پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

عاقبت خودروهای خارجی رسوبی در گمرکات چه شد؟ / چه کسانی برندگان مزایده خودروهای خارجی هستند؟

2 دوره مزایده خودروهای خارجی رسوبی در گمرکات کشور انجام شد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو  مهر ماه گذشته از 2 هزار و 249 دستگاه خودرو وارداتی که طی سال های گذشته بلاتکلیف در انبارهای گمرک در شهرهای مختلف خاک می خورند، مقرر شد تا یک هزار و 62 دستگاه خودرو به مزایده گذاشته […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۸ آبان ۱۴۰۱

2 دوره مزایده خودروهای خارجی رسوبی در گمرکات کشور انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو 

مهر ماه گذشته از 2 هزار و 249 دستگاه خودرو وارداتی که طی سال های گذشته بلاتکلیف در انبارهای گمرک در شهرهای مختلف خاک می خورند، مقرر شد تا یک هزار و 62 دستگاه خودرو به مزایده گذاشته شوند. لازم به ذکر است این خودروها موسوم به پرونده “ثبت سفارش” هستند و آنطور که سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی اعلام کرده “هنوز در این راستا اعلام برائتی صورت نگرفته است و این مزایده صرفا با هدف جلوگیری از تخریب خودروها برگزار شد. منابع حاصل از فروش آن‌ها نیز به خزانه دولت می رود و اگر اعلام برائت صورت گرفت، به مالکان خودروها بازگردانده می‌شود”.

این خودروها توسط سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی با بهره گیری از سامانه مزایده الکترونیک دولت بصورت اینترنتی به فروش رسید البته متقاضیان امکان بازدید از خودروها را داشتند. شرط لازم برای حضور در مزایده داشتن کد ملی برای اشخاص حقیقی و کد اقتصادی برای اشخاص حقوقی همراه شماره حساب قابل استفاده از طریق اینترنت جهت متقاضیان شرکت در مزایده الزامی بود.

خودروهای موجود در مزایده ها شامل لکسوس(NX۲۰۰,NX۳۰۰,RX)، پورشه ماکان، کیا(سراتو،سورنتو،اپتیما)، بی ام و(۵۳۰،۷۳۰،x۴)، بنز(E۲۰۰و مرسدس)، هیوندا(توسان، سانتافه، سوناتا، سوناتا هیبریدی)، تویوتا(کمری، رافور،کمری هیبریدی)، ولوو، پورشه باکستر است.

در همین راستا علی صالحی با اشاره به مزایده انجام شده درباره فروش خودروهای تعیین تکلیف شده در انبارهای سازمان اموال تملیکی، بیان کرد: خودروهایی که سال‌ها در انبارهای بنادر، گمرکات و سازمان جمع‌آوری اموال تملیکی چندین استان در وضعیت نامناسبی نگهداری می‌شدند، پس از سفر رئیس قوه قضاییه به استان بوشهر و مشاهده وضعیت این خودروها، تعیین تکلیف شدند.

وی افزود: جلسات متعددی در این رابطه برگزار شد که در نهایت ۹۸۲ دستگاه خودرو که سال‌ها در انبارها وجود داشتند و در معرض تخریب بودند، تعیین تکلیف شدند.

دادستان عمومی و انقلاب تهران با بیان اینکه در برگزاری مزایده‌ای که در تاریخ هفتم مهرماه امسال آغاز شد، پس از بازگشایی پاکت‌های مزایده بیش از ۱۳ هزار نفر در آن شرکت کردند، اظهار کرد: در این مزایده ۹۷۳ دستگاه خودرو به فروش رفت که ارزش مالی آن ۳ ‌هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه مزایده انجام شده بزرگترین مزایده تاریخ سازمان جمع آوری اموال تملیکی بود که برگزار شد، گفت: در این مزایده خودروهایی که در معرض تضییع بودند، تعیین تکلیف شدند و پس از هماهنگی با پلیس راهنمایی و رانندگی و همچنین‌ گمرک هماهنگی‌های لازم برای شماره گذاری پلاک این خودروها انجام شده است.

صالحی با اشاره به اینکه مبالغ حاصله از برگزاری این مزایده به حساب خزانه دولت واریز شده است، تصریح کرد: در این مزایده ۹ دستگاه خودرو خریدار نداشت و با توجه به تعدادی از خودروهایی که از گذشته بدون خریدار باقی مانده بودند، در مجموع ۶۷ دستگاه خودرو در این مزایده به فروش نرفت که در این رابطه در آبان ماه سال جاری مزایده مرحله دوم انجام خواهد شد تا این خودروها نبز به فروش بروند.

وی افزود: هدف این است تا ارزش مزایده فروش خودروهای تعین تکلیف شده در سازمان اموال تملیکی به مبلغی حدود ۴ هزار میلیارد تومان برسد.

دادستان تهران تاکید کرد: خودروهای مزایده شده حسب گزارش مراجع رسمی قاچاق بودند.

پس از برگزاری دور اول مزایده، دوره دوم مزایده خودروهای خارجی در تاریخ 26 مهر ماه برگزار شد این دوره از مزایده در تاریخ یک آبان ماه به پایان رسید که براساس اعلام سازمان اموال تملیکی تعداد 76 خودرو عرضه شد که از این تعداد 74 دستگاه خودرو به ارزش 428 میلیارد تومان به همراه مالیات بر ارزش افزوده به فروش رسید.

عبدالمجید اجتهادی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی با بیان اینکه برگزاری مزایده الکترونیک در چنین حجم و گستردگی سابقه نداشته است، افزود: بیش از 2.5 میلیون نفر در ایام برگزاری مزایده فوق العاده خودروهای خارجی شماره ۵۶۵ به سامانه تدارکات الکترونیک دولت (ستاد) مراجعه کردند و ۲۳ هزار نفر برای شرکت در مزایده خودروهای خارجی نیز امضای الکترونیک(توکن) گرفتند.

وی ادامه داد: برای شرکت در مزایده فوق العاده شماره ۵۶۶ نیز ۶۵۰۰ نفر امضای الکترونیک جدید دریافت کردند.

مدیرعامل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی با رد شایعات و پاسخ به ابهامات در برگزاری مزایده فوق العاده شماره ۵۶۵ از شفافیت سازمان سخن گفت و اظهارداشت: بلافاصله پس از رمزگشایی پیشنهادها و اعلام برندگان، اسامی افراد در تارنمای سازمان بارگذاری شد که نشان از شفافیت سازمان دارد که باید در دیگر امور نیز تسری یابد.

اجتهادی در مورد عودت مبالغ ضمانت های بانکی متقاضیانی که برنده نشدند، گفت: بازه زمانی بازگشت این مبالغ 10 روز است که در این مزایده ظرف کمتر از 5 روز، مبالغ ضمانت نامه ها به صاحبان آن مسترد شد.

براساس این گزارش، روز چهارشنبه چهارم آبان ماه جزئیات مزایده فوق العاده 566 در تارنمای سازمان به نشانی TAMLIKI.IR منتشر شد.

طبق بررسی های صورت گرفته تنها 2 خودرو سواری پورشه ماکان مدل ۲۰۱۸ درانبارهای تهران موجود بود و مابقی تعداد ۲۶ دستگاه خودرو در انبارهای خوزستان موجود بوده که شامل یک دستگاه خودرو سواری پورشه ماکان مدل ۲۰۱۸، یک دستگاه خودرو سواری BMW ۷۳۰LI مدل ۲۰۱۷ و ۲۴ دستگاه خودرو سواری سراتو YD مدل ۲۰۱۷ می‌شود. در انبارهای استان مازندران نیز ۳۰ دستگاه خودرو موجود است که از ۲۷ دستگاه خودرو سواری پورشه ماکان مدل ۲۰۱۷ و سه دستگاه خودرو سواری پورشه باکستر مدل ۲۰۱۷ تشکیل می‌شود.

همچنین تنها 2 دستگاه خودرو خودرو سواری BMW ۷۳۰Li مدل ۲۰۱۷ در انبارهای استان فارس موجود است که باطری و لاستیک‌های یکی از این خودروها به علت مردود شدن از سوی استاندارد تحویل داده نمی‌شود.

از میان ۱۶ دستگاه خودروی موجود در انبارهای بوشهر، دو دستگاه خودرو سواری BMW ۵۳۰I مدل ۲۰۱۸، چهار دستگاه خودرو سواری لکسوس RX مدل ۲۰۱۷، سه دستگاه خودرو سواری لکسوس NX مدل ۲۰۱۷، دو دستگاه خودرو سواری هیوندای سانتافه مدل ۲۰۱۸، یک دستگاه خودرو سواری کیا سورنتو مدل ۲۰۱۷، دو دستگاه خودرو سواری هیوندای توسان مدل ٢٠١٧، یک دستگاه خودرو سواری هیوندای سوناتا هیبریدی مدل ۲۰۱۷ و یک دستگاه خودرو سواری تویوتا کمری هیبریدی مدل ۲۰۱۷ است.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی