پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مرسدس بنز (1)

50 سال از نخستین آزمایش ایمنی گذشت!

دهه 1960 اگرچه دوران رونق صنعت خودرو است و جذاب ترین خودروها در این دهه پا به میدان گذاشتند اما اکثر این خودروهای با مشکل ضعف ایمنی همراه بودند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو دهه 1960 میلادی دوران رونق صنعت خودروسازی بود. در این دهه خودروهای زیبا و حیرت‌انگیز مختلفی به بازار عرضه شدند […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۵ آبان ۱۴۰۰

دهه 1960 اگرچه دوران رونق صنعت خودرو است و جذاب ترین خودروها در این دهه پا به میدان گذاشتند اما اکثر این خودروهای با مشکل ضعف ایمنی همراه بودند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

دهه 1960 میلادی دوران رونق صنعت خودروسازی بود. در این دهه خودروهای زیبا و حیرت‌انگیز مختلفی به بازار عرضه شدند و طراحان تمامی تلاش خود را برای تولید محصولاتی زیبا به کار می‌گرفتند. خودروهای این دهه با وجود تمامی ویژگی‌های دوست داشتنی یک عیب بزرگ داشتند و آن عیب ایمنی پایین بود.

ایمنی ضعیف خودروهای تولید شده طی دهه 1960 میلادی در کنار قوانین نظارتی ضعیف که متعلق به دهه‌ها قبل بودند، شرایط نامطلوبی را برای راه‌ها ایجاد کرده بودند. در کنار این موارد، تولید خودروها روز به روز افزایش می‌یافت و اتومبیل‌های بیشتری روانه خیابان‌ها و جاده‌های جهان می‌شدند. در نتیجه طی این دهه و در مدتی کوتاه تلفات جاده‌ای جهان به شدت افزایش پیدا کرد.

در سال 1970، تنها در آلمان غربی، 19193 نفر در جاده ها کشته شدند که بیشترین آمار برای این کشور تا آن زمان تلقی می‌شد. در سایر نقاط جهان، به ویژه ایالات متحده، رکوردهای مشابهی در حال ثبت بود که باعث شد وزارت حمل و نقل یک برنامه آزمایشی برای ایمن سازی بیشتر خودروها را راه اندازی کند.

مرسدس بنز (2)

همانند بسیاری دیگر از مباحث خودرو، مرسدس بنز در زمینه ایمنی نیز پیشتاز بود. اولین خودروی مرسدس که تحت این برنامه تولید شد ESF 05 نام داشت که در دومین کنفرانس ESV در Sindelfingen آلمان در اواخر اکتبر 1971 ارائه شد. این خودرو براساس مرسدس بنز W114 شکل گرفته بود و به انواع نوآوری‌های ایمنی مجهز بود که تا سال‌ها بعد در خودروهای تولید انبوه به کار گرفته نشدند.

مرسدس بنز ESF 05 طوری طراحی شده بود که بتواند تصادف از ناحیه جلو و عقب با سرعت 80 کیلومتربرساعت و تصادف از نواحی جانبی با سرعت 20 کیلومتربرساعت را تحمل کند. همچنین باید تصادفات جزئی با سرعت 16 کیلومتر بر ساعت را تحمل کند، بدون آن که تغییری در ظاهر خودرو ایجاد شود.

برای مقاومت در برابر الزامات ایمنی، ساختار بدنه در جلو و کناره ها تقویت شد. فاصله بین دو محور 100 میلی متر (4 اینچ) و جلو 370 میلی متر (14.5 اینچ) افزایش یافت. زیر کاپوت، یک موتور V6 جایگزین موتور حجیم قبلی شد تا فضای بیشتری برای ضربه‌گیرها وجود داشته باشد. داشبورد خودرو از ورق فلزی جذب کننده ضربه ساخته شده بود و با لایه های فوم پلی اورتان پوشانده شده بود. کمربند ایمنی سه نقطه‌ای، کیسه‌های هوای راننده و سرنشین جلو و کیسه‌های هوای جانبی دیگر امکانات ایمنی این مرسدس ایمن بودند.

مرسدس بنز (3)

از آن زمان تاکنون، مرسدس در مجموع 35 وسیله نقلیه برای برنامه EEVC تولید کرده است. با گذشت سال‌ها، قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌تر و سیستم‌های ایمنی بسیار پیچیده‌تر شده‌اند، اما مشکلات نیز به موازات آن‌ها شکل سخت‌تر و پیچیده‌تری پیدا کرده‌اند.

با تولید خودروهای مدرن و ایمن توسط مرسدس بنز و دیگر خودروسازان در طی سال‌ها، میزان تلفات جاده‌ای به شدت کاهش یافته است. سال گذشته تنها 2719 نفر در جاده های آلمان جان باختند که نشان دهنده 16474 نفر کمتر از 50 سال پیش در آلمان غربی است. بی شک مرسدس ESF 05 بنیان‌گذار مسیری طولانی برای ایمن‌سازی خودروها بوده است و شایستگی احترام را دارد. همان‌طور که سالگرد 50 سالگی آن را امروزه جشن می‌گیریم. این خودرو هم‌اکنون در موزه مرسدس بنز قرار دارد.

انتهای پیام/ منبع: خودروبانک

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی