پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آریسان 2 بر سکوی کیفیت/ وانت بار سبک ایران خودرو در راه است

ایران خودرو با بهبود کیفیت آریسان، به نوعی می توان گفت از محصول جدید به نام آریسان 2 پرده برداری کرده است. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو یکی از مهم‌ترین خودروهای خدماتی در بین محصولات خودروسازان وانت بارها یا پیکاپ های سبک هستند. خودروهایی که برای حمل بارهای سبک درون شهری بیشترین کاربرد […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۲۵ خرداد ۱۴۰۱

ایران خودرو با بهبود کیفیت آریسان، به نوعی می توان گفت از محصول جدید به نام آریسان 2 پرده برداری کرده است.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو

یکی از مهم‌ترین خودروهای خدماتی در بین محصولات خودروسازان وانت بارها یا پیکاپ های سبک هستند. خودروهایی که برای حمل بارهای سبک درون شهری بیشترین کاربرد را دارند و در عین حال اقتصادی به شمار می روند، در ایران تولید این خودروها سابقه طولانی دارد. از جمله مي توان نوادگان وانت بارهای سبک در ایران باید به مزدا 1000 و وانت پیکان اشاره کرد.

البته از نظر تیراژ و کارکرد اقتصادی وانت پیکان را باید اصلی ترین نوع از این خودروها در بازار ایران به حساب آورد که سابقه تولیدی حدود نیم قرن دارد. اما همزمان با تغییر استانداردهای مختلف و پایان تولید این وانت محبوب در سال های گذشته، ایران خودرو به فکر تولید یک خودروی جایگزین افتاد. جایگزینی که به رغم تلاش های بسیار اشکالاتی هم داشت. حالا آبی پوشان جاده مخصوص با اجرای طرح های بهبود کیفی این خودرو را به نام آریسان 2 تولید می کنند. به گفته این شرکت قرار است در سال جاری حدود 40 هزار دستگاه از آریسان 2 تولید و وارد بازار شود.

پسر بهتر از پدر

از جمله تغییرات این خودرو باید به بخش قوای محرکه اشاره کرد. جایی که موتور قدیمی OHVG2 جای خود را به موتور XU7 پلاس داده است که از نظر مصرف سوخت، قدرت و گشتاور شرایط بهتری دارد.

بسیاری از قطعات این موتور توسط شرکت ايپكو از زیرمجموعه های ایران خودرو به صورت تخصصی باز طراحی شده اند که از جمله آنها باید به میل سوپاپ، پوسته های یاتاقان، مانیفولدها و … اشاره کرد. ضمن اینکه سیستم خنک کاری این موتور نیز بازطراحی شده است تا عملكرد موتوري بهتری داشته باشد.

از جمله اشکالات قبلی در آریسان مربوط به سیستم انتقال قدرت بود، از این رو متخصصان ایران خودرو با اصلاح اين سيستم توانسته اند ظرفیت انتقال گشتاور را بالا ببرند و به این ترتیب عمر اين سيستم افزایش یافته است. به این ترتیب آریسان 2 می تواند صفر تا 100 کیلومتر در ساعت را در زمان 12.5 ثانیه طی کند که تقریبا مشابه خودروهای سدان تولید داخل است.

از طرفی قدرت موتور با توجه به اصلاحاتی که روی آن انجام شده است به این ترتیب قدرت موتور از 86 اسب بخار به حدود 101 اسب رسیده است و این قدرت را در پنج هزار و پانصد دور تامين مي كند همچنین گشتاور موتور نیز از 140 نیوتن متر به 146 نیوتن متر رسیده است.

ایران خودرو علاوه بر بهبود قطعات موتور از نظر کیفی و مهندسی، سعی کرده با تغییراتی که در برنامه ریزی ECU ایجاد می کند، ضمن رساندن این موتور به استانداردهای آلایندگی یورو پنج از نظر بازدهی نیز موتور را بهبود ببخشد.

البته این همه ماجرا نیست، زیرا برنامه های افزایش کیفیت ایران خودرو به سیستم تعلیق و فنر بندی خودرو هم سرایت کرده و با اعمال تغییرات در این بخش ها از نظر هندلینگ و پایداری آریسان 2 به خصوص در زمان عمل بار شرایط بهتری نسبت به گذشته دارد.

گیربکس BE جدید نیز در این خودرو به کارگیری شده است که از نظر ضرایب دنده اصلاحاتی دارد و به طور کلی در بخش ساخت و تولید قطعات مجموعه گیربکس هم کیفیت هدف اول بوده است.

انتقال قدرت جدید

شاید بتوان گفت آریسان 2 را حتی باید یک محصول جدید نامید. زیرا این خودرو دیگر دیفرانسیل عقب هم نیست و موتور و گیربکس جدید این خودرو نیرو را به چرخ های جلو تحویل می دهند. از همین رو تونل انتقال قدرت گیربکس و میل گاردان در کف خودرو دیگر وجود ندارد و به این ترتیب فضای کابین بزرگ تر و راحت تر از آریسان قبلي است. از طرفی چرخ زاپاس هم از پشت صندلی های جلو به کف محفظه بار در زير خودرو انتقال پیدا کرده است ضمن اين‌كه تنظیم صندلی را راحت تر می کند، فضاي بيشتري را در اختيار سرنشين قرار مي دهد.

از دیگر تغییرات این خودرو می توان بهبود ساختار شاسی و بدنه و افزایش مقاومت آنها در برابر اعمال بار اشاره کرد. به این ترتیب با مقاوم سازی این بخش دیگر تغییر و دِفرمه شدن در کار نیست. البته ایران خودرویی ها چراغ های مه شکن و حسگر موانع عقب را نیز به آریسان 2 اضافه کرده اند تا این خودرو بتواند امکانات مناسب تري را در اختیار راننده قرار دهد.

به این ترتیب باید وانت آریسان 2 را یکی از انتخاب های مناسب برای حمل بارهای سبک و خدمات مختلف به حساب آورد که با برخوداری از شبکه خدمات پس از فروش گسترده خاطرات پیکان وانت را برای خریداران تداعی می کند. احتمالا این خودرو به زودی در سبد فروش ایران خودرو قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی