پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

عملکرد مثبت تیم مدیریتی سایپا طی 6 ماهه گذشته / کیفیت شاهین و سایر محصولات در مسیر رشد

سایپا برای پسر تازه نفس خوش چهره اش شاهین، حسابی وقت گذاشته و به قول قدیمی ها خون دل خورده است. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو آزمون و خطا مجموعه اقداماتی است که خودروسازان، قبل تولید تجاری و عرضه یک محصول به بازار انجام می دهند اما اگر این آزمون و خطاها پس […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۱۹ مرداد ۱۴۰۱

سایپا برای پسر تازه نفس خوش چهره اش شاهین، حسابی وقت گذاشته و به قول قدیمی ها خون دل خورده است.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو

آزمون و خطا مجموعه اقداماتی است که خودروسازان، قبل تولید تجاری و عرضه یک محصول به بازار انجام می دهند اما اگر این آزمون و خطاها پس از تولید تجاری خودرو ادامه نیابد و واکنش مشتری به محصول بررسی نشود این کار به این معنا است که باید مهر پایان عمر آن محصول و سلب اعتماد از آن خودروساز را پای کارنامه عملکردش داغ کرد.

بد نیست با نگاهی ریزبینانه به سراغ یکی از خودروسازان جاده مخصوص برویم که در پروسه تولید محصولات خود سطح آزمون و بررسی از محصولاتش را فرسخ ها جا به جا کرده است. سایپا برای پسر تازه نفس خوش چهره اش شاهین، حسابی وقت گذاشته و به قول قدیمی ها خون دل خورده است. حتی خودش هم به این راحتی ها به این پسرک اعتماد نکرده زمان صرف کرده تا شاهین حسابی یک و سر گردن حتی از استاندارد های بازار کشور هم بالاتر قرارگیرد.

خط تولید شاهین

دقت داشته باشید که فرآیند پیش تولید شاهین شامل تست های عملکرد ، اطمینان ، دوام، قابلیت تعمیر و به طور خاص ایمنی بوده و همگی با وسواس و دقت فراوان با موفقیت پشت سر گذاشته شده اند. حتی همانطور که گفتیم این خوردوساز برای قبولی پسرک خود تنها به استانداردهای داخلی بسنده نکرده و برای شاهین امتحاناتی در سطح جهانی با سختگیری بین المللی در نظر گرفته و این سدان نارنجی پوش به راحتی توانسته از آن ها سرافراز بیرون بیاید.

اطمینان و اعتماد در دل شاهین نهفته بود و سایپا هم به آن باور داشت برای همین است که برای نخستین بار تست های ایربگ یک محصول داخلی (شاهین) را منتشر کرد تست هایی که مربوط به مدار و ماژول کیسه هوا در بخش یونیت های این سیستم بود.

در یکی از این بررسی‌ها، شاهین در نسخه پایه به یکی از مراکز ایمنی سنجی اروپایی فرستاده شد. در این مرکز، شاهین ایرانی توانست از تست R۹۵ استاندارد ECE سربلند خارج شود و ۳ ستاره ایمنی را کسب کند.

در تست تصادف ECE R۹۵ در حالی که خودرو ثابت است، جسمی متحرک به جرم ۹۵۰ کیلوگرم (MDB EEVC=۹۵۰Kg) با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت با زاویه ۹۰ درجه‌ای به بخش کناری خودرو برخورد می‌کند.

در یکی از این بررسی‌ها، شاهین در نسخه پایه به یکی از مراکز ایمنی سنجی اروپایی فرستاده شد. در این مرکز، شاهین ایرانی توانست از تست R۹۵ استاندارد ECE سربلند خارج شود و ۳ ستاره ایمنی را کسب کند.

در تست تصادف ECE R۹۵ در حالی که خودرو ثابت است، جسمی متحرک به جرم ۹۵۰ کیلوگرم (MDB EEVC=۹۵۰Kg) با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت با زاویه ۹۰ درجه‌ای به بخش کناری خودرو برخورد می‌کند.

شاهین (2)

در این تست، که Side Impact Test هم نام دارد، سلامت راننده (ES-۲) بررسی می‌شود و با درنظر گرفتن برخی پارامترها بر روی خودرو و همچنین بررسی سازه پس از تصادف، اعتبارنامه ECE R۹۵ به آن خودرو اعطا می شود.

تست تصادف و تأییدیه ECE R۹۵ یکی از شش جزء اصلی برای اخذ مجوز فروش خودرو در اتحادیه اروپاست.

حفظ تعادل هنگام ضربه، عدم شکست نقاط جوش و اتصال ستون‌ها، ثبات ستون افقی و سازه سقف، حفظ سلامت کامل ستون A و C ، مهار صحیح نیروی وارد در نقط R، امکان باز شدن درها پس از تصادف، سلامت سازه ضربه گیر داخل درها و جلوگیری از وارد شدن نیروی حداکثری به پا و پهلوی سرنشین، عدم شکست ستون افقی پایینی و… باعث شده شاهین حتی بدون داشتن کیسه‌های هوای کناری و پرده‌ای، استاندارد ارتقایافته ECE R۹۵ را به دست آورد و به این ترتیب، عنوان ایمن‌ترین خودروی ملی را از آن خود کند.

لازم به ذکر است که سایپا شاهین تأییدیه نهایی استاندارد ECE را به دست آورده و تا امروز دو تست ایمنی آن به صورت رسمی منتشر شده است.

البته سایپایی ها در این بین فصل امتحانات شاهین را به پایان نرسانده اند و برای ارزیابی هر روز این پسر اقدامات بسیاری انجام می دهند در حال حاضر طی آخرین ارزیابی های صورت گرفته اکثر قریب به اتفاق مشتریان رضایت کافی از شاهین دارند و این خودرو تبدیل به همسفری هم رکاب شده است.

اگرچه که شاهین فرزند جذابی است اما سایپا تبعیضی میان محصولاتش قائل نشده و همه را به یک اندازه زیر ذره بین گرفته به این ترتیب که هاچ بک تیز و چالاک خود، کوییک را تبدیل به خودرویی چهارستاره و موفق در بازار کرده است. بهبود عملکرد در حوزه فنربندي، تعليق و فرمان، موتور و انتقال قدرت، ترمز و تجهيزات الكتريكی تنها پاره ای از اقدامات سایپا بر روی این خودرو بوده است.

افزایش و ارتقای بازرسی ها از کوییک و نگاه ریزبینانه در عملکرد سیستم های این خودرو موجب شده تا ارتقای کیفیت هاچ بک خوش قیافه سایپا به راحتی قابل لمس و مشاهده باشد.

مرکز اصلی انقلاب کیفیتی به راه افتاده در سایپا از برنامه ها و اقدامات تیم مدیریتی این خودروسازی سرچشمه می گیرد که دیگر نه تنها روی کاغذ بلکه در عمل نشان داده ارتقای کیفیت به حرف نیست، دیدنی و قابل بررسی است.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی