پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

توسعه شایعه بدون ارائه مستند/ برندگان قرعه کشی خودرو به سایت خودروسازان مراجعه کنند

قرعه کشی خودرو با استفاده از فیلترها آغاز شد. فیلترهایی که کمک می کند، خودرو به دست مصرف کننده برسد نه دلال ها. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو  در سال های بعد از تحریم که خودرو از حالت مصرفی به کالایی سرمایه ایی تبدیل شد و افزایش نرخ ارز نیز هر روز این […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۱۵ آذر ۱۴۰۱

قرعه کشی خودرو با استفاده از فیلترها آغاز شد. فیلترهایی که کمک می کند، خودرو به دست مصرف کننده برسد نه دلال ها.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو 

در سال های بعد از تحریم که خودرو از حالت مصرفی به کالایی سرمایه ایی تبدیل شد و افزایش نرخ ارز نیز هر روز این کالا را سرمایه ای تر کرد، روش قرعه کشی برای فروش خودرو مورد استفاده خودروسازان کشور قرار گرفت. زیرا از طرفی تقاضا افزایش یافته بود و از طرف دیگر توان تولید به دلیل مشکلات تحریمی کم تر از قبل بود. از این رو تنها روش برای فروش خودرو قرعه کشی بود.

قرعه کشی خودرو با استفاده از فیلترها آغاز شد. فیلترهایی که کمک می کند، خودرو به دست مصرف کننده برسد نه دلال ها. هر چند بسیاری از خریداران پس از موفقیت در قرعه کشی، خودرو یا حوله آن را در بازار به فروش می رسانند، اما این موضوع دیگر در دامنه فعالیت های خودروسازان قرار ندارد. در واقع این شرایط اقتصادی کشور است که مشخص می کند، برندگان قرعه کشی از خودرو استفاده کنند یا آن را به منظور تبدل به سرمایه به فروش برسانند.

در این میان آنچه که اهمیت دارد، نفس قرعه کشی و اعتماد یا عدم اعتماد به این رسم فروش است. هر چند در سال های گذشته به صورت مقطعی تخلف هایی در روش های فروش بعضی از خودروسازان به ویژه در بخش خصوصی رخ داده است، اما واقعیت اینجاست که ساز و کار فروش با روش قرعه کشی آنقدر سخت گیرانه هست که نتوان خدشه ای به آن وارد کرد.

تصدیق این گفته نیز کار سختی نیست. زیرا در روزهای ابتدایی قرعه کشی خودروسازان به خصوص در سال 98 بسیاری از طرح های فروش به صورت زنده از شبکه های اجتماعی پخش شده است. از طرفی نمایندگان ارگان های نظارتی چون سازمان بازرسی کل کشور، سازمان حمایت از حقوق تولید کنندگان و مصرف کنندگان و حتی نمایندگان وزارت صمت تنها بخشی از ناظران طرح های قرعه کشی خودروسازان هستند.

مانور خبری یا گسترش یک شایعه؟

در روزهای اخیر شایعه تقلب در قرعه کشی ایران خودرو در بعضی از رسانه ها مطرح شد. شایعه ای که البته از روزهای ابتدایی قرعه کشی فروش خودرو کنار اسم خودروسازان مختلف حتی بخش خصوصی نیز قرار گرفت. اما هیچ وقت مستنداتی برای آن نه از سوی نهادهای نظارتی و نه از سوی مطرح کنندگان ارائه نشده است. این در حالی است که حتی در دورانی که سامانه جامع فروش خودرو تحت نظارت مستقیم وزارت صمت، اقدام به قرعه کشی می کرد نیز این شایعات به خصوص در فضای مجازی وجود داشت. اما باز هم هیچ گاه مدرکی دال بر تخلف در این حوزه پیدا نشد.

در این شرایط کلاهبرداران نیز بیشترین سوء استفاده را همچون بسیاری از فعالیت های اینترنتی دیگر در کشور، در دستور کار قرار دادند. از ارسال پیامک های مختلف گرفته تا تماس های تلفنی در نقاب نمایندگی، اخیرا نیز پیامک های برنده شدن قرعه کشی در طرح فروش ایران خودرو داغ ترین نوع کلاه برداری است.

در واقع کلاهبرداران با ارسال پیامک حاوی لینک اینترنتی از دریافت کنندگان می خواهند که وارد لینک شده و مبلغی را به حساب دروغین ایران خودرو واریز کنند. به این ترتیب مبالغی را به جیب زده و پاسخ کسی را نمی دهند. هر چند ایران خودرویی ها در روزهای گذشته با انتشار اطلاعیه ثبت نام کنندگان در قرعه کشی فروش را از این نوع کلاهبرداری مطلع کرده اند، اما هنوز هم هستند افرادی که ساده لوحانه اقدام به واریز وجه به حساب کلاهبرداران می کنند.

البته این همه ماجرا نیست، زیرا بعضی از افراد نیز با تبلیغات دروغین مدعی هستند که می توانند در ازای دریافت مبالغی چند میلیونی افراد را در قرعه کشی های فروش خودرو برنده کنند! موضوعی که با توجه به الگوریتم پیچیده نرم افزارهای قرعه کشی که بدون دخالت فرد این فرآیند را انجام می دهد، نظارت مستقیم نهادهای مربوطه و فیلترهای فراوان بیشتر شبیه به یک شوخی است. به نظر می رسد، بهترین راه اطلاع از برنده شدن و یا عدم برنده شدن در قرعه کشی فروش خودرو مراجه به سایت خودروسازان و استفاده از روش های توصیه شده در سایت های رسمی خودروسازان است، نه پیامک های ارسالی که هر فردی می تواند با استفاده از یک پنل کاربری آنها را ارسال کند.

انتهای پیام /

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی