پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پیست اتومبیلرانی 2

چگونه پیست اتومبیلرانی طراحی کنیم؟

شاید جالب باشد بدانید که برای طراحی یک پیست اتومبیلرانی، تیم طراح باید از نگاه چند نفر یا با استفاده از نظرات آن افراد دست به طراحی یک پیست اتومبیلرانی بزند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو شاید جالب باشد بدانید که برای طراحی یک پیست اتومبیلرانی، تیم طراح باید از نگاه چند نفر یا […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۱۳ آذر ۱۴۰۰

شاید جالب باشد بدانید که برای طراحی یک پیست اتومبیلرانی، تیم طراح باید از نگاه چند نفر یا با استفاده از نظرات آن افراد دست به طراحی یک پیست اتومبیلرانی بزند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

شاید جالب باشد بدانید که برای طراحی یک پیست اتومبیلرانی، تیم طراح باید از نگاه چند نفر یا با استفاده از نظرات آن افراد دست به طراحی یک پیست اتومبیلرانی بزند.

حالا شما به نظر شما از میان این پنج نفر کدام یک میتوانند طراح بهتری برای پیست‌های اتوموبیل رانی باشند. یک مهندس آرشیتکت، یک مهندس راه و ساختمان، یک مهندس مکانیک، یک قهرمان اتومبیل رانی یا یک تماشاچی؟ از آنجایی هم که رشته تحصیلی تحت عنوان طراحی پیست در دانشگاه ها تدریس نمی شود، به همین علت مهندسان برای طراحی علاوه بر استفاده از نظرات قهرمانان اتومبیلرانی از نظرات تماشاچی ها هم بهره گیری می کنند.

عوامل تاثیرگذار در طراحی یک پیست خوب!

ایمنی تماشاچی : در سال 1955 در مسابقات 24 ساعته لمان خروج یک دستگاه مرسدس بنز 300SLR گالوینگ از پیست و پرواز آن روی جمعیت باعث کشته شدن راننده و بسیاری از تماشاگران شد. پس یک پیست ایمن آن است که برای هر قسمت آن فرضیه‌های مختلف مانند در رفتن چرخ‌ها یا کنده شدن قطعات در نظر گرفته شده باشد. بسیاری از پیست‌ها در این روزا از سیم‌های توری شبکه‌ای که به طرف پیست خم شده‌اند بهره میبرند که در صورت برخورد این توری ها، قطعات را به پیست برمی‌گردانند. همچنین هر پیستی برای نوعی ماشین مشخص می‌شود. پیست های بیضی OVAL مشخصات خاص خود را دارند و پیست‌های فرمول مشخصات دیگر دارند.

پیست اتومبیلرانی

ایمنی راننده : چنانچه ماشین و یا موتوری از پیست خارج شده و تا بی نهایت مانعی وجود نداشته باشد، هیچ حادثه مهمی برای راننده پیش نخواهد آمد ولی وجود یک دیوار بتونی، گاردریل، درخت یا تیر برق می‌ تواند ماجرا را کاملا عوض کند، چرا که شتاب منفی بیش از حد می تواند جان انسان را به خطر بیاندازد. پس در طراحی یک پیست هر چه اطراف پیست خالی تر باشد به نفع راننده و تماشاچیان است ولی از سویی این فاصله زیاد باعث دور شدن تماشاچی از پیست و عدم دید کامل وی خواهد شد. پس طراح باید حد وسط بین دید تماشاچی و ایمنی راننده را در نظر داشته باشد. اینجاست که حلقه‌های لاستیک ضربه گیر‌های خوبی هستند و یا دام‌های شنی برای کم کردن سرعت اتومبیل‌های خارج شده از پیست به کار می‌آیند چرا که شتاب منفی حاصل از برخورد را کاهش می‌دهد.

اما داستان به همین جا ختم نمی شود به این علت که اگر یک کارشناس بیمه تشخیص بدهد که پیستی خطرناک است نرخ بیمه آن را افزایش می‌دهد که نتیجه آن افزایش قیمت بلیط پیست است.

از طرفی دیگر این افزایش قیمت باید طوری صورت پذیرد که اسپانسرها هر لحظه در معرض دید دوربین ها و تماشاچی ها باشند. از آن طرف هم محدودیت های بیمه سبب نشود تا رانندگان لحظه ای از سرعت سرسام آور خودروی خود بکاهند. به امید روزی که در کشورمان یک پیست بزرگ با استانداردهای بین المللی در کشور داشته باشیم.

انتهای پیام / منبع: چرخان

خشمگین ترین گاو لامبورگینی معرفی شد/ Essenza SCV12 نام محصول جدید لامبورگینی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی