پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بوق زدن

بوق نزن! / چطور مشکل قطع و وصل شدن صدای بوق را رفع کنیم؟

بوق خودروها گاهی دچار مشکل می شوند که نباید این نکته را فراموش کنید که بوق خودرو از جمله ارکان مهم خودرو است. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو برخی تصور دارند که بوق خودرو یکی از قطعات نچندان مهم بوده به همین علت بیشتر مواقع شاهد هستیم افراد در صورت خرابی یا بروز مشکل […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۲۰ فروردین ۱۴۰۱

بوق خودروها گاهی دچار مشکل می شوند که نباید این نکته را فراموش کنید که بوق خودرو از جمله ارکان مهم خودرو است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

برخی تصور دارند که بوق خودرو یکی از قطعات نچندان مهم بوده به همین علت بیشتر مواقع شاهد هستیم افراد در صورت خرابی یا بروز مشکل برای بوق خودرو اقدام به تعمیر آن نمی کنند.

بوق خودرو به بعضی فناوری های ساده تکیه می کند. اصول اساسی اکثر سیستم های بوق خودرو برای ده ها سال بدون تغییر باقی مانده است.

ایده ی اصلی این است که بعضی از سوییچ ها، که معمولاً جایی در فرمان قرار دارند، مدار بوق را فعال می کنند. بعضی از خودروها دارای بوق واحد هستند و بعضی دیگر از دو بوق بهره می برند که هر کدام با فرکانس متفاوتی کار می کنند.

در مدار معمولی بوق خودرو، سوئیچ یا دکمه ی بوق زیر دست راننده به رله ای وصل می شود. رله ی (Relay) بوق به سه بخش کلید بوق، قطب مثبت باتری و قطعه ی اصلی بوق متصل است. وقتی راننده بوق را فعال می کند، رله به بوق، برق لازم را انتقال می دهد. چنین فرایندی باعث ایجاد عیوب احتمالی در کلید بوق، رله ی بوق، قطعات بوق و سیم کشی می شود. وقتی یکی از این موارد معیوب شوند، سیستم، به درستی کار نمی کند. مشکلات احتمالی در اینجا شامل معیوب شدن کلید بوق است که احتمالا نمی تواند رله را فعال کند. اگر رله معیوب شود هم نمی تواند برق را به بوق بفرستد.


دسترسی به آرشیو مجله تخت گاز راحت شد:

برای مشاهده آرشیو شماره ها و خرید نسخه چاپی مجله تخت گاز (با ارسال رایگان) : اینجا کلیک کنید!

برای مشاهده آرشیو شماره ها و خرید نسخه PDF اصلی مجله تخت گاز (با تخفیف ویژه) : اینجا کلیک کنید!


چرا بوق ممتد می زند؟

بوق ممتد یکی از مشکلاتی است که می تواند موجب آلودگی صوتی شود. دلیل این اتفاق مربوط به ایراد پیدا کردن کلید یا خرابی رله است.

البته ممکن است که هردو قسمت دچار خرابی شده باشد. در ضمن خرابی در بخش های گفته شده می تواند باعث کار نکردن بوق خودرو هم شود.

چطور مشکل بوق ممتد را حل کنیم؟

ابتدا جعبه فیوز اتومبیل را به راحتی پیدا کنید و رله بوق خودرو را قطع کنید، چنین کاری نحوه کارکرد بوق خودرو را از کار می اندازد و این فرصت را به شما می دهد که بتوانید در آرامش مشکل خود را برطرف کنید.

در صورتی که نتوانستید فیوز یا رله را پیدا کنید باید به سراغ فیوز اصلی اتومبیل بروید یا این که برق اتومبیل را از باتری قطع کنید تا صدای بوق ممتد قطع شود.

در صورتی که به دنبال برطرف کردن عیب بوق خودرو هستید باید مراحل زیر را بررسی کنید تا بتوانید بوق را به حالت قبل خود بازگردانید.

۱. برای شروع باید جعبه فیوز را پیدا کنید تا بتوانید به مدار بوق ماشین دسترسی پیدا کنید. در خودرویی مانند پراید جعبه فیوز زیر فرمان و در سمت چپ راننده قرار دارد. اما در خودروهای دیگر ممکن است جعبه فیوز زیر داشبورد، کاپوت و … باشد. در صورتی که جعبه فیوز اتومبیل خود را پیدا نکردید، بهتر است به دفترچه راهنمای آن مراجعه کنید.

۲. گام بعدی، باز کردن سرپوش جعبه فیوز است. در این مرحله باید فیوز مورد نظر را پیدا کنید.

۳. اگر فیوز بوق ماشین را می شناسید که به سراغ مرحله بعد بروید، در غیر این صورت بخش داخلی سرپوش را نگاه کنید و از راهنمای آن برای پیدا کردن فیوز بوق خودرو استفاده کنید.

۴. هنگامی که فیوز مورد نظر را پیدا کردید بهتر است آن را از جای خود خارج کنید. فیوز خیلی از خودروها مانند پراید به راحتی با دست جدا می شود، اما اگر برای جداسازی فیوز به آچار یا انبردست نیاز داشتید، باید در جعبه فیوز به دنبال آن بگردید.

در صورتی که فیوز یا رله بوق به شکل صحیحی از جای خود خارج شود، شما دیگر صدای بوق ممتد را نخواهید شنید. در صورتی که فیوز یدکی دارید می توانید فیوز جدید را جایگزین کنید و دوباره شاهد عملکرد صحیح بوق باشید.

چرا بوق خودرو نمی زند؟

مدار بوق به علت ساده بود، روش های تعمیر آن هم تقریبا شبیه به یکدیگر است. به همین دلیل اگر تصمیم دارید تا بوق خودرویی را تعمیر کنید که از کار افتاده است، باید مسیری که در قبل برای بوق ممتد رفته اید را تکرار کنید. البته خوب است بدانید که یک سری کار اضافه تر باید انجام دهید تا به نتیجه مطلوب برسید.در اولین گام باید به سراغ رله بوق بروید و اطمینان حاصل کنید که آیا برق مورد نیاز خود را دریافت می کند یا خیر. در صورتی که برق درون رله وجود نداشت باید سیم کشی را مورد بررسی قرار دهید. مسیر سیم کشی مورد نظر بین رله و باتری است.

حال اگر برق مورد نیاز رله تأمین می شود باید به سراغ کلید روی فرمان بروید و بررسی کنید که فشار دادن کلید منجر به رسیدن برق مورد نیاز رله می شود یا خیر، البته باید ترمینال قسمتی که به بوق وصل شده است را بررسی کنید. در صورتی که خلاف این مسیر گفته شده اتفاق افتاد، ایراد از کلید روی فرمان یا رله است و باید برای تعویض آن اقدام کنید.در ادامه باید اتصال های مختلف در مدار بوق بررسی شود. در صورتی که هیچ گونه مشکلی در اتصالات بوق وجود نداشت، می توانید اطمینان حاصل کنید که عیب از سیم کشی است.

چگونه پنچرگیری لاستیک تیوبلس را خودمان انجام بدهیم / تلاش برای نجات از مخمصه در پنچری‌های اضطراری

کیفیت قطعات خودرو پایین است!

ماشین خریدی گاز نده! / آیا آب بندی موتور خودرو واجب است؟

صفحه کلاچ خودرو چقدر عمر می کند؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی