پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تخت گاز در مسیر تکامل/ دیگنیتی پرستیژ بخریم یا لاماری ایما ؟

در اینجا 2 کراس تازه وارد که سوالات بسیاری در مورد آن ها مطرح است را در مقابل یکدیگر قرار داده ایم. دیگنیتی پرستیژ محصول جدید بهمن موتور و لاماری ایما محصول آرین پارس موتور، 2 خودرو مورد بحث ما و در حقیقت از جمله زیباترین، قدرتمند ترین و خاص ترین کراس اوورهای تولیدی در […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۱۴ خرداد ۱۴۰۱

در اینجا 2 کراس تازه وارد که سوالات بسیاری در مورد آن ها مطرح است را در مقابل یکدیگر قرار داده ایم. دیگنیتی پرستیژ محصول جدید بهمن موتور و لاماری ایما محصول آرین پارس موتور، 2 خودرو مورد بحث ما و در حقیقت از جمله زیباترین، قدرتمند ترین و خاص ترین کراس اوورهای تولیدی در ایران هستند.

پایگاه خبری رسمی جوان خودرو بررسی می کند

انگار همین دیروز بود که نمی توانستیم حتی چند دقیقه هم ماشین های چینی را تحمل کنیم! طراحی ناموزون، کیفیت پایین و مشخصات فنی که اگر به ان اشاره نکنیم بهتر است! اما چینی ها نشان دادند راه پیشرفت را خوب بلدند. طی سال های گذشته، خودروهای چینی هر سال بهتر از پارسالشان بوده اند و جوری پوست انداخته اند که نمی توانید باور کنید این ها نسل های جدید همان خودروهای منفور هستند.

در چند سال اخیر با ممنوعیت واردات خودرو و تحریم های صنعت خودرو ایران، خودروسازهای چینی بازیگر نقش اول بازار خودرو کشورمان بوده اند. نمونه اش هم نمایشگاه اخیر خودرو تهران بود که حضور گسترده خودروهای چینی در آن بسیار سر و صدا به پا کرد. نمی خواهیم انحصار خودروهای چینی را تایید کنیم. قطعا آزاد بودن واردات خودرو و رقابت در بازاری آزاد، هم به نفع مصرف کننده است، هم باعث پیشرفت تولید کننده می شد. اما با همه این ها، حالا می توان گفت حتی در صورت حضور خودروهای خارجی جدید در ایران، اگر چینی ها درست قیمت گذاری شوند و مزیت رقابتی شان نسبت به وارداتی ها ملموس باشد، باز هم می توانند موفق باشند.

حتما می پرسید چگونه؟ پاسخ ما به شما، کراس اوورهایی هستند که در این مقاله رو در روی یکدیگر قرار داده ایم. این 2 خودرو که می توان آن ها را جدیدترین ماشین های چینی بازار برشمرد، اخیرا در نمایشگاه خودرو تهران توجهات زیادی را به سمت خود جلب کردند و اگر یک نتیجه گیری از یک سال اخیر تمام ماشین های چینی حاضر در ایران داشته باشیم، می توان گفت این 2 در دسته بهترین ها و کم ایرادترین ها هستند.

لاماری ایما و دیگنیتی پرستیژ خودروهای مورد بحث ما هستند. 2 کراس اوور زیبا و قدرتمند که ظاهری متفاوت نسبت به دیگر کراس اوورهای رایج بازار دارند. هر 2 خودرو در چهارمین نمایشگاه خودرو تهران حضور داشتند و توجهات فراوانی را به سمت خود جلب کردند. لاماری ایما در خط تولید شرکت آرین پاس موتور ساخته می شود و این شرکت نخستین نمونه تولید داخل لاماری ایما را نیز در نمایشگاه خودرو تهران به نمایش گذاشته بود. در سوی دیگر، دیگنیتی محصول پرطرفدار و پرفروش گروه بهمن که حدود یک سالی از حضور آن در بازار ایران می گذرد، با نمونه ای بهبود یافته و قوی تر به این رقابت آمده تا پازل هیجان تکمیل شود. دیگنیتی پرستیژ محصول جدید بهمن موتور است و با آغاز تولید و عرضه رسمی آن در بازار، می توان گفت قوی ترین کراس اوور چینی موجود در ایران لقب می گیرد.

دیگنیتی پرستیژ

دیگنیتی پرستیژ

دیگنیتی به معنای ((کرامت)) است و مدل جدید آن دیگنیتی پرستیژ نام دارد. همچئن لاماری ایما که در حقیقت یکی از محصولات دانگ فنگ است و در ایران با این نام و نشان به تولید می رسد، دیگنیتی نیز خودرویی است که بر اساس دانگ فنگ فنگون IX5 شکل گرفته و با نشان اختصاصی گروه بهمن به نام دیگنیتی در ایران عرضه می شود و اولین کراس اوور کوپه تولید شده در ایران لقب گرفته است.

در طراحی این کراس اوور  سبک طراحی کوپه مانند دنبال شده است. قسمت عقب شیبدار طراحی شده و دیگنیتی پرایم با این حالت قسمت عقب، جلوپنجره بزرگ، چراغ های به هم پیوسته عقب و پنجره کوتاه، ترکیب تازه و جذابی را به نمایش می گذارد. دیگنیتی پرایم بعد از گمانه زنی ها و اخبار و شایعات مختلف، اواخر آبان ماه سال گذشته به صورت رسمی از سوی گروه بهمن معرفی شد و در این چند ماه استقبال گسترده ای از این کراس اوور تازه وارد به عمل آمد.

دیگنیتی پرستیژ

تفاوت های ظاهری نسخه پرستیژ نسبت به پرایم

حالا پس از اینکه نسخه پرایم جای پای خود را در بازار محکم کرده، بهمن موتور نمونه بهبود یافته و قوی تری از آن را در نمایشگاه خودرو تهران معرفی کرد و قرار است به زودی تولید و فروش این خوودرو را آغاز کند. این کراس اوور تند و تیز دیگنیتی پرستیژ نام دارد و در نمای جلو تفاوت هایی از جمله فرم ورودی های هوا روی سپر با نمونه قبلی دارد. در نمای کناری خودرو هم آن طور که مشخص است یک نوار قرمز رنگ به بخش پایینی درها اضافه شده تا حس و حال اسپرتی این نسخه را بهتر تداعی کند. رینگ 20 اینچی دیگنیتی پرستیژ جذابیت فوق العاده ای دارند و این جذابیت با رنگ مات و لاستیک های فاق کوتاه دوچندان شده است.

در قسمت عقب شاهد استفاده از اگزوزهای دوبل در 2 طرف سپر هستیم. المانی که خبر از قدرت بیشتر نسخه پرستیژ نسبت به نسخه پرایم می دهد و بر خلاف سر اگزوزهای غیر واقعی اکثر کراس اوورهای چینی، این سراگزوزها متصل به منبع اگزوز هستند و ظاهر بسیار جذابی دارند. همچنین در این قسمت رنگ دیفیوز نیز از نقره ای به مشکی تغییر یافته است. در مجموع باید گفت در نسخه پرستیژ شاهد تغییرات شگرف و گسترده ای نیستیم، اما همین همین تغییرات کوچک توانسته اند علاوه بر حفظ هویت خودرو، به خوبی باطن متفاوت و قدرتمند آن را به نمایش بگذارند.

دیگنیتی کراس اووری با طول 4685 میلی متر، عرض 1865 میلی متر و ارتفاع 1645 میلی متر، یک کراس اوور متوسط به حساب می آید. فاصله محوری 2790 میلی متری باعث شده تا کابین جاداری داشته باشد و فضای پای سرنشینان جلو و عقب مناسب باشد. فضای سر سرنشینان عقب با توجه به شیب سقف چندان مناسب نیست، اما این خودرو با صندوق بار 780 لیتری، یکی از بزرگ ترین فضاهای بار را در این کلاس در اختیار دارد و کاملا برای استفاده خانوادگی مناسب است.

کابین و امکانات دیگنیتی پرستیژ

با وارد شدن به کابین فضایی مشابه با نسخه پرایم پیش رویمان قرار می گیرد. این کابین زیبا در نسخه پرایم امتحان خود را پس داده و استفاده از متریال با کیفیت در ساخت آن باعث شده تا دیگنیتی با 5 ستاره کیفیت یکی از باکیفیت ترین خودروهای ساخت داخل شناخته شود و کیفیت دلچسب مونتاژ و متریال کابین نکته ایست که نظر مشکل پسندان را در کابین دیگنیتی پرستیژ به خودش جلب می کند. البته در نسخه پرستیژ تغییراتی مثل نشانگرهای پشت‌‌آمپر به نوع تمام دیجیتال و نورپردازی جذاب کابین به چشم می خورد. اما در سایر موارد همه چیز مشابه قبل دیزاین شده و شاهد همان شکل و شمایل و کیفیت قبلی هستیم. ارگونومی کابین دیگنیتی مناسب است و پیشرفت چینی ها را در موارد اینچنینی نشان می دهد. البته دید قسمت عقب کمی محدود است که البته این مشکل با دوربین 360 درجه پوشش یافته است.

دیگنیتی پرستیژ

شاید یکی از جذاب‌ترین المان های کابین دیگنیتی پنل لمسي مربوط به تنظیمات سیستم تهویه باشد. استفاده از این پنل لمسی باعث حذف تمام دکمه های مکانیکی در کنسول جلو شده تا کابین دیگنیتی کاملا مینیمال، ساده و مدرن به نظر برسد. از نظر امکانات رفاهی هم باید بگوییم در دیگنیتی پرستیژ بهمن موتور علاوه بر امکانات نسخه پرایم، امکاناتی مثل سیستم صوتی پایونیر و شارژر بیسیم تلفن همراه به چشم می خورد.

علاوه بر طراحی کابین، اکثر امکانات هم یکسان مانده است و امکاناتی نظیر ترمز پارک برقی، اتوهلد، سیستم کنترل حرکت در سراشیبی، سیستم کنترل حرکت در سربالایی، سیستم کنترل پایداری، سیستم پایش باد لاستیک (TPMS)، سیستم کنترل کشش، سانروف، حالت های مختلف رانندگی، دوربین ثبت وقایع، دوربین ۳۶۰ درجه، شارژر بی‌سیم، نورپردازی داخلی، سنسور عقب، صندلی ۱۰ حالته برقی راننده، صندلی ۴ حالته برقی شاگرد، گرم‌کن صندلی های جلو، سیستم ورود بدون کلید، سنسور نور و سیستم تهویه اتوماتیک را در دیگنیتی پرستیژ می بینیم.

مشخصات فنی دیگنیتی پرستیژ

پرایم به عنوان نسخه اولیه دیگنیتی در ایران، علی رغم ظاهر اسپرت و جوان‌پسندش، از نظر فنی یک کراس‌اوور معمولی نشان داد و با موتور 1.5 لیتری توربو و جعبه‌دنده اقتصادی CVT نتوانست آن طور که باید نظر خریدارانی که به دنبال خودرویی تند و تیز هستند را به خود جلب کند. اما حالا در نسخه پرستیژ اوضاع کاملا متفاوت است و تغییرات اساسی زیر کاپوت این خودرو باعث شده تا این فرزند زیباروی گروه بهمن، یکی از قوی ترین و سریع ترین خودروهای ساخت داخل لقب بگیرد.

دیگنیتی پرستیژ

دیگنیتی پرستیژ = دیگنیتی پرایم + پژو 206 تیپ 2!

دیگنیتی پرستیژ به جای پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ نسخه پرایم، از یک پیشرانه ۲ لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش سوخت مستقیم یا همان GDI بهره می برد. تغییر کلی پیشرانه به جای اصلاحات جزیی باعث شده تا توان خروجی به طور چشمگیر افزایش یابد و به 228 اسب بخار در دور موتور 5500 برسد. علاوه بر این، گشتاور این پیشرانه نیز به 355 نیوتن متر می رسد که تنها حجم بالای آن مورد توجه نیست. چرا که بیشینه آن از دور 2200 تا 4000 در اختیار راننده قرار می گیرد و این یعنی کشش و شتاب اولیه دیگنیتی در نسخه پرستیژ کاملا متفاوت نسبت به نسخه پرایم است. در نهایت به این نتیجه رسیدیم که قدرت و گشتاور در نسخه پرستیژ 80 و 135 واحد نسبت به نسخه پرایم افزایش یافته اند. اما این همه تغییرات نیست. چرا که یک المان فنی دیگر نیز در نسخه پرستیژ تغییر یافته که باعث می شود عملکرد مدل پرستیژ بسیار اسپرت تر از قبل باشد.

دیگنیتی پرستیژ

گیربکس CVT در مدل پرستیژ جای خود را به جعبه‌دنده 6 سرعته AT ساخت پاورتک داده تا ماشین‌بازها لذت‌رانندگی بالاتری را تجربه نمایند و خاطرات نمونه ضریب پیوسته حوصله سربر قبلی به کل فراموش شود. البته پرستیژ بدلیل موتور بزرگ‌تر و گیربکس متفاوت و برخی جزئیات دیگر حدود 230 کیلوگرم سنگین‌تر شده اما این اختلاف وزن در برابر افزایش قدرت پیشرانه ناچیز به حساب می‌آید.

از دیگر مشخصات فنی دیگنیتی پرستیژ می‌توان به سیستم تعلیق مک‌فرسون جلو و مولتی‌لینک عقب، ترمزهای چهارچرخ دیسکی، فرمان برقی و ساختار انتقال قدرت تک‌دیفرانسیل (جلو) اشاره نمود. ضمناً همانطور که بالاتر اشاره شد باید در نظر داشته باشید که موتورهای توربو GDI حساسیت بالایی به کیفیت سوخت و شرایط نگهداری دارند و در این خصوص باید وسواس و وقت بیشتری به خرج دهید. قرار است دیگنیتی پرستیژ در تابستان سال جاری عرضه شود و براساس اطلاعات موجود گویا بهمن موتور قرار است قیمتی کم تر از ۱ میلیارد را برای این کراس اوور قدرتمند در نظر بگیرد.

لاماری ایما

 لاماری ایما محصول شرکت آرین پارس موتور به عنوان یکی از جدیدترین کراس اوورهای بازار ایران شناخته می شود. خودرویی که فروش آن به تازگی آغاز شده و با قیمت 989 میلیون تومان به فروش رسیده است. (نخستین شرایط فروش این خودرو 25 اردیبهشت آغاز شده است) این کراس اوور تازه وارد نیز همچون دیگنیتی پرستیژ در نمایشگاه خودرو تهران حضور پررنگی داشت و توجه فراوانی را به سوی خود جلب کرد. یکی از جالب ترین نکات در غرفه آرین پارس موتور، نمایش نخستین لاماری ایما تولید داخل بود.

شاید با خودتان بگویید این خودروساز چرا کلاسی اینچنین شلوغ و پرمحصول را برای رقابت انتخاب کرده؟ در جوابتان باید بگوییم برنامه ریزی برای تولید و عرضه لاماری زمانی انجام شده که خبری از بسیاری محصولات فعلی این کلاس نبوده است. در حقیقت شرکت آرین موتور، نماینده و شریک قدیمی میتسوبیشی در ایران، پیش از آغاز تحریم ها خودش را برای تولید میتسوبیشی اکلیپس در ایران آماده می کرد. اما دیوار بلند تحریم ها در مسیر این اتفاق قرار گرفت.

مثل سایر خودروسازان که سعی کردند در شراکت با چینی ها چراغ خطوط تولید را روشن نگه دارند، آرین پارس موتور نیز یک سال و نیم پیش این بخش بازار را مورد بررسی قرار داد و به این نتیجه رسید که کراس اوور خوش چهره و متفاوت دانگ فنگ به نام فورتینگ T5 ایوو را برای بازار ایران انتخاب کند. مشکلات پیش آمده باعث شد این پروژه با تاخیر به نتیجه برسد.

با این حال و پس از این کش و قوس ها، برند اختصاصی لاماری آمده است که بماند و جا پایش را جوری محکم کرده که چه تحریم های صنعت خودرو برقرار باشد، چه نباشد، لاماری به فعالیت خود در ایران ادامه دهد. محصول جدید لاماری در حقیقت نسخه ریبج شده دانگ فنگ فورتینگ است و در ایران با نام لاماری ایما در خط تولید این شرکت در خمین تولید و به فروش می رسد.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی