پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

همكاری سایپا و دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برای تولید موتور هیبریدی شاهین

در راستای ارتقاء کیفیت محصولات گروه خودروسازی سایپا، همكاری مشترك سایپا و دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برای تولید موتور هیبریدی شاهین طی مراسمی با حضور علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری و علی خطیبی معاون اداری و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، محمدعلی تیموری مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، بهرام عزیزالله گنجی رئیس دانشگاه […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۲۲ تیر ۱۴۰۱

در راستای ارتقاء کیفیت محصولات گروه خودروسازی سایپا، همكاری مشترك سایپا و دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برای تولید موتور هیبریدی شاهین طی مراسمی با حضور علی خیرالدین معاون فناوری و نوآوری و علی خطیبی معاون اداری و مدیریت منابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، محمدعلی تیموری مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، بهرام عزیزالله گنجی رئیس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، عذبی مدیرعامل مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا و جمعی از مدیران ارشد گروه سایپا در مركز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

مدیرعامل گروه سایپا در این مراسم با اعلام آمادگی سایپا برای بهره گیری از اندیشه ها و طرح های دانش بنیان مراكز دانشگاهی و وزارت علوم در زمینه خودروسازی و قطعه سازی گفت: دانشگاه های ایران اسلامی بالاترین مراكز دانش بنیان هستند و ارتباط صنعت و دانشگاه باید به صورت دوطرفه برقرار شود، از این رو سایپا آمادگی دارد میزبان دانشگاهیان باشد تا در راستای حل مشكلات صنعت خودرو و بهره گیری از دانش و تخصص مراكز دانشگاهی ارتباطات دوطرفة مؤثر به نحو مطلوبی شكل بگیرد و جریان داشته باشد.

محمدعلی تیموری با اشاره به اعلام نارضایتی مقام معظم رهبری از كیفیت خودرو در روزهای آغازین مسئولیت خویش در سایپا و نامگذاری سال 1401 به نام تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین، افزود: اگر بخواهیم كیفیت محصولات را افزایش دهیم نمی توانیم بدون اتكاء به مراكز دانش بنیان، كیفیت را ارتقاء دهیم و باید مراكز دانش بنیانی در بطن كار و تولید قرار بگیرند و در زمینه مسایل جاری و آینده به صنعت خودرو كمك كنند.

او تصریح كرد: باید شرایط بازار در محصول خودرو طوری باشد كه مراكز دانش بنیان و سرمایه گذاری ها در مسیر تولید اقتصادی قرار گیرند ، اینكه برای طراحی و تولید یك محصول جدید طی سه سال سرمایه گذاری، خط تولید آن محصول راه اندازی شود و در نهایت تیراژ تولید پایین باشد به هیچ عنوان تولید اقتصادی صورت نگرفته است.

مدیرعامل گروه سایپا در ادامه افزود: موضوع سیاستگزاری در صنعت خودرو بسیار مهم و اثرگذار است كه در این زمینه انتظار داریم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه ها به خودروسازی كمك كنند تا سیاستگزاری ها در صنعت خودرو در راستای حمایت از این صنعت باشد.

تیموری اظهار کرد: ریل گذاری نظام جمهوری اسلامی در زمینه بهره گیری از فناوری های هسته ای بسیار درست و به جا بوده است و این ریل گذاری كمك می كند كه صنعت خودرو در مسیر تولید خودروهای برقی، هیبریدی و دانش بنیان شدن حركت كند.

اوافزود: قوانین جدید در صنعت خودروی كشور با استانداردهای تولید خودرو در كشورهای پیشرفته برابری می كند و فقط 28 درصد خودروهای دنیا با استانداردهای 85 گانه تولید می شوند و صنعت خودروی ما هم جزو این 28 درصد است در حالی که امروزه خودروسازی های بزرگ دنیا خودروهایی تولید می كنند برای كشورهایی كه استانداردهای 85 گانه در آنها اجرا نمی شود.

تیموری خاطر نشان كرد: دانشگاه ها نباید خودشان سرمایه گذاری كنند بلكه باید صنعت خودرو منابع و امكانات را در اختیار دانشگاه ها قرار دهند و دانشگاه ها دانش خود را به خودروسازان بفروشند و به فكر ایجاد كارگاه و خط تولید در محیط دانشگاه نباشند.

مدیرعامل سایپا تصریح كرد: انتظار داریم كه دانشگاهیان دانش فنی خود را در اختیار خودروسازی قرار دهند و در این زمینه مركز تحقیقات سایپا و شركت مگاموتور به عنوان مراكز دانش بنیان سایپا، آماده هرگونه همكاری با دانشگاه ها در تمام زمینه ها هستند.

او گفت: سایپا در گذشته به حوزه های باشگاه داری، سهامداری، بیمه، لیزینگ و ساختمان سازی ورود كرده كه اشتباه بوده است. بنابراین با اصلاح سیاست ها و ساختارها از این پس بیشترین تمركز گروه سایپا بر محصول جدید، خطوط تولید جدید و فناوری های جدید خواهد بود.

در ادامه، دکترعلی خطیبی معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم گفت: در راستای بیانات مقام معظم رهبری برای افزایش کیفیت خودروهای ساخت داخل به کمک خودروسازان آماده ایم تا توان فنی و مهندسی دانشگاه‌های کشور را در اختیار این صنایع قرار دهیم.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم اضافه کرد: با تعامل صورت گرفته با شرکت سایپا، این شرکت با سطح دانش فنی دانشگاه‌های ما آشنا و زمینه امضای این تفاهم نامه مهیا شد .

خطیبی افزود: دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل از لحاظ دانش فنی و مهندسی، ظرفیت بالایی دارد و یکی از دانشگاه‌های خوب ما در این حوزه است و همکاری با این دانشگاه می‌تواند زمینه همکاری با سایر دانشگاه‌ها را فراهم کند.

او اظهار کرد: اعتماد به توانایی جوانان و دانشمندان داخلی ما را کمک می‌کند و همان‌گونه که در صنعت دفاعی این اعتماد جواب داد حتما در صنعت خودرو سازی هم تکیه به دانش و توانایی دانشمندان جوان ما در دانشگاه‌ها جواب می‌دهد.

خطیبی در خصوص ظرفیت بالای علمی پژوهشی کشور گفت: در کشور ۱۵۰ هزار دانشجوی دکتری و ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد داریم که کار آنها تحقیقات است، یعنی اصولا وظیفه آموزشی ندارند، اما باید تحقیقات کنند و اگر هر کدام روزانه ۴ ساعت زمان خود را صرف تحقیق کنند حدود یک میلیارد نفر ساعت تحقیقات در کشور خواهیم داشت و ۱۰۰ میلیون ساعت مراکز تحقیقاتی در اختیار دانشگاه‌های ماست که این ظرفیت بی‌نظیر است.

معاون اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم افزود: اینکه رهبر معظم انقلاب تاکید زیادی روی بحث دانش بنیان و ظرفیت علمی کشور دارند، به این علت است که از آن استفاده کنیم و در استفاده از ظرفیت علمی کشور دچار خود تحریمی نشویم.

او گفت: ظرفیت علمی کشور در هر جایی که وارد شده درخشیده است، از موشک گرفته تا واکسن. خوشحالیم که این موضوع در شرکت سایپا اتفاق افتاده تا ظرفیت علمی‌مان استفاده شود و بدون هیچ چشم‌داشتی در اختیار شما خواهیم بود. خواهشمندم که کار رها نشود و در وزارت علوم روی این قضیه جدی هستیم.

دکتر خیرالدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم نیز در این مراسم گفت : .دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل یکی از موفق ترین دانشگاه های کشور در حوزه صنعت و مباحث پژوهش و فناوری است و همیشه در رتبه بندی های تایمز و رتبه بندی های معتبر دیگر دانشگاه صنعتی بابل جزو اولین هاست و شرکت سایپا انتخاب خوبی انجام داده و امیدوارم که بتوانیم با استفاده از ظرفیت آنها خودرو و سوخت فسیلی را تبدیل به خودروی هیبریدی کنیم و باید در راستای موتورهای برقی و خودران تلاش کنیم.

خیرالدین تاکید کرد: بخشی از فروش صنایع را باید برای توسعه و تحقیق در نظر بگیریم. در قانون جهش تولید دانش بنیان صنایع و شرکت های بزرگ هر عددی را که برای تحقیق و توسعه سرمایه گذاری کنند به عنوان اعتبار مالیاتی برای آنها حساب خواهد شد و حتی می توانند آن را به سال های آینده موکول کنند.

او گفت: توجه به پتنت و ثبت اختراع هم موضوع مهمی است و تویوتا روزانه حدود ۹ ثبت اختراع دارد و این عدد در کشورمان به شدت پایین است و امیدواریم که ایران خودرو و سایپا در این بخش به ویژه در بخش پتنت خارجی و اروپا وارد شوند.

خیرالدین در پایان افزود: در بحث سامانه نظام ایده ها و نیازها خواهشمندم که سایپا بتواند نیازهای مدنظر خویش را در سامانه وارد کند تا بتوانیم از ظرفیت های پارک های علم و فناوری و شرکت های فناور، دانش بنیان و دانشگاه و پژوهشگاه ها استفاده کنیم. حدود ۱۸ پژوهشگاه ملی، ۱۳۰ دانشگاه، بیش از ۸۰ هزار هیئت علمی داریم که سایپا می تواند از این ظرفیت استفاده کند. اعتقاد دارم که بحث فناوری و نوآوری یک انتخاب نیست، بلکه ضرورت است و در وزارت علوم خدمت شما هستیم تا با کمک یکدیگر مشکلات حوزه خودرو را رفع کنیم.

بهرام عزیزالله گنجی رئیس دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در این مراسم گفت: از سخنان مدیرعامل گروه سایپا در این جلسه به وجد آمدم به این دلیل كه مدیری در رأس شركت سایبا است كه دانشگاه را به درستی درك می كند.

او افزود: از اینكه مسئولینی از صنایع جایگاه خطیر دانشگاه را به درستی درك كردند، امیدواركننده است و بسیار خرسندم كه این وفاق بین سایپا و دانشگاه نوشیروانی بابل اتفاق افتاده است و از اعتماد سایپا به این دانشگاه قدردانی می كنم

سید شاهین عذبی مدیرعامل مركز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا نیز در این مراسم با اشاره به اینكه نتیجه نشست با دانشگاه نوشیروانی بابل به امضای این تفاهم نامه ختم شد، گفت: علاوه بر نشست با این دانشگاه سه جلسه هم با دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار كردیم كه آن دانشگاه هم آماده همكاری با سایپا است. همچنین سازمان پژوهش های صنعتی نیز اعلام آمادگی كرده است.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی