پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

قیمت گذاری دستوری

آیا عمر قیمت گذاری دستوری به پایان نرسیده؟/ اثرات آزادسازی قیمت بر صنعت خودرو

قیمت گذاری دستوری در این سالها با اختلاف نقش پر رنگی بر ایجاد چالش در صنعت و بازار خودرو کشور داشته است. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو افزایش قیمت و گرانی و ضرر و زیان و افت تولید، هر کدام به ترتیب سهم خودروسازان و مصرف کننده طی سال های گذشته بوده است. […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۱۷ آبان ۱۴۰۰

قیمت گذاری دستوری در این سالها با اختلاف نقش پر رنگی بر ایجاد چالش در صنعت و بازار خودرو کشور داشته است.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو

افزایش قیمت و گرانی و ضرر و زیان و افت تولید، هر کدام به ترتیب سهم خودروسازان و مصرف کننده طی سال های گذشته بوده است. شرایطی که 2 طرف را مجبور کرده تا با چنگ و دندان با صنعت و بازار خودرو رو به رو شوند.

افزایش قیمت که سهم مصرف کنندگان در بازار خودرو بوده عاملی شد تا افراد برای تامین خودرو مورد نیاز خود مجبور به خرید خودرو های کار کرده موجود در بازار شوند و در آن طرف میدان افت تولید و ضرر و زیان سهم خودروسازان بوده که این امر سبب شد تا خودروسازان را با مشکلات عدیده ای برای تامین منابع خود رو به رو کند.

اگرچه عوامل بسیاری در این بین بر صنعت خودرو اثر گذاری داشته اما قیمت گذاری دستوری در این سالها با اختلاف نقش پر رنگ تری بر ایجاد این چالش ها در صنعت و بازار خودرو کشور داشته است.

یکی از فرزندان خلف قیمت گذاری دستوری، 2 نرخی بودن قیمت خودروها در کشور بوده که در پی افت تولید و کاهش عرضه در بازار بوجود آمده است. در نظر داشته باشید که زمانی که خودروسازان دچار زیان می شوند توانایی تامین منابع برای پروژه های تحقیقاتی برای توسعه محصول و تولید محصولات جدید را ندارند و تمرکزشان بیشتر به سمت تکمیل و تجاری سازی تولیدات می رود.

آزادسازی قیمت موحب می شود تا صنعت و بازار خودرو در کوتاه مدت در وهله اول شاهد افزایش تولید و عرضه خودرو به بازار باشد و در مرحله بعدی رشد تقاضا عاملی می شود تا فاصله قیمتی میان کارخانه تا بازار کاهش یافته و در انتها قیمت ها مسیر تعادل و کاهشی در پیش بگیرد.

همچنین در بلند مدت آزادسازی قیمت سبب می شود تا خودروسازان از شرایط زیان حارج شده و به سوددهی برسند این امر موجب می شود تا تولیدکنندگان با توسعه محصولات و تولید محصولات جدید تر علاوه بر تنوع بخشی به سبد محصولات خود کیفیت خودروهای افزایش دهند. علاوه بر این موارد خودروساز قادر است تا محصولات خود را با شیوه های جدید و نوین تری به فروش برساند تا مصرف کنندگان هم بتوانند خودرو مورد نیاز خود را به راحتی تامین کنند و از خدمات پس از فروش مناسب بهره مند شوند.

انتهای پیام/

آیا عمر قیمت گذاری دستوری به پایان نرسیده است؟ / چه کسی پاسخگوی ضرر سهامداران خودرویی است؟

بورس بهترین مکان برای عرضه خودرو / حمایت مجلس از قیمت گذاری دستوری

سلطان قیمت گذاری یا شورای رقابت؛ کدام عنوان را انتخاب می کنید؟

درخواست رئیس سازمان بورس از وزیر اقتصاد برای حذف قیمت گذاری دستوری خودرو

معوقات سایپا به سادگی صفر نشده است/ مشتریان ساندرو از طرح های جایگزین استفاده کنند

چه کسی اجازه کاهش قیمت در بازار خودرو را نمی دهد؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی