پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

قیمت گذاری خودرو

مبنای قیمت گذاری خودرو توسط سازمان امور مالیاتی چیست؟

به گفته مرکز دادرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی، رئیس قیمت‌ گذاری‌ های سازمان امور مالیاتی برای خودروها از قیمت‌های موجود در بازار کشور کمتر است. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو علی رستم ‌پور رییس مرکز دادرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی، در خصوص مبنای ارزش‌ گذاری خودروها اظهار داشت: ارزشگذاری خودروها براساس جدول موضوع ماده […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۹ بهمن ۱۴۰۰

به گفته مرکز دادرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی، رئیس قیمت‌ گذاری‌ های سازمان امور مالیاتی برای خودروها از قیمت‌های موجود در بازار کشور کمتر است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

علی رستم ‌پور رییس مرکز دادرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی، در خصوص مبنای ارزش‌ گذاری خودروها اظهار داشت: ارزشگذاری خودروها براساس جدول موضوع ماده 42 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1387 و ماده 28 قانون ارزش افزوده مصوب سال 1400 صورت می‌ گیرد. این جدول مبنای محاسبه مالیات نقل و انتقال، مالیات و عوارض شماره‌ گذاری و عوارض سالانه خودرو قرار دارد که به شهرداری‌ها پرداخت می‌شود. این جدول خود به دو بخش خودروهای وارداتی و خودروهای داخلی تقسیم می‌شود.

وی ادامه داد: این جدول مبنای اولیه‌ای برای تعیین ارزش روز خودرو بوده است. در جدول موضوع بند 42 قانون ارزش افزوده ما برای خودروهای داخلی قیمت کارخانه را در نظر می‌گیریم. این ارزش با قیمت‌ها در بازار آزاد اختلاف دارد. در مورد خودروهای وارداتی نیز باید گفت که براساس قانون مبنا ارز ترجیحی است.

رستم پور افزود: در گمرکات کشور مبنای ارزش‌گذاری برای کالاهای وارداتی ارز 4200 تومانی بوده و برای وصول حقوق ورودی، عوارض گمرکی و مالیات بر ارزش افزده همین نرخ مبنا قرار گرفته است. مبنای محاسبه قیمت خودروهای خارجی در جدول موضوع ماده 42 قانون ارزش افزوده نیز همان نرخ محاسبه عوارض گمرکی است.

این مقام مسئول در سازمان امور مالیاتی تصریح کرد: وقتی با ارز 4200 تومانی ارزش خودرویی را محاسبه می‌کنیم قیمت یک خودرو وارداتی با ارزش 30 هزار دلار و با در نظر گرفتن هزینه‌های جانبی به حدود 300 میلیون تومان می‌رسد اما در حال حاضر یک خودرو وارداتی با چنین ارزش دلاری بیش از یک میلیارد تومان قیمت دارد.

به گفته وی، در نتیجه جدول مورد اشاره مبنای قیمت‌گذاری قرار گرفته است اما براساس قانون ما باید مالیات خودروهای گرانقیمت را براساس قیمت روز آنها محاسبه کنیم. برای آنکه ما به قیمت روز خودرو برسیم ضرایبی را متناسب وارداتی یا تولید داخل بودن خودروها در نظر گرفتیم.

رستم پور اظهار کرد: با در نظر گرفتن این ضرایب قیمت‌ها به قیمت‌های موجود در بازار نزدیک شده است اما همچنان تمامی قیمت‌گذاری‌های ما از قیمت‌های موجود در بازار پایین‌تر است.

رییس مرکز دادرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی در خصوص چرایی پایین بودن قیمت‌گذاری‌ها نسبت به قیمت روز بازار گفت: امسال، اولین سالی بوده که این قانون اجرا می‌شود و هدف این بود که فشار زیادی به مردم وارد نشود و دلیل دیگر این است که قیمت‌گذاری ما برمبنای سال ساخت، مدل و استهلاک سالانه بوده اما ممکن است خودرویی در این مدت تصادفی داشته و از ارزش آن کم شده باشد.

وی تاکید کرد: ما سعی کردیم تا قیمت‌گذاری را کمتر از قیمت واقعی انجام دهیم تا مردم آن را ساده‌تر بپذیرند و مالیات را پرداخت کنند.

رستم پور در پاسخ به سوالی در مورد شیوه محاسبه مالیات بر انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین گران قیمت نیز گفت: براساس تغییراتی که در قانون بودجه سال 1400 رخ داد لفظ خودرو لوکس تغییر پیدا کرد. بر این اساس در صورتی که مجموع ارزش خودروهای تحت تملک یک فرد و افراد تحت تکفل او به بیش از یک میلیارد تومان برسد، مشمول مالیات خواهد شد.

وی افزود: براساس نرخ‌های در نظر گرفته شده در قانون بودجه سال 1400، خودروها تا یک میلیارد تومان از پرداخت مالیات معاف هستند، در نتیجه از یک تا 1.5 میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان، یک درصد، از 1.5 تا سه میلیارد تومان نسبت به مازاد 1.5 میلیارد دو درصد، از سه تا 4.5 میلیارد تومان نسبت به مازاد سه میلیارد تومان سه درصد و نسبت به مازاد 4.5 میلیارد تومان چهار درصد مشمول مالیات خواهند شد.

رییس مرکز دادرسی مالیاتی سازمان امور مالیاتی با اشاره به اینکه اگر امروز سازمان امور مالیاتی یک خودرو را 2.5 میلیارد تومان قیمت‌گذاری کند، یک میلیارد آن کنار گذاشته می‌شود، گفت: 500 میلیارد اول آن با نرخ یک درصد(پنج میلیون تومان) و مالیات یک میلیارد دیگر با نرخ دو درصد(20 میلیون تومان) محاسبه می‌شود.

وی در پایان اشاره کرد: در نتیجه مالیات مالک این خودرو در مجموع به 25 میلیون تومان در سال می‌رسد. این نرخ‌ها پلکانی است و براساس جدول تعیین مالیات نرخ نهایی چهار درصد است که به خودروهای بالای 4.5 میلیارد تومان ارزش تعلق می‌گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی