پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

توقف سرد و طولانی / خواباندن خودرو در پارکینگ و نکات فنی مهم برای نگهداری از آن

خواباندن خودرو در پارکینگ برای طولانی‌مدت، موضوعی است که احتمال دارد برای همه ما پیش بیاید که باید در این شرایط نکات مختلفی را مدنظر قرار بدهیم. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو خواباندن خودرو در پارکینگ برای طولانی‌ مدت، موضوعی است که احتمال دارد برای همه ما پیش بیاید. شاید سفری در میان […]

سبحان قالیباف
پنجشنبه - ۴ فروردین ۱۴۰۱

خواباندن خودرو در پارکینگ برای طولانی‌مدت، موضوعی است که احتمال دارد برای همه ما پیش بیاید که باید در این شرایط نکات مختلفی را مدنظر قرار بدهیم.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو

خواباندن خودرو در پارکینگ برای طولانی‌ مدت، موضوعی است که احتمال دارد برای همه ما پیش بیاید. شاید سفری در میان باشد و شاید به هر دلیل دیگری نخواهیم یا نتوانیم برای مدتی از خودرویمان استفاده کنیم. در این شرایط باید نکات مختلفی را مدنظر قرار بدهیم. در این شرایط هم باید به سلامت فنی خودرو توجه ویژه داشته باشیم و هم نگهداری صحیح از رنگ، اتاق و کابین آن را مدنظر قرار بدهیم. در شرایط پاندمی کرونا، برخی به‌ علت عدم استفاده از وسایل حمل‌ و نقل عمومی چند برابر گذشته از خودرویشان استفاده می‌ کنند. اما در مقابل هستند کسانی که به دورکاری روی آورده‌اند و برای طولانی‌ مدت ماشین‌ شان را در پارکینگ قرنطینه کرده‌اند. نکات پیش‌ِ رو برای دسته دوم می‌تواند مهم و حتی برای ماشین دلبندشان حیاتی باشد. فراموش نکنید که خواباندن خودرو برای طولانی‌ مدت، بدون نگهداری صحیح دشمن این وسیله است.

بیشتر بخوانید: در یک نگاه!/ با این روش ها، رنگ شدگی بدنه خودرو را تشخیص دهید

پارکینگ خودرو (13)

برای حفظ سلامت قطعات مختلف خودرو در توقف‌های طولانی باید نکات زیر را در نظر داشته باشید:

یافتن پارکینگ مناسب

اول از همه یک پارکینگ مسقف، مسطح و خنک بیابید. بدنه خودرو را کاملا تمیز و خشک کنید. سپس از یک کاور یا چادر مخصوص برای پوشاندن بدنه کمک بگیرید. اگر خودرو دنده اتوماتیک است، آن را در وضعیت P و اگر دنده دستی است، خودرو را در دنده یک بگذارید.

تعویض روغن و سیالات

اگر توقف خودرو شما قرار است بیش از ۶ ماه به طول بیانجامد؛ روغن موتور، فیلتر روغن و ضدیخ را حتما تعویض کنید.

استارت هفتگی

هفته‌ای یک بار خودرو را استارت بزنید و بگذارید موتور کاملا گرم شود. حتی بد نیست حدود ۱۵ دقیقه با خودرو رانندگی کنید اما اگر این امکان وجود ندارد، خودرو را درجا استارت بزنید. این کار موجب می‌شود باتری خودرو شارژ شده و روغن در قطعات مختلف آن جریان بیابد.

بیشتر بخوانید: حامی بدنه خودرو خود باشید/ چند روش ساده برای حفاظت از خودرو

قطعات متحرک

در توقف‌های طولانی، بخش‌های لاستیکی و کاسه‌نمد های قطعات جلوبندی، گیرباکس و دیگر قطعات متحرک خودرو به‌ علت سکون و عدم ارتجاع قطعات سیستم تعلیق خشک می‌شوند. بنابراین ممکن است حین استفاده مجدد از خودرو صداهای ناخوشایندی در هنگام چرخاندن فرمان و یا در زمان عبور از دست‌ اندازها از سیستم تعلیق شنیده شود و این قطعات نیاز به تعویض داشته باشند. به‌همین علت توصیه می‌کنیم گهگاه خودرو را برای 15 دقیقه حرکت بدهید.

لاستیک‌ها

لاستیک‌‎هایی که به مدت طولانی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، به‌علت تمرکز وزن خودرو روی یک نقطه مستعد فرسودگی و خوردگی هستند. برای این موضوع حتی برخی خودرو را روی استندهای مخصوص قرار می‌دهند و برای خواباندن آن در پارکینگ، رینگ و لاستیک‌ها را جدا می‌کنند.

برای نخستین حرکت پس از توقف طولانی چه اقداماتی ضروری است؟

ابتدا باید روغن موتور و فیلتر روغن را تعویض کنید. بد نیست بدانید عمر مفید روغن موتور خودرو حتی در صورت توقف طولانی‌مدت تنها ۶ ماه است. کنترل سطح روغن ترمز، بازبینی عدم وجود نشتی در مدار ترمز که به‌دلیل فرسودگی واشرها و قطعات لاستیکی رخ می‌دهد، کنترل و در صورت نیاز تعویض روغن گیرباکس، کنترل سطح اسید باتری و بررسی تمامی منافذ خودرو جهت حصول اطمینان از عدم لانه کردن جانوران مختلف نیز بسیار حائز اهمیت هستند.

انتهای پیام/

یاتاقان زدن سانتافه و دلایل آن + پیشنهادهایی برای تعمیر موتور یاتاقان زده

بخاری خودرو و هرآنچه باید از عملکرد و دلایل خرابی آن بدانید

حرفه ای برانیم/ این عادت های غلط در رانندگی را ترک کنید!

چگونه از خرابی زود هنگام گیربکس دستی خودرو جلوگیری کنیم؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی