پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

زیباترین آستون مارتین های تاریخ

زیباترین آستون مارتین های تاریخ / قسمت اول

زیبایی تا حدی سلیقه ای است اما به هر جهت یک سری اصول و تناسبات طراحی وجود دارد که در صورت رعایت کردن آنها، یک محصول به چشم انسان زیباتر جلوه می کند و آستون مارتین در طول تاریخ کوشیده تا این قواعد را به خوبی رعایت کند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو به […]

سامیار راشد
سه شنبه - ۲۲ آذر ۱۴۰۱

زیبایی تا حدی سلیقه ای است اما به هر جهت یک سری اصول و تناسبات طراحی وجود دارد که در صورت رعایت کردن آنها، یک محصول به چشم انسان زیباتر جلوه می کند و آستون مارتین در طول تاریخ کوشیده تا این قواعد را به خوبی رعایت کند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

به ندرت پیش می آید که خودروسازی بتواند با وجود محدود بودن سبد محصولاتش، به وفور در لیست زیباترین ها حضور داشته باشد اما آستون مارتین با مهارت تمام این کار را برای چندین دهه انجام داده و تقریبأ در هر دهه توانسته حداقل یکی دو خودروی زیبا طراحی و تولید کند که در لیست زیباترین خودروهای تاریخ جای می گیرند.

ناگفته نماند که آستون مارتین هم اشتباهاتی را در کارنامه خود دارد. میکرو کار آستون مارتین Cygnet و سدان لوکس Lagonda از جمله بزرگترین اشتباهات طراحی آستون مارتین بوده است ولی بجز این دو مورد، سایر خودروهای آستون مارتین اگر حتی زیباترین نباشند، زیبا هستند. بسیاری از خودروهای کلاسیک از جمله فراری های کلاسیک، در تصاویر زیبا به نظر می رسند ولی وقتی آنها را از نزدیک می بینید، به زیبایی تصاویرشان نیستند ولی این قاعده برای خودروهای کلاسیک آستون مارتین صادق نیست و خودرویی همچون آستون مارتین DB5 دل هر خودرو دوستی را می رباید.

در نوشتار زیر تعداد 10 مدل از زیباترین آستون مارتین های تاریخ را با هم مرور خواهیم کرد.

10- آستون مارتین ونکوییش

ونکوییش یکی از سوپراسپرت های مورد استفاده جیمز باند نیز بوده است. آستون مارتین ونکوییش در دو نسل به تولید رسید و لیست ما با نسل اول ونکوییش آغاز می شود که بین سالهای 2001 تا 2007 به تولید می رسید. طراحی آن شباهت های زیادی را با آستون مارتین DB7 جاودانه داشت با این تفاوت که خطوط بدنه نرم تر شده بودند و در ابعاد نیز از DB7 بزرگتر بود. ونکوییش به دلیل عملکرد نامناسب فنی موتور 12 سیلندرش به شدت مورد انتقاد بود تا جایی که بسیاری بر این باور بودند که موتورهای 12 سیلندر غیر قابل اطمینان هستند.

 

9- آستون مارتین DBR1

به ندرت پیش می آید که یک خودرو مسابقه ای بتواند در لیست زیباترین خودروها قرار بگیرد اما این موضوع برای آستون مارتین صادق نیست و خودرو مسابقه ای DBR1 برای مسابقات لمان، یکی از زیباترین ساخته های این برند انگلیسی در تاریخ به شمار می رود. سطوح نرم و یکپارچه بدون هیچگونه شکست یا خط اضافه ای، باعث شده تا DBR1 به یکی از زیباترین خودروهای آستون مارتین تبدیل شود. جدای از قهرمانی هایی که DBR1 در مسابقات کسب کرده، حتی در دنیای مدرن امروزی هم سرهای زیادی را به طراحی زیبای خود برگردانده است.

8- آستون مارتین DB4 Zagato

اگر نام آستون مارتین برایتان کاملأ آشناست، بنابراین باید نام زاگاتو نیز برایتان آشنا باشد. زاگاتو یک استودیوی طراحی ایتالیایی است که بعضی از محصولات آستون مارتین را بازطراحی و در تعداد محدود تولید می کند چراکه همگی دست ساز هستند. DB4 زاگاتو یکی از طراحی های بی نقص زاگاتو برای آستون مارتین است که سطوح نرم و تناسبات کاملأ اصولی باعث شده تا نه تنها یکی از زیباترین خودروهای آستون مارتین بلکه یکی از زیباترین خودروهای تاریخ خودروسازی لقب بگیرد. DB4 زاگاتو یک موتور شش سیلندر 314 داشت و می توانست تا 250 کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرد.

7- آستون مارتین V8 Vantage

آستون مارتین ونتیج همیشه در طول تاریخ عنوان یکی از زیباترین خودروها را با خود به یدک کشیده ولی بدون شک زیباترین نسل آنرا باید مدل سال 1977 عنوان کرد که آغازگر مسیر ونتیج بوده است. ونتیج موفق ترین تلاش آستون مارتین برای ساخت یک کوپه عضلانی بود که از نمای جلو بی شباهت به فورد موستانگ نیز نبود؛ اما زیباتر. حضور یک کوپه عضلانی آمریکایی در کنار اصالت و کیفیت برند سوپراسپرت ساز انگلیسی، آنرا به یکی از دوست داشتنی ترین آستون مارتین های تاریخ تبدیل می کند. ونتیج در طول 12 سال در تعداد 534 دستگاه تولید شد و موتور 8 سیندر 6.3 لیتری با 450 اسب بخار داشت.

 

6- آستون مارتین ونکوییش

لیست زیباترین آستون مارتین های تاریخ با ونکوییش نسل اول شروع شد و دومین نسل آن نیز در لیست زیباترین آستون مارتین های تاریخ حضور دارد. ونکوییش جدید بین سالهای 2012 تا 2018 تولید می شد و به جرأت می توان گفت که هنوز هم یکی از زیباترین کوپه های دنیاست. ونکوییش به موتور 12 سیلندر 5.9 لیتری با 568 اسب بخار قدرت مجهز بود و می توانست در 3.8 ثانیه از صفر به صد برسد و تا 317 کیلومتر بر ساعت هم سرعت بگیرد. نسل جدید ونکوییش نیز در قالب یک کانسپت با طراحی مشابه به والکری رونمایی شده و قرار است نسخه تولیدی آن در سال 2024 راهی بازار شود تا همان راه موفقیت آمیز دو نسل قبلی را ادامه دهد.

ادامه دارد …

نوشته: سامیار راشد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی