پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

واردات خودرو هیبریدی

واردات خودرو به کجا رسید؟

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: دولت باید باعث شود تولید افزایش یابد و در بخش واردات زودتر ورود کند. قطعا اگر اولین محموله وارد شود، بخشی از این افزایش قیمت‌ها و حاشیه قیمت‌ها خواهد شکست. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو علی جدی عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۳۱ مرداد ۱۴۰۱

عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی اشاره کرد: دولت باید باعث شود تولید افزایش یابد و در بخش واردات زودتر ورود کند. قطعا اگر اولین محموله وارد شود، بخشی از این افزایش قیمت‌ها و حاشیه قیمت‌ها خواهد شکست.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

علی جدی عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین وضعیت واردات خودرو، گفت: آیین نامه واردات خود قرار است در هیات دولت تصویب شود. طبق ماده 4 طرح ساماندهی خودرو، آیین نامه واردات در هیات دولت تصویب شود و اگر این آیین نامه تصویب شد، واردات خودرو نیز اجرا می‌شود. تعرفه‌های واردات هم مثل گذشته است و برای خودروهای زیر 10 هزار دلار، تعرفه‌های گمرکی ورودی زیر 20 درصد است که این موضوع تسهیل‌بخشی در زمینه واردات است چون بهای تمام شده محصول کمتر شده و به نفع قشر متوسط و پایین است.

وی در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا گفت: من از این موضوع مطلع نیستم و اعلام شده که زیرساخت‌ها فرام شده که این فراهم شدن زیرساخت‌ها و ایجاد شفافیت در مجموع خوب است و نظر ما در گذشته نیز همین بود که بخشی از خودروها در بورس عرضه شود، منتهی در حال حاضر چون عرضه و یا همان تولید ما کمتر از تقاضا است، عملا فلسفه بورس در آن جا اعمال نمی‌شود چون بورس برای این است که رقابتی در آن شکل بگیرد و قیمت‌ها تعدیل پیدا کند اما چون به میزان مورد نیاز عرضه نمی‌کنیم، به نفع عرضه کننده می‌شود، نه خریدار.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص توان رقابت خودروهای ایرانی با محصولات مشابه خارجی، گفت: بخاطر این که توان رقابت کالاهای ایرانی پایین نیاید و بتوانند رقابت کنند، معمولا با تعرفه واردات تنظیم‌گری از سوی وزارت صمت اعمال می‌شود. زمانی که خودرو وارد می‌شود، مردم شرایط آن‌ها را با هم مقایسه می‌کنند که محصول داخلی بخرند یا انتخابشان خارجی می‌شود؛ با این حال خودروهای داخلی که ما داریم و عرضه می‌شود، قریب به اتفاق زیر 10 هزار دلار هستند که باید با کالاهای مشابه خارجی خود مقایسه شوند.

وی در خصوص میزان تقاضای افراد در خصوص خوردوهای ایرانی، گفت: مردم از این وضعیت راضی نیستند و آن هم به این دلیل است که خودروسازی تعداد معدودی را عرضه می‌‎کند و باقی مردم با قیمت 50-60 درصد بالاتر از خودروسازی، کالاها را تهیه می‌کنند و مردم قیمتی که در بازار است را می‌بینند. اگر واردات باعث شود قیمت‌های بازار مقداری بشکند و حاشیه قیمت‌ها حذف شده و به قیمت اصلی خودروها نزدیک شود، کارخانه‌ها تولیدات خود را افزایش می‌دهند و وضع منطقی‌تر خواهد شد؛ اما اگر قیمت‌ها نشکند و حاشیه بازار بماند و تولید خودروسازی بالا نرود، مردم قطعا مسئله پیدا خواهند کرد. هرچه عرضه از محل تولید داخلی و واردات افزایش یابد، به همان میزان هم قیمت‌ها می‌شکند.

این عضو کمیسیون صنایع با حیاتی قلمداد کردن نقش حمایت دولت در افزایش تولید، گفت: دولت باید باعث شود تولید افزایش یابد و در بخش واردات زودتر ورود کند. قطعا اگر اولین محموله وارد شود، بخشی از این افزایش قیمت‌ها و حاشیه قیمت‌ها خواهد شکست زیرا بخشی از افزایش قیمت‌ها در حاشیه بازار روانی است. این مسئله ناشی از آن است که مردم نمی‌دانند خودرویی وارد می‌شود یا باید با همین وضعیت بسازند؛ در حالی که اگر وضعیت کنونی شکسته شود، قطعا مردم و بازار هم عکس العمل نشان خواهند داد.

انتهای پیام/ منبع: ایلنا

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی