پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

قطعه سازی

مزایا و معایب روش حذف دلار از قیمت گذاری مواد اولیه قطعه سازی خودرو

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور در خصوص روش قیمت گذاری مواد اولیه صنعت خودرو گفت: این مساله می‌تواند مزایا و معایبی را به دنبال داشته باشد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو رضا فاطمی‌ امین، وزیر صمت در جلسه‌ ای که هفته گذشته در اتاق بازرگانی ایران داشت صحبت از حذف دلار […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۱ آبان ۱۴۰۰

رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور در خصوص روش قیمت گذاری مواد اولیه صنعت خودرو گفت: این مساله می‌تواند مزایا و معایبی را به دنبال داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

رضا فاطمی‌ امین، وزیر صمت در جلسه‌ ای که هفته گذشته در اتاق بازرگانی ایران داشت صحبت از حذف دلار در قیمت‌گذاری مواد اولیه را پیش کشید و با ذکر مثالی خودرویی درباره مسیر تامین مواد اولیه مورد استفاده در صنعت خودرو به نوعی این گمانه را مطرح کرد که با حذف دلار از قیمت مواد اولیه مورد نیاز این صنعت می‌توان قیمت خودرو را در مسیر کاهشی قرار داد.

اما این ایده تا چه حد قابلیت اجرا دارد، سوالی است که کارشناسان به آن پاسخ می‌دهند. در این ارتباط محمد‌رضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور گفت: در حال حاضر شرکت‌های قطعه‌ساز مواد اولیه مورد نیاز خود را از دو مسیر شرکت‌های تولید‌کننده داخلی و واردات تامین می‌کنند.

این فعال قطعه‌ساز ادامه داد: وزارت صمت به دنبال این است تا آن بخش از هزینه‌هایی را که تولید‌کنندگان مواد اولیه به ریال پرداخت می‌کنند به نوعی از نوسانات ارزی مصون نگه دارد تا قیمت نهایی با افزایش نرخ ارز، افزایش نیابد.

به اعتقاد نجفی‌ منش این اتفاق می‌تواند به نفع شرکت‌های قطعه‌ساز باشد و آنها مواد اولیه را با قیمت‌های به مراتب پایین‌تر از قیمت‌های فعلی خریداری کنند. رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان کشور گفت: این مساله می‌تواند مزایا و معایبی را به دنبال داشته باشد.

نجفی‌ منش درباره مزایای حذف دلار از قیمت‌گذاری مواد اولیه گفت: این مساله باعث خواهد شد تا مزیت رقابتی قطعات تولیدی توسط شرکت‌های قطعه‌ساز داخلی در مقابل محصولات وارداتی بیشتر شود.

وی درباره معایب این روش اشاره کرد: چنانچه شرکت‌های تولید‌کننده مواد اولیه مجبور شوند محصولات تولیدی خود را با قیمت پایین‌تر در اختیار قطعه‌سازان قرار دهند این امکان وجود دارد که به سمت گسترش ظرفیت صادراتی خود بروند تا از این طریق بتوانند محصولات خود را با قیمت‌های جهانی فروخته و نقدینگی بیشتری به حساب خود واریز کنند.

انتهای پیام/ منبع: دنیای اقتصاد

صرفه جویی ۵۶ میلیون یورویی در پنجمین میز داخلی سازی قطعات خودرو

در چارچوب رکن قانون گذاری باید از چنین صنایع توانمندی پشتیبانی کرد

تقویت هم‌افزایی و همکاری در صنعت خودرو راهکار عبور از موانع تولید/ تعداد خودروهای ناقص سایپا از سایر خودروسازان کمتر است

اولویت تامین قطعات از شرکت‌های قطعه‌ساز داخلی است/ خودروهای ناقص سایپا به ۱۰ هزار دستگاه کاهش می‌یابد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی