازمان بورس درنامه ای از وزیر اقتصاد خواست تا با هدف جلوگیری از زیان آتی شرکت‌های خودروسازی با حذف قیمت‌گذاری دستوری صنعت خودرو و قطعه سازی موافقت کند.

متن نامه رئیس سازمان بورس به شرح زیر است:

احتراماً؛ با عنایت به جایگاه صنعت خودرو و ساخت قطعات بعنوان هفتمین صنعت بزرگ بازار سرمایه (از منظر ارزش بازار) و حضور سرمایه‌گذاران و فعالان بیشمار در صنعت مذکور، سیاست‌های قیمت‌گذاری اعمال شده توسط شورای رقابت در سنوات گذشته، زیان و عدم نفع سنگینی بر سهامداران حاضر در این صنعت تحمیل نموده است بطوریکه الزام ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت به شرکت‌های خودروساز جهت تنظیم بازار خودرو، در مقاطعی سبب پیش فروش خودرو با قیمت‌های قطعی و غیرمنطقی گردید و این امر در کنار تاخیر در اعطای مجوز افزایش نرخ محصولات، سبب زیان شرکت‌های خودروساز گردیده است به گونه‌ای که مطابق صورت‌های مالی حسابرسی‌شده شرکت‌های ایران خودرو و سایپا در سال مالی منتهی به 30/12/1399 زیان خالص شرکت‌های مذکور به ترتیب به مبلغ 155،050 و 57،665 میلیارد ریال و زیان انباشته شرکت‌های مذکور به ترتیب بالغ بر 299،386 و 150،069 میلیارد ریال می‌باشد. (علت اصلی این امر عدم توازن بین افزایش نرخ‌های اعطایی به شرکت‌های خودروساز و افزایش قیمت نهاده‌های تولید می‌باشد. برای مثال میزان افزایش نرخ نهاده‌های تولید شرکت سایپا (سهام عام) در سال‌های 1397 الی 1399 بطور میانگین 248درصد می‌باشد لیکن مجوز افزایش نرخ اعطایی به شرکت مذکور بالغ بر 163درصد می‌باشد.)

لذا به نظر می‌رسد نحوه قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت به دلیل عدم کارایی در شرایط تورمی دارای ایرادات اساسی بوده که این امر نه تنها سبب تنظیم بازار خودرو و رضایت‌مندی مصرف‌کننده نهایی نگردیده بلکه با انتقال منافع از شرکت‌های خودروساز به جیب واسطه‌گران سبب ایجاد کمبود نقدینگی در شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز گردیده است و تداوم روند فوق منجر به کاهش تولید و در نهایت توقف فعالیت شرکت‌های خودروساز و قطعه‌ساز خواهد شد.

در این راستا با توجه به عدم شمولیت قیمت‌گذاری نهاده‌های تولیدی صنعت خودرو و ساخت قطعات توسط شورای رقابت و تاخیر در اعطای مجوز افزایش نرخ در شرایط تورمی، پیشنهاد می‌شود اولاً موضوع قیمت‌گذاری خودرو در شورای رقابت مجدداً مورد بررسی قرار گرفته و محصولات خودرویی همانند محصولات صنایع فولاد و پتروشیمی از شمول قیمت‌گذاری توسط شواری رقابت خارج گردد تا از زیان‌های آتی شرکت‌های خودروساز در شرایط تورمی جلوگیری بعمل آید، ثانیاً موضوع زیان‌های وارده به شرکت‌های ایران خودرو و سایپا ناشی از قیمت‌گذاری نامناسب توسط شورای رقابت در سنوات گذشته مورد بررسی و پاسخگویی نهاد مسئول قرار گیرد.

انتهای پیام/

معوقات سایپا به سادگی صفر نشده است/ مشتریان ساندرو از طرح های جایگزین استفاده کنند

چه کسی اجازه کاهش قیمت در بازار خودرو را نمی دهد؟

قیمت گذاری دستوری دغدغه اصلی خودروسازی کشور

آیا با 206 هم باید خداحافظی کنیم؟ / خودروهایی که استانداردهای لازم را نداشته باشند از خط خارج می شوند

زیان انباشته خودروسازان نتیجه کدام تصمیم گیری اشتباه است؟

حذف قرعه کشی خودرو چقدر جدی است؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی