پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

عرضه خودرو در بورس

شفاف سازی در بازار با عرضه خودرو در بورس کالا

عضو ناظر مجلس شورای اسلامی بیان کرد: عرضه خودرو در بورس کالا موجب افزایش شفافیت در بازار و کاهش رانت می شود. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی بورس با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا گفت: شورای‌عالی بورس از ابتدا تلاش داشت خودرو و سایر کالاها […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۲۵ تیر ۱۴۰۱

عضو ناظر مجلس شورای اسلامی بیان کرد: عرضه خودرو در بورس کالا موجب افزایش شفافیت در بازار و کاهش رانت می شود.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی بورس با اشاره به عرضه خودرو در بورس کالا گفت: شورای‌عالی بورس از ابتدا تلاش داشت خودرو و سایر کالاها را از این طریق عرضه کند. ولی با وجود این که پیش پرداختی از سوی برخی سهام‌داران دریافت شد، وزارت صمت با عرضه مخالفت کرد. آخر هفته سپری شده میزبان وزیر صمت بودیم و وی متقاعد شد خودرو در بورس کالا عرضه شود.

به گفته این نماینده مجلس شیوه‌نامه‌ها توسط بورس کالا تدوین خواهد شد. در این‌ بین وزارت صمت در پی تعدیل قیمت‌هاست اما اگر جلوی عرضه خودرو در بورس کالا گرفته شود، چنین مقصودی حاصل نخواهد شد.

علیزاده ادامه داد: شبهاتی پدید آمد که منجر به جلوگیری از عرضه خودرو در بورس کالا بود. دلایل دیگر را کارشناسان باید اعلام کنند. متخصصان بازار سرمایه هم می‌گویند شفافیت قیمت، جلوگیری از فساد و رانت و حذف دلالان به تعدیل قیمت‌ها کمک خواهد کرد و اساساً اگر واسطه از بین برود و با عرضه بیشتر خودرو در بازار، تقاضا کاهش یابد، منجر به تعدیل قیمت خودرو در بازار می‌گردد؛ البته نه تعدیل قیمتِ خودروی کارخانه‌ای!

وی همچنین در خصوص رویه عرضه خودرو در بورس کالا به تعیین کف قیمتی اشاره و تاکید کرد از آن‌ پس عرضه و تقاضاست که نرخ خودرو را مشخص می‌کند.

علیزاده افزود: باید اجازه داد سازوکار توسط بورس کالا مشخص شود که به‌صورت دقیق بتوان در این باره اظهارنظر کرد.

این نماینده مجلس همچنین به سازوکاری که وزارت صمت جلوی آن را گرفت اشاره کرد و گفت: بازنگری ظرف یک ماه آینده اتفاق می‌افتد و از آن‌ پس می‌توان شاهد عرضه خودرو در بورس کالا بود.

وی درعین‌حال اصلی‌ترین دلیل برای تعدیل قیمت را، جلوگیری از رانت و فساد در عرضه خودرو دانست و افزود: در این صورت می‌توان همه واسطه‌ها را حذف کرد.

علیزاده از دیگر معضلات این روزهای خودروسازی را مدت‌زمان زیادی عنوان کرد که باید صرف شود که خودرو به دست مشتری برسد. از دیگر سو نوعی لاتاری ایجاد شده و مردم با شرکت در قرعه‌کشی، با هزینه‌هایی بالاتر خودرو را به فروش می‌رسانند. درحالی‌که خودروساز باید با حذف قیمت‌گذاری دستوری و عرضه بیشتر، خطوط تولید خود را ارتقا دهد و واحدهای تولیدی پویا و فعال‌تر شوند و حتی شاید بتوان بازارهای خارجی را به دست آورد.

علیزاده همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا عرضه خودرو در بورس کالا موجب کاهش اختلاف قیمت بازار و کارخانه می‌شود یا خیر؟ گفت: تلاش داریم این مسئله حل‌وفصل شود و عرضه خودرو در بورس کالا به حذف دلالی کمک کند ولی اختلاف قیمت کنونی به دلیل رانتی است که برای عده‌ای خاص ایجاد کرده‌ایم.

انتهای پیام/ منبع: رادیو گفت و گو

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی