پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

یاتاقان زدن سانتافه و دلایل آن + پیشنهادهایی برای تعمیر موتور یاتاقان زده

کافیست کمی علاقه مند به خودرو و اهل مسائل فنی باشید تا حداقل یک بار هم که شده عبارت (( یاتاقان زدن سانتافه )) به گوشتان خورده باشد! متاسفانه موتور 4 سیلندر تتا2 که در بعضی محصولات کیا و هیوندای مشترک است حساسیت بالایی داشته و خیلی زود یاتاقان می زند. گزارش اختصاصی پایگاه خبری […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۱۵ بهمن ۱۴۰۰

کافیست کمی علاقه مند به خودرو و اهل مسائل فنی باشید تا حداقل یک بار هم که شده عبارت (( یاتاقان زدن سانتافه )) به گوشتان خورده باشد! متاسفانه موتور 4 سیلندر تتا2 که در بعضی محصولات کیا و هیوندای مشترک است حساسیت بالایی داشته و خیلی زود یاتاقان می زند.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

با ورود هیوندای سوناتاهای NF به ایران، موتور 2400 سی سی هیوندای که با عنوان تتا 2 نیز شناخته می شود در ایران شناخته شد. این پیشرانه 4 سیلندر در بعضی محصولات کیا و هیوندای از جمله هیوندای سوناتا YF، کیا اپتیما TF، کیا اسپرتیج و هیوندای سانتافه مشترک است. اما پیشرانه مورد بحث ما حاشیه کم ندارد و می توان آن را در گروه پیشرانه های پرچالش و مشکل دار طبقه بندی کرد. به گفته بسیاری، این پیشرانه 2.4 لیتری که روی محصولات کیا و هیوندای وارد شده به ایران قرار گرفته، ساخت چین بوده و در بعضی بخش ها کیفیت پایینی دارد.

پیشرانه MPI چه تفاوتی با GDI دارد؟

این پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیری در 2 نمونه MPI و GDI به ایران آمده است. تنها تفاوت این 2 نسخه، در نحوه تزریق سوخت بوده که باعث می شود خروجی پیشرانه متفاوت باشد. در پیشرانه های MPI تزریق سوخت به صورت چند نقطه ای انجام می شود و توان موتور در این پیشرانه به 177 اسب بخار و گشتاور به 227 نیوتن متر می رسد.

در نمونه GDI اما ساز و کار متفاوت بوده تزریق سوخت به صورت مستقیم انجام می شود. این پیشرانه با این تکنولوژی می تواند 188 اسب بخار قدرت و 245 نیوتن متر گشتاور تولید کند.

شاید شنیده باشید که هیوندای سانتافه زیاد یاتاقان می زند. البته از هیوندای سوناتاها، اپتیماها و اسپرتیج هایی که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند هم نباید گذشت. این ایراد انگار در مورد سانتافه شایع تر است. کارشناسان و تعمیرکاران دلایل مختلفی را برای یاتاقان زدن سانتافه و سایر خودروهای مجهز به پیشرانه تتا 2 بیان می کنند.

یاتاقان زدن سانتافه چه دلایلی دارد؟

یکی از مهمترین مواردی که در خصوص این پیشرانه بیان می شود، کیفیت پایین تراشکاری و فلزکاری آن است. بعضی تعمیرکاران عقیده دارند و پلیسه ها و خرده فلزهای به جا مانده در این موتور باعث ایجاد مشکلاتی می شود.

بعضی دیگر از کارشناسان عقیده دارند قدرت خروجی این پیشرانه پایین بوده و مخصوصا در خودرو سنگین وزنی مثل سانتافه، هنگام حضور چند سرنشین داخل خودرو، در مسیرهای سربالایی یا هنگام روشن بودن کولر، نیاز به فشار بیشتری به پیشرانه وجود دارد. از طرفی بعضی تعمیرکاران هم بر این نظرند که پیشرانه این خودروها آن طور که باید با گیربکس هماهنگی نداشته و همین مساله مزید بر علت می شود.

استفاده از روغن های بی کیفیت، موتور هر خودرویی را دچار مشکل می کند. احتمال یاتاقان زدن حتی در کارکرد پایین در صورت استفاده از روغن موتور بی کیفیت و نامعتبر در پیشرانه 2.4 لیتری مورد بحث ما، بیشتر هم می شود. زیرا استفاده کردن از روغن های با کیفیت پایین و نامناسب برای این موتور باعث می شود روانکاری به خوبی صورت نگیرد و باعث یاتاقان زدن سانتافه شود.

بی توجهی به سلامت پمپ روغن، مهمترین دلیل یاتاقان زدن سانتافه

اما مهمترین دلیل یاتاقان زدن سانتافه و خودروهای مجهز به پیشرانه تتا 2، ضعف اویل پمپ (پمپ روغن) است. ضعف این قطعه حیاتی در کارکرد 60 تا 100 هزار کیلومتر با افت فشاز خودش را نشان می دهد. در توصیه های هیوندای و کیا برای نگهداری خودروهای مجهز به این پیشرانه آمده است که اویل پمپ باید هر 150 هزار کیلومتر تعویض شود. اما از آنجایی که بعضی سانتافه ها با کارکرد کمتر از این هم یاتاقان می زنند، توصیه ما این است که این قطعه را در 60 تا 100 هزار کیلومتر تعویض کنید.

طراحی موتور تتا2 به گونه ای است که پمپ روغن (Oil Pump) آن به طور مشترک با بالانسر (Balancer) موتور در یک قطعه جمع می شوند و به صورت یکپارچه به فروش می رسند و نصب می شوند. بنابراین شما برای تعویض اویل پمپ یا بالانسر نمی توانید یک قطعه را جداگانه خریداری کنید بلکه باید کل قطعه را تعویض کنید.

در صورت تعویض نشدن این قطعه و یاتاقان زدن آن، مجموعه اویل پمپ و بالانسر قفل شده و به این ترتیب، عملکرد اویل پمپ متوقف می شود که به دنبال آن روغن به یاتاقان های موتور نمی رسد و کل موتور یاتاقان می زند. پس مشترک بودن این دو قطعه باعث می شود در صورت از کار افتادن هر کدام از آن ها به موتور آسیب جدی وارد شود و در نهایت، منجر به یاتاقان زدن سانتافه شود.

وقتی کم کردن کیلومتر کار دست مالک جدید می دهد

دلیل دیگر یاتاقان زدن سانتافه این است که احتمال دارد کیلومتر خودرو واقعی نباشد و کم تر از مقدار واقعی را نمایش دهد. در این صورت مالک جدید خودرو بی اطلاع از کارکرد واقعی خودرو، سرویس ها را بر اساس وضع موجود زمانبندی می کند و همین اتفاق می تواند باعث بروز چنین مشکلی شود. متاسفانه روش های کم کردن کارکرد واقعی خودرو انقدر پیچیده و بروز شده که در بعضی مواقع هیچ دستگاه و دیاگی قادر به تشخیص کارکرد واقعی خودرو نیست. تنها پیشنهادی که داریم این است که هنگام خرید خودرو، از سابقه سرویس های آن در نمایندگی مطلع شوید و کارکرد خودرو را با وضعیت دیگر قسمت مطابقت دهید.

پیشنهادهایی برای تعمیر موتور یاتاقان زده

اگر حواستان به سر و صداهای موتور خودرو باشد و به قول معروف خودروتان را بشناسید، می توانید با شنیدن صدای غیر طبیعی از موتور، سریعا آن را خاموش کنید و از بروز مشکل شاتون زدن جلوگیری کنید. در غیر این صورت، یاتاقان به حدی لق می شود که شاتون شکسته و از سرسیلندر بیرون می زند و هزینه به مراتب بیشتری روی دستتان می گذارد.

حالا تصویر کنید نتوانسته اید جلوی یاتاقان زدن موتور را بگیرید و هیچ یک از این پیشنهادها به دردتان نخورده است! پس بیایید حداقل موتور را استاندارد تعمیر کنید. در صورتی که بخواهید بعد از یاتاقان زدن سانتافه ، موتور آن استاندارد تعمیر شود، باید میلنگ را تعویض کنید.

به دلیل هزینه بالای تعمیر موتور، بعضی مالکین سانتافه از تهیه میلنگ نو صرف نظر می کنند. به این نکته توجه داشته باشید که ریسک تراش میلنگ بالا بوده و ممکن است موتور با میلنگ تراش خورده جواب ندهد. همچنین برای تعمیر موتور یاتاقان زده لازم است ست کامل یاتاقان ها را نیز خریداری کنید.

بیشتر لوازم فروش ها و تعمیرکارها به اشتباه می گویند یاتاقان های 25 و 50 جنیون هیوندای و کیا هستند. لازم است بدانید این خودروسازها اصلا یاتاقان 25 و 50 تولید نمی کنند و به هیچ وجه تراشکاری و پولیش کاری را قبول ندارند.

نتیجه گیری

در نهایت شاید بتوان نتیجه گرفت که موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری تتا2 پیشرانه حساسی بوده و آمار خرابی و یاتاقان زدن بالایی دارد. اما نمیتوان گفت که این موتورها بی دلیل و خود به خود یاتاقان می زنند. نوع نگهداری از خودرو، انجام به موقع سرویس ها، تعویض به موقع قطعاتی مثل اویل پمپ و سایر قطعات مصرفی و استفاده از روغن موتور باکیفیت، می تواند تا حد زیادی به جلوگیری از این مشکل اعصاب خرد کن و هزینه بر کمک کند.

نوشته: میلاد میرعابدینی

کیا سورنتو 2016 بخریم یا هیوندای وراکروز (IX55) کارکرده؟

با مثبت و منفی 600 میلیون تومان کدام شاسی بلند دست دوم را انتخاب کنیم؟

جزر و مد!/ هیوندای سانتافه بخریم یا تویوتا RAV4 ؟

برادران کوئن!/ هیوندای سانتافه بخریم یا کیا سورنتو؟

خودروها حرف می زنند!/ چگونه از طریق صدا، روغن ریزی و چراغ‎های هشدار به ایراد خودرو پی ببریم؟

روانکارهای حیاتی/ دانستنی هایی در مورد روغن موتور و ضدیخ

تکنیک هایی برای افزایش عمر گیربکس اتوماتیک

چگونه از خرابی زود هنگام گیربکس دستی خودرو جلوگیری کنیم؟

جادوی نامرئی!/ از کاور محافظ بدنه و جزییات مربوط به آن بیشتر بدانید

استارت نخوردن خودرو چه دلایلی دارد؟

در یک نگاه!/ با این روش ها، رنگ شدگی بدنه خودرو را تشخیص دهید

حرفه ای برانیم/ این عادت های غلط در رانندگی را ترک کنید!

اثر انگشت خودروها!/ با شماره شناسایی یا VIN number و کاربدهای آن آشنا شوید

چرخش روی یک انگشت!/ فرمان برقی EPS و هر آنچه می خواهید از آن بدانید

هرآنچه باید در مورد باتری خودرو ، دلایل خرابی و روش های احیاء آن بدانید

دلایل خرابی کولر خودرو در یک نگاه + راهکارهایی برای استفاده بهینه از کولر

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • رضا بهشتی | 25/02/1402 در 16:24

    سلام. بنده یک خودرو اسپوتیج جی تی لاین نیوفیس مدل ۲۰۱۶ دارم که دارای موتور GDI 2400 با کارکرد نزدیک ۷۰۰۰۰ کیلومتر هست که سرویسهای موتور همیشه سر وقت یا گاها زودتر از موعد انجام شده و از روغن و فیلتر باکیفیت استفاده شده.. طبیعتاً وزنش هم از سانتافه کمتره. میخواستم بدونم که ۱) چقدر برای این ماشین احتمال یاتاقان زدن به دلیل ایراد فنی وجود داره؟ و ۲) به من گفتند قبل از تعویض روعن بعدی، از مواد پایه روغنی مخصوص فلاشینگ موتور استفاده کنم تا جرمهای احتمالی که در مسیر روغن قرار گرفته رو شستشو بده و خارج کنه. میخواستم نظرتون رو بدونم. ممنونم.

کیوسک مطبوعاتی