پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سرمایه ای شدن بازار خودرو علت اقبال مشتریان به رنگ های خنثی است

بهبود شرایط اقتصادی در دهه ۸۰ موجب شد تا ایران خودرو محصولات خود را در هشت رنگ متنوع عرضه کند که با اقبال مشتریان مواجه شد ومشتریان خریدخودروهای با رنگ خنثی کاهش یافت. شرایط اقتصادی موجب شده است تا مردم نه تنها در خرید خودرو بلکه در لوازم منزل به سمت خرید محصولات با رنگ […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۱۱ مهر ۱۴۰۱

بهبود شرایط اقتصادی در دهه ۸۰ موجب شد تا ایران خودرو محصولات خود را در هشت رنگ متنوع عرضه کند که با اقبال مشتریان مواجه شد ومشتریان خریدخودروهای با رنگ خنثی کاهش یافت.

شرایط اقتصادی موجب شده است تا مردم نه تنها در خرید خودرو بلکه در لوازم منزل به سمت خرید محصولات با رنگ هایی بروند که به هنگام فروش افت ارزش کمتری داشته و امکان تعمیرات و بازار فروش آن مهیا باشد.

یک کارشناس بازار خودرو در گفت و گو با خبرنگار جوان خودرو در مورد علت انتخاب رنگ های خنثی برای خودروها و نقش شبکه دلالی برای شکل گیری خیابان های فاقد رنگ های جذاب و شاد و جلوگیری از انتخاب مشتریان بر اساس سلیقه واقعی، گفت: علت انتخاب رنگ های خنثی توسط ایرانیان حتی برای توریست ها نیز سوال بر انگیز است چرا که در سایر شرکت های خودروسازی دنیا تولید خودرو با رنگ های متنوع و بر اساس سلیقه و خواست واقعی مشتریان صورت می گیرد.

فربد زاوه در تحلیل تغییر نگرش بازار و مشتریان خودرو به خرید محصولاتی با رنگ های خنثی گفت: یکی از دلایل اقبال مردم ایران به خرید خودروها با رنگ خنثی آن است که ما کشوری گرمیسری هستیم و در سایر کشورهای با شرایط آب و هوایی مجاور ایران مانند امارات متحده عربی نیز خرید خودرو با رنگ های روشن جذابیت بیشتری دارد.

او افزود: اما علت اصلی وضعیت ناهنجار اقتصادی است وقتی خودرو از حالت یک کالای مصرفی خارج و به کالای سرمایه ای تبدیل می شود، مشتریان نیز برای خرید خودرو به سراغ رنگ ها یا مدل هایی می روند که به هنگام فروش یا تعمیرات کمترین افت ارزش را پیدا کرده و بازار پسندی بیشتری دارد. در واقع مشتریان به قصد حفظ یا افزایش ارزش دارایی خود به سراغ خرید محصولاتی با رنگ خنثی رفته و سلیقه واقعی آنها نقشی در این انتخاب ندارد.

این کارشناس بازار خودرو تاکید کرد در واقع تبدیل شدن یک کالای مصرفی به پس اندازی موجب شده تا مشتریان محصولاتی را خریداری کنند که میزان کاهش ارزش آن کمتر است به طور مثال رنگ سفید ساده ترین رنگ است که امکان تعمیرات آن بیشتر و فروش آن ساده تر است.

او مدیریت غلط اقتصادی و شرایط تورمی کشور را عامل محدود شدن سلیقه مشتریان به خرید خودرو با رنگ های خنثی دانست و افزود: علت عمده تغییر نگرش مردم به رنگ خودروها به مدیریت اقتصادی کشور بر می گردد به طور مثال با بهبود نسبی وضعیت اقتصادی مردم در دهه 80 شاهد ترکیب رنگ های خوبی برای خودروها بودیم و ایران خودرو محصولات خود را با 8 تا 10 رنگ ارایه می کرد و مشتری هم داشت. شرایط به گونه ای بود که حتی به تدریج رنگ سفید خودروها به سمت حذف شدن می رفت و خودروهای با رنگ های آبی، بژ و… مشتری بیشتری داشت در واقع در آن زمان ملاک مشتری برای انتخاب رنگ خودرو سلیقه واقعی و لذت بود اما اکنون مشتری بر مبنای جلوگیری از کاهش ارزش پولی که برای خودرو پرداخت کرده، رنگ آن را انتخاب می کند.

زاوه تاکید کرد، تورم و نحوه مدیریت غلط اقتصادی کشور علت اصلی تمایل مشتریان به خرید خودروهای با رنگ های خنثی بوده و این سلیقه ای است که مشتریان به صورت خرد جمعی به آن رسیده اند و نمی توان گفت حتی شبکه دلالی نقش پررنگی در شکل گیری این نگرش داشته است. چرا که سهم افرادی که در معاملات بازار خودرو توسط با عنوان دلالی فعالیت می کنند( بدون در نظر گرفتن مشتریان قبلی که اکنون نقش دلال ها را در بازار خودرو بازی می کنند، حداکثر 10 درصد است. وقتی مردم برای خرید ارز در صرافی ها صف می کشند آیا می توان گفت، صرافان مقصر شکل گیری این شرایط هستند یا نظام اقتصادی کشور و تصمیمات غلط موجب شده تا مردم برای مقابله با کاهش ارزش دارایی های خود به خرید و نگهداری ارز روی آورند.

این کارشناس بازار خودرو افزود: شرایط اقتصادی موجب شده تا اکنون مردم نه برای لذت بردن بلکه برای کاهش میزان زیان یا افزایش سود نسبت به خرید کالا اقدام کنند و در مورد خودرو نیز تبدیل شدن آن از کالای مصرفی به سرمایه ای و تصمیمات غلط اقتصادی عامل شکل گیری این شرایط بوده است به نحوی که اکنون قیمت یک خودروی خارجی کارکرده 5 بر ابر قیمت صفر این خودرو در بازارهای جهانی است. او گفت: اگر دلال ها را عامل تغییر سلیقه مشتریان در انتخاب رنگ خودرو قلمداد کنیم، پرسش مطرح آن است که چرا دلال ها در دهه 80 نمی توانستند جلوی تنوع رنگ در بازار خودرو را بگیرند؟ وقتی اولویت افراد جامعه در خرید یک کالا رفع نیاز باشد، رنگ استایل و … نیز در انتخاب نوع محصول مهم است اما وقتی دغدغه افراد جامعه حفظ ارزش دارایی خود بوده و از خودرو به عنوان حساب پس انداز در حال حرکت استفاده می کنند، حرکت به سمت خرید خودروهای با رنگ خنثی طبیعی است.

او افزود: رنگ سفید خورو به هنگام ضربه خوردن به راحتی در می آید اما رنگ های سه لایه ، نقرآبی یا مشکی هفت رنگ به سختی قابل تعمیر است. اکنون رنگ لباس و لوازم خانگی نیز آینیه روحیه و شرایط اقتصادی مردم است و مشتریان خسته کمتر از رنگ های شاد و زنده استفاده می کنند. با این وجود اگر تورم کنترل، قیمت خودرو تثبیت و امید به آینده در کشور ایجاد شود، شاهد تغییر و اعمال سلیقه واقعی مردم و تغییر رنگ بندی خودروهای تولیدی خواهیم بود.

این کارشناسان بازار خودرو، در مورد ترکیب رنگ بندی خودروها در سایر شرکت های خودروسازی، افزود: در سایر شرکت های خودروسازی دنیا، تولید کنندگان و فروشندگان محلی با بررسی رنگ خودرویی که در بازار فروخته می شود متناسب با این بازار خودرو با رنگ بندی مشخص تولید می کنند . مثلا مرسدس بنز 40 مدل رنگ را به این تولید کنندگان معرفی می کند و رنگ بندی تولید محصولات این شرکت برای بازار خاورمیانه و اروپا متفاوت است.

زاوه افزود: در واقع شرکت ها بر اساس شرایط فنی رنگ های خاصی را اعلام و تولید کنندگان محلی بر اساس شناختی که از بازارمحصولات این شرکت دارند به سمت تولید خودرو با رنگ های خاصی می روند . گرچه با توجه به کاهش تیراژ تولید خودرو در دنیا اکنون در اروپا نیز اگر مشتریان خواستار خرید فوری هستید، خودرو با رنگ های اصلی ارایه می شود اما امکان سفارش خودرو با رنگ مورد درخواست وجود دارد چرا که در اروپا، توزیع کننده و نه تولید کننده خودرو را می فروشد اگر مشتری بخواهد می تواند سفارش خرید خودرو با رنگ های متنوع را ارایه کند.

این کارشناس صنعت و بازار خودرو ، گفت: با بهبود شرایط اقتصادی مردم ، قدرت اعمال سلیقه های مختلف آنها در خرید خودرو نیز می شود اما در شرایط کنونی حتی ادامه همکاری با شرکای خارجی نیز نمی تواند تغییری در مسیر مدیریت تقاضای بازار خودرو در انتخاب رنگ ، تیپ و مدل ایجاد کند . بر این اساس باید با تغییر شرایط اقتصادی ، نحوه نگرش مشتریان به خرید محصولات نیز تغییرکند تا خیابان های ایران با خودروهای رنگی تزیین می شود.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی