پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پیشگامان سرعت/ نگاهی به سریع‌ترین خودروهای تاریخ از سال 1949 تا امروز

تب رکوردشکنی سرعت از سال 1949 داغ شد و از آن تاریخ تابه‌امروز، چه ابرخودروسازانی مثل بوگاتی و کونیگ‌زگ و چه انبوه‌سازانی مثل مرسدس‌بنز و جگوار، کوشیده‌اند حتی برای چند سال هم که شده، رکورد حداکثر سرعت را در اختیار خود داشته باشند. در لیست زیر به تعدادی از سریع ترین خودروهای تاریخ از سال […]

میلاد میرعابدینی
سه شنبه - ۲ فروردین ۱۴۰۱

تب رکوردشکنی سرعت از سال 1949 داغ شد و از آن تاریخ تابه‌امروز، چه ابرخودروسازانی مثل بوگاتی و کونیگ‌زگ و چه انبوه‌سازانی مثل مرسدس‌بنز و جگوار، کوشیده‌اند حتی برای چند سال هم که شده، رکورد حداکثر سرعت را در اختیار خود داشته باشند. در لیست زیر به تعدادی از سریع ترین خودروهای تاریخ از سال 1949 تابه‌امروز می‌پردازیم.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

از همان ابتدای تولید خودروها در اواخر قرن 19 و 20 میلادی، یکی از اصلی‌ترین معیارهای برتری، سرعت بود. برخی از خودروسازان همیشه کوشیده‌اند با هر مشقتی که شده، عدد حداکثر سرعت را بالاتر ببرند و بتوانند برای مدتی رکورددار سرعت باشند و نام خود را در طول تاریخ ثبت کنند. این خودروسازان زمان و هزینه هنگفتی را صرف توسعه و تکمیل ابرخودرویی پایدار در سرعت‌های بالا می‌کنند و البته همان مدل رکوردشکن را در تعداد محدود با قیمت‌های نجومی تولید می‌کنند تا گوشه‌ای از تاریخ خودروسازی در گاراژ کلکسیونرها قرار بگیرد. تب رکوردشکنی سرعت از سال 1949 داغ شد و از آن تاریخ تابه‌امروز، چه ابرخودروسازانی مثل بوگاتی و کونیگ‌زگ و چه انبوه‌سازانی مثل مرسدس‌بنز و جگوار، کوشیده‌اند حتی برای چند سال هم که شده، رکورد حداکثر سرعت را در اختیار خود داشته باشند. در لیست زیر به تعدادی از رکوردداران سرعت از سال 1949 تابه‌امروز می‌پردازیم.

قوانین سخت‌گیرانه ثبت رکورد حداکثر سرعت

لازمه ثبت رکورد حداکثر سرعت برای خودروهای تولید انبوه، این است که خودرو مورد بحث در چارچوب خودرو تولیدی قرار بگیرد و نه مسابقه‌ای. یکی از اصلی‌ترین ملاک‌های این موضوع، این است که خودرو رکوردشکن، در تعداد بیش از یک دستگاه تولید شود و مجوز تردد در خیابان را نیز داشته باشد.

اما این تمام ماجرا نیست. خودرویی که می‌خواهد نامش به‌عنوان سریع‌ترین خودرو در تاریخ ثبت شود باید در یک مسیر رفت و برگشتی به حداکثر سرعت برسد و میانگین سرعت رفت و برگشت آن، به‌عنوان عدد رسمی حداکثر سرعت ثبت خواهد شد. ابرخودروهای بسیاری از جمله بوگاتی شیرون سوپراسپرت +300 به‌دلیل رعایت نکردن این مورد و ثبت حداکثر سرعت در یک مسیر، نامشان در لیست رسمی سریع‌ترین خودروهای تاریخ به چشم نمی‌خورد.

  • 1949 – جگوار XK120 (201 کیلومتربرساعت/ 124.6 مایل‌برساعت)

در 30 ماه می سال 1949 جگوار با مدل XK120 اقدام به رکوردشکنی کرد. جگوار با جایگزین کردن شیشه جلو این خودرو با یک منحرف‌کننده مسابقه‌ای به سرعت 213 کیلومتربرساعت رسید و با پوشاندن بخش سرنشین کناری به‌منظور کاهش توربولانس، این رقم به 217.2 کیلومتربرساعت افزایش یافت. اما اعمال هرگونه تغییراتی مانع از ثبت رسمی رکورد سرعت می‌شد و نسخه استاندارد XK120 در نوامبر 1949 توانست به حداکثر سرعت 201 کیلومتربرساعت برسد. XK120 یکی از ارزان‌ترین سوپراسپرت‌های تاریخ نیز بوده و فقط 1200 پوند در آن زمان قیمت داشت و در تعداد 12 هزار دستگاه هم بین سال‌های 1948 تا 1954 به تولید رسید. در سال 1953، جگوار با تغییراتی روی بدنه و افزایش قدرت موتور XK120 توانست حداکثر سرعت 276 کیلومتربرساعت را ثبت کند.

  • 1955 – مرسدس‌بنز 300SL (225 کیلومتربرساعت/ 140 مایل‌برساعت)

شاید همه مرسدس‌بنز 300SL را با در‌های زیبای گالووینگ آن بشناسند اما این خودروها حرف‌های بسیاری را برای گفتن دارد. 80 درصد از تولیدات 300SL (از مجموع 3258 دستگاه) در ایالات‌متحده به فروش رسید و از این تعداد 29 دستگاه بدنه آلومینیومی داشتند که 80 کیلوگرم سبک‌تر بوده و قیمت بالاتری داشتند. حداکثر سرعت این سوپراسپرت به‌صورت رسمی عدد 225 کیلومتربرساعت ثبت شده است اما گفته شده در شرایط مساعد سرعت گرفتن تا 257 کیلومتربرساعت هم با آن میسر است. 300SL در حال حاضر یکی از گران‌ترین مرسدس‌بنز‌های دنیا نیز هست و با حداقل قیمتی در حدود یک میلیون دلار معامله می‌شود. یک دستگاه 300SL با بدنه آلومینیومی در سال 2012 با قیمت 4.62 میلیون دلار به فروش رسید.

  • 1959 – آستون‌مارتین DB4 GT (245 کیلومتربرساعت/ 152 مایل‌برساعت)

در سال 1958 آستون‌مارتین با سوپراسپرت DB4 توانست به سرعت 227 کیلومتربرساعت برسد. در سال 1959 این کار را با نسخه GT از DB4 تکرار کرد. GT درحقیقت نسخه‌های پرفورمنس و سبک‌تر DB4 بود و در دسامبر 1961 توانست حداکثر سرعت 245 کیلومتربرساعت را لمس کند. موتور این سوپراسپرت با 3750 سی‌سی حجم می‌توانست 302 اسب‌بخار نیرو را تولید کند. در سال 2013 یک نسخه خاص از DB4 GT به نام Jet با قیمت سه میلیون و 249 هزار و 500 پوند به فروش رسید.

  • 1963 – Iso Grifo GL 365 (259 کیلومتربرساعت/ 161 مایل‌برساعت)

شاید این نام به گوش کم‌تر کسی رسیده باشد. این سوپراسپرت یک جی‌تی ایتالیایی بود که بین سال‌های 1965 تا 1974 توسط Autoveicoli S.p.A. به تولید می‌رسید و طراحی آن‌را جورجتو جیوجیارو از برتونه بر عهده داشت. بخش فنی آن نیز توسط جیوتو بیزارینی تکمیل شده بود که در آن زمان مهندس ارشد اسبق فراری بوده و توسعه و تکمیل 250 GTO را در کارنامه خود داشت. موتور 8 سیلندر 5.4 لیتری کوروت به 400 اسب‌بخار در کنار بدنه سبک وزن هزار کیلوگرمی، آن‌را قادر ساخت به حداکثر سرعت 259 کیلومتربرساعت برسد که این رقم برای نسخه مسابقه‌ای با موتور 8 سیلندر 454 شورلت به 275 کیلومتربرساعت رسید.

  • 1965 – AC Cobra MkIII 427 (266 کیلومتربرساعت/ 165 مایل‌برساعت)

بدون شک هر علاقه‌مندی به خودرو، یک‌بار نام AC Cobra را شنیده است. نسخه 427 از نسل سوم کبرا توانست با رسیدن به سرعت 266 کیلومتربرساعت، نام خود را در تاریخ ثبت کند. این حداکثر سرعت توسط نشریه Car & Driver انجام و ثبت شد. نسخه استاندارد این مدل با موتور 7 لیتری فورد به قدرت 425 اسب‌بخار و گشتاور 651 نیوتن‌متر دارای حداکثر سرعت 264 کیلومتربرساعت بود. البته یک موتور نیرومندتر 385 اسب‌بخاری نیز برای کبرا 427 عرضه می‌شد که با این موتور می‌توانست به حداکثر سرعت 298 کیلومتربرساعت دست یابد. عددی که در آن زمان رقم شگفت‌انگیزی بود.

  • 1967 – لامبورگینی میورا P400 (275 کیلومتربرساعت/ 171 مایل‌برساعت)

فروچیو لامبورگینی سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای را برای عدم حضور در مسابقات اتومبیلرانی داشت و معتقد بود کمپانی لامبورگینی باید بر ساخت خودروهای‌های پرفورمنس و خاص تمرکز کند، نه بر جام‌های قهرمانی! در سال 1965، شاسی عریان این سوپراسپرت در تورین به نمایش درآمد و تنها چند نفر بدون مشاهده بدنه و کابین، آن را پیش‌خرید کردند. درنهایت طراحی بی‌نظیر مارسلو گاندینی از برتونه، میورا را به یکی از زیباترین و آیرودینامیک‌ترین خودروهای عصر خود تبدیل کرد. موتور 12 سیلندر 4 لیتری به توان 385 اسب‌بخار، این گاو وحشی ایتالیایی را قادر ساخت به حداکثر سرعت 275 کیلومتربرساعت برسد. گفتنی است که در سال 1969، لامبورگینی با نسخه S از میورا توانست به سرعت 288.6 کیلومتربرساعت دست یابد.

  • 1968 – فراری 365 GTB/4 دیتونا (280 کیلومتربرساعت/ 174 مایل‌برساعت)

فراری و لامبورگینی رقبای دیرینه ایتالیایی هستند و عمل هریک، موجب عکس‌العملی از سوی کمپانی دیگر می‌شود. فراری در موتورشو پاریس 1968 از محصول جدیدی رونمایی کرد که نام دایتونا را یدک می‌کشید و برای گرامیداشت پیروزی جایگاه 1-2-3 در مسابقات 24 ساعته دایتونا، این نام روی آن نهاده شد. این فراری از موتور 12 سیلندر 352 اسب‌بخاری بهره می‌برد و در سال 1971 در تست سرعت نشریه Autocar توانست به سرعت 280 کیلومتربرساعت برسد. قانون جدید ایالات‌متحده در آن زمان این بود که چراغ‌های جلو نباید مخفی باشند و از آن‌جایی که دایتونا هم از چراغ‌های مخفی بهره می‌برد، فراری مجبور شد چراغ‌های جداشدنی را برای آن در نظر بگیرد.

  • 1982 – لامبورگینی کانتاش LP500S (293 کیلومتربرساعت/ 182 مایل‌برساعت)

لامبورگینی در سال 1974 هم با کانتاش LP400 توانسته بود به سرعت 288 کیلومتربرساعت برسد اما در سال 1982 بازهم بلندپروازی کرد و عدد بالاتری را می‌دید. طراحی بی‌نظیر برتونه برای کانتاش در سال 1971، خط مشی طراحی آینده این کمپانی را رقم زد که در کنار زیبایی، آیرودینامیک بی‌نظیری را به ارمغان آورده بود. کانتاش LP500S با موتور 12 سیلندر 4.75 لیتری می‌توانست 375 اسب‌بخار نیرو تولید کند و در آزمایش نشریه Auto, Motor und Sport توانست به حداکثر سرعت 293 کیلومتربرساعت برسد. در سال 1985 حجم موتور به 5.2 لیتر افزایش یافت که افزایش قدرت تا 414 و بعضا تا 449 اسب‌بخار را نیز به همراه داشت.

  • 1983 – RUF BTR (305 کیلومتربرساعت/ 190 مایل‌برساعت)

کمپانی RUF بین سال‌های 1983 تا 1989 سوپراسپرت BTR را تولید می‌کرد که بین 20 ال 30 دستگاه از آنها تمام و کمال توسط RUF ساخته و مابقی بر پایه پورشه 930 توربو مشتریان تکمیل شد. موتور 6 سیلندر تخت 3.4 لیتری توربو می‌توانست 369 اسب‌بخار نیرو و 480 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. اما این آمار و ارقام BTR بود که همه را شگفت‌زده کرد. شتاب صفرتاصد در 4.7 ثانیه و شتاب صفر تا 161 کیلومتربرساعت در 10.4 ثانیه آن‌را به سریع‌ترین خودرو عصر خودش در شتاب تبدیل کرده بود. BTR توانست در 13.3 ثانیه با حداکثر سرعت 177 کیلومتربرساعت مسافت 400 متر یا یک‌چهارم مایل را طی کند و اولین خودرو خیابانی در طول تاریخ بود که حداکثر سرعت آن از 300 کیلومتربرساعت تجاوز کرد.

  • 1986- پورشه 959 (317 کیلومتربرساعت/ 197 مایل‌برساعت)

پورشه در سال 1986 با ابرخودرو 959 توانست رکورد سرعت 317 کیلومتربرساعت را از آن خود کند اما 959 چیزی بیش از سرعت و شتاب بود. 959 اولین پورشه خیابانی با 4 چرخ محرک بود و همانطور که مکلارن F1 در دهه 90 به عنوان پیشرفته‌ترین خودرو دهه شناخته می‌شد، پورشه 959 هم در دهه 80 به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین خودروهای دهه شناخته می‌شد. فقط تعداد 337 دستگاه از پورشه 959 ساخته شد که از این تعداد 37 دستگاه پروتوتایپ‌ها و مدل‌های پیش تولیدی بودند. موتور 6 سیلندر تخت 2.85 لیتری توربو پورشه 959 می‌توانست 463 اسب‌بخار نیرو را تولید کند.

  • 1987 – RUF CTR (342 کیلومتربرساعت/ 213 مایل‌برساعت)

این سوپراسپرت بر پایه پورشه 911 ساخته شده و با افزایش حجم موتور 6 سیلندر تخت 3.2 لیتری به 3.4 لیتر، توان آن نیز به 469 اسب‌بخار افزایش یافته بود. افزایش توان موتور در کنار کاهش وزن بدنه، اصلاحات سیستم تعلیق و ترمز، این سوپراسپرت را به یک هیولا تبدیل می‌کرد که می‌توانست مسافت یک‌چهارم مایل را در 11.7 ثانیه طی کند. حداکثر سرعت آن 340 کیلومتربرساعت اعلام شده بود اما نشریهAuto, Motor und Sport با آزمایش آن در سال 1988 توانست به حداکثر سرعت 342 کیلومتربرساعت برسد.

  • 1993 – مک‌ لارن F1 (355 کیلومتربرساعت/ 221 مایل‌برساعت)

مکلارن F1 یکی از تاثیرگذارترین خودروهای دهه 90 و همین‌طور تاریخ خودروسازی است. قیمت نسخه سالم و کم‌کارکرد LM به بیش از 13 میلیون دلار می‌رسد. مک‌لارن F1 با موتور 12 سیلندر 6.1 لیتری ب‌ام‌و می‌توانست 618 اسب‌بخار نیرو و 650 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. نشریه Car and Driver با آزمایش آن در سال 1994 توانست به سرعت 356 کیلومتربرساعت برسد و اذعان داشت که می‌توانست تا 370 کیلومتربرساعت هم سرعت بگیرد! در سال 1998، اندی والاس که حالا راننده بوگاتی است، با آزمایش یک پروتوتایپ XP5 که دارای تغییراتی به نسبت نسخه تولیدی بود، توانست در پیست Ehra-Lessien به سرعت 391 کیلومتربرساعت در یک طرف و میانگین سرعت رفت‌وبرگشت 386.4 کیلومتربرساعت دست پیدا کند.

  • 2005 – بوگاتی ویرون EB 16.4 (408.47 کیلومتربرساعت/ 253.81 مایل‌برساعت)

بوگاتی در سال 2005، از ابرخودرو 1001 اسب بخاری و میلیون دلاری ویرون رونمایی کرد که تا مدت‌ها لقب ‌ترین‌ها را با خود یدک می‌کشید. موتور 16 سیلندر آن با 4 توربوشارژر به حجم 8 لیتر هنوز هم با تغییرات و اصلاحات در شیرون استفاده می‌شود. ویرون به‌راحتی توانست رکورد 387.37 کیلومتربرساعت کونیگ‌زگ CCR را مغلوب کند و به سرعت باورنکردنی 408.47 کیلومتربرساعت رسید و نامش را به‌عنوان اولین خودرو خیابانی در تاریخ با سرعت بیش از 400 کیلومتربرساعت ثبت کرد.

  • 2007 – SSC Ultimate Aero TT (412.22 کیلومتربرساعت/ 256.14 مایل‌برساعت)

کمپانی آمریکایی SSC بین سال‌های 2004 تا 2013 ابرخودرویی را به نام Aero TT تولید می‌کرد و قصد رقابت با بزرگان را داشت. این ابرخودرو با موتور 8 سیلندر 6.2 لیتری تویین توربو می‌توانست 1183 اسب‌بخار نیرو را تولید کند. در 21 مارس 2007، Aero TT مورد آزمایش قرار گرفت و راننده آزمایشی اعلام کرد که در سرعت بالای 300 کیلومتر بر ساعت، چرخ‌ها دچار هرزگردی می‌شد و این درحالی بود که SSC اعلام کرده بود این ابرخودرو می‌تواند به سرعت 440 کیلومتربرساعت هم برسد. 6 ماه بعد، دوباره Aero TT به کارزار بازگشت و با سرعت میانگین 412.22 کیلومتربرساعت، عنوان سریع‌ترین خودرو دنیا را از آن خود کرد.

  • 2010 – بوگاتی ویرون سوپراسپرت (431.072 کیلومتربرساعت/ 267.856 مایل‌برساعت)

بوگاتی با نسخه سوپراسپرت از ویرون تصمیم گرفت رکورد دیگری را از خود بر جای بگذارد. تغییرات آیرودینامیکی و افزایش قدرت موتور ویرون به 1183 اسب‌بخار، ویرون سوپراسپرت را توانمندتر از گذشته کرده بود. ویرون سوپراسپرت در نهایت توانست رکورد ویرون را هم بشکند و به حداکثر سرعت 431.072 کیلومتربرساعت در مسیر رفت‌وبرگشت برسد.

  • 2017 – کونیگ زگ آگرا RS (447.19 کیلومتربرساعت/ 277.87 مایل‌برساعت)

بوگاتی همواره مدعی ‌ترین‌ها بود تا این‌که کونیگ‌زگ در سال 2017، تاج و تخت بوگاتی را از آن خود کرد! موتور 8 سیلندر 5 لیتری تویین‌توربو آگرا RS در حالت استاندارد می‌توانست 1160 اسب‌بخار نیرو تولید کند. 11 آگرا RS تولید شده اما توان خروجی معادل یک مگاوات یا 1341 اسب‌بخار را داشتند. در نوامبر سال 2017، یک دستگاه آگرا RS که تحت مالکیت یکی از خریداران این سوپراسپرت بود، با سوخت E85 و بدون هیچ‌گونه تغییر یا اصلاحی توانست به حداکثر سرعت 447.19 کیلومتربرساعت دست یابد.

ناکامان تاریخ‌سازی
سال نام حداکثر سرعت موتور دلیل عدم ثبت رکورد
1992 جگوار XJ220 338.8 کیلومتربرساعت 6 سیلندر 3.5 لیتری تویین‌توربو/ 542 اسب‌بخار جگوار XJ220 توانست به سرعت 349.4 کیلومتربرساعت برسد اما در مسیر یک‌طرفه و با موتوری که 50 اسب‌بخار نیرومندتر از نسخه استاندارد بود.
2004 کونیگ‌زگ CCR 387.866 کیلومتربرساعت 8 سیلندر 4.7 لیتری با 2 سوپرشارژر/ 806 اسب‌بخار این رکورد در 28 فوریه 2005 در پیست ناردو به ثبت رسید اما به دلیل این‌که فقط در مسیر رفت انجام شد، از حضور در لیست رسمی سریع‌ترین‌ها ناکام ماند.
2014 هنسی ونوم GT 435.31 کیلومتربرساعت 8 سیلندر 7 لیتری تویین‌توربو/ 1244 اسب‌بخار هنسی هم در سال 2013 هم در سال 2014 اقدام به رکوردشکنی سرعت کرد اما در هر 2 سال به‌دلیل عدم ثبت حداکثر سرعت در مسیر رفت‌وبرگشت، به رسمیت شناخته نشد.
2019 بوگاتی شیرون سوپراسپرت +300 490.48 کیلومتربرساعت 16 سیلندر 8 لیتری با 4 توربوشارژر/ 1578 اسب‌بخار در تاریخ 2 آگوست 2019، بالاخره سد سرعت 300 مایل‌برساعت در پیست Ehra-Lessien شکسته شد اما به‌دلیل عدم ثبت حداکثر سرعت در مسیر رفت‌وبرگشت، رسمیت ندارد
2020 SSC Tuatara 508.73 کیلومتربرساعت 8 سیلندر 5.9 لیتری تویین‌توربو/ 1750 اسب‌بخار Tuatara تنها در یک مسیر توانست به سرعت 532.93 کیلومتربرساعت برسد اما گفته می‌شود که GPS ثبت رکورد مورد تایید نبوده ضمن این‌که معیارهای استفاده از خیابان‌ها را نداشته و خودرو خیابانی به‌شمار نمی‌رود. موتور Tuatara در دومین تلاش خود برای ثبت رکورد سرعت، جوش آورد.

 

نوشته: سامیار راشد

پرواز در مسیر صاف!/ رویارویی سریع ترین سدان های برقی

سریع ترین دکمه جهان! / با دکمه سرعت در بوگاتی آشنا شوید

از بوگاتی شیرون رکورد شکن بیشتر بدانید/ حرکت روی مرز 500 کیلومتر بر ساعت

پورشه 911 GT2 RS MR ، سریع ترین خودرو شهری در جهنم سبز

کیمی رایکونن رکورد سریع ترین دور تاریخ فرمول یک را شکست!

آیا رکورد سرعت موتورسیکلت ها جا به جا می شود؟ / برادر زاده سریع ترین سرخپوست دنیا در فکر رکوردی جدید!

گرد و خاک فرزند خلف شلبی سوپرکارز/ عنوان سریعترین خودرو جهان به نام تواتارا به ثبت رسید

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی