پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خوب‌ها و بدهای کلاس/ آپشن‌ های افترمارکت کارآمد و ناکارآمد برای انواع خودروهای بازار

بازار آپشن‌ های افترمارکت مدرن و به‌روز حسابی داغ شده است. امکانات و تجهیزاتی که برخی از آنها بسیار کارآمد هستند و بعضی دیگر جز دور ریختن پول ره‌آورد دیگری نخواهند داشت. گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو بازار خودروی ایران این روزها در کسالت‌بارترین حالت خود طی 15 سال گذشته به سر می‌برد. […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۱۵ بهمن ۱۴۰۰

بازار آپشن‌ های افترمارکت مدرن و به‌روز حسابی داغ شده است. امکانات و تجهیزاتی که برخی از آنها بسیار کارآمد هستند و بعضی دیگر جز دور ریختن پول ره‌آورد دیگری نخواهند داشت.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

بازار خودروی ایران این روزها در کسالت‌بارترین حالت خود طی 15 سال گذشته به سر می‌برد. واردات ممنوع است و تنها خودروهای جدید بازار چینی‌هایی هستند که قیمت بالا عملا دسترسی به آنها را برای بسیاری از مردم جامعه غیرممکن کرده است. در این بین عده زیادی از علاقه‌مندان به خودرو که قدرت خرید کافی جهت تبدیل به احسن ماشین زیر پای خود را ندارند، به آپشنال‌ سازی خودرویشان روی آورده‌اند. به همین دلیل بازار آپشن‌ های افترمارکت مدرن و به‌روز حسابی داغ شده است. امکانات و تجهیزاتی که برخی از آنها بسیار کارآمد هستند و بعضی دیگر جز دور ریختن پول ره‌آورد دیگری نخواهند داشت. در این نوشتار 16 آپشن ارزشمند و ناکارآمد برای خودروهای داخلی یا به‌عبارتی خوب‌ها و بدهای کلاس تجهیزات افترمارکت خودرو در ایران را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

مانیتور و دوربین دید عقب

مانیتورها در انواع مختلف برای ارزان‌ترین خودروهای داخلی نیز در بازار قابل خریداری هستند و می‌توان به‌سادگی با استفاده از یک سیم‌کشی مرتب آنها را به انواع دوربین نصب شده در عقب خودرو نیز متصل کرد. این آپشن حین پارک حتی کوچک‌ترین ماشین‌ها هم بسیار کاربردی است.

شاید برایتان جالب باشد که برای برخی خودروها مانند 405 و پارس انواع مانیتورهای عمودی به اصطلاح ایستاده که به تسلایی مشهورند در بازار وجود دارد که می‌توانند نمای داشبورد شما را خصوصا در شب دگرگون و جذاب کنند. هرچند شاید هزینه برای مانیتورهای بزرگ چندان در اولویت نباشد.

کروزکنترل

کروزکنترل یا محدودکننده سرعت یک آپشن کاربردی و ارزشمند است که روی انواع خودروها کاربرد دارد و می‌تواند با ثابت نگه داشتن سرعت خودرو شما در مسیرهای خلوت و دارای محدودیت سرعت هم خیال‌تان را از بابت جریمه پلیس راحت کند و هم از خستگی رانندگی طولانی مخصوصا در مچ پای راست‌تان بکاهد. پیشنهاد می‌کنیم اگر در مسیرهای آزادراهی زیاد تردد دارید حتما روی خودرویتان کروزکنترل نصب کنید.

استارت دکمه ای

این آپشن کاربردی و نسبتا ارزان می‌تواند به‌عنوان یک سیستم دزدگیر کامل عمل کرده و در عین حال شما را از خارج کردن چندباره کلید خودرو حین سوار و پیاده شدن بی‌نیاز کند. موردی که تقریبا روی هر خودرویی می‌توان از آن بهره گرفت و کاملا ارزشمند است. البته سیستم‌های کی‌لس خود آپشن‌ها و انواع گوناگونی دارند. مدل‌هایی که برخی از آنها حتی سیم‌کارت‌خور هستند و موقعیت خودرو شما را به‌وسیله یک اپلیکیشن ساده که روی انواع گوشی‌های تلفن همراه هوشمند قابل نصب است نشان می‌دهند.

رادار نقطه کور

این آپشن جدید می‌تواند جان شما را حین تعویض لِین به‌راحتی نجات بدهد. هنوز رادار نقطه کور برای همه خودروها قابل نصب نیست ولی متناسب با بسیاری از مدل‌های موجود در بازار عرضه شده و به‌زودی برای همه مدل‌ها در دسترس قرار می‌گیرد. پس این آپشن به‌شدت کارآمد است و ارزش هزینه کردن دارد.

سنسور جلو و عقب

سنسور دنده عقب در ترکیب با دوربین و مانیتور یک گزینه عالی برای سهولت در پارک و کاهش خطر حین حرکت با دنده عقب است. سنسور جلو نیز حین پارک بسیار کمک می‌کند و مانع از خش افتادن سپرهای جلو و خم شدن پلاک می‌شود.

تفاوت آینه الکتروکرومیک با آینه معمولی

آینه الکتروکرومیک

اگر زیاد در جاده می‌رانید و نوربالای خودروهای پشتی اعصابتان را به هم می‌ریزد با اندکی هزینه یک آینه وسط تارشونده بخرید و جان‌تان را رها کنید. بعضی از مدل‌های این آینه‌ها یک نمایش‌گر کوچک نیز در خود پنهان دارند که اگر خودرویتان مانیتور نداشته باشد می‌تواند به یک دوربین نصب شده روی سپر عقب متصل شود و حین دنده عقب دامنه دیدتان را افزایش دهد.

صندلی‌ های استوک

صندلی‌های استوک مجهز به امکاناتی چون تنظیم برقی، گرمکن صندلی، سردکن و ماساژور روی اکثریت قریب به اتفاق خودروهای داخلی قابل نصب هستند. اما عدم تطابق آنها با فضای داخلی، طراحی و سیستم برق خودرو می‌تواند درنهایت خرج‌های سنگینی روی دست‌تان بگذارد. پیشنهاد می‌کنیم از مکمل‌های صندلی برای برخورداری از آپشن‌هایی چون ماساژور و گرمکن استفاده کنید و نمونه‌های استوک و ناهم‌خوان با شرایط خودروی‌تان را به فراموشی بسپارید.

هدآپ دیسپلی

این آپشن شاید آن‌قدرها کاربردی نباشد، اما برای بسیاری حس خوبی به همراه می‌آورد و اتفاقا در بعضی مسیرها از خستگی گردن می‌کاهد. البته اپلیکیشن‌هایی نیز برای گوشی‌های هوشمند در اپ‌استور و گوگل‌پلی عرضه شده‌اند که به کمک آنها می‌توان مشخصاتی چون سرعت خودرو را روی شیشه جلو نمایش داد. پس توصیه می‌کنیم برای خرید هدآپ دیسپلی افترمارکت هزینه نکنید و درعوض یک پای چندکاره برای گوشی‌تان بخرید تا هم از نویگیشن آن استفاده کنید و هم از اپ‌های هدآپ‌دیسپلی.

دوربین ثبت وقایع

اگر زیاد تصادف می‌کنید و دست‌فرمان خوبی ندارید، یا چند نفر از خودرویتان استفاده می‌کنند هزینه برای خرید دوربین ثبت وقایع منطقی به نظر می‌رسد اما در غیر این‌صورت بهتر است به جای آن آپشن‌های کارآمدتری را خریداری کنید.

کلاچ برقی

اگر خودرویتان دنده دستی است و به هر دلیلی نمی‌توانید برای خرید یک ماشین دنده اتوماتیک هزینه کنید، یک پیشنهاد ارزان و کارآمد برای خلاصی از فشار روی عضلات پای چپ‌تان در ترافیک‌ها وجود دارد. این گزینه چیزی نیست جز کلاچ دستی برقی که روی سر دنده نصب می‌شود و شما را در ترافیک از فشردن پشت سر هم پدال کلاچ معاف می‌کند. این آپشن ارزنده است و خرید آن با توجه به تولید در داخل و برخورداری قطعات عرضه‌شده از گارانتی معتبر داخلی توصیه می‌شود.

چراغ‌ های اسپرت جلو

خرید این دست چراغ‌ها شاید ظاهر تکراری و کسل‌کننده خودروهای پرتیراژ و قدیمی داخلی را بهبود ببخشد اما چندان توصیه نمی‌شود. زیرا چراغ‌های اسپرت قیمت بالایی دارند، از نظر کیفیت استانداردهای لازم را دارا نیستند و در برابر شرایط مختلف آب‌وهوایی دوام مناسبی نخواهند داشت. مخصوصا برای چراغ‌های جلو تنها بحث زیبایی مطرح است و این چراغ‌ها کاربرد دیگری ندارند.

چراغ زنون

لامپ‌های زنون و هدلایت

اگر دائم در حال رانندگی در جاده‌ها و آزادراه‌های مختلف کشور هستید، نصب چراغ‌های زنون و هدلایت آن‌هم توسط مراکز تخصصی توجیه مناسبی برای هزینه کردن دارد. البته باید حتما از زنون و هدلایت باکیفیت و استاندارد استفاده کنید تا موجب کوری موقت رانندگان طرف مقابل و بروز تصادف‌های ناخواسته نشوید. اما اگر عمده استفاده‌تان از خودرو در شهر است، نصب لامپ‌های زنون و هدلایت را توصیه نمی‌کنیم. همچنین توجه داشته باشید که هر لامپی که نور سفید داشته باشد، الزاما مناسب خودروی شما نیست و شاید در جاده‌های مه‌آلود دیدتان را کاهش بدهد. به همین دلیل هم می‌گوییم این قطعه را در مراکز تخصصی و توسط افراد متخصص نصب کنید.

چراغ‌ های اسپرت عقب

چراغ‌های اسپرت عقب اهمیت بسیار زیادی دارند. زیرا اگر تنها با دید زیبایی این چراغ‌ها را خریداری کنید، بدون تردید ممکن است نوردهی پایین آنها کار دست‌تان بدهد و موجب شود خودروی شما مخصوصا در مسیرهایی که میدان دید کاهش یافته توسط رانندگان پشتی قابل تشخیص نباشد. در کل هزینه برای این آپشن را توصیه نمی‌کنیم اما اگر قصدش را دارید پیشنهاد ما به خرج دادن وسواس در خرید این قطعه است.

پشت‌ آمپر دیجیتال و سه‌بعدی

این آپشن برای خودروهای مختلف متفاوت است اما بیش‌تر جهت عوض کردن حال‌وهوای رانندگی با خودروهای قدیمی‌تر بازار، از جمله پژو 405، سمند، پژو 206، پراید، تیبا و … کاربرد دارد. البته جز زیبایی کاربرد دیگری نخواهد داشت و چندان توصیه نمی‌شود. با پولی که برای خرید صفحه کیلومترشمار هزینه می‌کنید می‌توانید آپشن‌های کاربردی دیگری به خودرویتان بیفزایید.

غربیلک فرمان

از سال‌ها پیش تعویض غربیلک فرمان با نمونه‌های اسپرت یا مدل بالاتر مرسوم بوده و هست. به‌عنوان مثال طی دهه‌های 70 و 80 شمسی غربیلک‌های سه‌شاخه اسپرت کوچک پرطرفدار بودند. هم‌چنین بسیاری از کسانی‌که پژو 405 داشتند، غربیلک فرمان آن را با نمونه نصب‌شده روی پژو پارس تعویض می‌کردند. این تب تابه‌امروز نیز ادامه یافته و به‌عنوان مثال بازار خرید غربیلک فرمان پژو 208 و نصب آن روی پژو 206 و 207 ایران‌خودرو داغ است. اما درمجموع چنین اقدامی توصیه نمی‌شود، مخصوصا وقتی قرار باشد از انواع غربیلک اسپرت متفرقه استفاده کنید.

سیستم صوتی حرفه‌ای

خودروهای امروزی همگی از یک سیستم صوتی مناسب با سطح قابل قبولی از امکانات و عملکرد بهره می‌برند و داستان مانند قدیم‌ترها نیست که ضبط خودرو متعلق به مالک آن باشد و یک آپشن افترمارکت محسوب شود. اما معمولا کسانی‌که علاقه دارند موسیقی مورد نظرشان را با بالاترین کیفیت ممکن گوش بدهند یا در خودرو برای سرنشینان ویدئو و فیلم پخش کنند، با سیستم‌های صوتی فابریک خودروهای داخلی ارتباط برقرار نمی‌کنند. این‌جاست که خرید سیستم‌های صوتی حرفه‌ای افترمارکت می‌تواند توجیه داشته باشد. البته باید بدانید بازار این سیستم‌ها بسیار متنوع است و حتما باید برای به‌اصطلاح جمع‌کردن یک سیستم صوتی حرفه‌ای نزد افراد متخصص بروید. هم‌چنین توصیه می‌کنیم چندان روی داستان برند سخت‌گیری نکنید و به خروجی صدا اهمیت بدهید.

نوشته: روزبه خندان

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی