پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تصادف

چه کسانی مقصر واقعی در وقوع تصادف هستند؟

59 خودرو به صورت زنجیره ای در محور بهبهان تصادف کردند و این خبر ناگوار مزید بر علت شد تا هجمه ای از انتقادات به سمت خودروسازان سرازیر شود اما آیا خودروسازان به تنهایی در وقوع تصادف مقصر بودند؟ به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو 59 خودرو به صورت زنجیره ای در محور بهبهان […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۲۰ فروردین ۱۴۰۱

59 خودرو به صورت زنجیره ای در محور بهبهان تصادف کردند و این خبر ناگوار مزید بر علت شد تا هجمه ای از انتقادات به سمت خودروسازان سرازیر شود اما آیا خودروسازان به تنهایی در وقوع تصادف مقصر بودند؟

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو

59 خودرو به صورت زنجیره ای در محور بهبهان تصادف کردند و این خبر ناگوار مزید بر علت شد تا هجمه ای از انتقادات به سمت خودروسازان سرازیر شود. موجی که پس از گذشت مقطعی از زمان، از شدت آن کاسته شد اما هر بار با اعلام خبری مبنی بر تصادف یک یا چند خودرو دوباره زبانه می کشید و خودروسازان مجددا مورد هدف انتقادات قرار می گرفتند.

بخشی از انتقادات از مشکلات فنی خودروهای تولید داخل وارد بود. بحث ایمنی خودروها حین بروز تصادف نقش مهمی را ایفا می کند اما دیگر موارد که قبل از وقوع تصادف باید به آن توجه کرد آیا مورد دقت و انتقاد قرار گرفته است؟

همه بر این باور هستیم که پیشگیری بهتر از درمان است. در همین راستا موارد دیگری در تصادف مهم هستند که مسیر یا جاده یکی از آن هاست که نقش کلیدی در پیشگیری از تصادفات دارد. بسیاری از جاده ها و محورها در کشور از فرسودگی اسفالت برخوردارند که بسیار از آن ها تابحال سبب بروز تصادفات متعددی شده است. در بسیاری از موارد شاهد هستیم که اکثر جاده ها و مسیرهای برون شهری خط کشی مناسبی نداشته اند که عدم وجود این خط کشی ها یا ترمیم آن سبب می شود تا خودروها از مسیر خود منحرف شده و علت وقوع تصادف می شود.

تابلو و نشان های کنار جاده از دیگر موارد حائز اهمیت در پیشگیری از تصادفات است. کافی نبودن تعداد تابلوهای راهنمایی یا حتی ناخوانا بودن آن ها موجب می شود تا راننده ها به اشتباه به شکل ناگهانی تغییر مسیر دهند که همین عاملی برای وقوع تصادف است.

دیگر موردی که نقش پر اهمیتی در پیشگیری از تصادف دارد و شاید از بر 2 مورد قبلی اولویت داشته باشد نقش راننده است. توجه داشته باشید که حتی اگر 2 مورد قبلی به درستی رعایت نشده باشد زمانی که راننده وسیله نقلیه با سرعت مطمئنه و رعایت اصول رانندگی حرکت کند تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از وقوع تصادفات دارد. متاسفانه در اکثر موارد براساس گزارشات پلیس راهور شاهد هستیم که رانندگان به علت عدم رعایت همین اصول و قوانین راهنمایی و رانندگی تنها عامل وقوع تصادفات جاده ای و شهری بوده اند.

در راستای همین مورد توجه داشته باشید که جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی با اشاره به فوت 247 نفر از هموطنان از تاریخ 26 اسفند 1400 تا 2 فروردین ماه 1401 اعلام کرد: یشترین علل تصادفات، عدم توجه به جلو، تخطی از سرعت مجاز، عدم توانایی در کنترل وسایل نقلیه و سبقت غیرمجاز بوده است.

طی این سالها اقداماتی در خصوص فرهنگ سازی در رعایت اصول رانندگی صورت گرفت اما ظاهرا همچنان نیاز است تا اقدامات بیشتری در این خصوص صورت بگیرد.

نکته دیگری که در بسیاری از انتقادات وارده به خودروسازان به چشم می خورد، توجه افراد تنها به رکن کیفیت و ایمنی خودروها بوده در حالی که وقوع تصادف متاثر از چندین مورد است که تعدادی از آن ها را نام بردیم فلذا توجه و نقد به یک مورد نمی تواند شگفتی ساز کاهش تصادفات باشد اگر قرار است تا تحلیلی روشن و برنامه ای قابل اجرا داشته باشیم بد نیست تا تمامی این موارد را بررسی و چالش های آن هارا رفع کنیم تا شاهد کاهش تصادفات جاده ای و شهری باشیم.

انتهای پیام/

جنگ آدرنالین و اکسیژن!/ پس از انواع تصادف رانندگی چه اقداماتی انجام بدهیم؟

نیمی از جانباختگان حوادث ترافیکی مربوط به موتورسواران است

خودروسازان مقصر نیستند!

کسب تجربه به قیمت جان پسر بچه 12 ساله تمام شد

30 درصد تصادفات پایتخت مربوط به سرعت غیر مجاز می شود/ حداکثر سرعت در خیابان‌ های تهران چقدر است؟

هر یک دقیقه یک تصادف! / آمار فاجعه بار تصادف در تهران

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی