پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

دورگه!/ بررسی تیونینگ BMW E36 مجهز به پیشرانه تویوتا سوپرا

ویدئوی خط تولید ب ام و را در اینجا ببینید! گزارش ویدئویی مسابقه دریفت را در اینجا ببینید! این بار می‌خواهیم درباره پروژه‌ای صحبت کنیم که حاصل به‌کارگیری 2 سبک متفاوت صنعتی از 2 کشور مختلف است. این بار در‌باره BMW E36 صحبت می‌کنیم، که درون سینه‌اش پیشرانه 1JZ ساخت تویوتا نصب شده است. گزارش […]

javankhodro
جمعه - ۱۴ آبان ۱۴۰۰

ویدئوی خط تولید ب ام و را در اینجا ببینید!

گزارش ویدئویی مسابقه دریفت را در اینجا ببینید!

این بار می‌خواهیم درباره پروژه‌ای صحبت کنیم که حاصل به‌کارگیری 2 سبک متفاوت صنعتی از 2 کشور مختلف است. این بار در‌باره BMW E36 صحبت می‌کنیم، که درون سینه‌اش پیشرانه 1JZ ساخت تویوتا نصب شده است.

گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

دنیای تیونینگ آنقدر گسترده است که گاهی می‌شود پیشرانه یک خودروی آمریکایی را درون سینه یک خودروی ژاپنی پیدا کرد. و یا پیشرانه‌ای که چشم بادامی‌ها ساخته‌اند را زیر درپوش محفظه موتور یک آلمانی دید. به هر حال آنچه در اجرای یک پروژه تیونینگ اهمیت دارد، رسیدن به راندمان دلخواه است که گاه با استفاده از قطعاتی مختلف و از برندهای گوناگون حاصل مي‌شود. از این‌رو این بار می‌خواهیم درباره پروژه‌ای صحبت کنیم که حاصل به‌کارگیری 2 سبک متفاوت صنعتی از 2 کشور مختلف است. این بار در‌باره BMW E36 صحبت می‌کنیم، که درون سینه‌اش پیشرانه 1JZ ساخت تویوتا نصب شده است.

E36 Swap

E36 Swap

وسواس!

این پروژه به دست نادر جعفری از قهرمانان و با تجربه‌های عرصه تیونینگ در کشور انجام گرفته است. او در مورد این پروژه می‌گوید: «استفاده از اینجین سری JZ در محصولات ب‌ام‌و به خصوص در اروپا مدت‌هاست که رواج دارد. این پیشرانه به دلیل گشتاور بالا و راندمان مناسب می‌تواند کاربردهای مختلفی از جمله کاربری شهری داشته باشد.» جعفری اضافه می‌کند: «البته برای نصب موتور و گیرباکس روی شاسی E36 ما بارها موتور را روي شاسی بالا و پایین کردیم تا جانمایی دقیقش را پیدا کنیم. چون خودرو رنگ فابریک و بسیار سالم بود، نمی‌توانستیم تغییری در بدنه ایجاد کنیم به همین دلیل این بخش از کار با وسواس خاصی انجام شد.

پیشرانه‌هاي سری JZ تویوتا از آن دست پیشرانه‌هایي است که در دنیای خودرو نام و نشانی برای خودش به دست آورده. این پیشرانه‌ها که همگی با سیستم پورخوران یا توربوشارژ کار مي‌کنند، به خودی خود راندمانی مناسب دارند. اما نکته جالب در مورد آنها پتانسیلی است که در بخش تیونینگ دارند. به طوری‌که با کمترین تغییرات در پیشرانه‌ای از این سری، راندمان نهایی افزایش قابل توجهی دارد.

پیشرانه‌ای که درون سینه E36 مورد نظر ما جای گرفته از سری 1JZ-GTE تویوتا است. این پیشرانه که از سال 1990 تا سال 2007 توسط تویوتا با تغییراتی مورد استفاده قرار گرفت، 2.5 لیتر حجم دارد و 24 سوپاپش به کمک 2 میل سوپاپ در سرسیلندر باز و بسته می‌شوند.

E36 Swap

E36 Swap

بدترین هدیه

البته پیشرانه فوق قبل از نصب روي ب‌ام‌و تغییراتی را تجربه کرده که در موردشان صحبت خواهیم کرد. یکی از این تغییرات به‌کارگیری دنده فلایویلی جدید است که وزنی پایین‌تر از فلایویل اصلی موتور دارد. این دنده فلایویل جدید از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده و به کمک آن گشتاور و اسب‌های بخار در دورهای بالاتر پیشرانه حاصل می‌شود.

می‌دانیم که گرمای هوای ورودی به موتور بدترین هدیه‌ای است که می‌شود به یک پیشرانه داد، زیرا افزایش دمای هوای ورودی باعث کاهش راندمان حجمي ‌موتور می‌شود. در نتیجه چگالی هوا کاهش یافته و فاصله مولکولی هوا و ذرات بنزین افزایش می‌یابد. شاید این موضوع در خودروهایی مجهز به پیشرانه تنفس طبیعی (اتمسفریک) آنقدرها به چشم نیاید، اما در یک پیشرانه توربوشارژ (پورخوران) این عامل مي‌تواند باعث افت قدرت ملموسی می‌شود.

به همین دلیل تیونر برای غلبه بر این مشکل مجبور شده از اینترکولی بزرگ‌تر از اینترکولر استاندارد پیشرانه، از ساخته‌های برند معروف HKS استفاده کند. اینترکولر جدید حجم بیشتری از هوا را در مدت زمان بیشتر دورن کانال‌هایش می‌گرداند و در نتیجه دمای هوا کاهش می‌یابد. البته در بحث خنک کردن هوای ورودی به همین موضوع اکتفا نشده و کیت تزریق واتر متانول نیز سر راه هوای ورودی به موتور قرار گرفته که باعث افزایش راندمان سیال ورودی به موتور می‌شود. با استفاده از این کیت، واتر متانول توسط یک پمپ به دهانه ایرباکس اسپری می‌شود و دمای هوای ورودی به موتور را کاهش می‌دهد.

E36 Swap

E36 Swap

پمپ بنزین استاندارد موتور هم جایش را به پمپ جدیدی از ساخته‌های کمپانی HKS داده است که می‌تواند بنزین را با فشار 9 بار در مدار پمپ کند. فیلتر هوا نیز که یکی از تاثیرگذارترین بخش‌ها در تنفس یک موتور است، از کمپانی K&N و مخصوص موتورهای سری 1JZ انتخاب شده است. اگر با پیشرانه‌های مجهز به توربوشارژر آشنا باشید حتما صدای جذاب تخلیه فشار یا بوست اضافی را توسط Blow off valve شنیده‌اید. با توجه به افزایش بوست یا فشار تزریق توربو در این پیشرانه، تیونر از بلوآف ولو جدیدی استفاده کرده که ساخته شرکت Blitz است. این سوپاپ جدید به دلیل کیفیت ساخت بالا در بخش‌های فنر و سوپاپ، اطمینان‌خاطر بیشتری نسبت به نمونه استاندارد حاصل می‌کند. در آخرین قدم نیز یک چیپ تیونینگ به ECU استاندارد پیشرانه اضافه شده است که باعث شده راندمان پیشرانه افزایش یابد.

در بخش انتقال قدرت باید به گیرباکس 5 سرعته A158 اشاره کرد که از نمونه‌های مورد استفاده در تویوتا سوپراست. ضمنا سیستم کلاچ دارای يك کیت کامل است تا بتواند گشتاور و دمای بیشتری را تحمل کند. هم‌چنین برای کاهش زمان تعویض دنده که افت کم‌تر دور موتور و حفظ گشتاور تولیدی را در پی دارد، از کوئیک شیفتری ساخت بخش اسپرت تویوتا استفاده شده است. برای انتقال قدرت از گیرباکس به دیفرانسیل عقب، از گاردانی دست ساز و سبک وزن استفاده می‌شود. هم‌چنین دیفرانسیل مورد استفاده در این خودرو ساخت بخش ام پاور BMW و از نوع کلاچ‌دار است.

کمک فنرهای استاندارد جلو جایگزین شده‌اند و در محور عقب هم از کمک‌های ساخت بیل اشتاین به انضمام فنرهای H&R استفاده شده است. هم‌چنین در محور جلو یک استرس‌بار ساخت OMPسر کمک‌ها را پشتیبانی می‌کند. همه بوش‌های سیستم زیربندی خودرو با نوع تفلونی جایگزین شده‌اند تا تحمل شتاب‌های مثبت و منفی خودرو را داشته باشند. فرمان استاندارد خودرو از نوع خشک بوده که با نصب پمپ کمک هیدرولیک و … به صورت دستی، حالا به نرمي‌ کار می‌کند. با توجه به افزایش قدرت موتور، برای متوقف کردن این خودرو از ترمزهای متعلق به BMW330 استفاده شده که پیستون‌ها و دیسک‌های ترمز بزرگ‌تری نسبت به نمونه استاندارد دارد.

ظاهر خودرو مجهز به بادی کیت M Power است که سپر، رکاب و چراغ‌ها را شامل می‌شود. هم‌چنین برای این زیبا روی ب‌ام‌و، یک اسپویلر زیبا ساخت ب‌ام‌و موتور اسپرت تدارک دیده شده که متاسفانه در روز آزمایش هنوز روي بدنه مونتاژ نشده بود. رینگ‌های خودرو از نوع ب‌ام‌و موتور اسپرت هستند و لاستیک‌ها نیز از کمپانی پیرلی انتخاب شده‌اند. رینگ و لاستیک در جلو سایزی معادل 235/40/17 و در عقب 245/40/17 دارد.

E36 Swap

E36 Swap

وارد کابین که مي‌شوید قطعاتی مربوط به مدل M ب‌ام‌و نظرتان را جلب می‌کند. از جمله آنها می‌توان به قطعات فیبرکربنی کوچک داشبورد اشاره کرد. هم‌چنین پدال‌ها نیز با روکش‌هاي سری ام تزئیین شده‌اند. اما قبل از هر چیز صفحه کیلومتر است که چشمتان به جمال عدد 280 آن روشن می‌شود! برای اینکه صدای اگزوز استیل خودرو در شهر گوش خراش نباشد، یک قطعه خاص درون خروجی منبع اگزوز آن نصب شده که تا آن قطعه را از مسیر خروج دود باز نکنید نباید دور موتور را زیاد بالا ببرید. در روز آزمایش به کمک یک آچار قطعه مورد نظر را باز کردیم تا پیشرانه 1JZ تویوتا نفسی تازه کند.

E36 Swap

E36 Swap

آرامش قبل از طوفان

قبل از آغاز حرکت چندباری کلاچ خودرو را فشردم تا اصطلاحا کورس بازیش را احساس کنم. توربو از دور موتور 3 هزارو 800 دور بر دقیقه وارد مدار سوخت‌رسانی می‌شود پس می‌توانید تا قبل از این دور به آرامي ‌حرکت کنید. اما این آرامش قبل از طوفان است! با ورود توربوشارژر به مدار، می‌توانید تا دور 8 هزارو 800 دور بر دقیقه پیشرانه را به دوران وادارید. کات‌آف دقیقا در همین دور تنظیم شده و چون شیفتر دنده مجهز به کوئیک شیفت است باید دنده را با فشار مناسب تعویض کنید تا به درستی تعویض شود. این پیشرانه که از سری 1JZ-GTE است، در حالت استاندارد مي‌توانسته با رسیدن به دور 4 هزار و 800، گشتاوری معادل 363 نیوتن‌متر را تولید کند. هم‌چنین اسب‌های بخار نیز در حالت استاندارد به 281 اسب بخار مي‌رسیدند. اما با توجه به استفاده از قطعات جدید و البته داینو نشدن پیشرانه طبق گفته تیونر، به نظر می‌رسد بیشترین گشتاور به بیش از 400 نیوتن‌متر رسیده باشد که در دورهای گسترده‌ای از در اختیار راننده قرار می‌گیرد. ضمنا اسب‌هاي بخار نیز باید به حدود 300 رسیده باشند.

از نکات جالب توجه در مورد خودرو هماهنگی بسیار خوب اجزا مختلف با هم است. به طوری که شما خودروی در اختیار دارید که هم کولر قدر‌تمندی دارد، هم قدرت و گشتاورش مناسب است و هم از هندلینگ و کیفیت سواری مثال‌زدنی برخوردار است. در روز آزمایش به یکی از بلوارهای خلوت شهر رفتیم که با پیچ‌های بلند سربالای ساخته شده بود. در این مسیر دور پیشرانه را تا 7 هزار و 500 دور بالا بردیم. در حالی که خودرو 3 نفر سرنشین داشت و مسیر هم دارای شیبی متوسط بود، کشش پیشرانه و شتاب خودرو تمام نشدنی بود. البته به دلیل در اختیار نداشتن فضای مناسب بیش از این نمی‌شد سرعت گرفت و به ناچار اقدام به کاهش سرعت کردیم. برای کاهش سرعت نیز فقط کافی بود اشاره‌ای به پدال ترمز کنید تا خودرو متوقف شود. به دلیل استفاده از سیستم تعلیق مناسب و طبق‌های سری ام در زیر خودرو، هندلینگ آن در سطحی بالا قرار دارد. در مورد این خودرو باید گفت به قول اهل فن خودروساز است و همه چیز درست و دقیق کار می‌کند. نه افزایش حرارتی در موتور دارید و نه مثل پروژه‌های از این دست بعد از چند دقیقه رانندگی اسپرت باید به کناری بروید و درب محفظه موتور را بالا بزنید و …

در پایان از مالک محترم خودرو حمیدرضا بیات که وقت و خودرویشان را در اختیار ما قرار دادند تشکر مي‌کنیم. هم‌چنین از همکاری صمیمانه نادر جعفری تیونر این خودرو که کمال همکاری را با ماهنامه تخت‌گاز داشتند سپاسگزاریم.

اگر خودروی آلمانی دارید مراقب جیبتان باشید!

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی