پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بگذارید مدیران مدیریت کنند/ ارتقاي درون سازمانی حق نیروی انسانی

نیروی انسانی در هر سازمانی مطابق با تئوری های علمی این حوزه سرمایه اصلی سازمان به شمار می رود. این موضوع به قدري داراي اهمیت است که بین شرکت های مهم بین المللی برای جذب نیروهای آموزش دیده و خبره همیشه رقابت وجود داشته است. موضوعی که در ایران البته تفاوت هایی با مسیر جهانی […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱

نیروی انسانی در هر سازمانی مطابق با تئوری های علمی این حوزه سرمایه اصلی سازمان به شمار می رود. این موضوع به قدري داراي اهمیت است که بین شرکت های مهم بین المللی برای جذب نیروهای آموزش دیده و خبره همیشه رقابت وجود داشته است. موضوعی که در ایران البته تفاوت هایی با مسیر جهانی دارد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

نیروی انسانی در هر سازمانی مطابق با تئوری های علمی این حوزه سرمایه اصلی سازمان به شمار می رود. این موضوع به قدري داراي اهمیت است که بین شرکت های مهم بین المللی برای جذب نیروهای آموزش دیده و خبره همیشه رقابت وجود داشته است. موضوعی که در ایران البته تفاوت هایی با مسیر جهانی دارد.

در ایران بسیاری از عزل و نصب ها با روابط و واسطه ها انجام می شود. از فدراسیون فوتبال گرفته تا صنایع بزرگ کشور معمولا صندلی های مهم در اختیار افرادی قرار دارد که از نظر سطح دانش و توانمندی به خصوص در حوزه مدیریت، مرتبه متوسط دارند و تنها دلیل حضور آنها در این جایگاه روابط خاص بوده است. شاید صنعت خودرو یکی از بهترین موارد برای مطرح کردن چنین موضوعی باشد.

صنعت خودروي ایران یکی از گسترده ترین صنایع است و در راس هرم نیروی انسانی نیز قرار دارد. این صنعت به دلیل ارتباط مستقیم با بیش از 60 صنعت دیگر تا حدود سه میلیون نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغال زایی می کند. از این رو همواره صنعت خودرو به عنوان یکی از پر منصب ترین صنایع شناخته شده و از این نظر مورد توجه افراد با نفوذ و نمایندگان مجلس نیز بوده است.

شرکت های متعدد زیرمجموعه دو خودروساز بزرگ و پست های مختلف این شرکت ها معمولا میزبان افرادی است که نه به خاطر تخصص بلکه به دلیل روابط غیر صنعتی روی صندلی ها نشسته اند. موضوعی که علاوه بر آسیب های کارکردی و بهره وری برای سازمان ها، مهم‌ترین شاخص برای رشد سازمان که همان انگیزه نیروی انسانی است را می کشد. زیرا وقتی یک فرد بعد از سال ها تلاش در یک سازمان در زمان ارتقاء شغلی با سدی از افراد غیر متخصص و برون سازمانی که پست ها را اشغال کرده اند رو به رو می شود، انگیزه خود را از دست می دهد و این بدترین بیماری در سازمان هاست.

از طرفی نباید فراموش کرد که نیروی انسانی که از کاردانی به کارشناسی و سپس مراتب بالاتر در طول سال ها حرکت می کند، تجارب و آموزه های گران بهایی دارد که سازمان ها برای آن هزینه کرده اند. درست به همین دلیل است که می گویند نیروی انسانی متخصص مهمترین سرمایه یک سازمان است. حالا تصور کنید، به نصب یک نیروی غیر سازمانی از بیرون در پستی که حق یکی از کارمندان است، چه اتفاقی در ذهن افراد شکل می گیرد؟ در حقیقت این درجا زدن روی پله ای ارتقاء شغلی است.

آغاز تغییر در صنعت خودرو

بسیاری از مشکلات امروزی صنعت خودرو حاصل همان تفکرات و رابط برای عزل و نصب افراد است. از این رو استفاده از فاکتور شایسته سالاری در به کارگیری نیروی انسانی باید از جایی در این صنعت آغاز شود. موضوعی که گویا بعد از سال ها نورافکن های مهدی خطیبی مدیرعامل ایران خودرو آن را روشن کرده است. زیرا این خودروساز از زمان حضور خطیبی به عنوان فرمانده آن تغییرات زیادی را تجربه کرده است که اغلب درون سازمانی بوده اند.

احتمالا خطیبی را باید در رده مدیرانی از صنعت خودرو قرار داد که بیش از به کارگیری دوستان و آشنایان در پست های مهم سازمانی، به سمت شایسته سالاری و ارتقاي شغلی پرسنل حرکت می کند. بسیاری از احکامی که به نام افراد مختلف از زمان حضور او در این پست ثبت شده است، به اصطلاح همان «بچه های ایران خودرو» هستند نه دوستان گرمابه و گلستان او.

نکته جالب توجه در روزهای اخیر صحبت های ضد نقیضی است که در خصوص عزل و نصب های این صنعت توسط افرادی خاص مطرح می شود. صحبت هایی که سعی دارد تغییرات درون سازمانی را که از اصول اساسی منابع انسانی هر سازمان است، حتی به وزارت صمت ربط دهد. البته جالب تر این ماجرا اینجاست که این سخنان از زبان افرادی شنیده می شود که بعد از حدود 40 سال حضور در صنعت خودرو و تحمیل همیشگی افراد به خودروسازان، حالا بدل به منتقد این صنعت شده اند!

سوال اساسی در این خصوص از این افراد خاص این است که آیا بعد از چند دهه حضور در این صنعت قصد بازنشستگی و خالی کردن میدان برای نیروهای جوان را ندارند؟ آیا بعد از این همه هنوز هم مدیرانی به روز و با دانش جهانی به حساب می آیند؟ در حالی که این افراد با تحمل نیروهای انسانی خود به سازمان ها در طول چند دهه و فشار به صنعت خودرو برای سرمایه گذاری روی پروژه های ناموفق کارنامه درخشانی ندارند، باز هم دست از سر جاده مخصوص برنمی دارند تا این صنعت راه خود را پیدا کند.

بدون شک این که مدیری که حکم دارد، اما اختیار نه، همان شیر بی یال و اشکم و دم است. شاید وقت آن رسیده که مدیران این صنعت را راحت بگذارند و ناظر عملکرد آنها باشند. مدیران را باید با کارنامه تحلیل کرد.

اصل چند دهه فشار به صنعت خودرو عقب ماندگی از صنایع جهانی و خودروهای کف و زیان انباشته است. بیایید برای یک بار هم که شده بگذارید مدیران این صنعت، خودروسازان را مدیریت کنند.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی