پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مازراتی MC20

به یاد ام سی تووِلو/ بررسی محصول جدید و جنجالی مازراتی

سال پیش بود که مازراتی پس از مدت ها یک سوپر اسپرت کاملا جدید و موتور وسط را معرفی کرد. خودرویی که سودای رقابت با لامبورگینی هوراکان، آئودی R8 و مک لارن GT را در سر دارد. این سوپر اسپرت که MC20 نام دارد اولین مازراتی موتور وسط از زمان مدل‌های بورا و مراک دههٔ […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۱۴ مهر ۱۴۰۰

سال پیش بود که مازراتی پس از مدت ها یک سوپر اسپرت کاملا جدید و موتور وسط را معرفی کرد. خودرویی که سودای رقابت با لامبورگینی هوراکان، آئودی R8 و مک لارن GT را در سر دارد. این سوپر اسپرت که MC20 نام دارد اولین مازراتی موتور وسط از زمان مدل‌های بورا و مراک دههٔ ۷۰ محسوب می‌شود. همچنین این خودرو در طراحی وامدار سوپر ماشین مشهور مازراتی یعنی MC12 بوده و فعلا در نسخه کوبه به بازار عرضه شده و قرار است نمونه رودستر و مدل الکتریکی آن نیز در آینده آسفالت جاده ها را لمس کنند.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

بسیاری از خودروسازان جسارت رویارویی با فراری را ندارند اما وقتی پابرندی به نام مازراتی در میان باشد، ماجرا کاملا متفاوت است. مازراتی با یک سوپر اسپرت 630 اسب بخاری به دوران شکوه خود بازگشته است.

مازراتی و فراری

در سال ۱۹۹۷، مازراتی و فراری زیر نظر فیات باهم متحد شدند و این حرکت جاه‌طلبی‌های سوپراسپرتی مازراتی را محدود کرد. سپس دو شرکت در سال ۲۰۰۵ از هم جدا شدند و هرچند مازراتی به خاطر قرارداد طولانی‌مدتی که با فراری دارد هنوز از پیشرانه‌های این شرکت در محصولات مختلف خود استفاده می‌کند اما استراتژی نیزه سه‌شاخ مودنا استقلال مهندسی کامل از اسب رقصان مارانلو است.

مازراتی MC20

MC20 به‌نوعی مازراتی را بروزرسانی می کند، زیرا از برخی قطعات کلیدی آن مثل پیشرانهٔ V6 در محصولات آینده این شرکت استفاده خواهد شد. این در حالیست که تصاویر منتشر شده از گرن توریسمو جدید هم نشان می دهد در نمای جلو شباهت زیادی به MC20 دارد و از قرار معلوم، سبک طراحی MC20 در سایر محصولات مازراتی نیز ادامه پیدا خواهد کرد. MC20 علاوه بر اینکه پرچم‌دار مازراتی است، این شرکت را به مسابقات هم بازخواهد گرداند و به همین دلیل، شرکت ایتالیایی دالارا که خودروهای مسابقه‌ای تولید می‌کند برای توسعهٔ MC20 با مازراتی همکاری کرده است. پایه و اساس این سوپراسپرت جدید یک شاسی فیبر کربنی با زیرساختار آلومینیومی برای پشتیبانی از تعلیق و پیشرانه است. بخش عمده‌ای از بدنه هم از فیبر کربن ساخته شده است.

مازراتی MC20

در طراحی نمای جلو از آخرین سوپرخودرو شرکت مازراتی یعنی MC12 الهام گرفته است. درب‌های خفاشی و بدنه دو رنگ نیز از دیگر جزئیات خاص نمای ظاهری این خودرو قلمداد می‌شوند. در داخل اتاق نیز با نسل جدیدی از طراحی محصولات مازراتی طرف هستیم که این زبان طراحی با توجه به استفاده این شرکت از شاسی تمام فیبرکربنی بدست آمده است.

مازراتی MC20

در دو طرف بدنه نیز همانند دیگر سوپراسپرت‌های ایتالیایی همچون فراری و لامبورگینی دریچه تنفس هوای موتور قرار گرفته است. ستون‌هایی با طراحی بهره‌مند از شیب ملایم، اسپویلر باریک کار شده در بخش انتهایی و همینطور خروجی اگزوز دوگانه از دیگر نکات خاص طراحی این شاه‌ماهی ایتالیایی است.

MC20 که برای تجهیز به پیشرانه‌های بنزینی و الکتریکی طراحی شده است، ۵۱ میلی‌متر از فراری F8 تریبوتو کشیده‌تر است و حدود ۱۶۵۰ کیلوگرم وزن دارد. این سوپراسپرت ایتالیایی از نسل جدید موتورهای مازراتی که با نام Neptune خوانده می شود نیرو می گیرد.

 

مازراتی MC20

مهندسین مازراتی با توجه به همکاری طولانی مدت با شرکت فراری توانسته‌اند فن آوری‌های فرمول ۱ را در موتور این خودرو استفاده کنند تا شاهد یک موتور جدید با فن آوری‌های اختصاصی باشیم.

مازراتی MC20

پیشرانه ۳ لیتری V6 سوپراسپرت مازراتی که با نام Nettuno شناخته می‌شود (در ایتالیایی به معنی نپتون)، به سیستم روغن‌کاری کارتل خشک و تکنولوژی پیش احتراق مجهز است که از فرمول یک گرفته شده است. این موتور توئین توربو ۶۳۰ اسب بخار قدرت و ۷۳۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند و یک گیربکس هشت سرعتهٔ دوکلاچهٔ ساخت ترمک این نیرو را به دیفرانسیل لغزش محدود عقب انتقال می‌دهد. سیستم کنترل الکترونیکی دیفرانسیل هم برای خودرو قابل سفارش خواهد بود.

مازراتی MC20

این پیشرانه حداکثر نیروی خود را در گسترده وسیعی ارائه می‌کند و به لطف این ویژگی، در حالت رانندگی GT موتور در دور زیر ۴ هزار rpm کار می‌کند. در این محدوده، منحنی گشتاور پرقدرت نیز کشش خوبی را فراهم می‌کند. در حالت اسپرت اما پیشرانه در دنده‌های سنگین‌تر با اشتیاق به ردلاین ۸ هزار rpm می‌رسد و سیستم پیش احتراق هم پاسخگویی فوق‌العادهٔ پدال گاز و تطبیق‌پذیری زیادی در سراسر محدودهٔ دور موتور را فراهم می‌کند.

مازراتی MC20

تحویل قدرت موتور به‌صورت خطی بوده و هرچه بیشتر آن‌را تحت‌فشار قرار دهید مصمم‌تر می‌شود. همچنین غرش پیشرانه هم بدون تقویت مصنوعی، به داخل کابین هجوم می‌آورد. در داخل اتاق نیز از دو صفحه نمایش ۱۰ اینچی برای بخش اطلاعات و سرگرمی و پشت آمپری استفاده شده است.

مازراتی MC20

نیروی تولیدی موتور MC20 توسط جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک دو کلاچه به چرخ‌های عقب انتقال داده می‌شود. سرعت افزایش دنده‌ها عالی است اما گیربکس دوکلاچهٔ خودرو همیشه با عملکرد فوق‌العادهٔ موتور هماهنگ نیست و گاهی معکوس‌های بیهوده‌ای می‌دهد.

MC20 به لطف عملکرد عالی لانچ کنترل، ظرف تنها ۲.۸ ثانیه از صفر به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و به لطف قدرت بالای پیشرانه و همین‌طور سطح عظیمی از کشش، تا زمانی که عقربهٔ سرعت‌سنج به عدد سه‌رقمی (به مایل بر ساعت) نرسد، از شتاب خودرو کاسته نمی‌شود. حداکثر سرعت این سوپراسپرت ایتالیایی هم طبق اعلام مازراتی ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

مازراتی MC20

MC20 به زیبایی در پیچ‌ها می‌چرخد و ساختار فیبر کربنی و شاسی آن به‌خوبی با کمک‌فنرهای تطبیقی با بازوهای کنترلی در جلو و تعلیق چند اتصالی در عقب هماهنگ هستند. سواری خودرو نیز به شرطی که کمک‌فنرها در حالت نرم قرار گیرند، حتی برای استفاده‌های روزانه هم تقریباً خوب خواهد بود. فرمان که از نیروی کمکی الکتریکی بهره می‌برد، وزن سبکی دارد اما درعین‌حال سریع و دقیق است و این امکان را فراهم می‌کند تا راننده با اطمینان وارد پیچ‌ها شود. به همین دلیل MC20 خودرویی است که اکثر رانندگان می‌توانند بدون ترس و وحشت با آن رانندگی کنند.

مازراتی MC20

البته کسانی که هیجان بیشتری می‌خواهند می‌توانند کنترل پایداری را خاموش کرده و عقب خودرو را منحرف کنند. حالت‌های رانندگی با مازراتی MC20 شامل GT، خیس، اسپرت، Corsa و حالت خاموش بودن سیستم کنترل پایداری خودرو است. وزن این سوپرخودرو کمتر از ۱۵۰۰ کیلوگرم است و نسبت قدرت به وزن آن برابر با ۴۱۴ اسب بخار به ازای هر تن است.

یکی دیگر از ویژگی‌های MC20 که به راننده اطمینان و اعتمادبه‌نفس می‌دهد، ترمزهای قدرتمند آن است که از دیسک‌های کربن سرامیکی ۱۵.۴ اینچی در جلو و ۱۴.۲ اینچی در عقب با کالیپرهای شش و چهار پیستونه برمبو تشکیل شده است. البته ترمزها پیش از آنکه نهایت توان خود را ارائه کنند باید کمی گرم شوند اما وقتی این اتفاق رخ دهد، قدرت توقف نفس‌گیری را ارائه می‌کنند.

مازراتی MC20

MC20 با قیمت حدودی ۲۱۳ هزار دلار، رقبای موتور وسط قدرتمندی را هدف قرار داده است اما مازراتی امیدوار است که فروش سالانهٔ این خودرو به ۱۵۰۰ دستگاه برسد. البته این رقم شامل هم این نسخهٔ جاده‌ای فعلی و هم نسخهٔ مسابقه‌ای آینده خواهد بود.

مازراتی MC20

تحویل سوپراسپرت مازراتی به خریداران در آمریکای شمالی اواخر امسال آغاز خواهد شد. به‌طورکلی، MC20 باعث شد بفهمیم چرا مازراتی زمانی که زیر سایهٔ فراری قرار داشت، با محدودیت ساخت سوپراسپرت مواجه بود اما حالا که این برند اصیل از بند اسب مارانلو آزاد شده، آماده است نشان دهد که چه کارهایی می‌تواند انجام دهد.

مازراتی MC20


 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی