پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خط تولید شاهین

امان از قیمت گذاری دستوری و زیان انباشته صنعت خودرو!

چندسالی است که خودروسازان کشور با گره ناگشودنی به نام زیان انباشه دست و پنجه نرم می کنند. چالشی که برای هیچکس، چه خریدار و چه تولیدکننده خوشایند نیست. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو  چندسالی است که خودروسازان کشور با گره ناگشودنی به نام زیان انباشه دست و پنجه نرم می کنند. چالشی […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۸ آذر ۱۴۰۱

چندسالی است که خودروسازان کشور با گره ناگشودنی به نام زیان انباشه دست و پنجه نرم می کنند. چالشی که برای هیچکس، چه خریدار و چه تولیدکننده خوشایند نیست.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو 

چندسالی است که خودروسازان کشور با گره ناگشودنی به نام زیان انباشه دست و پنجه نرم می کنند. چالشی که برای هیچکس، چه خریدار و چه تولیدکننده خوشایند نیست. دور از ذهن هم نیست که بگوییم چرا خودروسازان همچنان گرفتار این مشکل هستند؟

سرچشمه این زیان انباشته که با هربار فروش خودرو به آن افزوده می شود قیمت گذاری دستوری است. عاملی که طی این سال ها سبب شده تا خودروسازان آن طور که باید و شاید نتوانند با سود حاصل از فروش خودرو در مسیر طراحی و توسعه گام های بلندی بردارند.

اجازه بدهید صادقانه بگوییم، از نگاه اقتصادی اگر در فروش یک محصول سودی حاصل نشود ادامه تولید و فروش امری باطل است و تولیدکننده به جای اینکه به فکر توسعه محصول و بزرگ کردن سبد محصولات خود باشد باید هزینه ای دوچندان برای پوشش زیان تولید داشته باشد و حتی دست به کاهش تولید و پایین آوردن کیفیت بزند. به دنبال همین امر باید این واقعیت را هم بگوییم که کمتر تولیدکننده ای به دنبال تولید و عرضه محصولی بی کیفیت است به این علت که همین امر تاثیر مستقیم بر میزان فروش و دست آخر خداحافظی با گردونه تولید دارد.

طی سال های گذشته چالش های بسیاری به سمت صنعت خودرو سرازیر شد که در یک قلم آن تحریم، خودروسازی را تا مرز تعطیلی برد اما حالا پس از گذر از این موانع وقت آن است تا خودروسازی با سرعت بیشتری به سمت توسعه و شکوفایی گام بردارد.

بهتر است تا کمی دقیق تر و با ادبیات عدد و رقم صحبت کنیم، بررسی آخرین وضعیت صورت‌های مالی خودروسازان در نیمه نخست سال جاری نشان می‌دهد که در این بازه زمانی، بهای تولید خودرو در سه خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو، سایپا، پارس خودرو) بالغ بر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بوده در حالی که بهای فروش ۱۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

در واقع خودروسازان صرفاً از ناحیه قیمت گذاری دستوری در ۶ ماه اول امسال بالغ بر ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان زیان دیده اند.

به صورت جزئی‌تر، یعنی خودروسازان اگرچه برای تولید هر خودرو مبلغی در حدود ۲۵۲ میلیون تومان هزینه کرده‌اند اما به دلیل قیمت گذاری دستوری، هر خودرو را با ۳۸ میلیون تومان زیر قیمت و به نرخ ۲۱۴ میلیون تومان فروخته‌اند.

اگرچه وضعیت یکی از خودروسازان یعنی سایپا اندکی بهتر است به این ترتیب که این شرکت طی ۶ ماه نخست امسال برای تولید محصولات خود هزینه‌ای بالغ بر ۲۵ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان خرج کرده و در مقابل حدود ۲۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان از ناحیه فروش به دست آورده است؛ یعنی تقریباً یک هزار میلیارد تومان سود داشته است.

نارنجی پوشان در دورنگار برای خود از وضعیت هزینه در نیمه دوم سال جاری اینطور بیان کرده اند که بهای هزینه به ۳۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان و بهای فروش به ۳۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برسد.اما همین خودروساز در سال گذشته نیز برای تولید، رقمی در حدود ۴۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه کرده اما بهای فروش نزدیک به ۴۴ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است؛ یعنی سال گذشته حدود ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان زیان دیده است.

لازم به ذکر است که بررسی وضعیت شرکت پارس خودرو نیز در نیمه نخست سال جاری حکایت از آن دارد که بهای تولید در این شرکت ۱۲ هزار میلیارد تومان و بهای فروش نزدیک به ۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان بوده است. در واقع این شرکت هم 6 ماهه نخست سال جاری با زیان آغاز کرده است.

همانطور که از صورت های مالی و اعداد و ارقام پیداست خودروسازان از محل قیمت گذاری دستوری متحمل هزینه های سنگینی شده اند و با این شیوه از فروش خودرو، سنگینی زیان انباشته بیش از پیش کمر خودروسازان را خمیده می کند.

ورود شیوه عرضه خودرو در بورس کالا به میدان صنعت خودرو، به عنوان راهکاری برای کنار زدن دلالان از بازار به واسطه سوداگری اثر گذار است اما موجب افزوده شدن نرخ سومی به 2 نرخ قبلی هم شد که موضوع صحبت ما نیست.

صنعت خودرو به عنوان یکی از بزرگترین و مهم ترین لوکوموتیو های اقتصادی در حال حاضر با سرعت اندک، دندان کشان در حال حرکت است. به همین علت اگر موضوع آزادسازی قیمت اجرا شود سبب می شود تا برچسب قیمت براساس ارزش کالا محاسبه شود. این امر موجب می شود تا خودروسازان بازاریابی دقیق تری نسبت به محصول خود داشته و متوجه شوند آیا محصول مورد نظر می تواند آتیه درخشانی در بازار داشته باشد؟

آزادسازی قیمت در کنار ایجاد فضای رقابتی در بازار، موجب می شود تا خودروسازان علاوه بر سودآوری برنامه ریزی دقیقی در حوزه طراحی و توسعه محصول و گسترده سازی سبد محصولات خود داشته باشند امروز بازار خودرو کشور با عدم تنوع محصول رو به رو است، موردی که سبب می شود تا مصرف کننده به جای خرید یک خودرو صفر کیلومتر دست به خرید خودرویی کارکرده بزند که مشخص نیست تا قبل از آن چطور مورد استفاده قرار گرفته است.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی