پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تبيين فرصتها و دستاوردهاي توليد عبور مستقيم در ايران خودرو

نشست تبيين فرصت هاي عبور مستقيم توليد در صنعت خودرو با حضور صنعت گران اين حوزه و اصحاب رسانه در شركت ساپكو برگزار شد. به گزارش خبرنگار جوان خودرو؛ مهدي خطيبي مديرعامل ايران خودرو در اين مراسم گفت: در سال گذشته درست در همين زمان چند مشكل اساسي در صنعت خودرو و ايران خودرو وجود […]

سبحان قالیباف
دوشنبه - ۲۱ آذر ۱۴۰۱

نشست تبيين فرصت هاي عبور مستقيم توليد در صنعت خودرو با حضور صنعت گران اين حوزه و اصحاب رسانه در شركت ساپكو برگزار شد.

به گزارش خبرنگار جوان خودرو؛

مهدي خطيبي مديرعامل ايران خودرو در اين مراسم گفت: در سال گذشته درست در همين زمان چند مشكل اساسي در صنعت خودرو و ايران خودرو وجود داشت كه كيفيت يكي از اين مسائل بود.

او ادامه داد: موضوع ديگر بحث دپو خودروهاي ناقص در دوخودروساز كشور بود كه شايد به ١٨٠ هزار دستگاه مي رسيد. به همين دليل اولين قدم ما توليد خودروي كامل بود. چون طبق بررسي ها اگر همه توليدات در سال قبل كامل بود، در بدترين حالت حدود ١٥ هزار دستگاه كاهش توليد داشتيم. اما در عوض عوايد اقتصادي قبل توجه داشتيم.

او تصريح كرد: به همين دلیل از ٣١ ارديبهشت ماه سال جاري توليد در ايران خودرو تنها به صورت كامل انجام شد. اين اتفاق به لطف زنجيره تامين و هم افزايي كل صنعت خودرو است. امروز علاوه بر توليد كامل ثبات توليد هم داريم.

مديرعامل ايران خودرو افزود: در تمام دوران فعاليت ايران خودرو هيچ گاه به اين ميزان توليد داخلي نداشته است و بخش زيادي از توليدات در گذشته محصولات CKD بوده اند. امروز بيش از ١٣٠ هزار دستگاه بيش از سال قبل توليد كرده ايم و در ادامه سال جاري باز هم افزايش را شاهد خواهيم بود. امروز بيش از ٢ هزار ميليارد تومان توليد كامل منفعت اقتصادي براي ايران خودرو داشته است.

خطيبي با اشاره به موضوع كيفيت افزود: در بخش كيفيت هم علاوه بر همه پروژه هايي كه اجرا شده توليد كامل تا ٢٥ درصد كيفيت محصولات را افزايش داده است.

او ادامه داد: در خصوص بحث توليد مستقيم بعضي گفته اند كه هزينه تامين بالا رفته است. اما به طور مثال اگر ما به دليل شرايط حاضر مجبور به تامين چيپ ست با قيمت بالا شده ايم، از طرفي به دليل توليد محصول كامل هزينه هاي مختلف از جمله نگهداري خودروهاي ناقص در پاركينگ ها كاهش يافته است. توليد كامل يك شجره طيبه است كه بايد حتي در بدترين شوايط هم ادامه پيدا كند. خودروساز وظيفه دارد خودروكامل توليد كند.

آرش محبي نژاد دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور در مراسم تبيين دستاوردهاي اقتصادي عبور مستقيم توليد در ايران خودرو گفت: بدون شك توليد عبور مستقيم دستتوردهايي دارد كه قطعه سازان نيز از آن بهره ميبرند. به هر حال در زمان توليد خودروي ناقص سرمايه كشور در كف پاركينگ ها خوابيد بود كه هم نارضايتي مشتريان را در پي داشت و هم كاهش كيفيت خودرو.

او ادامه داد: توليد قطعات به دو دسته تقسيم مي سود. بخش اول مربوط به خودروهاي توليد انبوه قبلي است و قطعات نيز به تيراژ رسيده است كه توان قطعه سازان در اين حوزه بسيار بالاست. اما در خودروهاي تيراژ محدود جديد و قطعات هاي تك هنوز مشكلاتي داريم.

وي ادامه داد: در اين بخش بايد تامين مالي انجام شود كه نيازمند همكاري بانك هاست. در واقع اين تورم بالا هم تاثير بدي دارد زيرا نقدينگي مورد نياز كه همان خون در رگ هاي صنعت خودرو است را كاهش مي دهد.

محبي نژاد ادامه داد: مسائلي چون مشكلات گمركي باعث كاهش روند توليد در بخش قطعه سازي مي شود. زيرا تامين مواد اوليه به سختي انجام مي شود اما در ترخيص از گمرك و مسائلي از اين دست هنوز مشكلاتي داريم. ما در انجمن بررسي كرديم، بازرسي هاي غير منطقي گمرك و نبود مسير آبي باعث شده بيش از ١٠ هزار ميليارد تومان قطعه سازان ضرر كنند.

او در افزود: دقت در برنامه ريزي توليد و جلوگيري از شعارهاي تو خالي در ساپكو و ايران خودرو باعث شده شرايط توليد بهبود يابد. زيرا برنامه ها بر اساس واقعيت تدوين شده است.

محبي نژاد در پايان گفت: الان با كاهش دماي هوا متاسفانه كم كم احتمالا شاهد قطع گاز حوزه توليد و مسائل انرژي هستيم كه خود باعث كاهش توان توليد بخش قطعه سازي مي شود.با اين شرايط نبايد با صنعت برخورد انقباضي شود.

انتهای ‌پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی