پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ماشین یخزده در زمستان

آیا گرم کردن خودرو در زمستان یک نیاز است؟

درباره نحوه مراقبت از خودرو، نکات و راه‌حل‌های مختلفی دهان به دهان می‌چرخند اما مشخص نیست که آیا واقعا اینها جنبه علمی دارند یا خیر؟  برخی از توصیه‌ها و نکاتی که راجع به نحوه نگهداری از خودرو دهان به دهان منتقل می‌شوند، مفید هستند اما بسیاری از آنها کاملا منسوخ بوده یا از درجه اعتبار […]

سهیل زنگنه
سه شنبه - ۱۰ آذر ۱۳۹۴
درباره نحوه مراقبت از خودرو، نکات و راه‌حل‌های مختلفی دهان به دهان می‌چرخند اما مشخص نیست که آیا واقعا اینها جنبه علمی دارند یا خیر؟

 برخی از توصیه‌ها و نکاتی که راجع به نحوه نگهداری از خودرو دهان به دهان منتقل می‌شوند، مفید هستند اما بسیاری از آنها کاملا منسوخ بوده یا از درجه اعتبار ساقط هستند و بیشتر به درد زمانی می‌خورند که پیکان خودروی روز بوده است!

یکی از معروف‌ترین باورها درباره خودرو، گرم کردن موتور آن در فصل زمستان است. اما آیا تابه‌حال از خود پرسیده‌اید که این باور تا چه اندازه علمی و درست است؟

به‌گزارش پایگاه اینترنتی بولد‌راید و اقتصاد نیوز، باور عمومی درباره گرم کردن موتور خودرو در فصل زمستان از آنجا نشات گرفته که یک خودروی سرد آمادگی حرکت ندارد. چگالی سیالات داخل خودرو نظیر روغن‌موتور یا گریس در فصل سرد افزایش یافته و سفت‌تر می‌شوند؛ در نتیجه هر وسیله‌ای در فصل زمستان نیاز دارد تا اندکی گرم شود تا فعالیت مطلوب‌تری داشته باشد. باور عمومی و فرض بر این است که باید چند دقیقه پس از استارت زدن اجازه دهید تا دمای این سیالات کمی افزایش یابد تا از فرسایش موتور کاسته و بر عمر آن افزوده شود.

اما به اعتقاد «جان پائول»، تعمیرکار باسابقه خودرو، این باور بیشتر شبیه افسانه است؛ چراکه حتی در زمستان سخت و یخبندان که از شدت سرما دندانهایتان به هم می‌خورد هم نیازی نیست پیش از حرکت موتور خودرو را گرم کنید. البته این بدان معنا نیست که به ‌محض سوار شدن در خودرو استارت بزنید و تخت گاز برانید؛ اما نیازی نیست چند دقیقه موتور درجا کار کند تا گرم شود فقط باید در شروع حرکت کمی مدارا کنید و رفته رفته سرعت را افزایش دهید. این کار ضمن گرم کردن تدریجی موتور به افزایش دمای سایر قطعات محرک از جمله گیربکس نیز یاری می رساند و از تولید آلایندگی در حالت کارکرد درجا و مصرف شدن سوخت فراوان جلوگیری می کند. در چنین شرایط که موتور هنوز گرم نشده است، افزایش دور موتور بیش از محدوده میانی (حدود 3000 RPM) برای خودروهای معمولی صحیح نیست و می تواند باعث آسیب دیدن برخی اجزای مهم موتور شود.

بسیاری از خودروهای مدرن امروزی، حتی در قسمت کنسول راننده نشانگری آبی رنگ دارند که نشان می‌دهد موتور خودرو هنوز گرم نشده و مادامی که این چراغ روشن است باید از شتاب‌گیری ناگهانی و شدید اجتناب کرد اما وقتی این چراغ خاموش شد، می‌توان با خیال راحت سرعت را افزایش داد.

برچسب‌ها : گرم کردن خودرو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی