پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خرید و فروش خودرو

چطور خودرو در ترکیه بخریم؟ / انواع بیمه خودرو در ترکیه

بازار خودرو ترکیه از جهاتی مشابه بازار کشورمان که در موارد بسیار محدودی قوانین خاص خود دارد که طبیعی است، اما آیا می دانید باید چطور در ترکیه خودرو خرید و فروش کنید؟ به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو طی سال های گذشته مقامات ترکیه در چندین برنامه اقتصادی سعی کردند تا سرمایه گذاران خارجی […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۲۰ دی ۱۴۰۰

بازار خودرو ترکیه از جهاتی مشابه بازار کشورمان که در موارد بسیار محدودی قوانین خاص خود دارد که طبیعی است، اما آیا می دانید باید چطور در ترکیه خودرو خرید و فروش کنید؟

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

طی سال های گذشته مقامات ترکیه در چندین برنامه اقتصادی سعی کردند تا سرمایه گذاران خارجی به سمت کشور خود جذب کنند و می توانیم بگوییم که تقریبا هم موفق بودند. این برنامه های اقتصادی توانست بسیاری از افراد را از کشورهای همسایه به سمت ترکیه سوق دهد الخصوص ایرانی ها که سرمایه گذاری قابل توجهی در این کشور کردند.

ترکیه.

اما همانطور که می دانید اگر قرار باشد شما هزینه قابل توجهی برای مسکن در یک کشور خارجی کنید احتمالا به خودرو هم نیاز دارد لذا خرید و فروش خودرو در ترکیه از بعضی جهات شباهت‌هایی با ایران دارد و از بعضی نظرها هم متفاوت و دارای قوانین خاصی است.

بازار خودرو ترکیه برای ایرانی‌ها جذاب و هیجان‌انگیز است. دلیل این اتفاق را هم می‌توان در ممنوعیت واردات خودرو به ایران و عدم وجود خودروهای روز با قیمت‌های مناسب و معقول دانست. هرچند بعضی از خریداران ترجیح می‌دهند اتومبیل مورد نیاز خود را از بازار دست دوم تهیه کنند و به همین خاطر فروش خودرو کارکرده و صفر در این کشور رایج است.

گواهینامه رانندگی

دریافت گواهینامه ترکیه

گواهینامه ترکیه مدرک شناسایی معتبری است و ارزشی مثل پاسپورت دارد و با آن می‌توان حساب بانکی باز کرد و در ۱۴۰ کشور هم قابلیت استفاده دارد. البته برای دریافت آن باید کارت اقامت داشته باشید.

مدارک لازم برای افرادی که قبلا در ایران گواهینامه رانندگی داشته‌اند، عبارتند از اصل و کپی گواهینامه ایران، کارت اقامت ترکیه، پاسپورت و آخرین مهر ورود به ترکیه. همچنین گواهی اهلیت را باید از یکی از بیمارستان‌های ترکیه دریافت کنید و همین طور ترجمه آخرین مدرک تحصیلی را در «نوتر» ثبت و تایید کنید. در نهایت همه این مدارک را به اداره نفوس ارائه دهید.

گواهینامه رانندگی ترکی

گواهینامه اولی‌ها هم برای دریافت مدرک رانندگی باید در کلاس‌های تئوری و عملی آموزشگاه‌ها شرکت کنند.

بازار خودرو ترکیه

چگونگی خرید خودرو در ترکیه

برای خرید خودرو صفر هم می‌توان با در دست داشتن مدرک اقامت و ترجمه پاسپورت به یکی از نمایندگی‌ها مراجعه کرد و اتومبیل را به صورت حضوری خرید و هم می‌توان بعد از پرداخت آنلاین قیمت خودرو، با در دست داشتن مدارک لازم به دفتر یکی از عاملین فروش رفت و ماشین را تحویل گرفت. در این روش همه کارهای نقل و انتقال را نمایندگی انجام می‌دهد.

بازار خودرو کارکرده ترکیه

برای خرید خودرو دست دوم در ترکیه هم می‌توان به نمایشگاه‌ها سری زد و هم می‌توان از اپلیکیشن‌ها و سایت‌های آنلاین فروش خودرو دست دوم استفاده کرد. البته نقل و انتقال و معامله خودرو در این روش فقط در دفاتر اسناد رسمی یا نوتر انجام می‌شود.

بیمه بدنه

انواع بیمه خودرو در ترکیه

بیمه اجباری (Zorunlu Trafik Sigortası): که مفاد آن کاملا مطابق الزامات تعیین شده در قانون بوده و مشمول سایر موارد نمی گردد.

بیمه محدود (Dar Kasko): این بیمه علاوه بر کلیه موارد قانونی لازم، کامل ترین بیمه استاندارد برای خودروها در ترکیه می باشد که نه تنها آسیب دیدگی اشخص ثالث (از جمله مسافر شما)، را پوشش می دهد، بلکه خسارت های وارد توسط شما را نیز در کنار مواردی چون: گم شدن یا سرقت خودرو و آتش سوزی (به هر علتی)، را شامل می گردد.

بیمه واسط (Genişletilmiş Kasko): این بیمه زمانی به درد می خودر که قصد خروج از کشور را داشته و به شما امکان افزودن یک یا دو بند دیگر به بیمه نامه می دهد.

بیمه کامل (Tam Kasko): علاوه بر پوشش کلیه موارد فوق، دربرگیرنده مواردی مانند: حوادث غیرمترقبه، حملات تروریستی و آسیب وارد شده توسط حیوانات است.

بیمه کمک های بین جاده ای (Yol Asistanı): از طریق این بیمه می توانید کلیه خسارت های وارده در جاده مانند: شکستن شیشه و سایر هزینه های قانونی را، تحت پوشش بیمه درآورید.

بیمه تکمیلی راننده و سرنشینان (Ekstra Sürücü Teminatı): همانطور که از نام این بیمه پیداست، مواردی را شامل می شود که راننده و سرنشینان آن دچار آسیب دیدگی جدی از حادثه شده و دیگر امکان کسب درآمد خود را از دست داده باشند؛ معمولا این بیمه زمانی قابل استفاده است که خودرو شما بطور کامل بیمه نشده باشد.

بیمه خودرو 1

هزینه بیمه خودرو در ترکیه

ترکیه یکی از کشورهایی است که پایین ترین نرخ بیمه را در اروپا دارندکه می تواند بسته به مواردی مانند:. نوع بیمه انتخابی، ویژگی های خود خودرو (عملکرد، هزینه تعمیر و کاربرد)، سن راننده (حق بیمه رانندگان زیر 25 یا بالای 70 سال، یا بیشتر بوده یا شامل بیمه نمی شوند)، سابقه رانندگی و تصادفات راننده، موقعیت محل زندگی صاحب خودرو (زندگی و تردد در مکان های امن شهری یا پرخطر)، در اختیار داشتن پارکینگ، تغییر کرده و افزایش یابند.

خرید و فروش خودرو

حالا چطور خودرو بفروشیم؟

اول از همه می‌توانید با مراجعه به سایت‌های تعیین قیمت یا استفاده از کارشناس (اکسپرت) خودرو، قیمت اتومبیل‌تان را با توجه به مدل، کارکرد، ظاهر و آپشن‌ها مشخص کنید.

در مرحله بعد باید برای خودرویتان مشتری پیدا کنید. یکی از دردسترس‌ترین مشتری‌ها در همه کشورها نمایشگاه‌ها هستند که اتومبیلتان را با قیمتی کمتر از بازار خریداری می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید پول بیشتری کسب کنید، باید یک خریدار شخصی برای خودرویتان پیدا کنید.

البته در ترکیه هم مثل ایران سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خرید و فروش ماشین مثل خودرو۴۵ وجود دارد که می‌توانید با فروش مستقیم به آنها و یا انتشار آگهی، خودرو را بفروشید و یا برایش مشتری پیدا کنید.

قوانین فروش خودرو در ترکیه

فروش خودرو در ترکیه قوانین و مقررات خاصی دارد و تقریبا مشابه با شرایطی است که در هنگام خرید خودرو باید رعایت کنید.

مراحل پیش از فروش

قبل از اینکه خودرویتان را بفروشید، باید مدارکی را تهیه کنید.

۱- شماره شناسایی خودرو (Ruhsat) را در سایت «دولت الکترونیک» وارد کنید و اعتبار کارت خودرو را چک کرده و اگر جریمه و مالیات پرداخت‌نشده‌ای دارید، پرداخت کنید.

۲- خودرویتان باید دارای معاینه فنی باشد. در صورتی که معاینه فنی نگرفته‌اید، می‌توانید به صورت آنلاین وقت آن را تعیین کنید.

۳- برای خرید و فروش خودرو در ترکیه باید کد مالیاتی و کارت کیملیک (اقامت) داشته باشید.

خرید خودرو ترکیه

مراحل فروش

فروش خودرو هم مثل خرید آن در ترکیه در دفاتر اسناد رسمی یا نوتر انجام می‌شود.

کارت اقامت، ترجمه ترکی پاسپورت و کد مالیاتی را همراه داشته باشید.

همچنین هر دو پلاک خودرو را باید تحویل مسئول مربوطه دهید. در صورتی که خریدار ترکیه‌ای باشد، پلاک جدید برایش صادر خواهد شد و اگر خریدار خارجی و ساکن همان استان باشد، نیازی به تعویض پلاک نیست.

هزینه نوتر یا تاییدیه مدارک طبق قوانین بر عهده خریدار است و باید آن را بپردازد.

پول فروش خودرو را می‌توان به روش‌های مختلف دریافت کرد. یا می‌توانید پول را نقد بگیرید، یا خریدار پول را به حساب بانکی‌تان واریز کنید، یا اینکه بخشی از پول را پرداخت کرده و مابقی را در آینده بپردازد. نوع دریافتی به انتخاب خودتان است، اما اگر قرار است پول را در دو یا چند مرحله تحویل بگیرید، بهتر است سفته (Senet) از خریدار دریافت کنید.

پرفروش ترین خودروهای ترکیه

بازار خودرو ترکیه با حضور خودروسازان معروف و مطرحی مثل فیات، رنو، فولکس و تویوتا یکی از متنوع‌ترین بازارهای منطقه خاورمیانه است.

جدیدترین مدل‌های فیات اگیا (اژه)، رنو کلیو، تویوتا کرولا، تویوتا C-HR، رنو مگان، رنو سمیبل و رنو کپچر به عنوان پرفروش‌ترین خودروهای ترکیه هستند که در کارخانه‌های این کشور مونتاژ و علاوه بر عرضه در داخل ترکیه به کشورهای خاورمیانه نیز صادر می‌شوند.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی