پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بررسی مرسدس بنز C کلاس W204 و تمام مدل هایش در ایران

در این گزارش سراغ مرسدس بنز C کلاس اتاق W204 رفته ایم. سدانی پرطرفدار، پرفروش و معروف که در تعدادی قابل توجه وارد ایران شده است. مدل های مختلفی از این خودرو در ایران یافت می شود که در ادامه سعی داریم به جزییات و ویژگی های این مدل ها بپردازیم. گزارش اختصاصی پایگاه خبری […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۳ آذر ۱۴۰۰

در این گزارش سراغ مرسدس بنز C کلاس اتاق W204 رفته ایم. سدانی پرطرفدار، پرفروش و معروف که در تعدادی قابل توجه وارد ایران شده است. مدل های مختلفی از این خودرو در ایران یافت می شود که در ادامه سعی داریم به جزییات و ویژگی های این مدل ها بپردازیم.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

می خواهیم در مورد یکی از پرفروش ترین و محبوب ترین اتاق های مرسدس بنز در ایران صحبت کنیم. سدانی که می تواند همزمان تجربه سواری اسپرت، راحت و باکلاس را برایتان رقم بزند. مرسدس بنز C کلاس خودرو مورد بحث ماست. بین کارشناسان اختلاف است که W201 نسل نخست C کلاس بوده یا W202 ؟

بالاخره W204 نسل سوم مرسدس بنز C کلاس است یا نسل چهارم؟!

علی رغم اینکه پشت اسم مرسدس بنز W201 حرف E به چشم می خورد، اما همان طور که اتاق W124 را آغاز راه E کلاس می دانیم، باید این خودرو را نیز  به عنوان جد C کلاس برشمرد. در این صورت نمونه مورد بررسی ما نسل چهارم این خودرو شناخته می شود. اما اگر بخواهیم نخستین نسل C کلاس را اتاق W202 در نظر بگیریم، نمونه پیش رو نسل سوم C کلاس خواهد بود. حتما تا اینجای کار فهمیده اید می خواهیم در مورد چه خودرویی صحبت کنیم.

مرسدس بنز C کلاس اتاق W204 که می توان از آن به عنوان محبوب ترین و پرفروش ترین نمونه C کلاس در ایران نام برد. خودرویی که با واسطه فروش قابل ملاحظه نسل قبلی در ایران، راه نسبتا همواری را پیش رو داشت و تعداد نمونه های وارد شده از نسل بعدی آن چنان محدودتر بود که نتوانست ذره ای حواس خریداران ایرانی را از این خودرو پرت کند!



حضور مرسدس بنز C کلاس W204 در ایران، مدت کوتاهی پس از عرضه در بازار جهانی

این نسل از C کلاس در نمایشگاه ژنو 2007 معرفی شد و در سال 2008 به ایران رسید.  (یاد روزهایی که مدل جدید خودروهای خارجی همزمان با بازار جهانی در ایران نیز عرضه می شد به خیر!) این خودرو نسبت به قبل پهن تر و کشیده تر شده بود و ظاهر آن هم یک ترکیب بی نظیر از اصالت، زیبایی و ماندگاری بود. این بزرگ تر شدن ابعاد باعث شده تا نسل چهارم C کلاس نسبت به مدل قبلی که در ایران به بنز پلیسی معروف است، کابین جادارتری داشته باشد.

همه این ها با قابلیت های سواری دلچسب دست به دست هم داد تا این مدل C کلاس با شخصیت مستقلی که داشت در قلب علاقه مندان به مرسدس بنز جا باز کند. اما متاسفانه در اتاق W205 با نزدیک شدن طراحی C کلاس به E و S کلاس، این شخصیت مستقل کمرنگ تر شد و بچه بنز ما در سایه برادران بزرگ ترش قرار گرفت.

مرسدس بنز C کلاس اتاق W204 در میانه راه دستخوش تغییراتی ظاهری و فنی شد و فیس لیفت شده آن در سال 2011 معرفی شد. پای این مدل هم بلافاصله به ایران رسید که در ادامه این مطلب به آن می پردازیم. اما اگر بخواهیم در ابتدای بررسی این مرسدس بنز محبوب، تفکیکی میان مدل های آن در ایران داشته باشیم، باید بگوییم C کلاس های قبل از فیس لیفت (اگر از فیس لیفت های من درآوردی و غیر استاندارد ایرانی جان سالم به در برده باشند!) در مدل های 2008،2009،2010 و 2011 در ایران حضور دارند. این درحالیست که مدل های 2012،2013 و 2014 نسخه های فیس لیفت با تغییرات اشاره شده هستند.

C200 رایج ترین نمونه C کلاس در ایران

در میان C کلاس های وارد شده به ایران، چه در نسخه فیس لیفت چه در نسخه پیش از فیس لیفت، C200 به عنوان رایج ترین نمونه در بازار شناخته می شود. یعنی بیشترین تعداد C کلاس های وارد شده به ایران از نوع C200 هستند و از نظر خدمات فنی و بحث های تعمیراتی، به قول معروف، راه دست ترین C کلاس در بازار ایران همین C200 است. این رایج بودن در بازار خرید و فروش C کلاس نیز خودش را نشان می دهد. به طوری که در هر 2 مدل قبل و بعد از فیس لیفت، C200 پرطرفدارترین و خوش بازارترین نمونه C کلاس در بازار ایران به شمار می رود.

اما برای اینکه اطلاعاتی از نمونه های وارد شده به ایران داشته باشید، باید بگوییم، علاوه بر C200 ، نمونه های دیگری از C کلاس اتاق W204 از جمله C300، C280، C230 و C350 نیز به ایران وارد شده اند. برچسب C230 و C280 تنها روی نمونهای پیش از فیس لیفت با مدل 2008 و 2009 به چشم می خورد. هر 2 این نمونه ها 6 سیلندر هستند و در حجم موتور با یکدیگر اختلاف دارند. تعداد C230 و C280 های وارد شده به ایران بسیار محدود است. تعداد محدودی C300 نیز فقط در مدل های 2011 و 2012 به ایران وارد شده است. البته تک و توک C300 های پیش از فیس لیفت با مدل 2008 نیز در ایران دیده شده اند.

اما گل سرسبد همه این مدل ها اط نظر فنی و لذت رانندگی، C350 با موتور 6 سیلندر 3.5 لیتری است که متاسفانه تعداد محدودتری از آن نسبت به C200 به ایران وارد شده است. C350 در هر 2 نمونه قبل و بعد از فیس لیفت در ایران حضور دارد. اما باید گفت تعداد C350 های فیس لیفت نشده (مدل های 2008، 2009 , 2010) به مراتب از C350 های فیس لیفت بیشتر است.

C200  های پیش از فیس لیفت در دو نسخه الگانس و آوانگارد در ایران عرضه شد که از مهمترین تفاوت‌های ظاهری این دو می توان به نشان بزرگ مرسدس بنز بر روی جلوپنجره در مدل آوانگارد و نشان عمودی بنز با فرم سنتی بر روی کاپوت نسخه الگانس اشاره کرد. تیپ‌های الگانس  با صفحه کیلومتر مشکی، تریم چوب کنسول و قاب کرومی مه‌شکن  و تیپ آوانگارد نیز با صفحه کیلومتر تیتانیومی، تریم آلومینیومی کنسول، قاب کرومی مه‌شکن و جلوپنجره با دو خط افقی متمایز می شوند.

همچنین w204 در تمامی مدل‌ها پیش از فیس لیفت غربیلک فرمان 4 شاخه داشته و تنها در پکیج AMG به غربیلک فرمان 3 شاخه مجهز است. سال 2009 تب حضور مدل‌های موسوم به سفارش آمریکا این خودرو در بازار بالا گرفت. مدل‌هایی که راه شناسایی آن‌ها گیج کیلومتر بر حسب مایل و نشانگر دما بر حسب فارنهایت و از همه مهمتر شبرنگ های نارنجی در 2 طرف سپر جلو بود.

فرم کلی ظاهر C کلاس نسبت به رقیبی مثل ب ام و سری ۳ چاشنی اسپرت کمتری دارد و بیشتر قرار است نقش یک سدان لوکس جمع و جور را ایفا کند. بعضی نسخه ها نیز به پیکیج اسپرت بدنه AMG مجهز هستند که زیبایی بدنه این مدل ها دوچندان بوده و طرفداران بسیاری در بازار دارند. نکته جالب اینجاست که برخلاف بعضی مدل های مرسدس بنز در ایران که برای جذابیت بیشتر به کیت بدنه AMG مجهز می شوند، تعداد کمی از C  کلاس ها به کیت بدنه فابریک C63 مجهز شده اند، یا اگر هم این اتفاق افتاده، کمتر مالکی سراغ سپر جلو فابریک AMG رفته است.

C200 های قبل از فیس لیفت وارداتی از دو نوع صفحه نمایش بهره می‌برند. در مدل های ساده، صفحه نمایش کوچک تنها وضعیت سیستم صوتی و کانال‌های رادیو را نمایش می‌دهد. اما در مدل‌های کامل‌تر، صفحه نمایش بزرگ‌تر با پوشش بازشونده جلب توجه می‌کند که قابلیت هدایت ماهواره‌ای را نیز با خود به همراه دارد.

امکانات مرسدس بنز C کلاس

این مدل از C200 در نسخه فول آپشن از امکانات جالب نظیر کروز کنترل، سیستم کنترل توقف در سربالایی، سیستمهای کنترل کشش و پایداری، دو حالت رانندگی اسپرت و کامفورت، حسگرهای پارک در جلو و عقب، سنسور باران، سیستم تی پی ام اس یا هشدار فشار باد تایرها، ترمز کمکی، دیلایت، اتولایت، مه شکن‌های جلو و عقب، سیستم شستشوی چراغ، فرمان برقی چهارحالته با روکش چرم، پدل شیفتر، حافظه فرمان، سیستم صوتی با دوازده اسپیکر، نمایشگرهای 4.9 اینچی یا ۶.۵ اینچی تاشو، دوربین دید عقب، بلوتوث، شش عدد کیسه هوا، کمربندهای ایمنی پیش کشنده و محدودکننده، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، تهویه اتوماتیک دوگانه یا سه‌گانه با دریچه عقب، کول باکس، صندلی راننده و سرنشین جلو با تنظیمات چهارحالته برقی و تنظیم گودی کمر با حافظه، روکش صندلی‌های پارچه‌ای یا چرمی، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه‌های کناری تاشونده برقی به همراه گرمکن، سانروف پانوراما و پرده برقی عقب بهره می برد.

یکی از مهمترین مزایای این نسل Cکلاس که باعث شده علی‌رغم فضای نچندان بزرگ کابین، محبوبیت قابل توجهی میان خانواده‌ها داشته باشد، صندوق بار ۴۸۵ لیتری است که جای هیچ گله‌ای را باقی نمی‌گذارد و جالب است بدانید حجم صندوق بار در مدل فیس لیفت ۲۵ لیتر کاهش پیدا کرده است.

قابلیت های فنی مرسدس بنز C200

پیشرانه مورد استفاده در C200 های قبل از فیس لیفت از نوع ۴ سیلندر ۱۷۹۶ سی سی است که توانایی تولید ۱۸۴ اسب بخار قدرت را در ۵۵۰۰ دور دارد. این پیشرانه از سوپرشارژر بهره می‌برد که در نسخه فیس لیفت جای خود را به توربوشارژر داده تا در دورهای بالاتر گشتاور بیشتری تولید کند. گیرباکس ۵ سرعته خودکار ( 7 سرعته G ترونیک در مدل فیس لیفت) وظیفه انتقال گشتاور ۲۵۰ نیوتن متری را به محور عقب دارد که باعث می‌شود با خاموش کردن ESP بتوانید کمی شیطنت را چاشنی رانندگی تان کنید. پس در مدل فیس لیفت C کلاس مرسدس بنز تنها به تغییرات ظاهری بسنده نکرده و گیرباکس و سیستم پرخوران پیشرانه را نیز تغییر داده است.

همانطور که اشاره شد، این مدل از مرسدس بنز کلاس C در نمونه پرقدرت تر C350 نیز وارد بازار شده. این نسخه سرکش و هیجان انگیز C کلاس با پیشرانه 6 سیلندر 3.5 لیتری که می تواند 268 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور تولید کند، آرزوی تمام ماشین بازهاست.

فیس لیفت C کلاس در میانه راه

همان طور که اشاره شد، در سال ۲۰۱۱ طراحی ظاهری C کلاس دست‌خوش تغییراتی شد و در بازار نسخه فیس‌لیفت در مدل‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ یافت می‌شود. مدل فیس‌لیفت از فرم جدید چراغ‌های جلو که بی‌شباهت به نسل قبلی SL کلاس نیست، گرافیک جدید چراغ‌های عقب و طراحی جدید سپرهای جلو و عقب، نسبت به مدل قدیمی بهره می‌برد. اکثر مدل‌های وارد شده به کشور از پکیج اسپرت AMG برای بدنه بهره می‌برند. که تفاوت آن‌را با نمونه‌های عادی، باید در طراحی رکاب‌ها و طراحی متفاوت سپر جلو و عقب جست‌وجو کرد.

هم‌چنین مدل مجهز به پکیج ‌ای‌ام‌جی پلاس، با کمربندهای قرمز رنگ و حاشیه مشکی رنگ رینگ ها از بقیه تیپ ها مجزا می‌شود. از خانواده C کلاس تنها نمونه‌های C200، C300 و C350 به کشور وارد شده‌اند. که مدل C200 به‌عنوان مدل پایه و رایج شناخته می‌شود. طراحی کابین مدل فیس‌لیفت با مدل قدیمی تفاوت‌های زیادی دارد. کیفیت متریال کابین و چرم صندلی‌ها همان چیزی است که از یک مرسدس‌بنز انتظار دارید.مدل‌های مجهز به پکیج AMG از فرمان اسپرت AMG و تریم اسپرت کابین بهره می‌برد. انبوهی از سامانه‌های ایمنی و امکانات رفاهی سرنشینان را احاطه کرده است، که از مهم‌ترین آنها می‌توان به سامانه‌های کنترل حرکت بین خطوط، کنترل هوشیاری راننده،  سیستم تشخیص نقطه کور و PRE SAFE اشاره کرد.

امکانات C200 فیس لیفت در نمونه فول آپشن

مهمترین امکاناتی که در C200 فول مدل 2012 تا 2014 به چشم می خورد، شامل سقف پانوراما، پرده برقی عقب، مموری آینه، آینه‌های جانبی تاشونده برقی، روکش صندلی چرمی، سردکن و گرمکن صندلی‌های جلو، تنظیمات چهارحالته برقی صندلی‌های جلو با تنظیم گودی کمر، تهویه اتوماتیک دوگانه یا سه‌گانه استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، هفت عدد کیسه هوا، نمایشگر ۴.۵ اینچی صفحه کیلومتر، دوربین عقب، نویگیشن، نمایشگر ۴.۲ اینچی یا ۶.۵ اینچی تاشونده، داشبورد، سیستم صوتی هارمان کاردون با ۱۲ اسپیکر، سی دی چنجر ۶ تایی، فرمان برقی چهارحالته حساس به سرعت با پدال شیفتر و مموری، سیستم شستشوی چراغ‌ها، چراغ چرخشی، نوربالا اتوماتیک، مه شکن های جلو و سیستم کمکی سامانه هشدار خواب‌آلودگی راننده، سنسور باران فشار باد تایر، حسگرهای پارک عقب و جلو، سیستم‌های کنترل کشش و پایداری، کروز کنترل، سیستم کنترل توقف در سربالایی و… می شود.

مرسدس‌بنز برای اولین‌بار در این مدل از پیشرانه ۴ سیلندر توربو استفاده کرده است. این پیشرانه ۱.۸ لیتری به سامانه سوخت مولتی‌پوینت مجهز شده و قادر است ۱۸۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۷۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. در تک و توک مدل های C350 نسخه فیس لیفت اما پیشرانه 6 سیلندر 3.5 لیتری می تواند بیش از 300 اسب بخار قدرت تولید کند.

مرسدس بنز C200 فیس لیفت مدل W204 می‌تواند تا ۲۳۵ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرد و معادل ۶.۹ لیتر بنزین در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف کند. بنابراین از لحاظ مصرف سوخت نیز جزو خودروهای کم‌استهلاک به حساب می‌آید. ناگفته نماند که بنز سی ۲۰۰ نیوفیس از شاسی‌های سبک‌تر و مستحکم‌تر بهره‌مند شده و وزن آن به ۱۴۹۵ کیلوگرم کاهش پیدا کرده است. باک سوخت آن نیز ظرفیت پذیرش ۶۶ لیتر بنزین را دارد.

کمک‌فنرهای بادی این خودرو با نام AIRMATIC شناخته می‌شوند که از نظر نرمی و راحتی زبان‌زد هستند. البته در صورت قرار دادن حالت رانندگی روی SPORT، سفتی فنرها و فرمان بیش‌تر شده و دنده‌ها در دورهای بالاتری تعویض می‌شوند . همان طور که اشاره شد، یکی از مهمترین تغییرات نسخه فیس لیفت، تغییر گیرباکس این خودرو است. مدل فیس لیفت C کلاس از گیرباکس ۷ سرعته Gtronic7 بهره می‌برد. مصرف سوخت و میزان آلایندگی این خودرو نیز به لطف استفاده از سامانه BLUE EFFICIENCY در سطح مطلوبی قرار دارد و از مدل قدیمی بهتر است.


سرطان خوش خیم!/ مروری بر ب ام و سری 5 اتاق E60


پیشنهاد نهایی

همان طور که اشاره شده، مرسدس بنز C کلاس با اتاق W205 نتوانست موفقیت های مدل W204 را در بازار ایران تکرار کند. در کنار تعداد محدود نمونه های وارد شده، می توان به قیمت بسیار بالای این مدل از C کلاس نیز اشاره کرد. در نهایت باید گفت قیمت متعادل مرسدس بنز C کلاس W204 فاکتور مهمی در محبوبیت فراوان این خودرو بود و باعث شد خریدارانی با بوجه محدودتر نیز بتوانند بنز سوار شوند. مرسدس بنز C کلاس استهلاک های خاص خودش را دارد، اما اگر بخواهیم آن را با رقیبش مقایسه کنیم، باید بگوییم از نظر استهلاک و میزان خرابی، وضعیت به مراتب بهتری از ب ام و سری 3 E90 دارد.

برچسب‌ها :

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی