پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خط تولید خودرو پریوس

حال صنعت خودرو جهان چطور است؟ / بررسی آمار تولید خودرو در سال 2021

کرونا و کمبود تراشه 2 عاملی که دست در دست هم صنعت خودرو با شرایطی خاص مواجه کردند و سبب افت تولید قابل توجه طی 2 سال اخیر شدند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو کرونا آمد و زلزله ای در صنعت خودرو جهان ایجاد کرد ظهور این ویروس سبب شد تا فشارها بر تولید […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۲۸ فروردین ۱۴۰۱

کرونا و کمبود تراشه 2 عاملی که دست در دست هم صنعت خودرو با شرایطی خاص مواجه کردند و سبب افت تولید قابل توجه طی 2 سال اخیر شدند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

کرونا آمد و زلزله ای در صنعت خودرو جهان ایجاد کرد ظهور این ویروس سبب شد تا فشارها بر تولید دوچندان شود و کمبود تراشه ها هم همسفره صنعتگران شود تا طی 2 سال گذشته صنعت خودرو با افت تولید قابل توجه و شرایط خاص مسیر خود را طی کند.

اگر بخواهیم بررسی بر عملکرد کشورها در تولید خودرو داشته باشیم هیچکدام هم قد و قواره دوران اوج خود ظاهر نشده اند و در این مورد کارنامه همگی مثبت نیست. البته لازم به ذکر است که چین با تولید 26 میلیون دستگاه خودرو رشدی 4 درصدی نسبت به سال 2020 و رشدی 6 درصدی نسبت به سال 2019 داشته و از این حیث چشم بادامی های پرحاشیه همچنان در صدر ایستاده و یدک کش عنوان بزرگترین بازار خودرو دنیا هستند.

البته تاگفته نماند که در دیگر بازارها با توجه به اتخاذ سیاست‌های تشویقی از سوی دولت، مشکلات تولید، ساخت و خرید خودروهای برقی را مقرون به صرفه کرده است.

در دومین بازار بزرگ خودروی دنیا یعنی آمریکا، با وجود بهبود اندک نسبت به سال 2021 یعنی افزایش 4 درصدی در قیاس با سال 2020، آمار فروش 15 میلیون دستگاه است که هم‌چنان با 17 میلیون دستگاه سال 2019 فاصله زیادی دارد.

برخلاف چین و اروپا، این بازار هنوز از افزایش فروش خودروهای برقی بهره‌مند نشده است. سال 2021 خودروهای برقی تنها 3 درصد از کل بازار آمریکا را به خود اختصاص داده بودند. در حالی که این عدد در بازار چین 11 درصد و در بازار اروپا 10 درصد بوده است.

همانطور که از بررسی آمارها برمی‌آید، در کشورهای اروپایی رونق خودروهای برقی هنوز برای جبران اثرات منفی چند سال اخیر کافی نبوده است. فروش خودروهای سبک بین سال‌های 2019 تا 2021 حدود 25 درصد کاهش یافته و به عدد 4 میلیون دستگاه رسیده است که یک افت سنگین را نشان می‌دهد. از نظر تاریخی، بازار خودرو اروپا حجمی مانند بازار آمریکا دارد. با این حال با یک جهش از فروش 1.15 میلیون دستگاه در سال 2019 به 3.2 میلیون دستگاه در سال گذشته بهبود پیدا کرده است.

مشکلات در بازارهای اصلی اروپا دلیل این آمار کاهشی بوده است. به‌عنوان مثال ایتالیا که از نظر تاریخی در بین 10 بازار بزرگ خودروی دنیا قرار داشت، سال گذشته در جایگاه دوازدهم و پس از روسیه قرار گرفت. در سال 2019، ایتالیا با نزدیک به 2.1 میلیون دستگاه پس از برزیل با 2.68 میلیون دستگاه و بالاتر از کانادا با 1.93 میلیون دستگاه، نهمین بازار خودروی بزرگ دنیا بود. این سناریویی تکراری برای آلمان، فرانسه، انگلیس و اسپانیاست که همگی بین سال‌های 2019 تا 2021 بین 22 تا 31 درصد کاهش فروش را ثبت کرده است. آلمان کشور پیشروی اروپایی در رده پنجم جا خوش کرده است.

ظهور خودروهای برقی در سراسر اروپا با انگیزه‌های مختلفی توسط دولت‌ها تقویت و تشویق می‌شوند. اما این لزوماً به معنی کاهش قیمت این گونه خودروها نیست تا بتوانند جایگزین محصولات سنتی احتراق داخلی شوند. مقررات سخت‌گیرانه آلایندگی نیز در تولید خودروهای برقی تاثیرگذار هستند. اما قیمت بالاتر خودروهای اصلی‌ترین دلیل عدم تمایل مشتریان نسبت به خرید آنها هستند.

در بازارهای دیگر مانند کره‌جنوبی، شیلی و ترکیه اوضاع به مراتب بهتر است. کره‌جنوبی در دو سال گذشته به معنی واقعی کلمه جای خود را با ایتالیا عوض کرده و از رتبه دوازدهم به نهم صعود کرده است. شیلی توانست با بحران بهتر کنار بیاید چراکه صنعت محلی ندارد و تقریباً همه‌چیز وارداتی است. این دلیل اصلی پیشی گرفتن از آرژانتین و تبدیل شدن به دومین بازار بزرگ خودرو در آمریکای جنوبی است. جالب آنکه آرژانتین 2.4 میلیون نفر بیشتر از شیلی جمعیت دارد. ترکیه از رتبه 25 در سال 2019 به رتبه هجدم در سال گذشته جهش کرد و از آفریقای‌جنوبی، هلند، عربستان، لهستان، بلژیک و تایلند پیشی گرفت.

انتهای پیام/ منبع: باما

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی