پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

عرضه خودرو در بورس

تمام تولید خودرو باید در بورس عرضه می شود

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی بیان کرد: عرضه خودرو در بورس به کشف واقعی قیمت ها و از بین رفتن رانت می انجامد و این راه باید با تمام قوا و ورود کل تولید به بورس ادامه یابد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی به مسیرهای […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۲۶ آذر ۱۴۰۱

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی بیان کرد: عرضه خودرو در بورس به کشف واقعی قیمت ها و از بین رفتن رانت می انجامد و این راه باید با تمام قوا و ورود کل تولید به بورس ادامه یابد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی به مسیرهای تنظیم گری بازار خودرو در چند سال اخیر اشاره کرد و اظهار داشت: پی از التهاب بازار خودرو در ابتدا شورای رقابت با روندی که در قیمت گذاری خودرو در پیش گرفت 120 هزار میلیارد تومان زیان برای صنعت خودرو به بار آورد. در ادامه تعیین نرخ به دست شورای سیاست گذاری اقتصادی دولت افتاد و در دوره ای که کشور تورم 40 درصدی را تجربه می کرد تنها 18 درصد به نرخ ها اضافه شد اما همان زمان نیز برخی رسانه ها با تمام قوا علیه این تصمیم فعالیت کردند تا مبادا سود دلالان خودرو کم شود.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: پس از کش و قوس های فراوان و قرعه کشی و نارضایتی مردم و ادامه توزیع رانت، بهترین و شفاف ترین راه باقی مانده برای نجات صنعت خودرو و البته حمایت از مصرف کننده، سازوکار بورس کالا از سوی شورای عالی بورس معرفی شد. وی تنها راهکار قانونی و ضد رانت رهایی صنعت خودرو از قیمت گذاری دستوری را بورس عنوان کرد و افزود: برخی انتقاد می کنند که در هیچ کجای دنیا خودرو در بورس عرضه نمی شود و من به آن ها پاسخ می دهم در کدام کشور بازار این چنینی با این مختصات و قیمت اجباری به تولیدکننده وجود دارد؟ از سوی دیگر هیچ راهی برای حمایت همزمان از خودروساز، مصرف کننده و سهامدار که همه اطلاعات آن شفاف باشد وجود ندارد.

نجفی منش با اشاره به رانت 250 هزار میلیارد تومانی ناشی از قیمت گذاری دستوری خودرو اظهار کرد: افرادی که از این رانت بهره برده اند اکنون به دنبال هجمه علیه عرضه خودروسازان در بورس و بازگشت به همان روال رانت زای گذشته هستند تا باز هم بتوانند از این رانت استفاده کنند.

وی تاکید کرد: اولین و بهترین راهکار قانونی همانطور که اشاره شد عرضه تمامی خودروها در بورس کالاست و دومین راه نیز آزادسازی واردات خودرو همزمان با عرضه های داخلی است.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با تاکید بر این موضوع که دلالان خودرو در صف نخست مخالفان عرضه خودرو در بورس قرار دارند، گفت: عرضه در بورس باعث شده خودرو ارزان تر از بازار به دست مصرف کننده برسد درنتیجه اعتراض دلالان را به همراه داشته باشد. برای مثل تارایی که 550 میلیون تومان در بازار معامله می شود اما مردم دیروز 450 میلیون تومان در بورس خریدند، مشخص است که صدای دلالان را بلند می کند.

وی اظهار کرد: مردم همه با بازار خودرو آشنا هستند و بهترین راهکار برای مقابله با هجمه دلالان خودرو، تبیین و روشنگری مسایلی همچون رانت 250 هزار میلیارد تومانی دلالان و زیان 120 هزار میلیارد تومانی خودروسازان ناشی از قیمت گذاری دستوری است چراکه این مسایل موجب عقب ماندگی صنعت خودرو و همچنین خرید گران تر مردم از بازار شده است.

نجفی منش گفت: چنانچه شاهد رشد عرضه ها در بورس باشیم، خودروسازان از زیان خارج شده و به سود می رسند و نه تنها سهامداران و مصرف کنندگان بلکه دولت نیز از محل مالیات خودرو درآمد خواهد داشت.

وی عرضه همزمان خودروهای وارداتی و تولیدات داخلی در بورس کالا را عامل تعادل بازار خواند و اظهار کرد: عرضه خودرو در بورس به کشف واقعی قیمت ها و از بین رفتن رانت می انجامد و این راه باید با تمام قوا و ورود کل تولید به بورس ادامه یابد.

انتهای پیام/ منبع: تسنیم

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی