پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بی حد و مرز!/ معروف‌ ترین سه‌ چرخه‌ های جهان

در نوشتار پیش رو، تعداد 12 دستگاه از معروف‌ترین سه‌ چرخه های دنیا را به شما معرفی خواهیم کرد. گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو در صنعت خودروسازی و وسایل نقلیه امروزی، هیچ حد و مرز و محدودیتی وجود ندارد. امروزه شاهد تبدیل خودروهای چهارچرخ، به غول‌های نیرومند شش‌چرخ هستیم. اما در این میان، […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۳ فروردین ۱۴۰۱

در نوشتار پیش رو، تعداد 12 دستگاه از معروف‌ترین سه‌ چرخه های دنیا را به شما معرفی خواهیم کرد.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

در صنعت خودروسازی و وسایل نقلیه امروزی، هیچ حد و مرز و محدودیتی وجود ندارد. امروزه شاهد تبدیل خودروهای چهارچرخ، به غول‌های نیرومند شش‌چرخ هستیم. اما در این میان، سه‌ چرخه‌ هایی نیز دیده می‌شوند که در بعضی از کشورها و شهرهای دنیا به‌عنوان خودرو و در برخی دیگر تحت عنوان موتورسیکلت شناخته می‌شوند. سه‌ چرخه‌ ها به‌ دلیل وزن سبک‌تر و اتلاف نیرو کم‌تر نسبت به خودروها باوجود داشتن یک چرخ کم‌تر، از هیجان سواری بیش‌تری در مقایسه با خودروها برخوردار هستند. بعضی از سه‌ چرخه‌ ها هم به‌دلیل اشغال فضای کم‌تر و ارزان‌تر بودن محبوب شده‌اند. در نوشتار پیش رو، تعداد 12 دستگاه از معروف‌ترین سه‌ چرخه های دنیا را به شما معرفی خواهیم کرد.

مرسدس‌ بنز Patent-Motorwagen

بد نیست بدانید که سرآغاز صنعت خودروسازی مدرن با نیرومحرکه درون‌سوز از یک سه‌چرخه آغاز شد. سه‌چرخه‌ای را که در تصویر ملاحظه می‌کنید توسط کارل بنز، هم بنیان‌گذار مرسدس‌بنز در سال 1885 میلادی ساخته شد و Patent-Motorwagen نام گرفت. این سه‌چرخه بدوی دارای یک چرخ کوچک در جلو و 2 چرخ بزرگ در عقب بود که این چیدمان چرخ‌ها، تعادل کم‌تری را به نسبت 2 چرخ در جلو و یک چرخ در عقب دارد. یک موتور دوزمانه یک لیتری به قدرت تنها 0.66 اسب‌بخار، نیروبخش این مرسدس‌بنز سه‌چرخه بود.

Campagna T-Rex

این سه‌چرخه برای مدت‌ها سرتیتر خبرها بود. T-Rex از کمپانی کانادایی Campagna را می‌توان یکی از بی‌نظیر‌ترین و تکرار نشدنی‌ترین سه‌چرخه‌های تاریخ عنوان کرد. ظاهر جذاب، سواری مهیج و وصف‌ناپذیر موجب محبوبیت این سه‌چرخه شد. اما بارزترین ویژگی T-Rex نیرومحرکه آن است. قدرتمندترین نیرومحرکه T-Rex، یک واحد 6 سیلندر 1.65 لیتری ب‌ام‌و است که می‌تواند 160 اسب‌بخار نیرو را در 7750 دوربردقیقه و 174 نیوتن‌متر گشتاور را در 5250 دور تولید کند. از سیستم تعلیق و ترمز بی‌نظیر این خودرو نیز نباید غافل شد.

مورگان Wheeler

در میان تمامی سه‌چرخه‌های موجود در بازار، مورگان 3-Wheeler را باید کلاسیک‌ترین سه‌چرخه بازار دانست. طراحی 3-Wheeler از سه‌چرخه‌های جنگ جهانی اول الهام گرفته شده و از حیث طراحی می‌توان گفت که 3-Wheeler کلاسیک‌ترین سه‌چرخه حال حاضر بازار است. این مورگان با یک موتور کوچک و کم‌حجم که بخشی از آن به‌صورت عریان در جلو دماغه دیده می‌شود، فقط 82 اسب‌بخار نیرو تولید می‌کند و نیرو را با گیرباکس 5 سرعته دستی مزدا به چرخ‌ها انتقال می‌دهد. این سه‌چرخه فقط 550 کیلوگرم وزن دارد.

پولاریس Slingshot

پولاریس اسلینگشات عمدتا به‌عنوان سازنده چهارچرخه و اسنوموبیل شناخته می‌شود اما مدت‌هاست که با سه‌چرخه اسلینگشات توانسته خود را مطرح کند. اسلینگشات فاقد هرگونه سقف و پوششی برای کابین است و درعوض تمامی قطعات‌اش ضدآب هستند تا در بارندگی دردسر ساز نشود. یک واحد 2.4 لیتری Ecotec جنرال‌موتورز قلب تپنده اسلینگشات است که می‌تواند 173 اسب‌بخار نیرو و 225 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. ارقامی که باتوجه به در نظر گرفتن وزن 791 کیلوگرمی آن، قابل‌توجه هستند.

Vanderhall Venice رودستر

واندرهال ونیس هرچند مثل سایر سه‌چرخه‌های این لیست است اما در بعضی از ایالت‌های آمریکا از جمله کالیفرنیا به‌عنوان موتورسیکلت و در برخی دیگر تحت عنوان یک خودرو سه‌چرخه شناخته می‌شود. واندرهال ونیس با نیرومحرکه توربوشارژ خود می‌تواند 140 اسب‌بخار نیرو تولید کند که در کنار شاسی مونوکوک آلومینیومی‌اش، توانایی‌های حرکتی بی‌نظیری را به راننده‌اش هدیه می‌دهد. نیرو قابل‌توجه موتور ونیس از طریق یک گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک به چرخ عقب منتقل می‌شود.

Peel P50

این سه‌چرخه بسیار کوچک، شهرت خود را با حضور در برنامه تاپ‌ گیر به‌دست آورد. P50 توسط کمپانی بریتانیایی Peel Engineering بین سال‌های 1962 تا 1965 تولید می‌شد و تولید آن طی سال 2010 از سر گرفته شد. در سال 2010، توانست رکورد کوچک‌ترین خودرو دنیا را از آن خود کند. P50 از یک پیشرانه کم‌حجم 49 سی‌سی با 3.35 اسب‌بخار نیرو بهره می‌برد و بد نیست بدانید که حتی دنده‌عقب هم ندارد! این قدرت با در نظر گرفتن وزن 56 کیلوگرمی آن، چندان هم ضعیف به‌نظر نمی‌رسد.

ب ام و Isetta

درحقیقت Isetta یک میکروکار ایتالیایی بود که امتیاز ساخت آن‌را چند کشور از جمله آرژانتین، اسپانیا و آلمان در اختیار داشتند. ب‌ام‌و نیز امتیاز تولید آن‌را در اختیار داشت و چون معروف‌ترین خودروسازی بود که Isetta را تولید کرد، این نام به‌عنوان یکی از مدل‌های ب‌ام‌و شناخته می‌شود. ب‌ام‌و Isetta از یک موتور تک‌سیلندر به حجم 247 سی‌سی با 12 اسب‌بخار بهره می‌برد. Isetta بین سال‌های 1955 تا 1962 و در تعداد 161 هزار و 728 دستگاه به تولید رسید. Isetta مصرف سوختی معادل 3 لیتر در یکصد کیلومتر داشت و در زمان خودش به‌عنوان کم‌مصرف‌ترین خودرو دنیا شناخته می‌شد.

آپرتا مطرح ترین سه چرخه حال حاضر

اما مطرح‌ترین سه‌ چرخه حال‌حاضر بازار را باید Aptera عنوان کرد. این سه‌چرخه الکتریکی مدعی است که با یک‌بار شارژ کامل می‌تواند مسافت 1600 کیلومتر را بپیماید. در صورت سفارش پنل‌های خورشیدی روی سقف و کاپوت، Aptera می‌تواند روزانه مسافت بیش از 60 کیلومتر را فقط به پشتوانه انرژی ذخیره شده از پنل‌های خورشیدی طی کند. یکی از دلایل برد مسافتی بالای Aptera بدنه آیرودینامیک آن است. Aptera با قیمت پایه 25 هزار و 900 دلار عرضه می‌شود و نسخه فول‌آپشن آن، نزدیک به 47 هزار دلار قیمت دارد.

Reliant Robin

بدون شک Reliant Robin را باید معروف‌ترین سه‌چرخه دنیا نامید چراکه یکی از نمادهای صنعت خودروسازی بریتانیا نیز به‌شمار می‌رود. رابین در طول حیات 30 ساله خود، توانست بیش از 63 هزار دستگاه فروش کند تا نام خود را نیز به‌عنوان یکی از موفق‌ترین و پرفروش‌ترین سه‌چرخه‌های تاریخ ثبت کرده باشد. رابین با موتور 4 سیلندر به حجم 748 یا 848 سی‌سی عرضه می‌شد. تولید رابین در سال 1973 میلادی آغاز شد و 2002 آخرین سال تولید این سه‌چرخه بریتانیایی بود.

مزدا K360

وانت باری سه‌چرخ مزدا K360 در سال 1959 معرفی و به‌سرعت به یکی از محبوب‌ترین خودروهای تجاری در ژاپن تبدیل شد. چراکه جثه باریکی داشت و به‌راحتی می‌توانست از معابر و مسیرهای تنگ عبور کند. این مزدا 2.97 متر طول و 1.28 متر عرض داشت و دارای وزن 485 کیلوگرم بود. موتور 2 سیلندر این سه‌چرخه زیر کابین نصب شده بود و آن‌را قادر می‌ساخت به سرعت 65 کیلومتربرساعت برسد. بین سال‌های 1959 تا 1969، تعداد 280 هزار دستگاه از این مزدا سه‌چرخ به فروش رسید تا به یکی از پرفروش‌ترین مدل‌های تاریخ مزدا و پرفروش‌ترین سه‌چرخه‌های جهان تبدیل شود.

Carver One

Carver One اولین سه‌چرخه دنیا بود که همانند یک موتورسیکلت بدنه‌اش به طرفین نیز مایل می‌شد. Carver One در سال 2002 رونمایی شده بود. این سه‌چرخه هلندی دارای یک موتور 4 سیلندر به توان 68 اسب‌بخار بود که می‌توانست در عرض 8 ثانیه صفرتاصد کیلومتربرساعت را بپیماید، هم‌چنین قادر بود به حداکثر سرعت 185 کیلومتربرساعت برسد. موضوعی که آن‌را به یکی از سریع‌ترین سه‌چرخه‌های دنیا تبدیل می‌کند. جرمی کلارکسون نیز از سواری با Carver One به‌عنوان یکی از مهیج‌ترین سواری‌ها در میان تمامی خودروها یاد کرد.

تویوتا i-Road کانسپت

تویوتا از کانسپت i-Road رونمایی کرد تا یک وسیله نقلیه شخصی دونفره را برای شهرهای شلوغ و پرترافیک طراحی کرده باشد. توانایی‌های حرکتی i-Road کانسپت همانند یک موتورسیکلت بود که بدنه آن به یک سمت مایل می‌شد. با 2.35 متر طول و 300 کیلوگرم وزن، ابعاد و اندازه‌ای در حد یک موتورسیکلت نیز داشت. 2 موتور الکتریکی هر یک به توان 2 کیلووات برای هر چرخ جلو که از باتری‌های لیتیوم‌یونی تعذیه می‌کردند، نیروبخش این کانسپت بودند. البته متاسفانه i-Road هرگز به تولید انبوه نرسید.

سرگرمی در مقیاس کوچک!/ دانستنی هایی در مورد ماکت خودرو

دلتنگی برای دهه 70!/ معرفی ماکت خودروهای خاطره‌ انگیز در ایران

احیا شدگان! / تاریخچه ای از خودروهای کلاسیک که دوباره متولد شدند

پیکان بازی از اردیبهشت تا اردیبهشت/ مروری بر تاریخچه ((پیکان)) و معرفی همه مدل های آن

پیر مردِ پرحاشیه!/ هر آنچه می خواهید از زوایای پنهان زندگی و ماشین بازی های جرمی کلارکسون بدانید

هزار فرسنگ تا خودروسازی!/ از کشور مرموز (( کره شمالی )) و صنعت خودرو نیم‌بندش بیشتر بدانید

مروری بر تاریخچه پراید/ از آمریکا تا ژاپن، از کره تا ایران

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی