پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

واردات خودرو هیبریدی

واردکنندگان خودرو به فکر جیب مردم هستند یا منافع شخصی خود؟

بعد از آنکه دولت و مجلس شورای اسلامی با موضوع واردات خودرو برای تنظیم بازار موافقت کردند، افرادی که تا دیروز با طرح واردات خودرو برای متعادل کردن عرضه و تقاضا در بازار خودرو موافق بودند به یکباره به جمع مخالفان پیوستند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو بعد از آنکه دولت و مجلس شورای […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۱۰ خرداد ۱۴۰۱

بعد از آنکه دولت و مجلس شورای اسلامی با موضوع واردات خودرو برای تنظیم بازار موافقت کردند، افرادی که تا دیروز با طرح واردات خودرو برای متعادل کردن عرضه و تقاضا در بازار خودرو موافق بودند به یکباره به جمع مخالفان پیوستند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

بعد از آنکه دولت و مجلس شورای اسلامی با موضوع واردات خودرو برای تنظیم بازار موافقت کردند، افرادی که تا دیروز با طرح واردات خودرو برای متعادل کردن عرضه و تقاضا در بازار خودرو موافق بودند به یکباره به جمع مخالفان پیوستند.

با قوت یافتن موضوع آزادسازی واردات خودرو به کشور، هر چند هنوز از نحوه و شرایط واردات و خودروهایی که می‌توان وارد کرد اطلاع دقیقی در دست نیست اما مسئله چه نوع خودرو و با چه قیمتی باید وارد کشور شود به موضوع چالشی بازار خودرو تبدیل شده است.

هرچند مسوولان بر جلوگیری از ورود خودروهای لوکس و گران‌قیمت و در مقابل بر واردات خودروهای اقتصادی نظر دارند که عموم جامعه بتوانند از آن بهره‌مند شوند، اما نماینده انجمن وارد کنندگان خودرو بر این باور است که در بازار جهانی چنین خودرو با کیفیت وجود ندارد.

مهدی دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو که یکی از موافقان اصلی طرح آزاد سازی و واردات خودرو برای از بین بردن انحصار کنونی در بازار بود هم اکنون بعد از مطرح شدن واردات بر این باور است که باید خودروهای سطح بالا و با کیفیت وارد کشور شود و خودروهای زیر 20 هزار دلار کیفیت لازم برای ورود به کشور را ندارند.

از آن جا که قرار است واردات خودرو تنها به خودروسازان دولتی سپرده شود، وی بر این باور است که بر اساس قانون، باید خودروسازان دولتی نوع و مدل خودرو وارداتی را مشخص و استانداردها را اخذ کنند و بهتر است دولت و مجلس در این امور دخالت نکنند.

مخالفت دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو با ورود خودروهای ارزان قیمت در حالی عنوان می شود که در ابتدا قرار بود با آزادسازی واردات، توانمندی قشر متوسط جامعه برای خرید خودرو افزایش یابد و بدون شک ورود خودروهای ارزان قیمت بیشتر به نفع عموم مردم خواهد بود و مخالفت دبیر انجمن واردکنندگان خودرو شائبه منفعت طلبی این افراد از شرایط کنونی را به ذهن مخاطبین مطرح می کند.

لطف الله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره ضرورت واردات خودرو متناسب با قیمت خودروهای داخلی و پیشگیری از واردات خودرو لوکس گفت: مجلس سقف ۲۵ هزار دلاری برای خودرو را در نظر گرفته است، بازه ۱۰ تا ۲۵ هزار دلار از نظر ما منطقی است، خودروی لوکس تقاضای ایرانی‌ها نیست.

سیاهکلی درباره ضرورت واردات خودروی هم قیمت با خودروی ایرانی افزود: تصمیم واردات خودرو توسط تنظیم بازار گرفته شده است؛ بنابراین هدف اصلی واردات خودرو سامان‌دهی بازارهاست. عرضه و تقاضا در کشور ما فاصله زیادی با هم دارد. تولید یا عرضه ما بسیار کمتر از تقاضا است. به همین خاطر مجلس کمک کرد تا دولت بتواند واردات را انجام دهد.

اصرار دبیر انجمن واردکنندگان خودرو بر واردات خودروهای لوکس و گران قیمت در حالی بیان می شود که واردات خودرو اقتصادی به معنی واردات خودرو بی کیفیت نیست. بلکه در زبان خودرویی این موتورهای کم حجم، امکانات، آپشن و پیچیدگی یا سادگی طراحی داخلی و خارجی خودرو است که اقتصادی یا غیراقتصادی خودرو را مشخص می کند. شاید منفعت دبیر انجمن واردکنندگان در گرو واردات خودروهای گران قیمت است تا اقتصادی!

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی