پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تحقق یک رویا ، تاریخچه خودروسازی پاگانی

از رویا تا واقعیت: تاریخچه مختصر اما غنی پاگانی

پاگانی یک سوپراسپرت ساز ایتالیایی است که در سال 1992 توسط هوراچیو پاگانی (Horacio PAgani) که اصالتأ آرژانتینی است، تأسیس شد. اما پاگانی در ابتدا خودروساز نبود بلکه در سال 1988، کار خود را تحت نام «مرکز تحقیقات کامپوزیت پاگانی» و به عنوان بخش کامپوزیت لامبورگینی، فعالیت خود را آغاز کرد. به گزارش پایگاه خبری […]

سامیار راشد
دوشنبه - ۱۶ آبان ۱۴۰۱

پاگانی یک سوپراسپرت ساز ایتالیایی است که در سال 1992 توسط هوراچیو پاگانی (Horacio PAgani) که اصالتأ آرژانتینی است، تأسیس شد. اما پاگانی در ابتدا خودروساز نبود بلکه در سال 1988، کار خود را تحت نام «مرکز تحقیقات کامپوزیت پاگانی» و به عنوان بخش کامپوزیت لامبورگینی، فعالیت خود را آغاز کرد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

پاگانی در پروژه های متعددی با لامبورگینی همکاری داشت که از آن جمله باید به نسخه سالگرد 25 سالگی سوپراسپرت کونتاش، شاسی بلند LM002، P140 کانسپت و دایابلو اشاره نمود. در اواخر دهه 80، پاگانی طراحی بر روی سوپراسپرت خودش را که با کد C8 شناخته می شد آغاز کرد. در سال 1991 پس از افزایش روزافزون محبوبیت C8، پاگانی کمپانی مودِنا دیزاین را تأسیس نمود و یک سال بعد، ساخت پروتوتایپ خود را آغاز نمود و در سال 1993، آزمایشات این سوپراسپرت در تونل باد آغاز شد. در سال 1994، مرسدس بنز با تأمین موتور 12 سیلندر برای پاگانی موافقت کرد. این بود که زوندا، اولین سوپراسپرت پاگانی و یکی از جاودانه ترین سوپراسپرت های تاریخ، در سال 1999 به جهانیان معرفی شد. پاگانی در طول سه دهه فعالیت خود، فقط سه مدل را معرفی کرده است. به ندرت می توانیم خودروسازی را پیدا کنیم که با این تعداد مدل محدود، توانسته باشد به چنین موفقیت بزرگی برسد اما پاگانی تنها با زوندا، هوآیرا و به تازگی یوتوپیا، توانسته غیرممکن را ممکن کند.

» پاگانی زوندا (1999 – 2019)

اولین ساخته پاگانی، زوندا C12 نام داشت که یکی از اصلی ترین دلایل موفقیت آن، طراحی زیبا و اصیل آن بود. طراحی زوندا از جت های جنگنده و خودرو مسابقه ای مرسدس Silver Arrow الهام گرفته شده بود و چهار خروجی اگزوز در یک قاب دایره، به نمادی برای زوندا و پاگانی تبدیل شد. تولید زوندا از 1999 آغاز شد و تعدادی از نسخه های خاص و سفارشی آن باعث شد تا این مدل تا سال 2019 به حیات خودش ادامه دهد. پاگانی زوندا C12 از موتور شش لیتری بهره می برد که حجم آن در نسخه C12-S به 7 لیتر افزایش یافت و از زوندا S در سال 2002 به بعد، موتور 7.3 لیتری برای آن در نظر گرفته شد که در ابتدا 555 اسب بخار تولید می کرد و قدرت آن در آخرین نسخه کهHP Barchetta  بود به 800 اسب بخار افزایش یافت. زوندا در سری C12، F و 760 در مدل های مختلفی از جمله کوپه و رودستر به تولید رسید اما در طول حیاتش بیش از 20 نسخه سفارشی از آن نیز برای مشتریان خاص تولید شد.

» پاگانی هوآیرا (2011 – 2022)

زوندا پس از بیش از یک دهه حضور موفق در بازار، در سال 2011 با مدل جدید و تازه نفس هوآیرا جایگزین شد. نقطه قوت هوآیرا، بازهم موتور نیرومند 12 سیلندر شش لیتری تویین توربو AMG بود که می توانست 730 اسب بخار نیرو و یک هزار نیوتون متر گشتاور را تولید کند. این پاگانی تنها با 1.3 تُن وزن، می توانست در عرض 3.2 ثانیه از حالت سکون به سرعت یکصد کیلومتر بر ساعت برسد. هوآیرا شاید هویت زوندا که چهار خروجی اگزوز در یک کادر دایره ای بود را از دست داد اما بجای آن از درب های گالووینگ و فلپ های آیرودینامیک بر روی محور جلو و عقب بهره مند شد. این فلپ ها که دو عدد در جلو و دو عدد در عقب قرار داشتند، همچون باله عقب سوپراسپرت ها برای پایداری بیشتر سر پیج ها بالا می آمدند و همینطور می توانستند به عنوان ترمز بادی نیز عمل کنند. در سال 2016، نسخه نیرومندتر BC با تمرکز بر روی عملکرد بهتر در پیست معرفی شد که 25 اسب بخار نیرومندتر و 132 کیلوگرم سبک تر بود.

» پاگانی یوتوپیا (2023 – )

پاگانی به تازگی از جانشین هوآیرا، به نام یوتوپیا، رونمایی کرده است. این سومین محصول پاگانی در طول بیش از دو دهه فعالیت خودش است. تمرکز یوتوپیا بر روی کاهش وزن بوده و پاگانی مدعی است که توسعه و تکمیل آن شش سال به طول انجامیده و بدین منظور از هشت پروتوتایپ استفاده کرده که فقط سه دستگاه از آنها مختص آزمایشات نیرومحرکه بود. در مجموع، تعداد 10 مدل در مقایس 1:5 و دو مدل در مقیاس 1:1 پیش از ساخت پروتوتایپ از آن به تولید رسید. یوتوپیا به موتور 12 سیلندر 6 لیتری تویین توربو کاملأ جدیدی ساخت AMG مجهز شده که می تواند 852 اسب بخار نیرو و 1100 نیوتون متر گشتاور را تولید کند. این موتور نیرومند فقط 262 کیلوگرم وزن دارد و وزن کل خودرو 1280 کیلوگرم اعلام شده است. یوتوپیا همان آرایش چهار خروجی اگزوز در یک کادر دایره ای را که اصالت زوندا بود بازگردانده اما بسیاری معتقدند که طراحی آن، همانند زوندا و هوآیرا، چندان چنگی به دل نمی زند. قرار است در کل تعداد 99 دستگاه از یوتوپیا کوپه ساخته شود.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی