پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رکوردها برای شکستن خلق می شوند / بررسی عملکرد گروه سایپا در دوره مدیریت جدید

سایپا طی مدت کوتاه گذشته با برنامه ریزی منظم و اجرای دقیق آن توانسته اتفاقاتی را رقم بزند که پیش بینی آینده ای روشن برای این خودروساز دور از ذهن نیست! به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو  می گویند “چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است” این جمله زبان حال صنعت خودرو و […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۱۱ مهر ۱۴۰۱

سایپا طی مدت کوتاه گذشته با برنامه ریزی منظم و اجرای دقیق آن توانسته اتفاقاتی را رقم بزند که پیش بینی آینده ای روشن برای این خودروساز دور از ذهن نیست!

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو 

می گویند “چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است” این جمله زبان حال صنعت خودرو و خودروسازان داخلی طی سال های گذشته و در پاره ای از مواقع حتی ماه های اخیر بود اما این وسط خودروسازانی هم بوده اند که با نغییراتی ساختاری و برنامه ریزی های مدیریتی جالب توجهی خط سرنوشت خود را تغییر دادند و از آن عاقبت تاسف برانگیزی که در انتظارشان بود فاصله گرفته اند.

گروه خودروسازی سایپا از آن دسته خودروسازانی بود که توانست برنامه های خود را تنها یادگار کاغذ نگه ندارد و آنها را به اجرا درآورد. اقدامی که در کمتر خودروسازی می بینیم و عمدتا سطخ پرواز برنامه ها بلند تر از کاغذها و جلسه ها نیست.

بد نیست کمی دقیق تر به بررسی عملکرد نارنجی پوشان جاده مخصوص بپردازیم.

رکوردزنی به سبک سایپا

بیشتر از هر زمانی دیگری بازار خودرو کشور نیازمند این چهارچرخ های پرحاشیه است. لذا افزایش هرچه بیشتر عرضه خودرو در این بازار اثرگذاری مثبتی را به دنبال دارد.

یکی از مشکلاتی که از پس همین کاهش عرضه به بازار به وجود آمده تبدیل شدن خودرو به کالایی سرمایه ای به دنبال افزایش قیمت آن بوده است. به همین علت برای اینکه بتوان جواب تقاضا بازار را بدهیم باید در پله اول دست به رشد تولید خودرو بزنیم. در همین راستا سایپایی ها با افزایش ظرفیت خطوط تولید مگاموتور و تامین کنندگان خود شرایط را فراهم کردند تا با تولید 171 هزار دستگاه خودرو تا انتهای مرداد ماه 1401 از رکود سال گذشته 168 هزار دستگاهی خود تا انتهای مرداد 1400 پیشی بگیرند و بیش از گذشته جوابگوی سهمی بیشتری از بازار خودرو باشند.

البته ناگفته نماند که میزان تولید روزانه این خودروساز با رشد 73 درصدی از 1057 دستگاه در بهمن ماه سال 1400 به 1832 دستگاه خودرو در مرداد ماه سال جاری رسیده است. برآیند این عملکرد سبب شد تا سایپا بتواند تا پایان شهریور سال 1401 بیش از 208 هزار دستگاه تولید کند.

نکته جالب توجه اینجاست که این عملکرد در حالی رقم خورد که سایپا دچار توقف تولید خارج از برنامه محصولاتی پرتیراژ نظیر تیبا، تیبا 2 و ساینا از سبد محصولاتش شد و با این جال شاهد کاهش تولیدی در این خودروساز نبودیم.

خودروسازی برای تمام فصول

این روزها که قیمت خودرو با سرعتی بسیار در حال فرار از قدرت خرید مردم است. سایپا با اتخاذ رویکرد تولید خودرو اقتصادی و با رشد 40 درصدی تولید این دسته از محصولات، سعی دارد تا بتواند سهم قابل توجهی در بازار اقتصادی سواران داشته باشد.

دیگری مشکلی که خودروسازان طی این سالها دچار آن شدند معوقات و تولید خودرو ناقص بود که این مهم هم در سایپا با رشد 131 درصدی تولید خودرو کامل نسبت به مدت مشابه سال گذشته مرتفع شد. البته لازم به ذکر است که سایپا با افزایش 90 درصدی نرخ عبور مستقیم ( از 10 درصد در دی ماه 1400 به 100 درصد در مرداد ماه 1401) توانسته از ابتدای مرداد ماه سال جاری تمامی محصولات را تولید شده کامل از خط خارج کند. چنین اقدامی موجب شد تا تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ به صفر برسد. البته باید به این نکته هم توجه کنیم این اقدام ظرف مدت 6 ماه رقم خورد که در نوع خود جالب توجه است. به دنبال این عملکرد، میزان تعهدات معوق گروه سایپا با کاهش 75 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده است.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی