پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آریزو6 پرو

تست فنی فونیکس آریزو6 پرو ، سدان جدید مدیران خودرو در پیست آزادی + عکس

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛ بازار خودروی کشور چندیست که از ظهور سدان های جدید کمی بی بهره مانده ، دو سه سال اخیر بیشتر شرکت ها کمر همت بسته اند که فقط کراس اوور و پیکاپ روانه بازار کنند و سگمنت پر طرفدار سدان را بی نصیب گذاشته اند. موضوعی که خیلی […]

javankhodro
شنبه - ۱۸ تیر ۱۴۰۱

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

بازار خودروی کشور چندیست که از ظهور سدان های جدید کمی بی بهره مانده ، دو سه سال اخیر بیشتر شرکت ها کمر همت بسته اند که فقط کراس اوور و پیکاپ روانه بازار کنند و سگمنت پر طرفدار سدان را بی نصیب گذاشته اند. موضوعی که خیلی از خریداران خودروهای خانوادگی به آن اذعان دارند، کم بودن گزینه های سدان صفر کیلومتر در بازار است.

حال شرکت مدیران خودرو قرار است جدید ترین سدان لوکس خود یعنی فونیکس آریزو6 پرو را به زودی به بازار عرضه کند. هفته قبل فرصتی در اختیار خبرنگاران تخصصی خودرو قرار گرفت تا قابلیت های این سدان جدید را در پیست اتومبیلرانی آزادی محک بزنند.

طراحی

آریزو6 پرو در بخش طراحی ظاهری و کابین تغییرات قابل توجهی را نسبت به نسل قبلی خود تجربه می کند. وجود المان های اسپرت تر با خطوط هماهنگ، جلوپنجره بزرگ، اگزوزهای دوبل استیل در بخش دیفیوزر (به صورت تزئینی) و کشیدگی چراغ های عقب در امتداد گلگیر، تداعی گر یک طراحی جوان پسند است. قدم به داخل کابین که می گذاریم با تغییرات عمده داشبورد و ادوات کنسول میانی رو به رو می شویم که از زبان طراحی جدید این برند نظیر تیگو7پرو پیروی می کند. غربیلک فرمان D-cut و دسته دنده کوتاه جوی استیکی همراه با مانیتور بزرگ نوید فضای دلنشینی برای راننده ایجاد می کند. همینطور کیفیت چرم و دوخت قطعات چرمی داخل کابین به طور محسوس ارتقا پیدا کرده.

تجهیزات

امکانات ایمنی آریزو 6 پرو شامل 6 ایربگ، سیستم ترمز ضد قفل، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، چراغ روشنایی در روز، سنسور نور، دوربین دید 360 درجه، سنسور دنده عقب، دوربین دنده عقب، اتوهلد، ترمز پارک برقی، کروز کنترل، رادار نقطه کور، هشدار خروج از خط و هشدار برخورد از کنار و پایش فشار باد تایرهاست.

مشخصات فنی

فونیکس آریزو6 پرو از همان موتور تیگو7پرو که 1.5 لیتر توربو است بهره می برد. این پیشرانه قادر به تولید 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتن متر گشتاور است که هر دو نسبت به نسل قبلی افزایش پیدا کرده اند. این قدرت از طریق یک گیربکس 9سرعته CVT شبیه سازی شده به چرخ های جلو منتقل می شود.  آریزو 6 پرو یک سدان سگمنت C محسوب شده و دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4710، 1825 و 1490 میلی متر با فاصله بین دو محور 2670 میلی متر است.

تجربه راندن

برای راندن آریزو6 پرو می توانید یکی از 2 حالت اسپرت و اقتصادی را به دلخواه انتخاب کنید. طبیعتا لذت راندن با مود اسپرت را چاشنی تست فنی کردیم و چند دور در پیست آزادی راندیم. شتاب اولیه به لطف پیشرفت موتور و گیربکس ارتقا پیدا کرده و در دورهای میانی گشتاور 230 نیوتن متری به کمک می آید. با اینکه هوا گرم بود و چند ساعتی خودرو تحت فشار بود، اما باز هم عملکردی قابل قبول سر پیچ های تند بعد از قسمت 400 متر پیست آزادی از خود به نمایش گذاشت. اگر در آریزو6 پرو ESP را خاموش کنید باز هم به طور کامل از مدار خارج نمی شود و در مواقع خطر یا اسپین شدن سریعا خودرو را به مسیر باز می گرداند. اگر با سرعت زیاد وارد پیچ شوید علاوه بر فعال شدن سیستم کنترل پایداری، کمی دچار کم فرمانی (Under Steer) می شود که با توجه به شهری بودن خودرو و فاصله بین محورها طبیعی به نظر می رسد.

کنترل راننده پشت فرمان خوب است و به اطراف تسلط کافی دارد، ضمن اینکه ارگونومی و دسترسی به ادوات مورد نیاز راننده نسبت به نسل قبلی بهبود پیدا کرده است.

در مجموع آریزو6 پرو یک سدان لوکس با امکانات خوب است که شاید مهمترین رقیبش در بازار صفر کیلومترها، ریسپکت بهمن موتور باشد. باید دید که با قیمت گذاری مدیران خودرو، آریزو6 پرو با چه حال و هوایی به بازار ورود می کند. هر چند همانطور که گفتیم بازار این روزهای ایران تشنه سدان های جدید است!

تست: میلاد علمی

عکس: بهزاد اویسی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی