پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سرطان خوش خیم!/ مروری بر ب ام و سری 5 اتاق E60

اگر با بودجه 900 میلیون تا یک میلیارد تومانی می خواهید یک سدان با ظاهر جذاب، قابلیت های فنی دلچسب و اسم و رسم چشمگیر داشته باشید، باید دل را به دریا بزنید و ریسک خرید خودرو دست دوم را قبول کنید. این ریسک وقتی خودرو مورد نظر آلمانی و ب ام و باشد، افزایش […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۲۸ مهر ۱۴۰۰

اگر با بودجه 900 میلیون تا یک میلیارد تومانی می خواهید یک سدان با ظاهر جذاب، قابلیت های فنی دلچسب و اسم و رسم چشمگیر داشته باشید، باید دل را به دریا بزنید و ریسک خرید خودرو دست دوم را قبول کنید. این ریسک وقتی خودرو مورد نظر آلمانی و ب ام و باشد، افزایش هم می یابد! در اینجا می خواهیم مروری بر ب ام و سری 5 اتاق E60 داشته باشیم. سدانی اسپرت و نسبتا لوکس که با بودجه یک میلیارد تومانی می توانید سراغ مدل 530 آن با کارکرد معقول و بدنه ای سالم بروید.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

سری 5 از جمله محصولات ب ام و به شمار می رود که از نخستین مدل تا آخرین نسل اش در بازار ایران حضور داشته است. تا کنون 7 نسل از این سدان پرطرفدار که به نوعی پلی میان سدان لوکس سری 7 و سدان اسپرت سری 3 به حساب می آید، معرفی شده که هر 7 نسل به ایران نیز وارد شده اند. این 5 نسل با کدهای E12، E28، E34، E39، E60، F10 و G30 (آخرین نسل) شناخته می شوند.

البته به دلیل ممنوعیت واردات خودرو در این چند سال، بازار ایران از فیس لیفت های اخیر اتاق G30 محروم مانده است و نمونه اولیه این اتاق به عنوان مدل بالاترین ب ام و سری 5 در بازار ایران شناخته می شود. در میان مدل های مختلف سری 5، می توان گفت اتاق E60 (نسل پنجم) بعد از مدل 518 (اتاق E12) که در زمان شاه عرضه می شد، محبوب ترین نمونه بوده و با پیشرانه ها و مدل های متنوعی به ایران آمده است.

پروسه طراحی E60 در سال 1997 کلید خورد و در سال 2002 به پایان رسید. در سال 2003 این سدان جذاب در اروپا (در ماه جولای) و آمریکا (در ماه اکتبر) معرفی شد و فصل جدیدی را در دفتر محصولات ب ام و ورق زد. طراحی E60 در زمان خودش ساختار شکن بود و همین ویژگی باعث شد تا طرفداران 2 آتشه ب ام و در ابتدا در مقابل این خودرو گارد داشته باشند و از سبک طراحی آن انتقاد کنند. اما نسل پنجم سری 5 رفته رفته در دل علاقه مندان جا باز کرد و به یکی از محبوب ترین مدل های ب ام و در طول تاریخ تبدیل شد.

اوج هنر تیم طراحی به سرپرستی کریس بنگل را می تواند در ظاهر سری 5 اتاق E60 ببینید. چراغ های گربه ای با لنزهای دوگانه در کنار جلوپنجره کلیوی شکل دوقلو و سپر جذب شده در بدنه، نمای بی نظیری را در قسمت جلو به نمایش می گذارند. در بخش کناری، این گلگیرهای ورم کرده با حجم مناسب و خط کشیده شده روی درها هستند که بیننده را به E60 علاقه مند می کنند. چراغ های راهنمای کناری با طرحی سه گوش روی گلگیر جلو قرار دارند و خبری از راهنمای روی آینه جانبی نیست. نحوه طراحی درها و ستون های جانبی ساده بوده اما در نهایت ترکیب هماهنگ و چشم نوازی رقم خورده است.

چراغ های عقب تا حدی وامدار نسل قبلی سری ۵ هستند اما علی رغم طراحی ساده، ظاهری خشن و بسیار جذاب دارند. این در حالیست که جذابیت چراغ های عقب در مدل فیس لیفت با گرافیک متفاوت دوچندان می شود. در مجموع می توان گفت طراحی E60 تاریخ انقضا ندارد و هنوز هم بعد از گذشت سال ها از عمرش، رد پای کهنگی در چهره آن به چشم نمی خورد.

مدل قبل از فیس لیفت

نمونه بعد از فیس لیفت

نسل پنجم سری 5 در نسخه فیس لیفت چه تغییراتی را تجربه کرد؟


تولید این نسل از سری 5 تا سال 2010 ادامه پیدا کرد و در سال های آخر نیز دستخوش تغییراتی جزیی در طراحی ظاهری و کابین شد. در مدل های فیس لیفت، تغییراتی در ورودی های هوا روی سپر جلو و گرافیک چراغ های عقب به چشم می خورد.


در بخش داخلی خودرو نیز تفاوت هایی بین مدل های فیس لیفت و قدیمی تر وجود دارد. اولین مورد غربیلک فرمان است که در مدل های جدیدتر مشابه نمونه استفاده شده در نسل دوم سری ۶ بوده و از پدال شیفتر بهره می برد. مورد دیگر طراحی رودری هاست که در مدل های غیر فیس لیفت فرم چندان جالبی ندارند و بلعکس در نسخه های فیس لیفت خیلی زیبا بوده و تریم چوبی یا فلزی داشبورد روی پنل در ادامه یافته است.

کابین مدل فیس لیفت شده با دنده جوی استیکی (خلبانی)

 

کابین مدل قبل از فیس لیفت

از جزییاتی دیگری که در این فیس لیفت دستخوش تغییر شده اند، می توان به دسته دنده و سیستم  iDrive اشاره کرد. دسته دنده مدل های فیس لیفت که در ایران به دنده خلبانی معروف شده، حالت جوی استیکی داشته و سیستم iDrive نیز در مدل های فیس لیفت بسیار کارآمدتر و بهتر از مدل های قدیمی شده است. در بخش انتهایی کنسول میانی  و در جلوی دسته دنده نیز شاهد تفاوت هایی شامل نحوه قرارگیری دکمه های مربوط به گرمکن های صندلی ها، میان مدل های فیس لیفت و قبل از فیس لیفت هستیم.

جزییات جذاب و نوستالژیک کابین مثل صفحه آمپر آنالوگ با نورپردازی نارنجی رنگ، قوس های روی کنسول، محل قرارگیری مانیتور و تریم چوبی درها و داشبورد، المان هایی هستند که جای خالی شان در مدل های جدید ب ام و حس می شود.

امکانات ب ام و سری 5 (در نمونه فیس لیفت و فول ترین مدل)

سیستم نمایشگر هدآپ دیسپلی (HUD)، امکان تنظیم برقی غربیلک و ذخیره آن، تنظیم برقی صندلی‌ ها به همراه تنظیم گودی کمر، ماساژور صندلی (در مدل 540)، گرمکن صندلی های جلو و عقب و سیستم یکپارچه حافظه صندلی راننده، آینه‌های جانبی و موقعیت غربیلک، تنظیم برقی آینه‌های جانبی به همراه گرمکن آینه ها، سانروف و پرده عقب برقی، اتولایت، چراغ های زنون و چرخش لنز چراغ‌ های جلو در پیچ، سنسور باران، سنسور پارک، کروز کنترل هوشمند، سیستم فرمان فعال، تهویه مطبوع خودکار دوگانه با دریچه برای سرنشینان عقب، چراغ شور، سانروف برقی، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم دید در شب و سیستم صوتی با ۱۰ بلندگو و…

سری 5 اتاق E60 در چه مدل هایی وارد ایران شده است؟

اما ماجرای ب ام و سری 5 E60 در بازار ایران نسبتا پیچیده است. هم مدل قدیمی، هم مدل فیس لیفت این مدل ب ام و وارد ایران شده است. مدل های وارد شده نیز شامل 520، 525، 530 و تعداد محدودی 540 و نسخه 2 دیفرانسیل (X drive) می شوند. 520 و 530 های قبل از فیس لیفت وارد شده به کشور همگی مدل 2005 هستند که در سال 2008 ترخیص شده اند. 525 ها نیز همه مدل 2005 بوده که در سال 2007 ترخیص شده اند. مدل های فیس لیفت نیز با مدل 2008 و 2009 و تعداد محدودی مدل 2010 در بازار یافت می شوند. E60 های وارد شده به ایران همگی از رینگ فابریک 17 اینچی بهره می برند به جز مدل 520. رینگ های این مدل 16 اینچی است.

نسل پنجم سری 5 با طول 4843 میلی متر، سدان درشت هیکلی به نظر می رسد. اما فضای صندلی های عقب آن نسبتا محدود بوده و جای پای آن زیاد نیست. در عوض صندوق بار 560 لیتری جای هیچ گله ای را باقی نمی گذارد.


نسخه M مدل E60 (ب ام و M5) در سال ۲۰۰۵ با پیشرانه‌ ۱۰ سیلندر V شکل با حجم ۵ لیتر و قدرت ۵۰۷ اسب بخار معرفی شد. ۲۰ هزار و ۵۴۸ دستگاه از این سوپر سدان هیجان انگیز تولید شد و موفق‌ترین ب ام و M5 لقب گرفت. M5 E60 اولین سدان جهان بود که از پیشرانه‌ V10 بنزینی قدرت می‌ گرفت و به یاری این پیشرانه توانست سریع‌ترین سدان جهان در زمان خودش باشد.


مشخصات فنی انواع مدل های ب ام و سری 5 در ایران

ب ام و 520 به عنوان ضعیف ترین مدل E60 در ایران، از موتور 4 سیلندر 2 لیتری با 156 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور بهره می برد. در مدل 525 ، خروجی موتور در مدل های قبل 2007 و بعد 2007 متفاوت است. مدل های قبل 2007 در این نسخه از موتور 6 سیلندر 2.5 لیتری با کد N54B25 بهره می برند که 189 اسب بخار قدرت و 245 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. حجم موتور مدل های 2007 به بعد اما 3 لیتر بوده و توان موتور به 218 اسب بخار و گشتاور به 270 نیوتن متر می رسد.

رایج ترین و پرفروش ترین مدل سری 5 اتاق E60 در ایران مدل 530 بوده که از پیشرانه 6 سیلندر 3 لیتری N53B30 بهره می برد. توان این پیشرانه در مدل های 2007 به بعد به 272 اسب بخار و گشتاورش به 320 نیوتن متر می رسد. در مدل 2007 به قبل اما این پیشرانه با توان 258 اسب بخار به استقبال راننده می آید. تمام این پیشرانه ها ساختار خطی داشته و تنها پیشرانه 8 سیلندر تک و توک نمونه های 540 ساختار وی شکل دارد. خروجی این پیشرانه 306 اسب بخار قدرت و 390 نیوتن متر گشتاور است.نسل پنجم سری 5 با گیرباکس 6 سرعته ساخت ZF به ایران آمده که عملکرد فوق العاده ای دارد، اما ضعف در مبدل گشتاور بعد از هر چند هزار کیلومتر باعث می شود شاهد مکث کوتاه و محسوسی در عملکرد آن باشیم.

مشخصات فنی (مدل 530 به عنوان رایج ترین مدل)

کلاس: سدان بزرگ

گیرباکس: 6 سرعته اتوماتیک

پیشرانه: 6 سیلندر N53B30

حجم موتور: 3 لیتر

قدرت: 272 اسب بخار (258 اسب بخار در مدل های قبل از 2007)

گشتاور: 320 نیوتن متر

حداکثر سرعت: 250 کیلومتر بر ساعت (محدود شده)

شتاب صفر تا صد: 6.8 ثانیه

وزن: 1615 کیلوگرم

مصرف ترکیبی: 9.3 لیتر

حجم باک: 70 لیتر

با گذشت سال ها از عمر این نسل از سری 5، دست یابی به شتاب اولیه اعلام شده در کاتالوگ تقریبا غیر ممکن است. اما این به معنی تنبلی این اتاق ب ام و نیست. نسل پنجم سری 5 مخصوصا با موتورهای 6 سیلندر، هنوز هم می تواند نقش یک سدان چابک را برای مالکش ایفا کند.

سیستم تعلیق در سری ۵ ب‌ ام‌ و عملکردی نرم و مطلوب دارد و هندلینگ نیز به واسطه تقسیم وزن ۵۰:۵۰ واقعا دلچسب است. صندلی ها نیز در کنار راحتی، به خوبی بدن راننده و سرنشین جلو را در بر می گیرند. به دلیل وجود سیستم DSC ، هرزگردی چندانی در تایرهای عقب ایجاد نمی شود. البته در صورت خاموش کردن این سیستم می توان کمی هم با این سدان درشت هیکل بازیگوشی کرد. اما به دلیل اینکه سیستم DSC اکثر محصولات ب ام و هیچگاه به طور کامل از مدار خارج نمی شود، همیشه یک راهی برای نجات راننده های آماتور وجود دارد.

پیشنهاد جوان خودرو

اگر قصد خرید سری 5 اتاق E60 را دارید، سراغ مدل 530 بروید. چرا که به دلیل تعداد بیشتر، دردسر نگهداری کمتری داشته و بازار خرید و فروش آن نیز پررونق تر است. برای اینکه یک خودروی سلامت و بی عیب بخرید، حتما ابتدا به کارکرد آن نگاه می کنید. اما در مورد این مدل ب ام و استناد به کیلومتر به دلیل شایع بودن کم کردن کارکرد، راه مناسبی نبوده و باید یک تکنسین خبره ب ام و تمام جزییات فنی را بررسی کند. حتما توجه داشته باشید که اروری روی صفحه آمپر نباشد، چرا که این اتاق مشکلات الکترونیکی فراوانی داشته و حسابی خرج روی دستتان می گذارد و در نهایت آنطور که باید درست نمی شود.


ویژگی های مثبت اتاق E60

هندلینگ فوق العاده به لطف تقسیم وزن 50/50
هماهنگی عالی موتور و گیرباکس
ظاهر بسیار جذاب
صندوق بار جادار

ویژگی های منفی اتاق E60

سیستم اینفوتینمنت (اطلاعات-سرگرمی) دیگر کاربرد خاصی ندارد

استهلاک و هزینه نگهداری بالا

مشکلات عمده الکترونیکی

مشکل سیستم مبدل گشتاور


نوشته: میلاد میرعابدینی

معرفی نسل جدید ب ام و سری 2 / حرکت خلاف جهت در مسیر زیبایی!

با بودجه 400 تا 500 میلیون تومانی، خرید کدام خودروهای وارداتی ممکن است؟ (قسمت اول)

با بودجه 400 تا 500 میلیون تومانی، خرید کدام خودروهای وارداتی ممکن است؟ (قسمت دوم)

کیا سورنتو 2016 بخریم یا هیوندای وراکروز (IX55) کارکرده؟

بازگشت به بازی!/ رنو تلیسمان بخریم یا کیا اپتیما JF؟

نگاهی به سانگ یانگ تیوولی جدید و معرفی مدل های مختلف آن

هر گردی گردو نیست!/ داستان یک مرسدس بنز افسانه ای

افعی شاخدار!/ ملاقات با مازراتی گرن توریسمو MC استراداله در تهران

خزنده بال دار!/ ملاقات با یکی از 2 دستگاه مرسدس بنز SLS AMG بلک سریز موجود در ایران

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • محمد | 01/05/1401 در 14:31

    اما به دلیل اینکه سیستم DSC اکثر محصولات ب ام و هیچگاه به طور کامل از مدار خارج نمی شود،

    این کاملا غلط هست پس این همه دریفت با خودروهای بی ام و چجوری میزنن

    اون دکمه دو مرجله ای هست باید 5 ثانیه نگه داری کلا خاموش میشه

کیوسک مطبوعاتی