پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

چشم بادامی خوش چهره / معرفی چانگان UNI-T

سال 2017 برای اولین بار با مدل مفهومی و نام یویو معرفی شد. به گزارش اختصاصی جوان خودرو  حال و هوای این روزهای حوزه خودرو کمی تا قسمتی بهاری است علت این هوای نصف و نیمه بهاری هم به علت نوسانات قیمتی عجیب بازار خودرو است اگر به ثبات برسد پازل فصل شیرین خودرو هم […]

سبحان قالیباف
پنجشنبه - ۲۴ آذر ۱۴۰۱

سال 2017 برای اولین بار با مدل مفهومی و نام یویو معرفی شد.

به گزارش اختصاصی جوان خودرو 

حال و هوای این روزهای حوزه خودرو کمی تا قسمتی بهاری است علت این هوای نصف و نیمه بهاری هم به علت نوسانات قیمتی عجیب بازار خودرو است اگر به ثبات برسد پازل فصل شیرین خودرو هم کامل می شود و بالاخره پس از گذشت 4 سال، اندکی بازار خودرو کشور روی خوش تنوع و چند رنگ و لعابی را به خودش می بیند.

بگذریم این روزها با توجه آزادسازی واردات خودرو، اسب ورود خودروهای تازه نفس از آن سوی مرزها حسابی زین شده و هر روز از گوشه و کناره ها می شنویم که فلان شرکت قصد وروذ محصولاتی از برندی معتبر را به کشور دارد.

نکته جالب توجه ماجرا اینجا است که طبق اعلام وزارت صمت خودروسازان هم اجازه واردات محصول را دارند. همین موضوع دلیلی شده تا خودروسازان هم نیم نگاهی به محصولات خارجی داشته باشند تا این بار سبد محصولاتشان را با تعدادی از محصولات وارداتی رنگین کنند.

سایپایی ها مدتی است که با چانگان ارتباط خوبی دارند و حتی یکی از محصولاتشان را هم به صورت مونتاژی به نام چانگان CS35 روانه بازار کردند که بازار هم روی خوشی به آن نشان داد ظاهرا همین بهانه کافی بود تا سایپایی ها مجددا به چانگان اطمینان کنند و این بار سراغ محصولی جذاب تر از این برند بروند. لازم به ذکر است که اخبار ضد و نقیض بسیاری مبنی بر مونتاژی یا وارداتی بودن این خودرو به گوش می رسد که هیچ کدام توسط سایپا به صورت رسمی تایید یا تکذیب نشده است. تنها موضوع مورد تایید ورود چانگان یونی تی زیر پرچم سایپا به بازار است.

یونی تی دیگر کیست؟

سال 2017 برای نخستین بار در نمایشگاه خودرو پکن محصول مفهومی تحت عنوان یویو معرفی شد که طراحی یونی تی (UNI – T) وام دار آن است.

طراحان چانگان 3 سال بعد از معرفی این مدل مفهومی، نسخه تولید انبوه چانگان UNI-T را در سال 2020 معرفی کردند. البته به علت شیوع ویروس کرونا این کراس اوور خوش چهره آن طور که باید و شاید نتوانست در عرصه رسانه ای عرض اندام کند و برای بسیاری ناشناخته باقی ماند.

طبق اعلام شرکت سازنده عبارت UNI در ابتدای نام این خودرو اشاره به کلمه Universe (جهان) دارد که هدف از این نام گذاری به این علت است که این خودرو می تواند برای هر سلیقه ای در دنیا جذاب باشد.

جسور و خوش چهره

همین اول باید بگوییم که به دور از هرگونه تعریف و زیاده گویی، یونی تی چهره جذابی دارد که به راحتی می تواند در بخش طراحی ظاهری هر 2 گروه محصولات داخلی و خارجی را به چالشی جدی دعوت کند. تصاویری که از این خودرو حین بررسی و آزمایش توسط سایپا منتشر شده حسابی گرد و خاک به پا کرده و ظاهرا پیداست، نیامده در زمره خودروهای محبوب بازار قرار می گیرد.

کاملا مشخص است که طراحان این خودرو جسارت زیادی برای طراحی این خودرو به خرج داده اند جلوپنجره ای بزرگ، خطوط شکسته و چراغی باریک که چراغ روز آن است و روشنایی اصلی از گوشه های جلوپنجره تولید می شود همگی چهره ای هیجان انگیز برای این خودرو ساخته است.

کاپوت نسبتا کشیده و برآمده های روی آن که به تبع در قسمت کنار خودرو هم دیده می شود جثه ای نسبتا عضلانی و خوش تراش را برای یونی تی رقم زده است. اگر به قسمت عقب خودرو نگاه کنیم ترکیب گرافیک چراغ های عقب و دیفیوزر خودرو مجددا همان هیجان را به خوبی حفظ کرده و که نشان می دهد برعکس دیگر خودروهای چینی طراحان تنها متوجه طراحی یک قسمت خودرو نبوده اند. در مجموع یونی تی پرچم دار خوبی برای معرفی زبان طراحی این روزهای چینی ها است و به خوبی می تواند مجذوب کننده باشد.

کابین UNI – T هم مشخصا از همان زبان طراحی بیرون خودرو تبعیت می کند و بازهم شاهد طراحی مدرن و جذاب هستیم. داشبوردی عریض با شیبی اندک به سمت سرنشینان که حس یک خودرو اسپرت و هیجان انگیز را به افراد داخل کابین منتقل می کند و صد البته در این خودرو هم شاهد یک نمایشگر دوبل 10 اینچی هستیم که کلیشه جذاب این روزهای دنیای خودرو است.

چه در سینه داری؟

کراس اوور یونی تی با 2 نسخه تولید می شود که مشخص نیست کدام نمونه قرار است در بازار کشورمان عرضه شود. اما هر 2 نسخه از قدرت و اعداد و ارقام خوبی برخوردار است و باز هم حریف سرسختی در بازار خودرو است.

نسخه 1.5 لیتری توربو این خودرو 177 اسب‌بخار قدرت و 300 نیوتن‌متر گشتاور دارد که از یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) برخوردار است. نمونه 2 لیتری توربو این خودرو هم با یک گیربکس 8 سرعته اتوماتیک توانایی تولید 233 اسب بخار قدرت و 390 نیوتن متر گشتاور را دارد که اعداد جالب توجهی است. لازم به ذکر است که اکثر رقبای این خودرو مجهز به پیشرانه ای 1.5 لیتری توربو هستند اما اگر نسخه 2 لیتری یونی تی هم وارد بازار شود میدان رقابت برای دیگر کراس اوورهای موجود در بازار، کمی سخت می شود.

چانگان یونی تی در نسخه فول آپشن، امکانات جذابی مثل کی‌لس استارتر، کروز کنترل هوشمند، درب صندوق‌بار برقی، دوربین 360 درجه، هشداردهنده نقاط کور، تهویه مطبوع اتوماتیک، ترمز پارک برقی با اتوهلد، تنظیم حالت رانندگی (Drive Mode)، مالتی‌مدیا با مانیتور 12.3 اینچی لمسی، سقف پانوراما ثابت، نورپردازی داخلی با قابلیت تنظیم رنگ، دی‌لایت، چراغ‌های تمام LED، سنسور نور، سنسور باران، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل سرعت در شیب (HDC)، 6 ایربگ و… را به همراه دارد که لیستی کامل است و جای گله چندانی را باقی نمی‌گذارد اما هنوز مشخص نیست که این خودرو دقیقاً با چه سطحی از آپشن‌ها راهی بازار کشورمان خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی