پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

لاماری ایما

گوزنی با شاخ های تیز!/ نگاهی به لاماری ایما جدیدترین کراس اوور بازار

اگر اخبار مربوط به خودروهای جدید بازار ایران را دنبال کنید، قطعا توجه تان به کراس اووری با شکل و شمایل متفاوت به اسم لاماری ایما جلب شده است. خودرویی که به تازگی معرفی شده و قرار است به زودی قیمت آن تعیین و فروشش آغاز شود. گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو بعد […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۲۱ فروردین ۱۴۰۱

اگر اخبار مربوط به خودروهای جدید بازار ایران را دنبال کنید، قطعا توجه تان به کراس اووری با شکل و شمایل متفاوت به اسم لاماری ایما جلب شده است. خودرویی که به تازگی معرفی شده و قرار است به زودی قیمت آن تعیین و فروشش آغاز شود.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

بعد از مدتی سکوت و رکود ناشی از تحریم ها در صنعت خودرو، در چند ماه اخیر بازار کراس اوورهای متوسط چینی در ایران حسابی پرترافیک شده و آتش رقابت در این سگمنت پرطرفدار شعله می کشد. یکی از اعضای جدید این کلاس که به تازگی رونمایی شده و قرار است فروش آن از اواخر فروردین 1401 آغاز شود، لاماری، محصول شرکت آرین پارس موتور است.

لاماری آرین موتور


آرین موتور از لاماری ایما رونمایی کرد / محرومیت زدایی در خمین با اشتغال زایی


لاماری ایما از کجا آمده است؟

شاید با خودتان بگویید این خودروساز چرا کلاسی اینچنین شلوغ و پرمحصول را برای رقابت انتخاب کرده؟ در جوابتان باید بگوییم برنامه ریزی برای تولید و عرضه لاماری زمانی انجام شده که خبری از بسیاری محصولات فعلی این کلاس نبوده است. در حقیقت شرکت آرین موتور، نماینده و شریک قدیمی میتسوبیشی در ایران، پیش از آغاز تحریم ها خودش را برای تولید میتسوبیشی اکلیپس در ایران آماده می کرد. اما دیوار بلند تحریم ها در مسیر این اتفاق قرار گرفت.

مثل سایر خودروسازان که سعی کردند در شراکت با چینی ها چراغ خطوط تولید را روشن نگه دارند، آرین موتور نیز یک سال و نیم پیش این بخش بازار را مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه رسید که کراس اوور خوش چهره و متفاوت دانگ فنگ به نام فورتینگ T5 ایوو را برای بازار ایران انتخاب کند. مشکلات پیش آمده باعث شد این پروژه با تاخیر به نتیجه برسد.

با این حال و پس از این کش و قوس ها، برند اختصاصی لاماری آمده است که بماند و جا پایش را جوری محکم کرده که چه تحریم های صنعت خودرو برقرار باشد، چه نباشد، لاماری به فعالیت خود در ایران ادامه دهد. محصول جدید لاماری در حقیقت نسخه ریبج شده دانگ فنگ فورتینگ است و در ایران با نام لاماری ایما در خط تولید این شرکت در خمین تولید و به فروش می رسد.

طراحی معروف به ((پوزه کوسه))

یکی از ویژگی های اساسی لاماری ایما که باعث تمایزش نسبت به رقبا شده، ظاهر منحصر به فرد، جذاب و مدرن آن است. این خودرو در حقیقت در کلاس کوپه کراس ها که این روزها حسابی میان خریداران محبوب شده اند قرار می گیرد. در نمای جلو چراغ های باریک به همراه جلوپنجره بزرگ چهره ای خشن به ایما داده و در امتداد بدنه هماهنگی خطوط در نمای جانبی کاملا مشهود است.

در نمای جانبی رینگ های ۱۹ اینچی و خطوط طراحی عضلانی، جلوه ای خوب را به این کراس اوور جدید داده اند. همچنین شکل ضربه گیرهای زیر درها و همچنین باربند روی سقف، باعث شده تا در نمای جانبی هم این کراس اوور طراحی پویا و خوبی را داشته باشد. در نمای عقب نیز ایما بزرگتر از ابعاد واقعی اش به نظر می رسد. مثل اکثر خودروهای چینی، خروجی های اگزوز در سپر عقب غیر واقعی نیستند و در 2 طرف سپر ترکیبی اسپرت و هیجانی را برای لاماری ایما به ارمغان آورده اند.

لاماری ایما

کابین با حال و هوای مرسدس بنز

فضای کابین هم طراحی و ترکیب متفاوتی دارد و به پیروی از ظاهری بیرونی، بسیار مدرن و به روز به نظر می رسد. اگر کمی اطلاعات در زمینه خودرو داشته باشید، به محض ورود به کابین لاماری ایما، ناخوداگاه ذهن تان به سمت کابین محصولات مرسدس بنز می رود. درست حدس زدید، رئیس دپارتمان طراحی این خودرو، سابقا طراح مردسی بنز بوده و با همان تفکر سراغ طراحی این خودرو آمده است. دریچه های گرد سیستم تهویه همراه با دسته دنده جوی استیک کوتاه، فرمان Dکات استایل، مانیتور عریض و ترکیب فلز و چرم ، مجموعه ای زیبا پیش روی راننده و سرنشینان می گذارد.

همچنین قطعات استفاده شده داخل کابین کیفیت مناسبی دارند تا این کراس اوور تازه وارد به هیچ عنوان ارزان قیمت و ساده به نظر نرسد. فعلا نسخه پایه این خودرو معرفی شده و گویا قرار است در آینده مدل فول آپشن آن نیز راهی بازار شود. در تیپ پایه این خودرو امکانات مناسب و قابل قبولی از جمله استارت دکمه ای، سقف پانوارما، صندلی برقی راننده، صفحه نمایش 10.25 اینچی، صفحه آمپر دیجیتال، تودوزی چرم، ترمز پارک برقی، کروز کنترل، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، کول باکس، 6 ایربگ 10 نقطه ای، سامانه مدیریت حرکت در سراشیبی، فرمان برقی و رینگ های 19 اینچی را ارائه می کند. گویا قرار است مدل فول آپشن به امکانات بیشتری نظیر دوربین 360 درجه، گرمکن صندلی های جلو، درب صندوق برقی و رادار خطی نیز مجهز شود.

لاماری ایما

فاصله محوری ۲۷۱۵ میلی متری نشان می دهد که این خودرو فضای قابل قبولی را در اختیار رانندگان می گذارد. فضای سرِ سرنشیان، فضای پا و ابعاد کلی خودرو به طوری است که افرادی با قد کمتر از ۱۹۰ سانتی متر، می توانند راحتی نسبتی را در لاماری ایما داشته باشند. همچنین در بخش بار با یک فضای استاندارد ۴۸۰ لیتری طرف هستیم که آنچنان تفاوتی را با سایر کراس اوورهای هم رده ندارد.


گوزن وحشی در پیست آزادی! / گزارش اولین تست درایو لاماری ایما


پیشرانه پرقدرت برگ برنده لاماری ایما

شاید لاماری ایما فاقد صندلی های ردیف سوم باشد و نسبت به بعضی رقبا امکانات کمتری را در اختیارتان قرار دهد. اما برگ برنده اصلی این خودرو زیر کاپوتش نهفته است. پیشرانه ایما با کد ۴A95 شناخته می شود و مهندسی و امتیاز آن متعلق به کمپانی میتسوبیشی است. این پیشرانه در کارخانه شنیانگ میتسوبیشی در چین تولید شده و از قوی ترین پیشرانه های ۱٫۵ لیتری توربو در بازار چین به حساب می آید.

پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ GDI که با 195 اسب بخار، لاماری را به یکی از پرقدرت ترین و فرزترین کراس اوورهای چینی موجود در بازار ایران تبدیل می کند. ماکزیمم گشتاور 285 نیوتن متری این پیشرانه در دورهای پایین (1500 تا 4000) به چرخ های جلو منتقل می شود و همین ویژگی باعث شده تا لاماری در ابتدای حرکت کشش و شتاب مناسبی داشته باشد. از طرفی مصرف این پیشرانه طبق اعلام آرین موتور کمتر از 6 لیتر در 100 کیلومتر است.

لاماری ایما

پس می توان نتیجه گرفت که لاماری ایما در حالی چابک و پرشتاب است که توقع بالایی ندارد و زیاد پای مالکش را به پمپ بنزین ها باز نمی کند. یکی دیگر از ویژگی های فنی جالب توجه در ایما، استفاده از گیرباکس 7 سرعته 2 کلاچه است. لاماری ایما با تکیه بر این گیرباکس، رانندگی به مراتب هیجان انگیزتری نسبت به خودروهای مجهز به گیرباکس CVT را به نمایش می گذارد. با تمام این ها پیش بینی می شود شتاب اولیه لاماری ایما کمتر از 10 ثانیه باشد.

این کراس اوور به باک ۵۵ لیتری بنزین مجهز بوده و در حالت بهینه می تواند مصرف سوخت کمتر از ۷٫۵ لیتر را به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر داشته باشد.

لاماری ایما

پشت فرمان لاماری ایما

همانطور که اشاره شد Lamari Eama یک کراس اوور دیفرانسیل جلو و شهری است. یعنی نه مناسب آفرود و نه ساخته شده برای پیست اتومبیلرانی است. اما به لطف استفاده از پیشرانه پرقدرت می تواند گزینه ای مناسب برای رفت و آمدهای روزمره باشد. شتاب اولیه ایما کاملا رضایت بخش بود، دلیل آن هم هماهنگی موتور و گیربکس و از همه مهمتر رسیدن به ماکزیمم بوست توربو در دورهای پایین است که لذت رانندگی را در سرعت های پایین دوچندان می کند. این کراس‌اوور با وزنی معادل ۱۵۵۰ کیلوگرم می‌تواند در مدت زمان ۱۰٫۷۸ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.

لاماری ایما

سر پیچ ها ESP در زمان مناسب وارد مدار می شد و از انحراف خودرو جلوگیری می کرد و جالب آنکه بعد از رفع انحراف سریعا از مدار خاموش می شد و مشکلی که سایر خودروهای چینی دارند و دور موتور را تا چند ثانیه بعد می گیرند را نداشت. زمانی که ESP از مدار خارج می شود هم لاماری به خوبی از پس پیچ ها بر می آید و با حداقل آندر استیر (کم فرمانی) پیچ را پشت سر می گذارد.

لاماری ایما از جمله کراس اوورهایی باست که با حرکت های عرضی حداقلی پایداری مناسبی را از خود نشان می دهد و همین مساله باعث می شود سرنشیان در کابین این خودرو، به خاطر کم بودن حرکت های عرضی احساس آسایش قابل قبولی را تجربه کنند.

در فشارهایی که به پیشرانه این خودرو وارد می شد، صدای غیر طبیعی کابین ایما نفود نمی کرد و در حالت ایستاده، ارزش و صدای مزاحمی در کابین وجود نداشت. عمکرد ترمزها نیز کاملا قابل قبول ارزیابی می شود. گیربکس در دورهای میانی کاملا گوش به فرمان راننده است و با معکوس های پی در پی خود را هماهنگ با درخواست شتاب گیری راننده می کند.

از هماهنگی مناسب پیشرانه و گیربکس گفتیم، اما نبود حالت تیپ ترونیک برای تعویض دنده یکی از معایب و به عبارتی کم کاری های کمپانی سازنده برای این تیپ لاماری ایما به حساب می آید. البته مدیران این شرکت می گویند که بزودی ایما به قابلیت تعویض دنده تیپ ترونیک مجهز خواهد شد. همچنین برای رانندگی با لاماری ایما می توان یکی از 3 حالت اکونومی، معمولی و اسپرت را انتخاب کرد.

ایمنی لاماری ایما چطور ارزیابی شد؟

مرکز تحقیق و تکنولوژی خودرو چین CNCAP در تاریخ 16 ژوئن سال 2021 نتایج تست تصادف محصولات جدید بازار چین از جمله دانگ فنگ T5 EVO یا همان لاماری ایما آرین موتور را منتشر کرد که نتایج تست نشان می‌دهند این شاسی بلند چینی به عنوان یکی از بهترین‌ها در کلاس خود محسوب می‌شود. طبق گزارش منتشر شده، لاماری در این آزمایش تست‌های ترمز اتوماتیک، محافظت از عابر پیاده، برخورد ۴۰ درصدی از جلو، برخورد از کنار، تست کمربند ایمنی و برخورد کامل از جلو را به انجام رساند.

این شاسی بلند چینی موفق شد در محافظت از سرنشینان، محافظت از عابر پیاده، ایمنی فعال و سایر تست‌ها نتایج خوبی را کسب کند. در واقع لاماری ایما با امتیاز ۶۵.۵۳۱ و نمره ۹۳.۶۲ درصدی توانست ۵ ستاره ایمنی را از موسسه تصادف تصادف چین دریافت کند. شرکت چینی دانگ فنگ شاسی بلند T5 EVO را روی پلتفرم EMA طراحی کرده و به همین دلیل این خودرو موفق شد در نسخه 21 تست‌های موسسه C-NCAP که نسبت به قبل سختگیرانه‌تر شدند، 5 ستاره ایمنی را به خود اختصاص دهد. این خودرو با استفاده از آلیاژ آلومینیومی با مقاومت بالا ساخته شده که از توانایی پخش نیروی ضربه در بخش‌های مختلف بدنه بهره می‌برد.

اسکلت کابین این شاسی بلند بسیار مستحکم بوده و طراحان صندلی‌ها را بالاتر نصب کردند تا انرژی جنبشی در تمام نقاط بدنه پخش شود و از تغییر شکل ستون‌ها جلوگیری کند. این سبک طراحی باعث شده تا در تصادف‌ها کمترین آسیب به سرنشینان وارد شود. دانگ فنگ T5 EVO یا لاماری ایما در بخش محافظت از ایمنی عابر پیاده نیز موفق شد امتیاز کامل 3 را برای محافظت پا کسب کند. همچنین طراحان از مواد نرم در کاپوت خودرو استفاده کردند و اجزای نمای جلو فاقد هیچ زاویه تند و تیز هستند که چنین مواردی باعث شدند این خودرو برای محافظت از سر عابران پیاده نیز امتیاز 7.121 را دریافت کند. گفتنی است C-NCAP اولین موسسه‌ای به‌شمار می‌رود که در کشور چین ایمنی خودروها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

لاماری ایما

قیمت لاماری ایما چقدر خواهد بود؟

همان طور که اشاره شد، لاماری ایما در ابتدای سال جاری وارد بازار می شود. طبق پیش بینی ها برچسب قیمتی بین 850 میلیون تا یک میلیارد تومان را به همراه خواهد داشت. اما قیمت قطعی و نهایی به تعرفه های جدید گمرکی و سایر هزینه های مربوط در سال 1401 دارد. آرین پارس موتور تولید این خودرو را با تیراژ 3000 دستگاه در سال آغاز می کند و در سال های آینده این عدد به 5 تا 6 هزار دستگاه خواهد رسید. همچنین این تنها محصول خانواده لاماری در ایران نخواهد بود و آرین موتور در نظر دارد خودروهای دیگری در کلاس های دیگر را نیز به سبد محصولات خود اضافه کند.

تغییرات زیر پوستی!/ از هایما S5 با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک بیشتر بدانید

به یاد سانتافه!/ با فیدلیتی پرایم محصول جدید بهمن موتور بیشتر آشنا شوید

جنتلمن شماره 8 / تست رانندگی و بررسی فونیکس تیگو 8 پرو

گزارش تست فنی تیگو7 پرو در پیست آزادی، محصول جدید مدیران خودرو

جک S5 بخریم یا SWG G01؟/ مقایسه کراس‌ اوورهای چینی جدید در بازار

با مثبت و منفی 600 میلیون تومان کدام شاسی بلند دست دوم را انتخاب کنیم؟

یک قدم تا پیروزی!/ معرفی کی ام سی K7 محصول جدید کرمان موتور

در سودای موفقیت/ از لیفان X70 محصول جدید خودروسازان بم بیشتر بدانید

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی